Inkomstenbelasting aangifte 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:20

Top, toch goed gedaan! Ik zat iedere keer zo belachelijk lang in de wacht bij de belastingdienst, scheelt nu dus weer tijd. :+

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:26

Vraag wat betreft studiekosten. Ik ben een langstudeerder. Vanaf juli heb ik geen studiefinanciering gehad. Vanaf september heb ik mijn schoolgeld zelf betaalt. Kan ik dit dan opgeven? Ik begrijp daar dus niets van en lees zoveel dingen hier over studiekosten.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:21

Danique07 schreef:
Vraag wat betreft studiekosten. Ik ben een langstudeerder. Vanaf juli heb ik geen studiefinanciering gehad. Vanaf september heb ik mijn schoolgeld zelf betaalt. Kan ik dit dan opgeven? Ik begrijp daar dus niets van en lees zoveel dingen hier over studiekosten.

Als het goed is heb je stufi t/m augustus gehad? Je kan gewoon 1 jaar studiekosten opgeven. maar vergeet niet dat je OOK invult hoeveel studiefinanciering je hebt ontvangen (tel de bedragen van januari t/m augustus op).

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:22

How wacht, betaalde je hiervoor niet zelf je collegegeld? als dat het geval is kan je maar van 4 maanden opgeven

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:22

jooproo schreef:
How wacht, betaalde je hiervoor niet zelf je collegegeld? als dat het geval is kan je maar van 4 maanden opgeven

Ja het zou ook tm aug kunnen zijn hoor. Vanaf september niet meet. Daarvoor kreeg ik studiefinanciering uitwonende beurs. Moet ik dan opgeven dat ik dus sept, okt, nov en december in 2015 zelf betaald heb, dus ongeveer 800€?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:26

Shiloh schreef:
Liannetje86 schreef:
Heel simpel gezegd:

De loonheffing is een VOORheffing voor de inkomstenbelasting. Omdat er bepaalde zaken onder het bijzondere tarief vallen, ontvangt de belastingdienst eigenlijk "te veel" loonheffing.

Vervolgens ga je je inkomstenbelasting doen. Dan gooien we alles op 1 hoop en gaan dan rekenen wat er eigenlijk betaald had moeten worden. Vervolgens krijg je dus, wat er te veel is ingehouden weer terug.

Waarom het tarief hoger is: Leuk bedacht van de belastingdienst ;) dan weten zij zeker dat ze het geld binnen hebben (want zij kunnen ook niet voorspellen, stel je krijgt in december een grote bonus of wat dan ook en valt daarmee opeens in een hogere schijf of wat dan ook ;)) en jij voelt het niet "direct" + hoeft niet opeens bij te gaan betalen.

Snap dat het wat krom aanvoelt, maar het is vooraf niet precies te berekenen dus spelen ze op safe (voor zichzelf ;))

Komt er dus op neer dat het bij de IB gewoon wordt rechtgetrokken.

Ja dit dacht ik dus, maar dan had ik eigenlijk ook wel wat verwacht terug te krijgen :? , maar zou eigenlijk zelfs moeten betalen (maar niet omdat het minder dan 45 is)... nu verwacht ik volgend jaar dan wel écht wat terug. Want strikt gezien praten we over bijna 500 euro die ze dan extra inhouden met vakantiegeld en 13de maand. Dat vind ik best wel veel. En dat voel ik ook best wel "direct" :P

Haha ja :p ik snap het... Maar het is al "extra" dus minder "erg" ofzo? (Nee het blijft vervelend :') maar achteraf geld krijgen is ook leuk! :p)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:29

Danique07 schreef:
jooproo schreef:

Ja het zou ook tm aug kunnen zijn hoor. Vanaf september niet meet. Daarvoor kreeg ik studiefinanciering uitwonende beurs. Moet ik dan opgeven dat ik dus sept, okt, nov en december in 2015 zelf betaald heb, dus ongeveer 800€?

2x je studie in vullen:
1x met stufie (en dan in de omschrijving t/m aug ofzo, dat het voor jezelf ook altijd duidelijk is ;))
1x zonder stufie (en dan dus vanaf sept ofzo erbij) en dan gewoon die kosten die je betaald hebt, in aftrek brengen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:34

veerledec schreef:
Het moet wel gaan om een studie waar je je beroep van hebt gemaakt of gaat maken. Een arts die een cursus bloemschikken doet, kan de kosten niet aftrekken :+.

"Met het oog om daarop inkomsten te verwerven" ;)

Dus als je als arts graag op een vrije dag ook nog eens ergens gaat bloemschikken ;) (lekker ver gezocht weer :p)

Het is natuurlijk wel aan de inspecteur om te beoordelen (wat altijd een beetje grijs gebied blijft. Maar je moet wel kunnen onderbouwen dat je er echt iets mee doet.)

Zo werd er ook op FB veel reclame gemaakt voor een opleiding tot rij-instructeur/trice. Stel je gaat op zaterdagen of avonden les geven, dan mag het naast je gewone beroep weer wel. Maar die inkomsten hoor je dan ook gewoon op te geven.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:36

Ik ga het proberen! Bedankt

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:45

Even een vraagje. Ik heb zojuist "mijn overheid" geactiveerd en zag daar meerdere oude mails over toeslagen e.d maar er is ook een kopje Lopende Zaken. Nu heb ik gisteren belastingaangifte gedaan maar zou er dan niet iets over die aangifte bij lopende zaken moeten staan?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:01

Bellatrix schreef:
Ik heb twee werkgevers dus maar loonheffing bij eentje...daarom krijg ik zoveel terug.

Dat snap ik niet, want je moet toch gewoon loonheffing betalen over het totale bedrag?
Ik heb zelf ook over vorig jaar twee werkgevers: een baan en een ww uitkering waarbij bij de uitkering geen loonheffingskorting is toegepast. Toch moet ik een bedrag aan de belastingdienst betalen, dus ik snap niet waarom jij juist terugkrijgt?
Ik kan het voor mezelf verklaren en heb er ook rekening mee gehouden. Als je geen loonheffingskorting krijgt heft het UWV de eerste schijf, iets van 37% en het inkomen samen valt in de 42% schijf dus dat verschil moet je nog bijbetalen.

Stamper schreef:
Wauw, hier moet ik terug betalen, door fout van de UWV...
Word voor de zekerheid door kennis nog goed nagekeken, en als het echt zo is, ga ik proberen er iets aan te doen. Maar dat zal denk ik wel niet lukken, maargoed wie niet waagt wie niet wint!

Is dit bovenstaande wat bij jou is misgegaan stamper?
Ik had namelijk ook bij het begin van mijn uitkering dat de loonheffingskorting wel werd toegepast, terwijl ik er een baan naast had. Als ik dat niet had veranderd had ik zo een paar duizend euro nu kunnen betalen. Dat is dus je eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind dat wel enorm slordig van het UWV.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:16

x_spekkie_x schreef:
Bellatrix schreef:
Ik heb twee werkgevers dus maar loonheffing bij eentje...daarom krijg ik zoveel terug.

Dat snap ik niet, want je moet toch gewoon loonheffing betalen over het totale bedrag?
Ik heb zelf ook over vorig jaar twee werkgevers: een baan en een ww uitkering waarbij bij de uitkering geen loonheffingskorting is toegepast. Toch moet ik een bedrag aan de belastingdienst betalen, dus ik snap niet waarom jij juist terugkrijgt?
Ik kan het voor mezelf verklaren en heb er ook rekening mee gehouden. Als je geen loonheffingskorting krijgt heft het UWV de eerste schijf, iets van 37% en het inkomen samen valt in de 42% schijf dus dat verschil moet je nog bijbetalen.

Het ligt er maar net aan hoeveel je werkt en hoeveel je verdient. Als je in het ene baantje waar je de loonheffingskorting toepast niet voldoende verdient hebt om de hele loonheffingskorting op te maken (en je dus recht hebt op meer korting) krijg je die vanuit het andere baantje nog terug. Want inderdaad het gaat op de grote hoop.

(even een voorbeeldje die kwa percentages en bedragen nergens op slaan, maar het is maar ter voorbeeld. )

Stel eerste schijf is 25% en die is tot 19000 euro, daarna kom je in schijf 2 en betaal je 50% :

Stel je verdiend in het ene baantje 4000 euro en daarover moet je 1000 euro belasting betalen, maar de loonheffingskorting is 1800 euro, dus die 1000 euro is nooit ingehouden en je hebt nog 800 loonheffingskorting te goed. Als je dan in het andere baantje ook 4000 verdient hebt, en daar is dus ook 1000 euro ingehouden heb je nog recht op 800 euro loonheffingskorting, op de grote hoop: 8000 euro verdient, 2000-1800=200 euro belasting moet betaald worden, er is 1000 betaald, dus je krijgt nog 800 terug.

Maar.. Als je in je ene baantje 8000 verdient en dus 2000 euro belasting moet betalen, heb je in je ene baantje de loonheffingskorting al opgemaakt. Er is op je salaris 200 euro ingehouden en de overige 1800 was de heffingskorting. Als je in je tweede baantje ook 8000 verdient, heb je daar 2000 euro belasting voor betaald, en heb je op de grote hoop 16000 verdient, en je moet 4000-1800=2200 euro belasting betalen, en dat heb je ook al betaald. Dus je krijgt niks terug.

Maar... als je nou in je ene baantje 12.000 verdient en in het andere baantje 8000, Dan is daarbij in totaal per baantje 3000-1800=1200 euro ingehouden en 2000 euro ingehouden. Beide baantjes gingen uit van de eerste schijf, waardoor beide rekening is gehouden met 25%. Loonheffingskorting is netjes toegepast in het eerste baantje en is "op". Maar, op de grote hoop heb je 12000+8000 = 20000 verdient en kom je dus in de tweede schijf van 50% (in dit voorbeeld, omdat het makkelijk rekenen is, is dus niet echt zo). Daardoor moet je op het bedrag tussen de 19000 en 20000 niet 25% maar 50% belasting betalen. Dat is dus niet 250 euro, maar 500 euro. Dat verschil, die 250 euro, moet je dan dus nog betalen, want die is te weinig ingehouden, doordat de baantjes los van elkaar geen rekening mee hebben gehouden dat je in een hogere schijf uit kwam.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:22

Ik weet ook niet precies hoe het zit hoor maar mijn stiefmoeder heeft gezien dat ik bij mijn andere werkgever waar ik geen loonheffing heb netto per uur maar op €6 zit en bij mijn andere werkgever op €9. En ik zou daar dus ook rond de €9 moeten krijgen maar dat krijg ik dus allemaal in 1x terug van de belasting...denk ik. :+

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:24

Heb je het nu over loonheffing of loonheffingskorting?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:35

Weet ik niet. _O-
Dat wat je bij je ene werkgever wel kan toepassen maar niet bij een 2e... :+

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:37

Das de loonheffingskorting.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:39

Ok. :')

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:20

x_spekkie_x schreef:
Stamper schreef:
Wauw, hier moet ik terug betalen, door fout van de UWV...
Word voor de zekerheid door kennis nog goed nagekeken, en als het echt zo is, ga ik proberen er iets aan te doen. Maar dat zal denk ik wel niet lukken, maargoed wie niet waagt wie niet wint!

Is dit bovenstaande wat bij jou is misgegaan stamper?
Ik had namelijk ook bij het begin van mijn uitkering dat de loonheffingskorting wel werd toegepast, terwijl ik er een baan naast had. Als ik dat niet had veranderd had ik zo een paar duizend euro nu kunnen betalen. Dat is dus je eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind dat wel enorm slordig van het UWV.

Jep! Helemaal....
Nu heb ik alleen een uitkering.
In 2015 had ik tot 1 december 2015 een baan + aanvullende uitkering van UWV.
Maar wist dus helemaal niet van die loonheffing. Achteraf kan je dan zeggen, dat zie je toch op je betaalspecificatie. Ja, maar niet bij nagedacht! Stom, ja dat weet ik! -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:44

Even nog een vraagje.
Samenwonend met notarieel samenlevingscontract
Dat betekend toch dat je verpkicht/dirext fiscaal partner bent en niet de optie hebt om te kiezen voor niet fiscaal partner?
(Klein meningsverschil op basis van wat de belastingman vorig jaar heeft ingevuld)

(Wat ik kan vinden is dat je met not. Samenlevingscontract idd gewoon fiscaal partner bent.)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:02

Ja, verplicht fiscaal partner.

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:49

Ik heb ook een vraagje. Mijn vriend heeft een eigen bedrijfje naast zijn baan. Hij heeft vorig jaar een computer aangeschaft, die hij vooral voor zijn zaak gebruikt. Volgens een vriend van hem kan hij die laptop in zijn bedrijfje zetten, zodat die de hele aanschafprijs als kosten zou hebben. Kan dit gewoon? Ik vind het namelijk raar als je iets volledig als kosten kunt aftrekken, terwijl je het ook privé gebruikt.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:58

Indien de laptop voor tenminste 10% zakelijk wordt gebruikt, mogen de kosten ten laste van het bedrijf komen. Indien de aanschafprijs minder dan € 450 excl btw is, dan kunnen de kosten in een keer ten laste van het bedrijf komen. Is de laptop duurder, dan dient deze geactiveerd te worden op de balans en dient er op te worden afgeschreven. Deze afschrijvingskosten komen dan ten laste van het bedrijf. Hoe te handelen voor wat betreft het privegebruik kun je hier vinden http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/privegebruik/gemengd_gebruik/investeringsgoederen/investeringsgoederen

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:49

Die link gaat over de btw? Niet de inkomstenbelasting? Of werkt dat dan hetzelfde? :S

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:24

Qua op de balans zetten geldt wel hetzelfde.

Het is alleen niet zo zwart-wit in de wet geregeld hoe het zit met privé gebruik.

Je hebt mensen die de btw-regels aanhouden.... > 10% is keuze vermogen dus gehele bedrag of privé of zakelijk.

De ene zegt "80% privégebruik is 80% van het bedrag nemen"

Je hebt zelfs hele vreemde constructies met heel het bedrag op de balans zetten en alleen het zakelijke deel afschrijven :') Maar dan zit je aan het eind van de rit met een hoge balanspost... en dan zou je weer een verkoopresultaat moeten bereken :')

Wat ik altijd gedacht/gedaan heb: "BTW regels"

Heel simpel: iets is
a. Verplicht privé vermogen
b. Verplicht ondernemersvermogen
c. Keuzevermogen en dan kies je (naar wat redelijk is en in zoverre wat de ondernemer wil zolang het redelijk is ;)) voor a of b.

Ik zoek het even na...

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:40

Starlight98 schreef:
Die link gaat over de btw? Niet de inkomstenbelasting? Of werkt dat dan hetzelfde? :S

Qua kostenaftrek is het voor een bedrijf gerelateerd aan inkomstenbelasting (fiscale winst) en aan de btw (balanspost). Je schrijft dat hij de laptop vooral voor de zaak gebruikt, dus het is gerechtvaardigd deze als bedrijfskosten mee te nemen. Daarna kun je nog gaan kijken of er een correctie plaats moet vinden op het gebied van privegebruik. En daarbij kun je inderdaad de regel gebruik die Liannetje86 hieronden noemt. En de redelijkheid hierin bevindt zich in het grijze gebied van "goed koopmansgebruik". Oftewel: alles wat je in alle redelijkheid kunt onderbouwen is geoorloofd