amoj schreef:Wel jammer dat eigen ervaringen van boeren zelf en medewerkers in de sector hier gewoon weggewuifd worden.
En dat argument, dat wij het niet zielig vinden omdat we ermee opgegroeid zijn is bullsht.
Ik heb pas op 16 jarige leeftijd een koe gemolken. Ik kom niet van een boerderij en ben er dus niet mee op gegroeid.
Ik heb wel zelf hersenen en ogen gekregen om zelf in te zien en te bepalen dat de beesten in de veehouderij goed behandeld worden. (Rotte appels daar gelaten, maar die heb je overal).
Met dat argument neem je nu een loopje vind ik. Het ging daar om iemand die de legbatterij goed aan het praten was, die daar niets fouts in zag.
Heb er duidelijk bij gezet dat het echt lang niet voor alle boeren geld, dat er meer dan zat zijn die dat niet hebben. Maar dat iemand die is opgegroeid met een legbatterij en daar dus niets fouts in zit wel tot die groep behoort die iets normaal is gaan vinden wat niet normaal is.
Dora88 schreef:Het gaat over je vakgebied en over je leven. Wat zou jij ervan vinden dat mensen zónder enige voorkennis of alleen maar van-horen-zeggen oordelen over je sector of je passie of telkens het beter te moeten weten? Daar gaat het om.
Of alleen maar roepen dát iets niet kan, maar wanneer vervolgens het alternatief er is, niet bereid zijn ervoor te betalen? Betáál voor je keuzes, maar ga niet flink lopen schreeuwen over dierwelzijn in Nederland en telkens het allergoedkoopste (en vaak geïmporteerde) supermarktvlees kopen.
Koop dan bij een veehouder in je buurt, of producten met bepaalde kenmerken. En het argument "dat is dúúrder en ik kan het niet betalen" vind ik niet opgaan. Dan eet je maar minder vlees. Of zuivel. Maar "beloon" een veehouder voor de keuzes die hij heeft gemaakt om op die manier te produceren.
Kortom: als je echt wilt weten hoe een dier wordt gehouden, of het daar niet mee eens bent, dan moet je daar ook consequenties aan verbinden. Anders vind ik dat je vrij hypocriet bezig bent, bijvoorbeeld vegetariërs die absoluut geen vlees eten, maar wel vrolijk zuivel of eieren blijven gebruiken. Daar is waarschijnlijk nog niet het kwartje gevallen dat je geen melk of eieren kunt produceren zónder dat er vlees bij komt kijken.
Vind de veehouders hier wel erg makkelijk smijten met je weet er niks van. Dat is in mijn geval in ieder geval niet waar.
Met de rest van wat je zegt ben ik het wel geheel eens. Zo haal ik al mijn vlees direct bij de boer weg, simpelweg omdat ik dan kan controleren waar mijn vlees vandaan komt en dat ik de boer betaal ipv de tussenhandel.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 31-01-16 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt