meikemarieke schreef:Maar een kalf kent wat drinken betreft ook geen grenzen en zal blijven drinken, een koe kan innd 60 liter melk op een dag geven. Je kunt je voorstellen dat dit niet bevorderlijk is voor het kalf (oftewel, als het kalf maar blijft drinken, gaat ie dood).
Dit roept zoveel vragen bij mij op! Bijvoorbeeld:
1. Evolutionair wel interessant, áls dit waar zou zijn: hoe is het ooit in het fokprogramma zo gekomen dat we kalfjes hebben gefokt die zichzelf dood drinken?
2. Hoe gaat dit dan in zijn werk bij bedrijven die wél de kalveren bij de moeder laten laten, want die bestaan ook. Gaan alle kalveren daar dan dood doordat ze zich dooddrinken?
Los daarvan betwijfel ik deze stelling. Ook op internet (en dan bedoel ik niet de wakker dier website, no worries
Bijv. neutrale zuivelwebsites, onderzoeken, etc) kom ik namelijk andere hoeveelheden tegen.
Citaat:
Een kalf dat bij de koe drinkt, drinkt vaak en in kleine porties. De eerste
dagen drinkt het kalf wel tien keer per dag, later vijf à zeven keer per
dag. Kalveren drinken de eerste maand ongeveer tien liter, daarna zelfs
wel vijftien liter per dag.
http://www.louisbolk.org/downloads/1756.pdf
meikemarieke schreef:En een kalf blijft idd vaak doordrinken, zo hebben wij al heel wat kalveren aan de schijt gehad, doordat ze water bleven drinken, nadat de melk op was.
Je hebt het dus nu erover dat de kalven water door blijven drinken als je ze beperkt melk aanbiedt. Zegt dat dus júist niet wat over de melkbehoefte van een kalf? En zegt het juist niet bar weinig over hoeveel het kalf zou drinken als het wel bij de moeder zou staan?