Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:47

[quote="palousa_boy"]En vervolgens heb je in België hetzelfde probleem ;) want daar is het gewoon weer 2 banen.

Maar wat bredere wegen zou idd al een hoop schelen. Maar dan moeten ze er geen 100km wegen van maken als je 5 banen hebt.

Oh en gewoon wat meer 1 max snelheid gebruiken want er zijn stukken waar je op 2 km 6 keer van snelheid moet veranderen, dat is volgens mij ook niet echt bevordelijk voor de doorstroming.[/quote

Zeg maar gerust dat wij hier vooral 2 banen hebben. Ik zit vooral in de drukte als ik vroege heb, dan ben ik om 5.20 op de baan, ook na de vroege zit ik in het begin van de spits. Dat zijn trouwens de enige momenten dat ik grote stukken niet de max kan rijden. Op andere momenten lukt dat op mijn traject best wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:52

Denk dt dat ook wel een verschil is met de provinciale wegen in bijv Spanje (waar HC woont) en NL. In Spanje rij ik daar ook altijd op mijn gemakje, want mooie omgeving én je mag er inhalen. In NL heb je bij 80 wegen ook mooie omgevingen (buiten de steden dan) maar eigenlijk altijd een inhaalverbod. :j En dan kan je wel minder hard gaan rijden om te genieten, maar zo laten andere automobilisten zich wel opnaaien: ze mogen immers niet om je heen.

palousa_boy

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:17

Vroeger toen men nog met paard en wagen reed, moest je ook op elkaar wachten als je er langs wilde en het pad was niet breed genoeg, wat wil je precies zeggen hc?

Genieten van omgeving en tijd kan prima, maar niet met die stressskippen om me heen.
Ben bijna drukker met hun in de gaten houden, dan met op m'n eigen auto te letten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:12

Wat een zelfverheerlijking hier weer zeg.
Kleiner is niet fijner
Groter is niet beter
Duurder is niet cooler
Oud is niet stoerder

Het moet gewoon bij je gebruiksdoel en voorkeuren passen. Een ander kleineren om zijn autokeuze is 8)7

Het enige wat belangrijk is is dat men elkaar op normale wijze respecteerd.
Als angstige toerist een half uur lang file te creeeren op een bergweg is net zo asociaal als de toeterende bumperklever erachter.
De toerist kan af en toe best even kort op de uitwijkstrook gaan staan om het normale verkeer langs te laten en de klever kan best even geduld hebben.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:54

Gek, daar heb ik met mijn Micra echt geen last van.

Moet wel zeggen dat ik graag doorrij. Aan het verkeerslicht geef ik meestal de chicque bakken uitzicht op mijn uitlaat. Mijn 1.5 TDi trekt echt heerlijk op, lekker pittig karretje.
Ik rij volgens regels maar de oude regels XD. In onze omgeving zijn ze bezig om alle 90 banen 50 te maken... Belachelijk. En niet wegens ongelukken trouwens, maar omdat mensen zeuren dat de auto's teveel lawaai maken. Ga dan in the middle of nowhere wonen. Dus op die banen rij ik 70, maar enkel als het verkeer het toelaat. Als iemand daar 50 rijdt, zijn volste recht! En dan ga ik echt niet duwen, heb er ook een hekel aan als mensen dat bij mij doen. Mams heeft mij heel correct geleerd voldoende afstand te houden.

Waar ik eveneens een hekel aan heb zijn de personen die met 50 op een 70 baan het verkeer ophouden... Zodra ik de kans krijg om veilig voorbij te steken doe ik dat dus ook. Maar enkel als ik genoeg ruimte heb: neem liever geen onnodige risico's...

Ik rij dus graag wat harder, maar heb wel respect voor anderen op de baan. Hou ook graag mijn autootje heel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:11

Ach, de nieuwe radar van Morpho zal ongetwijfeld snel NL veroveren en die kan 8 banen, 32 voertuigen tegelijk in de gaten houden op een waslijst aan gedragingen waaronder afstand houden.

Aangezien dat DE meest overtreden norm is*, gaat dat vet binnen lopen worden voor de Staat :j

* de meeste bestuurder hebben er niet eens benul van -O-

Hou deze info maar eens tegen de werkelijkheid van alle dag:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stopafstand

Je ziet ook dat iemand die te dicht achter jou rijdt, het risisco wat jij loopt verhoogt. Dat treedt jouw rechten en die vrijheid heeft niemand.
Ook de wet geeft enige ruimte om voor je eigen veiligheid te zorgen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfverdediging

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:27

Hmm ik snap niet echt waar jullie last van hebben :+
Ik rijd ook een oudje van 11 jaar, een Fordje Ka.
Maar ik ben wel van het snel optrekken, rij met het verkeer mee.
Waar ik me juist aan erger is die mensen die ook in een wat ouder autootje rijden, maar die dus ook doen alsof het een oud autootje is. Die zitten volgens mij al in z'n 3 bij 40/50km p/uur. Ja sorry, maar dan haal ik toch echt in.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:00

Haha Celiien, je beschrijft helemaal mijn grootmoeder :). Vind het vreselijk om met haar mee te rijden, en dan nog zo bruusk rijden. Te lang wachten met remmen en dan zo hard moeten remmen dat ze net gestopt geraakt. Nee, niks voor mij...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:15

Huertecilla schreef:
Ach, de nieuwe radar van Morpho zal ongetwijfeld snel NL veroveren en die kan 8 banen, 32 voertuigen tegelijk in de gaten houden op een waslijst aan gedragingen waaronder afstand houden.

Aangezien dat DE meest overtreden norm is*, gaat dat vet binnen lopen worden voor de Staat :j

* de meeste bestuurder hebben er niet eens benul van -O-

Hou deze info maar eens tegen de werkelijkheid van alle dag:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stopafstand

Je ziet ook dat iemand die te dicht achter jou rijdt, het risisco wat jij loopt verhoogt. Dat treedt jouw rechten en die vrijheid heeft niemand.
Ook de wet geeft enige ruimte om voor je eigen veiligheid te zorgen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfverdediging

Lang leve de camera's langs de weg.
Als je hier op de tolweg te lang dicht op iemand rijd, te hard of wat dan ook, komt er eerst op matrixborden langs de weg te staan dat je je rijden aan moet passen. Doe je doet niet, dan staat er vanzelf ergens politie op je te wachten, dan wel langs de weg, dan wel bij de volgende tolpoorten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:23

Celiien schreef:

Alles is relatief blijkt maar weer.
11 jaar is echt nog niet oud.
1991 is 25 jaar oud en de maatlat voor 'oud' terwijl de techiek anno 1991, de autos uit die periode feitelijk al volledig modern zijn.
Dat is al derde!!! generatie VW Golf bijvoorbeeld.

Afbeelding

Imo is dat ook midden in de 'sweet spot' van veiligheid/gebruikersvriendelijkheid/prestaties. Alles wat later komt wordt alleen maar zwaarder door onnutte zaken. Zelfs de zogenaamd verbeterde veiligheid is een tweesnijdend zwaard na deze periode.

Kortom; 'oud' is relatief en vooral gevoed door marketing en een Staat welke graag btw heft over consumptie.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:55

Huertecilla schreef:
Celiien schreef:

Alles is relatief blijkt maar weer.
11 jaar is echt nog niet oud.
1991 is 25 jaar oud en de maatlat voor 'oud' terwijl de techiek anno 1991, de autos uit die periode feitelijk al volledig modern zijn.
Dat is al derde!!! generatie VW Golf bijvoorbeeld.

[ Afbeelding ]

Imo is dat ook midden in de 'sweet spot' van veiligheid/gebruikersvriendelijkheid/prestaties. Alles wat later komt wordt alleen maar zwaarder door onnutte zaken. Zelfs de zogenaamd verbeterde veiligheid is een tweesnijdend zwaard na deze periode.

Kortom; 'oud' is relatief en vooral gevoed door marketing en een Staat welke graag btw heft over consumptie.

Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat ik dus geen spiksplinternieuwe auto onder m'n hol heb die net ff wat sneller wegtrekt :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:10

Ik heb een 45 km autootje..
Dan zijn de reacties op een L op het dak nog peanuts.
Echt niet te geloven hoe mensen reageren, levensgevaarlijk soms.
Ik zeg altijd maar dat ik assertiever rijd als menig chauffeur, anders had ik al tig keer een auto gehad die total loss was.
Vooral gevaarlijke inhaalmanouvres spannen de kroon, op de meest idiote en gevaarlijke momenten.
En ja ik rijd niet op 80 wegen met doorgetrokken streep, enkel op echte 50-60 wegen waar men niet harder rijdt pak ik de weg, en 80 wegen in de polder waar goed in te halen is en niet in de spits.
In andere situaties pak ik het fietspad, anders word het levensgevaarlijk.
Hier thuis zeggen ze dan je hebt er recht op, dus blijf gewoon op de weg rijden.
Nou wie dat zegt heeft nog nooit in zo'n ding gereden, levensgevaarlijk wat mensen dan uitspoken.

Maar toch vind men het regelmatig nodig om levensgevaarlijke acties uit te halen.
En ja, ik heb gewoon zat rijles gehad en gewoon theorie B, maar fysiek is een normale auto nu niet mogelijk.
Dat moet totaal aangepast worden, en vergt dus een aangepast rijbewijs wat ik uiteraard liever niet heb gezien dure verlengingen elk jaar.
Ik hoop dat ik ooit gewoon B kan halen.

Dus ik snap je irritatie volledig over kleine auto's, ik kan trouwens wel vlot optrekken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:13

Sorry maar die 45km wagentjes mogen ze van mij óf verbannen naar het fietspad, of helemaal opdoeken. Ik snap dat het voor jou gunstig is dat die dingen bestaan, maar voor mij, en menig ander weggebruiker, een grote ergenis. Ze rijden (hier althans) maar overal, zowel op 80KM wegen met doorgetrokkenstreep, als 70wegen. ook waar je 50 mag zit ik regelmatig met 40 achter zo'n ding. Ik vind het trouwens nog gevaarlijk ook, want stel er gebeurd iets waardoor je snel aan de kant moet/een ongeluk wil vermijden dan kan je geen gas erbij geven om weg te zijn uit die situatie..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:28

45km wagentjes vind ik op zich prima te doen, zelfs op 80 wegen met doorgetrokken streep. Mits ze invoegen met 45 en zich niet voor de enige aankomende auto gooien zodra invoegen toegestaan is (en ze dus nog 100m kunnen invoegen).

Ik heb de strepen op het asfalt gehad door zo'n wagentje, het scheelde niets en gelukkig had ik er een maand terug nieuwe banden onder laten zetten. Mevrouw (zag ik later), schoof direct zodra het toegestaan was naar links, met 25km/u, terwijl ik met 80km/u haar al bijna voorbij was en achter me niets reed (voor minimaal 2km). Het is één van de spaarzame momenten dat ik naderhand heb zitten vloeken in de auto (andere momenten waren toen ik door een bus zowat tegen de vangrail gedrukt werd, ik was al met vooruit bij zijn achterkant toen hij opeens naar links schoof, en toen een vrachtwagen terwijl ik naast hem reed me zo de vluchtstrook opdrukte. Ik reed rechts van hem om een wisselstrook die ruim voor de tunnel begon en ruim na de tunnel pas eraf zou gaan).

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:44

45 km autootjes, levensgevaarlijk :+ Maar dat is meer omdat wij in het dorp 2 ontzéttend irritante kereltjes hadden die werkelijk asociaal reden met hun mobielen. Menig ongeluk is er door hun ontstaan. (Zeg maar gerust 80 rijden waar ik zelf 30 hard genoeg vind en wat ook toegestaan is). Voor fietsers nauwelijks aan de kant gaan, waardoor er menigeen al geklaagd had van of bijna van de weg gedrukt te zijn. Gelukkig was er blijkbaar iemand heel zat van en heeft in ieder geval 1 van de 2 in de fik gestaan.. de andere heb ik ook nooit meer zien rijden..

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:59

Leffroi schreef:
45 km autootjes, levensgevaarlijk :+ Maar dat is meer omdat wij in het dorp 2 ontzéttend irritante kereltjes hadden die werkelijk asociaal reden met hun mobielen. Menig ongeluk is er door hun ontstaan. (Zeg maar gerust 80 rijden waar ik zelf 30 hard genoeg vind en wat ook toegestaan is). Voor fietsers nauwelijks aan de kant gaan, waardoor er menigeen al geklaagd had van of bijna van de weg gedrukt te zijn. Gelukkig was er blijkbaar iemand heel zat van en heeft in ieder geval 1 van de 2 in de fik gestaan.. de andere heb ik ook nooit meer zien rijden..

Je eigen problemen oplossen +1 :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:02

Goed voorbeeld die 45 km. autotjes en de reacties hier gelijk al, zijn illustratief voor het relaas van de TS.

Die dingen zijn helemaal goedgekeurd voor gebruik op de openbare WEG en ze mogen overal waar geen technisch minimum snelheid van 50 of 60 geldt.

Je behoort hun plaats op het wegdek te respecteren, inclusief voldoende afstand, en als je dat niet kan hoor je niet achter het stuur.

Wederom stuitend dat juist op een ruiterforum; een paard en 45 km. auto zijn als vervoermiddel helemaal vergelijkbaar :)* , de brommerautos verketterd worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:06

Celiien schreef:
maar voor mij, en menig ander weggebruiker, een grote ergenis. Ze rijden (hier althans) maar overal, zowel op 80KM wegen met doorgetrokkenstreep, als 70wegen. ook waar je 50 mag zit ik regelmatig met 40 achter zo'n ding.

Hier rijden er heel HEEL veel. Denk dat het 20% is van het verkeer hier in en rond het dorp.
Vind ze helemaal +:)+
Gewoon rekening mee houden en als je de juiste afstand houdt is welk gedrag ook geen punt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:07

Dat betekent niet dat je je er niet aan mag ergeren ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:11

Hc: ik ken maar weinig mensen die achter zo'n 45km ding blijven hangen en niet zich ergeren :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:13

Celiien schreef:
Hc: ik ken maar weinig mensen die achter zo'n 45km ding blijven hangen en niet zich ergeren :+

Hc wel want dan kan hij van de omgeving genieten :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:16

Ja de zo prachtige nl en be bebouwde kom waar je 2x per dag passeert om naar je werk/huis te rijden :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:27

Celiien schreef:

De enige ergernis van zo'n 45km-autootje is als ie doorrijdt op een 80km weg waar ie (door borden aangegeven!) niet mag komen. Dat overkwam me dan laatst eens....

Inhalen is meestal gewoon toegestaan maar het punt is dat de meeste chauffeurs er pal achter gaan rijden (zo je wil bumperkleven) dan naar links komen en tijdens het inhalen nog snelheid moeten gaan maken. Als je gewoon afstand neemt, gaspedaal vloert en dan pas naar links gaat, heb je al een flinke snelheid en is de inhaalmanoeuvre veel sneller uit te voeren zonder iemand in de weg te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:38

Wij hebben hier een 70 weg rondom het dorp, waar je niet mag inhalen. Daar mogen ze ook gewoon komen, kom ze met regelmaat tegen. Snap het wel dat ze er mogen rijden, maar vind het voor hun zo flauw dat ze niet gewoon binnendoor mogen zoals ik met mijn 45 scootertje wel mag. Tis toch een best eind om :=

Ik rij er wel altijd fluitend achter, gewoon keurig op afstand. Muziekje erbij :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:41

Celiien schreef:

Je DOET dat ZELF.
Je hebt daar alleen JEZELF maar mee.
Waarom dan doen???

Wederom; niet anders dan een paard op de rijbaan :)*