Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:06

palousa_boy schreef:
Dat vind jij een feit, maar zou die als dagelijkse filerijder bijvoorbeeld minder belastend zijn dan een verantwoorde vleeseter die geen auto heeft?
Ik denk dat ze qua eten bedoelde.

Maar er is inderdaad meer dat meeweegt aan belastend zijn voor het milieu.

Schemerdier

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:07

Ik doelde inderdaad enkel op eten :)
Natuurlijk weegt er zoveel meer mee, maar daar gaat het hier nu niet over...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:12

Wat dat betreft is idd alles belastend, die soja voor het vee, maar ook het hooi voor je paard bijvoorbeeld, en idd is dat brokje dat die krijgt ook niet uit de lucht komen vallen.
Wat mens eten kan wat dat betreft veel minder belastend zijn als dat we aan onze dieren voorschotelen.
Neem bijvoorbeeld een biologisch geteeld boontje uit je eigen tuin. Leg daar een aardappel uit eigen tuin naast, en een stukje kip uit je eigen ren en je bent al goed opweg..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:13

Ik zal mijn hond alvast vertellen dat z'n vleesetende dagen geteld zijn ;(.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:16

_San87_ schreef:

Die geef je op de dag dat je je kippetje slacht gewoon wat "afval" en dan is die ook weer blij ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:19

palousa_boy schreef:
_San87_ schreef:

Die geef je op de dag dat je je kippetje slacht gewoon wat "afval" en dan is die ook weer blij ;)

Maak van kippetje maar koe :').

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:22

Waarom gaan topics over vlees altijd over op hoe belastend de productie van soya is? Is dat een gevallentje 'Ja maar, ja maar jij bent ook stout!'?

Ik ben tegenwoordig (na 17 jaar vegetarisch) een sporadische vleeseter. Een enkele keer een stukje van een eigen stier, zo nu en dan een eigen kalkoen die te brutaal wordt. Dat is naar mijns inziens mooi, eerlijk vlees. Zeker in het geval van de kalkoenen/kippen ook vrijwel stressloos vlees, ze worden opgepakt door de eigen baas, en krijgen vervolgens van diezelfde baas een bijl in de nek. Geen vervoer, geen gedoe met vreemden, of op de kop hangen (voor vogels bijzonder onaangenaam omdat er geen middenrif is om de ingewanden van het hart en de longen af te houden) en in één klap weg.

Eigenlijk zou iedereen op zo'n manier aan zijn vlees moeten komen, of op z'n minst zelf bij een boer vlees halen. Dan zie je hoe het bij die bepaalde boer er aan toe gaat, weet je hoe een dier geslacht is (ook in Nederland ligt onverdoofd gedood vlees gewoon ongemarkeerd in de supermarkt. Schaap, geit en vis is in Nederland bijna 100% onverdoofd aan zijn einde gekomen) en hoe het geleefd heeft. Want zoals hier al vaker gezegd word: de ene boer is de andere niet. Ik ben wel eens op een boerenbedrijf geweest waar de dieren de paar maanden dat ze niet buiten konden staan (zowel runderen als varkens) in potstallen stonden met genoeg ruimte om eens bokkend idioot te doen, en ik ben wel eens op een bedrijf geweest waar ik voor geen geld een stukje vlees vandaan zou willen hebben. Beide niet biologisch, maar oh wat een verschil in levenskwaliteit.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:23

IvankBacardi schreef:
@Bowen, goed lezen er worden in dit topic meerdere redenen genoemd. Er word ook zeker uit een economische reden gehandeld. Maar ook voor de gezondheid van zowel koe als kalf.
Wij thuis hebben behoorlijk makke koeien, zelfs een aantal koeien waar je zo op kan klimmen. Maar ook die kunnen gevaarlijk worden als je er kalfjes tussen laat lopen. Als er 1 ziek is moet je tog gaan behandelen. Simpelweg bijna niet meer tegen aan te werken, zeker niet met deze melk prijzen.

Sorry, maar die redenen zijn nogal onderuit gehaald door de proefopstellingen en het onderzoek dat erover is gedaan.
Het schijnt de gezondheid van zowel koe als kalf juist ten goede te komen bv. De verwildering waar men bang voor was schijnt niet meer of minder te zijn dan bij weghalen.
Het schijnt als men de eerste opzettijd voorbij is ook niet om significant meer werk te gaan. Natuurlijk wel wat meer, maar niet zo heel erg veel.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:25

amoj schreef:
Wel jammer dat eigen ervaringen van boeren zelf en medewerkers in de sector hier gewoon weggewuifd worden.

En dat argument, dat wij het niet zielig vinden omdat we ermee opgegroeid zijn is bullsht.
Ik heb pas op 16 jarige leeftijd een koe gemolken. Ik kom niet van een boerderij en ben er dus niet mee op gegroeid.

Ik heb wel zelf hersenen en ogen gekregen om zelf in te zien en te bepalen dat de beesten in de veehouderij goed behandeld worden. (Rotte appels daar gelaten, maar die heb je overal).

Met dat argument neem je nu een loopje vind ik. Het ging daar om iemand die de legbatterij goed aan het praten was, die daar niets fouts in zag.
Heb er duidelijk bij gezet dat het echt lang niet voor alle boeren geld, dat er meer dan zat zijn die dat niet hebben. Maar dat iemand die is opgegroeid met een legbatterij en daar dus niets fouts in zit wel tot die groep behoort die iets normaal is gaan vinden wat niet normaal is.

Dora88 schreef:
Het gaat over je vakgebied en over je leven. Wat zou jij ervan vinden dat mensen zónder enige voorkennis of alleen maar van-horen-zeggen oordelen over je sector of je passie of telkens het beter te moeten weten? Daar gaat het om.

Of alleen maar roepen dát iets niet kan, maar wanneer vervolgens het alternatief er is, niet bereid zijn ervoor te betalen? Betáál voor je keuzes, maar ga niet flink lopen schreeuwen over dierwelzijn in Nederland en telkens het allergoedkoopste (en vaak geïmporteerde) supermarktvlees kopen.
Koop dan bij een veehouder in je buurt, of producten met bepaalde kenmerken. En het argument "dat is dúúrder en ik kan het niet betalen" vind ik niet opgaan. Dan eet je maar minder vlees. Of zuivel. Maar "beloon" een veehouder voor de keuzes die hij heeft gemaakt om op die manier te produceren.

Kortom: als je echt wilt weten hoe een dier wordt gehouden, of het daar niet mee eens bent, dan moet je daar ook consequenties aan verbinden. Anders vind ik dat je vrij hypocriet bezig bent, bijvoorbeeld vegetariërs die absoluut geen vlees eten, maar wel vrolijk zuivel of eieren blijven gebruiken. Daar is waarschijnlijk nog niet het kwartje gevallen dat je geen melk of eieren kunt produceren zónder dat er vlees bij komt kijken.

Vind de veehouders hier wel erg makkelijk smijten met je weet er niks van. Dat is in mijn geval in ieder geval niet waar.
Met de rest van wat je zegt ben ik het wel geheel eens. Zo haal ik al mijn vlees direct bij de boer weg, simpelweg omdat ik dan kan controleren waar mijn vlees vandaan komt en dat ik de boer betaal ipv de tussenhandel.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 31-01-16 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:34

Of iets normaal is, is dus een ruim begrip.
Voor de ene is het wel normaal, en voor de ander niet.

Ja, ze hebben weinig ruimte, maar eieren rapen op een wei van 10ha is ook geen doen denk ik, dan betaal je straks €5 per ei ;)
Nu rollen de eieren zo uit het hok op de band, van de band zo in het doosje en het doosje komt op een pallet te staan, a €1,50 voor 12 eieren (om maar wat te noemen).

Er is voor beide kanten natuurlijk wel iets te zeggen. De klant wilt immers zo goedkoop mogelijk z'n eitje kunnen kopen, maar de boer wilt van de prijs die hij voor z'n eitje krijgt ook zoveel mogelijk overhouden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:37

Dora88 schreef:
_San87_ schreef:
Maar juist de productie van soja is zo belastend voor het milieu, toch?

_/-\o_

Serieus? Daar geef je die reactie op? Je bent je er niet van bewust van wat een ontzettend dom argument dat is omdat het grootste deel van de belastende soja er is voor, jawel, veevoeder.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:39

Bowen schreef:
Dora88 schreef:

_/-\o_

Serieus? Daar geef je die reactie op? Je bent je er niet van bewust van wat een ontzettend dom argument dat is omdat het grootste deel van de belastende soja er is voor, jawel, veevoeder.

Alsnog is soja een belastend product. Een heel erg belastend product zelfs.

Waarom daaraan meewerken door soja te eten?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 31-01-16 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:42

Er wordt in Nederland tussen de 128g (kalfsvlees) en 575g (pluimveevlees) per kg geslacht gewicht aan sojaproducten gevoerd. Nederland voert relatief weinig soja (zeker t.o.v. de vs), maar gebruikt vrij veel andere graanproducten (mais, tarwe, haver en gerst). Hoewel er dus een stijging in soja zou zijn, zou alsnog het totale landgebruik naar beneden gaan. Soja kan (en wordt al) ook in Nederland geteelt worden.

http://www.varkens.nl/sites/default/fil ... t_soja.pdf

In Nederland is de voederconversie (dus hoeveel kg voer er nodig is voor 1kg groei levend dier) tussen de 2-8kg. 2 voor kippen, 3 voor varkens en 8 voor koeien, maar bij koeien moet je daar eigenlijk wel de kg's gras vanaf trekken en kom je dan uit tussen de 0-4, afhankelijk van of de koeien een puur gras dieet hebben gehad of juist een krachtvoerrijk dieet en alles wat daartussenin zit.

Nu moet het dier dan nog geslacht worden, dus dan kom je uit op 4-8kg voer per kg slachtgewicht. Daarvan is in Nederland dus maar een klein deel soja, maar ook andere granen kunnen voor menselijke consumptie gebruikt worden en de velden die nu voor deze granen gebruikt worden kunnen dan (deels) gebruikt worden om soja in Nederland te kweken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:44

_San87_ schreef:
Dus enkel mensen die zichzelf uithongeren mogen commentaar hebben? Alles is belastend, als je het maar in grote hoeveelheden produceert.
Mensen die geen vlees eten, zijn minder belastend voor het milieu, dat is gewoon een feit.

Je mag zeker commentaar hebben. Het is alleen een beetje matig gezien je het over soja hebt. Waarvan de productie erg belastend is. Als jij dat wilt eten, nogmaals, prima. Maar laat een ander dan ook eten wat hij of zij wil :). Zoals je zelf al zegt, alles is belastend.[/quote]

Blijf gewoon doorgaan met je non argument zeg...

Zelfs als alle mensen op de wereld soja gingen eten was er nog minder nodig dan nu voor het veevoer. De belasting van soja komt voornamelijk door het goedkope produceren van dat gewas voor veevoer.

Het hele soja argument is een argument tegen de veehouderij, misschien dat als je een stok wil om te slaan dat je er beter aan doet om je eerst wat beter in te lezen.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:44

Bowen schreef:
_San87_ schreef:
Maar juist de productie van soja is zo belastend voor het milieu, toch?

Klopt maar niet élke veehouder hoeft soja te voeren. En ik ben van mening dat we duurzamere grondstoffen moeten gebruiken dan soja. Het is alleen een nadeel dat soja éénvan de grootste eiwitbronnen is en relatief goedkoop... dus laten we maarin Nederland soja gaan verbouwen. En ja, ook onze koeien krijgen maar een fractie soja binnen via het veevoer (via de brok), al zou ik daar best een andere grondstof voor willen.
Maar als je de nadelen opnoemt van de veehouderij en dan zelf perse soja wilt eten... moeten duurzamere oplossingen zijn die lokaler worden geproduceerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:47

julius_juut schreef:
Waarom gaan topics over vlees altijd over op hoe belastend de productie van soya is? Is dat een gevallentje 'Ja maar, ja maar jij bent ook stout!kalkoen die te brutaal wordt. Dat is naar mijns inziens mooi, eerlijk vlees.

Pardon. Dit werd door de andere partij aangekaart hoor.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:49

Bowen schreef:
_San87_ schreef:
Je mag zeker commentaar hebben. Het is alleen een beetje matig gezien je het over soja hebt. Waarvan de productie erg belastend is. Als jij dat wilt eten, nogmaals, prima. Maar laat een ander dan ook eten wat hij of zij wil :). Zoals je zelf al zegt, alles is belastend.

Blijf gewoon doorgaan met je non argument zeg...

Zelfs als alle mensen op de wereld soja gingen eten was er nog minder nodig dan nu voor het veevoer. De belasting van soja komt voornamelijk door het goedkope produceren van dat gewas voor veevoer.

Het hele soja argument is een argument tegen de veehouderij, misschien dat als je een stok wil om te slaan dat je er beter aan doet om je eerst wat beter in te lezen.

Ik vind spreken van eten van soja als goed en gezond product gewoon vreemd daar juist de productie daarvan zo belastend is. Productie is namelijk niet enkel voor dieren, ook voor mensen. Een groeiend aantal mensen.

Het is niet bedoeld als stok om mee te slaan, ik weet heel goed dat soja ook veevoer is, net als graan, mais, tarwe. Net als dat het een product is om mensen te voeren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:51

Dora88 schreef:
Klopt maar niet élke veehouder hoeft soja te voeren. En ik ben van mening dat we duurzamere grondstoffen moeten gebruiken dan soja. Het is alleen een nadeel dat soja éénvan de grootste eiwitbronnen is en relatief goedkoop... dus laten we maarin Nederland soja gaan verbouwen. En ja, ook onze koeien krijgen maar een fractie soja binnen via het veevoer (via de brok), al zou ik daar best een andere grondstof voor willen.
Maar als je de nadelen opnoemt van de veehouderij en dan zelf perse soja wilt eten... moeten duurzamere oplossingen zijn die lokaler worden geproduceerd.

Omdat de soja productie voor mensen niet het probleem is. Dat niet elke veehouder soja hoeft te voeren is leuk en aardig, maar de praktijk is dat het overgrote deel van de geteelde soja er toch echt voor de vee-industrie is. Dat die hoeveelheid stevig meer is dan wat er nodig zou zijn voor menselijke consumptie alleen.

Dus het soja argument is en blijft wat het is, onzin als je daarmee wil aantonen dat mensen hypocriet zijn. Het soja argument is een argument tegen de vee-industrie zoals hij is nu.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:54

_San87_ schreef:
Ik vind spreken van eten van soja als goed en gezond product gewoon vreemd daar juist de productie daarvan zo belastend is. Productie is namelijk niet enkel voor dieren, ook voor mensen. Een groeiend aantal mensen.

Het is niet bedoeld als stok om mee te slaan, ik weet heel goed dat soja ook veevoer is, net als graan, mais, tarwe. Net als dat het een product is om mensen te voeren.

Niet ook voor veevoer, grotendeels voor veevoer. En daarmee blijkt je stok om te slaan gebakken lucht te zijn. Zeker omdat de problematische teelt van eigenlijk 100% bij de vee industrie ligt omdat dat om zo goedkoop mogelijk geteeld gewas gaat voor een fiks deel.

Nog 1 keer om het duidelijk te maken. Zelfs als alle mensen op aarde regelmatig soja zouden eten zou er minder nodig zijn dan nu nodig is voor de groeiende vee industrie. Die trouwens een heel stuk harder groeit dan de wereldbevolking.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:56

Ik had even geen zin om alle 17 pagina's te lezen maar ga wel even volgen.
Zelf ben ik student Dier- en Veehouderij met name richting veehouderij. Daarnaast ook werkzaam op een bedrijf met melkgeiten.
EN wat voor mij een eye opener was is een excursie naar de slachterij in Nijmegen(varkens en runderen). We hebben toen de gehele slachtlijn gezien van binnenbrengen tot transport naar supermarkten/slachterijen etc.
Daar wil ik best over vertellen om alle 'horror' ideeën de wereld uit te helpen.

Daarbij ben ik extreem ANTI wakker dier etc. Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op alle beesten en kan er niet tegen als ze in erbarmelijke omstandigheden leven maar wakker dier of een peta etc zijn organisaties die de rotte appel uitzoeken en deze dan als standaard pakken en de hele sector zo neerschetsen. Zo geef je dus geen representatief beeld naar de mensen die hier juist naar op zoek zijn...

Iedereen die graag wil weten hoe het gaat op een melkveehouderij etc. (varkens en kippen is vaak lastiger ivm hygiëne) mail of bel gewoon een boer in de buurt, de meeste zijn zeer bereid je te ontvangen en vol enthousiasme over hun bedrijf te vertellen. Geloof me de meeste boeren zitten vol passie over hun eigen onderneming. Maar wel zolang je er met open blik naartoe gaat...

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:57

Als je leest, zie je dat ik ook aangeef dat we moeten zoeken naar oplossingen om minder of duurzamere soja te gebruiken. Ook wat trabsportkilometers betreft. Want of het transport en de verwerking wel allemaal even duurzaam gaat... En dat geld zowel voor humaan als voor de veehouderij. Lokaal eten, klaar.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:58

Om dat gedoe over soja even uit te sluiten:

Als je een beetje rond kijkt op internet had je mooie stukjes kunnen vinden. Zoals dat ze bijvoorbeeld nu eendenkroos kweken en voeren aan het vee. Eendenkroos heeft een veel hogereiwit gehalte en kan gekweekt worden op eigen bedrijf. En zo zijn er nog tig andere vervangers voor soja....

Hier een mooi voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=iyFzvsSQCaU

Als je besluit om geen vlees meer te eten omdat je het zielig vindt, prima. Maar dan ga ik er van uit dat je wel biologische melk drinkt? En vrije uitloop eieren eet?\

(en oja en begin al helemaal niet over wakker dier, dom volk is dat)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:01

Ik drink niet altijd biologische melk want gangbare melk vind ik goed genoeg. Ik eet wel vrijwel altijd vrije uitloop eieren. Overigens eet ik wel vlees want ik denk dat sommige soorten vlees diervriendelijk genoeg opgefokt zijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:03

Bowen schreef:
_San87_ schreef:

Niet ook voor veevoer, grotendeels voor veevoer. En daarmee blijkt je stok om te slaan gebakken lucht te zijn. Zeker omdat de problematische teelt van eigenlijk 100% bij de vee industrie ligt omdat dat om zo goedkoop mogelijk geteeld gewas gaat voor een fiks deel.

Nog 1 keer om het duidelijk te maken. Zelfs als alle mensen op aarde regelmatig soja zouden eten zou er minder nodig zijn dan nu nodig is voor de groeiende vee industrie. Die trouwens een heel stuk harder groeit dan de wereldbevolking.

Welke stok om mee te slaan? Als je het topic een beetje gelezen had had je al kunnen lezen dat ik als 1 van de eersten zei dat de vleesindustrie heel erg milieuonvriendelijk is.

Ik wil soja eten niet veroordelen, het maakt mij namelijk niet uit wat iemand eet. Maar als je het hebt over belasten van het milieu, bekijk dan ook de industrie waar je zelf je eten vandaan haalt. Voordat je over een ander oordeelt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:08

Dora88 schreef:
Als je leest, zie je dat ik ook aangeef dat we moeten zoeken naar oplossingen om minder of duurzamere soja te gebruiken. Ook wat trabsportkilometers betreft. Want of het transport en de verwerking wel allemaal even duurzaam gaat... En dat geld zowel voor humaan als voor de veehouderij. Lokaal eten, klaar.

Denk dat dit het punt is. Al dat outsourcen maakt de transparantie niet beter :).

Lokaal eten vind ik eerlijk gezegd wel lastig. Mijn aardappels en eieren koop ik rechtstreeks van de boer, bijvoorbeeld. Maar voor kaas ga ik wel naar de supermarkt. Het vlees van mijn hond komt ook van een leverancier...