Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:02

De jongste werd geboren en dat ging eigenlijk een beetje tussendoor want ik had mijn handen al vol aan de oudste (4 jaar) en de middelste (2 jaar). Wat een vreugde gaf deze baby al onmiddellijk want het was zo gaaf om het geluk en de verwondering mee te maken van de andere twee kinderen. Had mam minder tijd voor de jongste dit werd ruimschoots goed gemaakt door de oudste dochter die haar broertje gelijk adopteerde en er zo gek mee was (tot op de dag van vandaag is dit zo).
Toen de jongste zijn ogen voor de eerste keer opensloeg stond mijn hart van schrik eventjes stil. Voorzichtig bracht ik de baby naar het licht om te kijken wat ik nu eigenlijk zag, want ik kon mijn ogen niet geloven. De pupil daar was aan de ene kant een klein kruisje in te zien als een soort sleutelgat en aan de andere kant leek er een zwart eitje onder te hangen. Zichtbaar was wel dat de pupil groter en kleiner werd naarmate de lichtinval. Dat leek me een goed iets.
Zonder iemand iets te zeggen heb ik de baby later in zijn wiegje gelegd om op een apart plekje mijn vader die zuigelingen bureau deed te bellen. Mijn moeder hart voelde zeer zwaar aan. Mijn vader wis gelijk wat het was http://overogen.nl/oogziekten/coloboom/ met dit verhaal erbij. Na intensief onderzoek bleek dat alleen het regenboogvlies aan de voorkant van het oog ontbrak maar wel aan de achterkant was aangelegd. Dus kind zou hooguit last hebben van strooilicht en er was verder weinig aan de hand (gelukkig). Deze uitslag klopte precies. Mijn zoon heeft hier geen last van en ook niet gehad, alleen moet hij een zonnebril dragen als de zon schijnt en hij wilt auto rijden.
Tijdens de baby tijd had onze jongste enorm last van slijmvorming (luier zat met ontlasting altijd vol met slijm) veel snot en cara achtige verschijnselen in samenwerking met veel eczeem (https://www.huidziekten.nl/folders/nede ... uwworm.htm ) . Zo zielig.
Kindje kreeg net als de andere lang borstvoeding, zelfde enting programma als broertje met dat verschil dat hij meer huisarts bezoek kende vanwege zijn luchtwegproblemen en eczeem.
Toen we op vakantie waren in Zeeland kreeg het manneke last van een heuse hoestziekte. Wouw wat ging hij tekeer. Maar hij was er niet ernstig ziek van. Dus kleintje bij mam in bed zodat ik elke nacht zo nodig hem kon helpen met hoesten door hem overeind te houden. Voor niemand was dit belastend, want hij was zo tierig als het maar zijn kond. Omdat het hoesten zo aanhield en we niet wisten of kindje na de vakantie naar de creche mocht zijn we met hem langs de huisarts gegaan. Gelukkig kreeg hij daar een heuse hoestaanval waardoor de diagnose gesteld kon worden. De HA was er 100% van overtuigd dat hier sprake was van kinkhoest. OK dit was het dus. Maar omdat hij allang niet meer besmettelijk zou wezen mocht hij gewoon naar de crèche. Tot onze grote verbazing was nadat deze langdurige kinkhoest helemaal verdwenen was (ik denk wel dat we een half jaar zoet mee waren, maar nogmaals het was helemaal niet ernstig laat staan bedreigend!) zijn dauwworm verdwenen net als zijn CARA klachten. Ze zijn ook nooit meer terug gekomen. Bizar vond ik dit, maar wat was ik gelukkig hiermee.
Kindje doorliep alle fases goed van rollen, kruipen, lopen, spreken. Wat een opluchting na onze middelste zoon. Kind hield van de kleuterschool en het sprookje met 3 gezonde kinderen was compleet.
Op de lagere school kregen we totaal onverwacht al vrij snel een slecht nieuwsgesprek. Kind bleef enorm achter met de lesstof en verder onderzoek was noodzakelijk. Dus die volgden en de uitslag was toen verpletterend eerlijk gezegd: kindje had zware vorm van dyslexie en dyscalculie. Daarnaast was zijn intelligentie laag gemiddeld. Dit betekende zo werd ons verteld zeer serieuze leerproblemen die nooit over zouden gaan. Ik bespaar jullie het traject, maar werkelijk alles hebben we aan extra begeleiding uit de kast gehaald van regulier tot alternatief. Maar inderdaad zoals verspeld kan dit kind tot op de dag van vandaag niet goed lezen, schrijven en rekenen. Alhoewel het lezen wel leuker voor hem is geworden als het om onderwerpen gaat die hem echt interesseren. Deze vorm komt gewoon nooit goed. De lichtere vormen met hoog intelligentie daar valt nog wel eens aan te sleutelen, maar dit dus niet.
Hoe verder was de vraag: speciaal onderwijs? Vrije School onderwijs? Op advies van het test bureau hebben we hem op de Vrije School gelaten in overleg met de school. Dit onderwijs werd zo goed gegeven in die stad dat het bureau het zonde vond om dit kind weg te halen. Hij vond het ook een fijne school ook al vond hij het leren heel zwaar.
Een leuke anekdote was dat een leraar van speciaal onderwijs wegens de ziekte de klas overnam van de leerkracht. Bij het voorstelrondje (kind was 7 jaar) zei mijn zoon: dag mijnheer, ik heet T., het is belangrijk dat u weet dat ik misschien een dom jongetje lijk, maar dat ben ik niet, maar ik heb dyslexie op taal en rekenen dus is leren voor mij heel moeilijk maar niet onmogelijk. De leraar was plaatsvervangend trots op het manneke en zijn ouders die van zo'n serieus probleem zo iets licht hadden gemaakt voor het kind.
Op een dag stortte onze wereld voor de 2de keer in. We hadden alles weer opgebouwd en vol vertrouwen waren we met dit kind. De leerkracht gaf aan dat ze het idee had dat het kind slechthorend was. Met spoed volgde onderzoek en inderdaad had dit kind een zeldzame gehoorafwijking die met name plaatsvond als er sprake was van ruis en geluid om hem heen. Dus een speciaal gehoor apparaat volgde dat kind in de klas verbond met juf. Knappe juffrouw zijn ze op het auditief centrum want normaal wordt deze gehoorafwijking niet opgemerkt daar met de normale tests deze kinderen alles kunnen horen. Paar jaar heeft dit kind met dit gehoorapparaat in de klas gezeten totdat het auditieve centrum aangaf dat raar maar waar dit kind spontaan weer normaal kon horen. Iets wat de juf al aangegeven had waardoor nieuw intensief onderzoek volgde. In de klas van deze juf zaten zeven "kneusjes" zoals wij als ouders onze kinderen liefdevol noemden. De juf had geregeld dat al het extra rugzakjes geld aangewend werd om deze kinderen gezamenlijk bij te spijkeren op taal en rekenen. Dit gebeurde tijdens de Engelsen lessen, want dat was toch veel te hoog gegrepen voor dit groepje. Hierdoor mochten al deze kinderen op de Vrije School blijven want met de gewone lessen kon van dat geld een onderwijsassistente betaald worden die deze kinderen extra hielp, zodat de slimmeriken niet te weinig aandacht kregen of te veel werden opgehouden door de kneusjes en v.v.
Tja hoe verder met dit manneke? Bovenbouw was natuurlijk geen sprake van, dat wisten wij ook wel. Dat was een hard gelag want ook dit kind had erg veel vriendjes van de Vrije School (tot op de dag van vandaag). Op advies van school zijn we gaan praten met de directeur van de Lagere Tuin en Landbouw school. Deze man spiegelde ons een ooie toekomst voor en wist ons op alle fronten gerust te stellen. Eerlijk gaf hij toe, dat hij zo graag Vrije School kinderen had want waren zo'n fijne gemotiveerde leerlingen en zo sociaal sterk. Zijn school kende nogal wat kinderen uit achterstandsgezinnen, maar hij zou goed bewaken dat onze zoon e.a. kinderen hier niet negatief door geraakt zou worden.
Om een lang verhaal kort te maken, ons kind heeft een middeleeuwse school weg bewandeld en is een fantastische slager geworden. Hij is van knecht leerling, leerling geworden, en zo langzaam maar zeker opgeklommen. Hij was en is altijd een mens geweest waar iedereen heel erg gek op is want hij is "wijs" mens. Hij maakt mensen enorm blij met zijn vakbekwaamheid als het gaat om barbecues doen en dwingt respect af met zijn professionaliteit. Hij kan heel hard werken, is zelfstandig, heeft zijn eigen huis en doet het sociaal en economisch fantastisch.
Dus tot alle ouders met "kneusjes" wil ik zeggen: "ga er voor, maar weet dat ook deze kinderen op een totaal andere manier heel goed terecht kunnen komen". Mijn zoon heeft slagersvakopleiding gedaan en heeft dus ook al zijn diploma's. Hij heeft lieve broer en zus + ouders die als er hulp nodig is bij contracten of schrijven van brieven dat voor hem doen op zo'n manier dat hij volledig daarin tot zijn recht komt zoals hij werkelijk is. Of anders gezegd, als gezin stonden we als een hechte kring rondom dit kind en mijn dochter als orthopedagoog nu heeft hem als "eerste klantje" geadopteerd. Daar kwam ik niet tussen. Met eindeloos geduld heeft ze hem altijd geholpen <3 , zo mooi om te zien. Dus eind goed al goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:55

Erg leuk om te lezen weer +:)+

Dat kinderen na het doormaken van een (kinder)ziekte veel sterker er uit komen en al eerder bestaande klachten ineens weg zijn hoor je heel erg vaak :j Ik neem aan dat de dokter daar ook wel mee bekend was toch zeker en niet zo heel erg verbaasd was dat de CARA klachten weg waren na de Kinkhoest? :)

Wat schrikken elke keer zeg! En wat een super fijne juf had het ventje (en jullie), dat is dan wel weer heel erg boffen +:)+

En super fijn dat iedereen elkaar zo goed helpt in het gezin en de familie. Dat zie je ook wel eens anders en heb je denk ik ook niet altijd helemaal zelf in de hand...

kwita

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:32

Piendumantaire, fijn om te lezen geheel gerust gesteld ben ik niet .Maar waarom zorgen maken als die er nog niet zijn, jou verhaal bewijst dat alles zijn eigen weg vind.Bedankt voor het delen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:22

kwita schreef:
Piendumantaire, fijn om te lezen geheel gerust gesteld ben ik niet .Maar waarom zorgen maken als die er nog niet zijn, jou verhaal bewijst dat alles zijn eigen weg vind.Bedankt voor het delen!

Dat kan ook niet Kwita. Alleen wil ik met mijn verhaal schrijven en delen, geniet van wat er wel is en richt je niet te veel op dat wat er niet is.
Nu kunnen wij goed relativeren, dat te maken heeft dat ons oudste kindje vanwege handicap dat onverenigbaar was en is met leven tijdens de bevalling overleden is. Als je dat mee hebt gemaakt moet er wel heel veel gebeuren wil de echte zorg/ paniek toeslaan want zoiets verdrietig meemaken,. dat relativeert voor de rest van het leven zoveel.

pmarena schreef:
Dat kinderen na het doormaken van een (kinder)ziekte veel sterker er uit komen en al eerder bestaande klachten ineens weg zijn hoor je heel erg vaak :j Ik neem aan dat de dokter daar ook wel mee bekend was toch zeker en niet zo heel erg verbaasd was dat de CARA klachten weg waren na de Kinkhoest? :)
Nee onze huisarts was niet verbaasd, want hij kende het verschijnsel dat kinderen vaak sterker en beter uit kinderziektes komen. Een van de redenen dat antroposofische huisartsen kinderziektes goed begeleiden maar niet zo voor inenten zijn. Wij waren wel erg verbaasd om dat zo mee te maken.
pmarena schreef:
En super fijn dat iedereen elkaar zo goed helpt in het gezin en de familie. Dat zie je ook wel eens anders en heb je denk ik ook niet altijd helemaal zelf in de hand...
Dat heeft ook heel veel te maken met dit kind zelf. Hij is zo'n fijn mens, nog steeds, dat hij nog steeds veel vrienden heeft van de Vrije School die inmiddels al afgestudeerd zijn. Ondanks dat hij al zeer vroeg werkte gaat dat nog steeds goed onderling en totaal gelijkwaardig. Hij doet regelmatig barbecues voor hen en ij helpen hem met financiën uitzoeken b.v. met het kopen van zijn huis e.a. waar meer cognitieve skills voor nodig zijn.

Anekdote:
De onderwijsinspectie kwam op school en vroeg in de klas wie goed was in rekenen, taal, geschiedenis etc etc. Toen hij alles gehad had (en dus bijna de hele klas zijn vinger had opgestoken) wilde hij vertrekken. Toen werd hij "op het matje geroepen" en zeiden de leerlingen: "mijnheer U bent vergeten te vragen wie het beste kan handwerken". Toen hij dat vroeg, kon mijn zoon zijn vinger opsteken, zodat ook hij een applausje kreeg.
Ik heb voor later nog een leuke anekdote waaruit blijkt dat deze kinderen heel veel kunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:38

Ah wat super lief van die andere kinderen!

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 12:11

Verkeerde topic sorry

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:45

Kinderen krijgen zo enorm veel kinderziektes.
Ons meisje had ook gevoelige longen, daardoor 2x een zeer zware RS infectie gehad met ziekenhuisopname maar na de 2e infectie waren dan ook alle problemen weg. Daarvoor hoef je niet specifiek BMR voor door te maken of zo.
Dan heb je nog hand-mond-voet ziekte, 6e ziekte, waterpokken, rota virus, talloze influenza's, en zo kan je nog wel even doorgaan ;)
Overigens heeft mijn moeder juist luchtwegproblemen ontwikkeld door kinkhoest als baby.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:19

Hier ook zwaar cara patiënt als kind. Vanzelf over gegaan in de puberteit (gebeurt vaak) en in mijn zwangerschap gewoon teruggekomen.

Overigens heeft onderzoek uitgewezen dat het doormaken van mazelen bijvoorbeeld een zeer ernstige uitwerking heeft op het immuunsysteem van een kind. Tot bijna 2 jaar na de ziekte is de weerstand ernstig verzwakt.

Wel grappig is dat mijn stiefvader huisarts en natuurarts is (heeft zelfs ooit een opleiding tot ontstoren gedaan) maar feller is dan wie dan ook om toch in te enten. Maar mijn dochtertje heeft nog wel eens last van de oren, maar ik mag haar echt geen antibiotica geven van hem bijv. Pas als ze bijna 42 graden koorts zou hebben. En eerlijk is eerlijk het gaat altijd weer voorbij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 01:31

Jep same. Van mijn geboorte tot mijn 5e met CARA in het ziekenhuis gelegen, na de pubertijd nergens meer last van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:54

Wel fijn als het met de puberteit over gaat, dat hoor je ook van meer kwalen natuurlijk :j

Lautje: je weerstand KAN na de mazelen nog een tijd verzwakt zijn, dat hoeft helemaal niet.
Na de vaccinaties KAN dat ook gebeuren...maar wederom hoeft het niet.

Het schijnt bovendien zo te zijn dat die verzwakte weerstand na het doormaken van de mazelen vooral gezien wordt bij mensen die de mazelen op wat latere leeftijd krijgen.

Voor de invoer van het vaccin vond bijna niemand de mazelen echt spannend en werd er gezegd dat er iets van 1 of 2 doden op een miljoen mazelen-gevallen te betreuren waren. Na het invoeren van het vaccin werd dat genoemde aantal ineens flink hoger. De reden waarom kunnen we alleen maar naar gissen ;)

Voor het vaccin kregen de meeste kinderen voor hun 5e jaar de mazelen en in de meeste gevallen was dat niet zo spannend, eigenlijk gewoon een griepje met vlekjes. Zo'n 98% van alle kinderen zou de mazelen gehad hebben voor hun 10e jaar. Ook daar vrijwel niemand die er iets aan over hield mits goed behandeld werd (!) en vooral de koorts niet onderdrukt werd.

Omdat kinderen na het invoeren van het vaccin (ergens rond 1976 geloof ik) ineens niet meer gewoon op het geschikte moment in hun ontwikkeling de mazelen kregen maar op een latere leeftijd een uitbraak meepakten, was de inwerking een stuk(je) heftiger.

Zoals meerdere kinderziektes nauwelijks kwaad kunnen vóór de puberteit maar daarna vervelender worden. Dus dat is een flink nadelig effect van het vaccineren, dat de ziektes nu gevaarlijker geworden zijn doordat ze op latere (of juist veel jongere) leeftijd opgelopen worden en dan gevaarlijker zijn.

Om nog maar te zwijgen over de ouders en helaas ook dokters die veelal amper (nog) weten hoe ze moeten handelen omdat ze de ziektes niet zoveel meer zien, en dan dus koortsverlagers bij bvb. mazelen of nutteloze antibiotica en hoest-onderdrukkers voor gaan schrijven bij Kinkhoest, zo'n beetje het beste wat je kan doen als je wilt dat er complicaties optreden :(:)

Alles heeft zijn keerzijde en zijn prijs.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:57

Ik word een beetje moe van die vaccinatie epistels continu. Lees graag mee maar heb weinig trek om te posten zo.

Wel bedankt voor de bijdrage Pien, leuk om te lezen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:02

Je kan vrij makkelijk doorscrollen / negeren volgens mij Pantykous. We zien allemaal wel dingen waar we een beetje moe van worden en vervolgens wel of niet op reageren, dat staat een ieder gewoon vrij :)

Wil je geen reacties op een bepaald onderwerp dan is de beste tip aan iedereen om niet te beginnen over dat onderwerp of er niet op in te gaan als je het langs ziet komen. Dan zakt het het snelste weg :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:07

Het was zeker niet mijn bedoeling om deze discussie aan te wakkeren. Zoals ik al eerder schreef zijn voor alle argumenten voor/tegen wat te zeggen. Zit nu met mijn twee zoons te genieten op het strand aan het meer. Internet is te slecht dus morgen als ze vertrokken zijn reageer ik op jullie en kom met nog wat uit de opvoeding.
Voor nu wil ik nog kwijt dat ik blij werd van de spontane cara genezingen Top!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:13

Geniet ervan Pien :j En altijd leuk nog wat meer verhalen +:)+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:43

Geen zorgen Pien, je verhalen zijn juist leuk!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:22

Wat ik zelf belangrijk vind in de opvoeding en wat wij veel gedaan hebben is de kinderen in contact brengen van jongs af aan met natuur en cultuur en veel laten bewegen.
Ze speelden altijd buiten. Toen ze jong waren in de tuin, later buiten op de stoep in de buurt. Vanaf baby liepen we elke dag als het weer het enigszins toeliet met ze door het park/ c.q bos. Later met 3 kinderen op de fiets reden we er naar toe, zodat ze onder begeleiding van de ouders door de drukke stad leerden fietsen.
Laat ze cursussen doen, zoals boetseren etc. Laat ze op zeilkamp als je moet werken (ook voor alleenstaande moeders zijn er goedkope mogelijkheden, want ik was lang alleenstaand en weet dat met wat moeite van zoeken je voor heel weinig geld je kinderen zich kunt laten vermaken), laat ze surfen, paardrijden en zoek in de buurt waar je mogelijkheden hebt waar kinderen voor weinig geld mogen ruiken aan zaken zoals sport, ballet, e.a. zaken. Maar overvoer ze niet. Twee (of één) activiteiten per kind is vaak al zat.
Maar zelf kun je al zoveel doen. Verjaardagen in het bos organiseren waar de kinderen spelletjes kunnen doen en picknicken . Kost zo weinig en is zo leuk.
Neem ze mee naar musea, exposities, voorstellingen etc. Zo leuk. Ze ontwikkelen respect voor hun omgeving, ze kunnen zich verwonderen over van alles en nog wat en dat is leuk.

Verwondering
Het hele leuke van echte kleine kinderen is hun verwondering. Verwonder je samen met hen. Als ze met een stokje b.v. vol verbazing kijken naar een onze lieve heer beestje, ga er naast zitten. Kijk mee door hun ogen. De wereld van die kinderen is nog zo mooi, nog zo om te ontdekken. ONtdek met ze mee. Doe het niet nonchalant af met, dat is een eikenboom, dat is een kever, dat is ..... Dat leren ze echt wel en kun je er gerust bij pakken, maar neem de tijd als je een rondje met je peuter wandelt. Laat hem voelen, kijken, verbazen en zo mogelijk proeven.
Neem ze mee naar het land als het graan geoogst wordt en daarna naar de molen als het graan gemalen wordt en daarna naar de bakker. Doen ze met de kinderen ook op de Vrije School, maar kun je zelf ook doen. Is zo fantastisch om die kleuter gezichtjes te zien stralen.
Hele simpele dingen kun je mooi maken. Wij wonen hier buiten op het platteland. Als onze kleinkinderen kwamen en komen, dan krijgen ze de oude verre kijkers van opa en oma en gaan we met de ouders 's avonds tegen de schemer op "safari". Wild spotten. Sluipen door de bosjes. Dood stil staan als het ritselt en zo schattig als je de tweeling van 4 jaar (enorme drukke boefjes → adhd) doodstil zag staan met de vingers op hun lippen toen ze 5-6 jaar waren. Hoe ze naar binnen renden om opa te vertellen dat we een heuse buizerd gezien hadden , een enorme roofvogel, een konijn, haas en vos en soms als slagroom op de taart een heuse REE *\o/* . Als we die hadden gezien dan is en was het echt feest. Nu zijn het al echte mannen van 13 jaar die het liefst de hele dag op hun rug met de telefoon in de hand op de bank liggen <<) . MAAR als ze bij opa en oma zijn, dan moeten we met de hele familie op "safari" 's avonds van hen }> . Dat geven wij ze dan mee, want opa en oma zijn nog een beetje ouderwets en ook al hebben we zelf ook smartfoons en appen als een gek en zijn actief op Social Media, wij vinden natuur, cultuur en het lezen van een goed boek erg belangrijk. En voor kinderen vooral dat ze veel, echt heel erg veel, bewegen en spelen en leren hun telefoon weg te leggen.

TV, kijk samen met de (kleine) kinderen heel bewust TV. Heel gericht en niet te veel. Als je dat vanaf het begin doet heb je daar niet zoveel problemen mee. Voor een peuter is Teletubbies een keer per dag al genoeg. Later kun je daar een ander kinderprogramma bij pakken en als ze nog ouder zijn het jeugdjournaal. Ook van de weekendavonden wat langer samen TV kijken naar leuke familie programma's of een film op DVD kun je een heus feest maken.

Vanochtend vroeg ik aan mijn toeristen die in de gîte de la Fermette zitten, of haar kinderen Vrije School kinderen zijn. Deze puberkinderen zijn zo leuk en zitten zo goed tussen de oren dat ik echt nieuwsgierig hierna was }> . De basisschool hebben ze Montessori school gedaan in Alkmaar (geloof ik/ of Haarlem). Op de Montessori school vertelde ze, zijn veel zaken die overeenkomen met de Vrije School en zaken die fundamenteel verschillen. Overeenkomt het dat elke dag de leerkracht een hand gegeven wordt, zorg dragen voor je eigen plantje, veel aandacht voor de natuur.
Waar zij woont gaan veel kinderen van de Montessori school na de lagere school naar de Vrije School bovenbouw en die scholen werken zo samen dat die aansluiting op elkaar is afgestemd en dat dit goed gaat. Een zoon van haar zat op de buurtschool en ook hij is een geweldig kind en doet nu bovenbouw Vrije School.

Later anekdote hoe een moeilijk lerend kind zich zelf met steun van de omgeving kan overtreffen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:26

Mooi om te lezen Pien, je schrijft leuk!

Onze kleine is ook zo dol op bomen en blaadjes (nog wat te jong voor wildspotten :P ). Je krijgt hem het best rustig door in de tuin rondjes te gaan wandelen of met hem het bos in te gaan. Wr hebben net weer een heerlijk rondje bos gedaan, met dit prachtige weer:
Afbeelding
Na 20 minuten viel ie heerlijk, zonder enig protest, in slaap <3

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 12:49

Iréne is ook gek op de natuur ze kijkt echt gericht rond naar bomen en struiken eigenlijk alles dat groen is.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:58

Hier ook een buitenkind. Die geniet echt van buiten zijn, beestjes, etc. Ze wil
Alles aanraken en bekijken.
Cultuur ook al actief mee begonnen. Ben zelf kunsthistoricus en ze gaat vrolijk mee naar musea, kastelen en huizen. Onlangs 2 weken in Engeland kastelenroute gedaan en ze genoot net zo aks ik.

Zelf ook opgevoed met altijd buiten zijn, mee op jacht met Mn vader en veel cultuur. Met de pony zonder zadel de polder in voor uren en uren. De buurman helpen met kalfjes.
Hou nog steeds niet van binnen zitten :)
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 23-08-17 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:13

Britt <3 zo eenvoudig is het dus en wat jij doet en wat wij deden is zo verschrikkelijk gaaf voor moeder en kind!
Leuk Litilaura, ik denk dat alle kinderen er gek op zijn want ze genieten al van het kleurenspel licht/ donker, alle kleuren, het ritselen van de bladeren. at is toch ook prachtig.
Lautje wat leuk dat je dit allemaal doet met je kind.
_lautje_ schreef:
Hou nig steeds van binnen zitten :)
Deze zin begrijp ik niet wat je zegt. Zeg je nu dat je van binnen zitten houdt of dat je er juist niet van houdt?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:40

Al aangepast. Moest nog niet tussen :+

Kijk wel een beetje naar wat voor musea we gaan. Maar oudheidkundig in Leiden is echt leuk voor ook de kleintjes. Veel te zien. Net als volkenkundig museum.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:22

Precies en ook natuur (historisch) museum is leuk b.V in Domburg. Geeft niet dat ze niet alles begrijpen, doe ik zelf ook vaak niet en dan leren ze gelijk dat niet alles begrepen hoeft te worden. Ook museum met beelden is leuk (ik was en ben gek op Rodin). Voor grotere kinderen is vaak mode exposities leuk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 19:03

Volgens mij bedoel je Oostkappelle bij kasteel west-hove, dat is kei gaaf voor kinderen!
Wat ook leuk is en ook overal appels plukken bij de boer en pluktuinen. Ook van het stichting werkend trekpaard de oogst demonstraties etc.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 08:31

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:35

Poeh, een week weg bij zo'n jonge baby vind ik ook wel erg lang. Maar ik neem aan dat de pappa er bij blijft en die ook wel vaker alleen is met de baby dan.... en ieder mag zijn eigen keuzes maken natuurlijk :)

Wat dat betreft doet waarschijnlijk elke moeder op de wereld wel iets dat je zelf nevernooit in je hoofd zou halen :P