wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:06

Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-02-17 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:08

SARINO schreef:
Janneke2 En door zulke cowboys moet ik nu ook verplicht koeien opruimen............Terwijl wij niet gegroeid zijn.Ik heb geen medelijden met zulke avonturiers,waarom zoveel groeien na afschaf quotum.
Zijn vandaag aan de dodenlijst begonnen,transporteur is gebeld,is echt k..

Verschrikkelijk.. Ik heb overigens wel medelijden met zulke avonturiers. Met alle boeren die nu moeten ruimen. Moeten kiezen welke gezonde dieren de deur uit gaan, dat doet pijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:09

SARINO schreef:
Janneke2 En door zulke cowboys moet ik nu ook verplicht koeien opruimen............Terwijl wij niet gegroeid zijn.Ik heb geen medelijden met zulke avonturiers,waarom zoveel groeien na afschaf quotum.

je hoeft er geen medelijden mee te hebben. hooguit met hun koeien en jongvee (dat vind ik nog het ergste!)... maar ook de cowboy's hebben feitelijk niets verkeerd gedaan, aangemoedigd door de banken en binnen de regels en vergunningen mochten ze uitbreiden.. (oké, als ze wat meer inzicht hadden gehad hadden ze wel kunnen bedenken dat het eens fout zou gaan).. die zijn nu ook het slachtoffer en hebben waarschijnlijk een nog veel grotere hypotheekschuld dan de kleinere boeren die minder geinvesteerd hebben..

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:12

Janneke2 schreef:
Even over de recente motie Ouwehand

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... jm5MSwZMbQ

De motie is GEEN wettelijke verplichting tot weiden.
Lukt het de sector niet om een x aantal zaken zelf te regelen, wordt het mogelijk in 2020 wel verplicht.

Dat is oud nieuws,negen later dagen is er weer anders beslist ...........

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:13

SARINO schreef:
(....) moet ik nu ook verplicht koeien opruimen............Terwijl wij niet gegroeid zijn.Ik heb geen medelijden met zulke avonturiers,waarom zoveel groeien na afschaf quotum.

|(
|(
|(

Sterkte!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:15

ik las ergens dat de weideregistratie electronisch moet gebeuren. dat schijnt op de site van Qlip te staan.. dus dat betekent waarschijnlijk weer meer kosten als daar een electronisch systeem voor moet worden aangelegd :(

iemand had het hiervoor over de aldi of lidl...
ik ben boerin, en ja, ik ga ook voor mijn wekelijkse boodschappen naar de lidl.. moet ik me daarvoor schamen? Misschien als ons inkomen boven het minimum komt dat ik ook eens naar de Plus of de Jumbo ga, maar voorlopig vermaak ik me wel bij de Lidl en met mij velen.... zijn dat ook allemaal 'slechte' mensen dan?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:27

Interessant. Ik kom er zelf gewoon niet echt bij hoe het komt dat boeren steeds zichzelf in een kwaad daglicht zien: over het algemeen zie ik nooit ergens staan "Boycot alle boeren, ze zijn slecht, bladiebla", in elk geval niet van de grote organisaties.
Wat de 'vrienden' betreft; Thieme is inderdaad getrouwd met de bedenker van de Vegetarische Slager, en Antoinette Hertzenberg en haar gezin zijn vegetariërs (kinderen vanaf de geboorte al). Waarom is het een probleem als er mensen samen een doel nastreven waar zij gepassioneerd voor zijn? En waarom halen we hen erbij terwijl dit letterlijk overal gebeurt :+ Ik las laatst dat de ministers bij Economische Zaken jaarlijks een dagje gaan tennissen met enkele topfiguren uit de vleessector. Dat is dan weer okee?

Maar goed, wat weidegang betreft: volgens mij wil niemand de koeien met een knuppel de weide op jagen, maar het punt is dat er op het moment vaak weinig keuze is. Dit moet toch beter kunnen? Desnoods 's nachts op de weide in de zomer, dat heb ik met paarden ook vaak gedaan, 's avonds lekker een rondje maken over het land en overdag in de koele stal. Maar hè, ik zal het wel allemaal niet weten :)
Ik heb overigens geen ambitie om "eens te komen kijken hoe het er nu echt aan toe gaat want dan zal ik wel anders denken". Ik weet een aantal dingen:
1) Voor vlees maak je dieren dood
2) Het is vrijwel niet mogelijk om dierlijke producten te consumeren zonder dat er dieren bij doodgaan (tenzij je bijv eieren van eigen kippen eet)
3) Het is overal waar je goed toegang hebt tot voedsel prima mogelijk om te leven met uitsluitend plantaardige voeding, uitgezonderd 0.01% van de bevolking die blijkbaar niet zonder kan. (En ik doel hier dus ook nadrukkelijk niet op inuït, Afrikaanse stammen, leeuwen, beren en allerlei andere dieren/mensen die niet vallen onder de mensen die dit stukje tekst lezen.) (Verder klagen geneeskundestudenten steevast dat er beroerd voedingsonderwijs wordt gegeven op hun opleiding - adviezen 'van de dokter' die zeggen dat ze vlees moeten eten kijk ik dus een beetje sceptisch naar. Luister niet naar uw arts. <-- Geen vega-propaganda hier, enkel een cardioloog in opleiding aan het woord. )

Bovenstaande feiten maken dat ik het volstrekt onnodig vind om dierlijke producten te eten (en ik inderdaad vind dat meer mensen die mening zouden mogen delen). Ik vind het best vervelend dat als ik of iemand anders iets op deze manier zegt het gelijk weer op de boeren wordt gegooid, die vervolgens weer gaan roepen dat stadsmensen nergens iets van snappen en dat ik mijn keuze maak gebaseerd op leugens. En dat terwijl bovenstaande punten niet echt ontkend kunnen worden (tenzij misschien laboratoriumvlees :) ) en ik volgens mij op geen enkele manier wie dan ook beschuldig van dierenmishandeling, antibioticamisbruik en weet ik het wat.
Het is ook niet echt iets waar je volgens mij over kunt discussieren daarom :=

Oja, ik stem altijd PvdD. Ik vind het een goed idee als er ook in de kamer gepraat wordt over dierenwelzijn en zij zetten dit op de agenda, dat is anders nauwelijks gebeurd.

lovelys

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:33

Die cowboys die jullie bedoelen hebben vooruit gedacht zodat ze toch door kunnen. Melkquotum eraf betekent meer productie en dus lagere prijzen. Weinig koeien en weinig geld is kapot gaan. Groter worden was mijns inziens op dat moment een slim idee en vooruit denken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:35

Ook zoogkoeien houders zijn de l.l:
Het aantal vrouwelijke grootvee eenheden op 15 december 2016 is bepalend voor het aantal dieren dat in heel 2017 gehouden mag worden. Zijn er na die datum meer dan 2 vrouwelijke dieren aangevoerd, dan valt het zoogkoeienbedrijf onder de regeling. Iedere grootvee eenheid meer dan op 15 december kost vanaf 1 maart €240,- per maand aan boete.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:37

Magrathea:Maar hoe zou je het vinden als je niet zelf mag kiezen of je je paarden in de zomer s nachts buiten gaat zetten en dat we vinden dat je teveel paarden op je eigen weiland hebt staan,terwijl er plek zat is...En je in ene teveel mest produceert en je er daardoor een paar naar de slacht moet brengen?
Dat is wat er nu gebeurd in de veehouderij en wordt oa door de pvdd ingezet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:46

lovelys schreef:
Die cowboys die jullie bedoelen hebben vooruit gedacht zodat ze toch door kunnen. Melkquotum eraf betekent meer productie en dus lagere prijzen. Weinig koeien en weinig geld is kapot gaan. Groter worden was mijns inziens op dat moment een slim idee en vooruit denken.

Welnee joh, die cowboys hebben het verpest voor de rest -O- Die hebben niet verder gekeken dan hun neus lang was en wilden snel een slag slaan en hadden even buiten de marktwerking gerekend. Want dat kennen boeren niet, marktwerking :n

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:49

Haha want boeren studeren natuurlijk niet en zijn domme pummels die niet verder kijken :+

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:50

[quote="lovelys"]Haha want boeren studeren natuurlijk niet en zijn domme pummels die niet verder kijken :+[/quote
_/-\o_

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:53

lovelys schreef:
Haha want boeren studeren natuurlijk niet en zijn domme pummels die niet verder kijken :+

En erg goed zijn in klagen :j

Mijn opa (zelf boer) zei altijd dat als de boeren niet meer klagen, het pas écht mis is ;)

Nee natuurlijk zijn boeren geen domme pummels, alleen is de sector gewoon minder geschikt voor marktwerking.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:58

Hahah ja je opa heeft gelijk. Klagen doen ze altijd, maar dan voornamelijk over het weer (hier in ieder geval)

Gehele marktwerking misschien niet en soms zijn de regels zeer terecht, maar vooral het steeds veranderen van de regels valt bij mijn familie erg zwaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:11

SARINO schreef:
Magrathea:Maar hoe zou je het vinden als je niet zelf mag kiezen of je je paarden in de zomer s nachts buiten gaat zetten en dat we vinden dat je teveel paarden op je eigen weiland hebt staan,terwijl er plek zat is...En je in ene teveel mest produceert en je er daardoor een paar naar de slacht moet brengen?
Dat is wat er nu gebeurd in de veehouderij en wordt oa door de pvdd ingezet.

Kan je aangeven hoe dan precies? Ik heb dit namelijk niet zo meegekregen.

Overigens, leuk partijpunt van de Pvdd wat hier toch ook moet aanspreken ;) "Strengere regels moeten het welzijn van paarden beter garanderen. Hun huisvesting biedt ruimte voor hun natuurlijke en sociale gedrag. " :j

Ben het partijprogramma nog eens aan het doorlezen en ik kan echt niks vinden wat gericht is op het onderuithalen van al die stomme dierenmishandelende boeren :o?
Citaat:
De overheid gaat armoede actiever bestrijden met onder meer laagdrempelige schuldhulpverlening en met maatwerk voor steden en platteland. Veel boeren staat het water aan de lippen wegens de moordende concurrentie bij schaalvergroting en intensivering: de overheid zal hulp moeten bieden in het organiseren van laagdrempelige (psychosociale) hulpverlening en eventuele omschakeling.

Dit is de enige keer tot dusver dat ik het woord 'boeren' tegen ben gekomen :+ (En ik ben op 2/3e van het stuk 'dierenrechten', dit punt komt uit 'economie')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:11

lovelys schreef:
Hahah ja je opa heeft gelijk. Klagen doen ze altijd, maar dan voornamelijk over het weer (hier in ieder geval)

Gehele marktwerking misschien niet en soms zijn de regels zeer terecht, maar vooral het steeds veranderen van de regels valt bij mijn familie erg zwaar.

Snap ik en daar heeft het ministerie een hele flinke steek laten vallen :j Beetje jammer dat daar nu de dieren de dupe van zijn :j Want hoe je het ook wendt of keert, iemand wordt geen boer omdat hij niet van dieren houdt :n

En ja, als je terug gaat naar de oorspronkelijke vraag van het topic, dan vraag ik me ook vaak af wat men nou precies denkt te bereiken met die hetze, gebaseerd op nogal gekleurde informatie een hogere omzet voor de 'vegetarische slager' misschien?.
Want als de consument echt betere leefomstandigheden wil voor de dieren, dan zal dat moeten beginnen met het betalen van een eerlijke prijs voor het product.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:20

Wendy schreef:
Want als de consument echt betere leefomstandigheden wil voor de dieren, dan zal dat moeten beginnen met het betalen van een eerlijke prijs voor het product.

Dat is ook een punt van de PvdD:
Citaat:
In de prijs van voeding moeten alle kosten verwerkt zijn, ook de kosten om dieren, natuur en het milieu te beschermen en om de voedselveiligheid te garanderen. De kiloknaller verdwijnt uit de schappen. Voor alle producten wordt een eerlijke prijs betaald.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:24

Sorry, maar de pvdd kan ik niet serieus nemen :n

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:34

lovelys schreef:

Vooral het veranderen van spelregels tijdens het spel..

Marktwerking is ok, maar dan wel tegen gelijke regels. En dat is er nu niet, in Duitsland is het al veel makkelijker om te boeren, om nog maar niet over Polen te beginnen. Nederland staat bol van de regels, alleen al de keuring van de Nvwa kost hier al veel meer dan in andere landen. Hoe kan je je dan op een gelijke markt begeven?

Ben wel van mening dat nl te klein is voor bulkproductie, de kostprijs is ook veel te hoog. Maar de kwaliteit is wel goed dus ik zou kijken of er daar niks mee te beginnen is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:44

Kinke schreef:
meen je dat nou? mag dat niet van RFC? Waarom niet?

Dat is ons destijds verteld tijdens een ledenvergadering, omdat er toen vragen kwamen van robotboeren. Als je de deur open laat staan dan kun je in aanmerking komen voor deelweidegang, omdat een gedeelte van je veestapel altijd binnen zal zijn. Ook robotboeren zullen dus de poortjes gedurende 6 uur moeten sluiten om voor het volledige bedrag in aanmerking te komen. In de praktijk wordt het amper gecontroleerd. Onze achterbuurman heeft een kleine huiskavel van 4 ha. Hij zet zomers de deur open en de 150 koeien kunnen de benen strekken op het land, wat er na een maand uitziet als een modderpoel. Maar ja, het is weidegang, in dit geval deelweidegang.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:45

Wendy schreef:

Waarom niet?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 00:33

maralyn schreef:
Kijk en dát is nu een aanname: Dat ik weidegang stom vind.

Want dat heb ik NERGENS geschreven.
Jammer.... Dan lees je toch niet goed.

Ik prefereer weidegang op maat.
Zoals in de zomer tropenroosters.
En oplossingen zodat de weide wel begaanbaar is.

Dan is mijn volgende vraag op de beredenering "sputterpoep los je op door ander weidegang?"
Ooh ja?
Welk grassoort is dan niet zo vocht bezittend?
Zou dat soort gráág tegen willen komen.

Idd Amoj.

Een goede (sere) stal, is geschikter voor koeien, incl met voer op maat en juiste klimaat, dan welk klimaat dan ook?
Want Oomens? Wat zou volgens jou dan het geschikste land zijn voor de koeien??
Zie graag een antwoord tegemoet (en dit maal graag zonder aannames ;) )
Wat je zegt over hittestress klopt maar ten dele. Er zijn talloze runderrassen die het prima doen bij stukken hogere temperaturen dan waar onze zwartwitte melkkastelen zich prettig voelen. Vrijwel alle Afrikaanse en Indiase runderen bijvoorbeeld, met een groot percentage Zeboe erin, kunnen heel aardig tegen hogere temperaturen.

Wat het probleem hier is, is dat we jarenlang zo gefocust zijn geweest op vrijwel niets anders dan melkproductie, dat onze huidige koeien een werkelijke topprestatie leveren... binnen een ontzettend nauwe bandbreedte aan omstandigheden. Een beetje te warm/koud/nat/droog/winderig/bedompt en de dames hebben een probleem. Vergeet niet dat we hier al een ontzettend gematigd klimaat hebben. Als zelfs hier de koeien alles anders dan een stal al niet constant genoeg vinden, dan hebben we er behoorlijk mislukte koeien van gemaakt.

Over het gras: er zijn genoeg grassen die minder vocht bevatten dan wat we hier aan Engels raaigras op ons overbemeste, natte polderland hebben groeien. Oké, die groeien misschien wat minder hard en je hebt er wat meer van nodig, en je koeien zullen er misschien wat minder hard van groeien en wat minder melk mee geven, maar is dat voor de koeien zelf een probleem? Of zitten vooral de koeienhouders daarmee?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 08:32

Wendy schreef:

Waarom niet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:01

PlantsTho schreef:
Wendy schreef:

Waarom niet?

Op hun website kun je lezen welke moties en amendementen ze de afgelopen jaren hebben ingediend en dat sluit aan bij het beeld wat ik van ze heb.
Ze begrijpen er helemaal niets van :n Is meer een verzameling stadse dierenmeisjes die er stadse normen op los laten, alles wat sielugh is, zijn ze op tegen. Zonder na te denken over het hoe en waarom.