Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Danique07 schreef:Vraag wat betreft studiekosten. Ik ben een langstudeerder. Vanaf juli heb ik geen studiefinanciering gehad. Vanaf september heb ik mijn schoolgeld zelf betaalt. Kan ik dit dan opgeven? Ik begrijp daar dus niets van en lees zoveel dingen hier over studiekosten.
jooproo schreef:How wacht, betaalde je hiervoor niet zelf je collegegeld? als dat het geval is kan je maar van 4 maanden opgeven
Shiloh schreef:Liannetje86 schreef:Heel simpel gezegd:
De loonheffing is een VOORheffing voor de inkomstenbelasting. Omdat er bepaalde zaken onder het bijzondere tarief vallen, ontvangt de belastingdienst eigenlijk "te veel" loonheffing.
Vervolgens ga je je inkomstenbelasting doen. Dan gooien we alles op 1 hoop en gaan dan rekenen wat er eigenlijk betaald had moeten worden. Vervolgens krijg je dus, wat er te veel is ingehouden weer terug.
Waarom het tarief hoger is: Leuk bedacht van de belastingdienstdan weten zij zeker dat ze het geld binnen hebben (want zij kunnen ook niet voorspellen, stel je krijgt in december een grote bonus of wat dan ook en valt daarmee opeens in een hogere schijf of wat dan ook
) en jij voelt het niet "direct" + hoeft niet opeens bij te gaan betalen.
Snap dat het wat krom aanvoelt, maar het is vooraf niet precies te berekenen dus spelen ze op safe (voor zichzelf)
Komt er dus op neer dat het bij de IB gewoon wordt rechtgetrokken.
Ja dit dacht ik dus, maar dan had ik eigenlijk ook wel wat verwacht terug te krijgen, maar zou eigenlijk zelfs moeten betalen (maar niet omdat het minder dan 45 is)... nu verwacht ik volgend jaar dan wel écht wat terug. Want strikt gezien praten we over bijna 500 euro die ze dan extra inhouden met vakantiegeld en 13de maand. Dat vind ik best wel veel. En dat voel ik ook best wel "direct"
maar achteraf geld krijgen is ook leuk! :p) Danique07 schreef:jooproo schreef:How wacht, betaalde je hiervoor niet zelf je collegegeld? als dat het geval is kan je maar van 4 maanden opgeven
Ja het zou ook tm aug kunnen zijn hoor. Vanaf september niet meet. Daarvoor kreeg ik studiefinanciering uitwonende beurs. Moet ik dan opgeven dat ik dus sept, okt, nov en december in 2015 zelf betaald heb, dus ongeveer 800€?
)veerledec schreef:Het moet wel gaan om een studie waar je je beroep van hebt gemaakt of gaat maken. Een arts die een cursus bloemschikken doet, kan de kosten niet aftrekken.

(lekker ver gezocht weer :p)Bellatrix schreef:Ik heb twee werkgevers dus maar loonheffing bij eentje...daarom krijg ik zoveel terug.
Stamper schreef:Wauw, hier moet ik terug betalen, door fout van de UWV...
Word voor de zekerheid door kennis nog goed nagekeken, en als het echt zo is, ga ik proberen er iets aan te doen. Maar dat zal denk ik wel niet lukken, maargoed wie niet waagt wie niet wint!
x_spekkie_x schreef:Bellatrix schreef:Ik heb twee werkgevers dus maar loonheffing bij eentje...daarom krijg ik zoveel terug.
Dat snap ik niet, want je moet toch gewoon loonheffing betalen over het totale bedrag?
Ik heb zelf ook over vorig jaar twee werkgevers: een baan en een ww uitkering waarbij bij de uitkering geen loonheffingskorting is toegepast. Toch moet ik een bedrag aan de belastingdienst betalen, dus ik snap niet waarom jij juist terugkrijgt?
Ik kan het voor mezelf verklaren en heb er ook rekening mee gehouden. Als je geen loonheffingskorting krijgt heft het UWV de eerste schijf, iets van 37% en het inkomen samen valt in de 42% schijf dus dat verschil moet je nog bijbetalen.

x_spekkie_x schreef:Stamper schreef:Wauw, hier moet ik terug betalen, door fout van de UWV...
Word voor de zekerheid door kennis nog goed nagekeken, en als het echt zo is, ga ik proberen er iets aan te doen. Maar dat zal denk ik wel niet lukken, maargoed wie niet waagt wie niet wint!
Is dit bovenstaande wat bij jou is misgegaan stamper?
Ik had namelijk ook bij het begin van mijn uitkering dat de loonheffingskorting wel werd toegepast, terwijl ik er een baan naast had. Als ik dat niet had veranderd had ik zo een paar duizend euro nu kunnen betalen. Dat is dus je eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind dat wel enorm slordig van het UWV.
Maar dan zit je aan het eind van de rit met een hoge balanspost... en dan zou je weer een verkoopresultaat moeten bereken 
) voor a of b.Starlight98 schreef:Die link gaat over de btw? Niet de inkomstenbelasting? Of werkt dat dan hetzelfde? :S