Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:41

8nnemiek schreef:
Ja ach, als je geen goed onderbouwde antwoorden meer weet te geven dan gooi je toch gewoon iets nieuws in de discussie? :7

Ik kan prima onderbouwen. Dat heb je wel gemerkt aan alles wat ik weerleg op die onzinnige uitspraken van je. Dat welles-nietes spelletje heb ik al gewonnen en ook geen zin meer in.

Nu geef ik aan dat jij qua dierenwelzijn/leed met 2 maten meet.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:46

Ik volg dit topic al een tijdje, jammer dat het nu weer zo'n 'wakkerdierfans' tegen de 'boeren' discussie is geworden.
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in een eerlijk verhaal (vanuit boerkant gezien), kijk eens op mijn fb pagina: http://www.facebook.com/indekoewei
Ja, wij hebben een melkveebedrijf, rendabel, met hart voor onze dieren.
De koeien komen zoveel mogelijk buiten en het comfort van de koeien staat op nr. 1, daardoor doen ze het ook zo goed, gaan ze lang mee en geven ze veel melk.
Maar ja, ook wij halen kalfjes weg bij hun moeder.
Even dat verhaal van de andere kant bekeken: vorig jaar had een koe gekalfd, in een ruim strohok, het kalf hadden we er even bij laten liggen, maar nog geen 2 uur later vonden we ze; moeder was op het kalf gaan liggen en had het diertje doodgedrukt. Als boer zijnde gaat dit ontzettend aan je hart en dit soort dingen wil je niet meemaken. Zielig om ze weg te halen? Misschien voor even ja, maar op lange termijn beter voor de koe en voor het kalf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:47

Jandenogwattes, voor jouw zielenrust, die foto met bit is ruim 7 jaar oud, en ik reed er niet eens op, dat was tijdens een keuring :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:57

Meikemarieke, ik geloof zeker dat de meeste boeren hart hebben voor hun dieren, hun best doen om het zo goed mogelijk te maken voor de dieren, en het ook niet leuk vinden als ze weg moeten.
Ik snap ook dat je er geld aan moet verdienen en het niet handig is als het kalf dat geld opdrinkt. Maar vroeger werd een koe gewoon gemelkt terwijl het kalf erbij stond. Wat drinkt een kalf? 10 liter? Tijdje later 20 liter..? En een koe kan 50 liter geven, toch? Zo doen ze dat bij paarden ook. Haal je een veulen helemaal weg, dan stopt de merrie met melk geven.
Hoe dan ook, ik heb er zelf voor gekozen om helemaal geen melk meer te drinken, want hoewel boeren hun best doen vind ik het nog steeds niet diervriendelijk genoeg.
Wel mooi om te lezen dat er toch boeren zijn die hun vee zo natuurlijk mogelijk willen houden. Lekker buiten, met hoorns +:)+ Dat daar risico's aan zitten, sja, je kind kan ook onder een auto komen als je hem buiten laat spelen. Voor een goed leven moet je nu eenmaal risico's durven nemen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:14

8nnemiek: als je een kalf 20 liter melk geeft, gaat ie dood :')
Een koe geeft inderdaad genoeg melk en theoretisch kun je best het kalf erbij laten, zodat het bij z'n moeder kan drinken (afgezien dan van dat doodligverhaal).
Maar een kalf kent wat drinken betreft ook geen grenzen en zal blijven drinken, een koe kan innd 60 liter melk op een dag geven. Je kunt je voorstellen dat dit niet bevorderlijk is voor het kalf (oftewel, als het kalf maar blijft drinken, gaat ie dood).
Kalveren krijgen hier 2 x 2 liter melk op een dag, ze staan apart, zodat we ze goed individueel kunnen monitoren, drinkt ie goed, schijt ie goed. Zo nee, dan kunnen we snel ingrijpen en zo levens redden.
De vergelijking met kinderen buiten spelen is nogal ongenuanceerd, natuurlijk laat je dat toe, maar je beperkt wel de risico's zoveel mogelijk, of laat jij je kind op de vluchtstrook van de snel weg spelen? Nou precies zo met koeien onthoornen, ja ze kunnen prima in een groep leven en ook naar buiten, maar met hoorns is er teveel risico op beschadigingen, dus dat risico beperk door een relatief kleine ingreep.
Enne, koeien worden gemolken, niet gemelkt ;)

8nnemiek

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:20

Van hoeveelheden heb ik geen verstand inderdaad :+ maar ik wist idd wel dat een koe veel meer melk geeft dan wat een kalf nodig heeft.
Dat een kalf door blijft drinken kan ik me niet voorstellen eigenlijk := Dan zouden kalfjes in het wild allemaal dood gaan :o?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:24

8nnemiek schreef:
Van hoeveelheden heb ik geen verstand inderdaad :+ maar ik wist idd wel dat een koe veel meer melk geeft dan wat een kalf nodig heeft.
Dat een kalf door blijft drinken kan ik me niet voorstellen eigenlijk := Dan zouden kalfjes in het wild allemaal dood gaan :o?

De melkkoe geeft veel meer melk dan "wilde" koeien (of simpelweg andere rassen die niet voor de melkindustrie zijn)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:24

Nee in het wild geeft de moeder minder melk, want het voer is daar niet aangepast, aan de grote hoeveelhedenmelk die de melkhouder van zijn koe wil. De melk koe is gefokt om veel melk te produceren, net als dat een spring paard gefokt wordt om goed te kunnen springen. en een dressuur paard om netjes te kunnen bewegen. En een kalf blijft idd vaak doordrinken, zo hebben wij al heel wat kalveren aan de schijt gehad, doordat ze water bleven drinken, nadat de melk op was. Een steen onder de klepel, en emmers water sjouwen is dan wat nodig is, om afgepast maar voldoende water te geven.

meikemarieke

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:32

Exact! Dat dus :)
Zo is wel weer duidelijk, dat mensen die het hardst roepen dat melkkoeien in Nederland zielig zijn, vaak mensen zijn met weinig kennis ervan.
Dat is helemaal niet erg! Boeren zijn vaak echt wel bereid om open en eerlijk hun verhaal te doen, wat ook steeds meer gebeurt dmv open dagen, facebook. Maar wel jammer dat sommigen weigeren zich te verdiepen en heel hard blijven schreeuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:36

meikemarieke schreef:
Maar een kalf kent wat drinken betreft ook geen grenzen en zal blijven drinken, een koe kan innd 60 liter melk op een dag geven. Je kunt je voorstellen dat dit niet bevorderlijk is voor het kalf (oftewel, als het kalf maar blijft drinken, gaat ie dood).

Dit roept zoveel vragen bij mij op! Bijvoorbeeld:

1. Evolutionair wel interessant, áls dit waar zou zijn: hoe is het ooit in het fokprogramma zo gekomen dat we kalfjes hebben gefokt die zichzelf dood drinken?

2. Hoe gaat dit dan in zijn werk bij bedrijven die wél de kalveren bij de moeder laten laten, want die bestaan ook. Gaan alle kalveren daar dan dood doordat ze zich dooddrinken?

Los daarvan betwijfel ik deze stelling. Ook op internet (en dan bedoel ik niet de wakker dier website, no worries Y;( Bijv. neutrale zuivelwebsites, onderzoeken, etc) kom ik namelijk andere hoeveelheden tegen.

Citaat:
Een kalf dat bij de koe drinkt, drinkt vaak en in kleine porties. De eerste
dagen drinkt het kalf wel tien keer per dag, later vijf à zeven keer per
dag. Kalveren drinken de eerste maand ongeveer tien liter, daarna zelfs
wel vijftien liter per dag.

http://www.louisbolk.org/downloads/1756.pdf

meikemarieke schreef:
En een kalf blijft idd vaak doordrinken, zo hebben wij al heel wat kalveren aan de schijt gehad, doordat ze water bleven drinken, nadat de melk op was.

Je hebt het dus nu erover dat de kalven water door blijven drinken als je ze beperkt melk aanbiedt. Zegt dat dus júist niet wat over de melkbehoefte van een kalf? En zegt het juist niet bar weinig over hoeveel het kalf zou drinken als het wel bij de moeder zou staan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:40

pmarena schreef:
En een koe die bij het uitladen door een andere koe op de horens wordt genomen, dan denk ik ook: waarom kan die andere koe er uberhaupt (excuus voor missende puntjes op de u) bij komen... laad zo'n dier dan uit in een apart stukje / sluis ofzo? Zeker als je weet dat ze nog wel eens willen knokken... maargoed dat zeg ik dan weer als buitenstaander.

Waarom kan die koe erbij? Omdat ze in een kudde lopen. Dat kuddegevoel is zo sterk dat uitladen in een ander stukje een drama gaat worden, deze koeien kun je niet alleen laten. In een ander stuk uitladen betekent dat ze dwars door de omheining zal gaan om bij de anderen te komen. In een sluis uitladen…heel simpel, die hebben we niet. Om voor iedere weide een sluis te maken is te duur, hebben we geen geld voor. Overigens heb je dan nog steeds hetzelfde probleem, namelijk dat die sluis open moet en daar zullen alle andere dames voor staan. Ze zou dan juist minder ruimte hebben om de wei in te gaan. Dit was trouwens de eerste keer dat een koe zo gericht een andere koe te grazen nam in zo'n situatie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:44

8nnemiek schreef:
Jandenogwattes, voor jouw zielenrust, die foto met bit is ruim 7 jaar oud, en ik reed er niet eens op, dat was tijdens een keuring :+

Waar heb je dan een bit voor nodig?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:48

Ik weet niet hoe het gaat bij melkvee, maar bij onze koeien drinkt het kalf de eerste keer compleet het uier leeg. Heel leuk om te helpen en maar te wachten (midden in de nacht) tot kalfje weer gaat liggen maffen ;) :D Hoe vaak ze dit per dag doen, geen idee eigenlijk. Hoeveelheid…stukken minder dan bij melkvee, maar hier gaan ze meestal de eerste dag ook wel aan de schijt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:48

Wildwings: wat vraag 2 betreft, doel je dan op melkkoeien? Die heb ik nog nooit met kalf gezien. Slachtvee bv wel (altijd overigens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:50

Maartje1990 schreef:
Wildwings: wat vraag 2 betreft, doel je dan op melkkoeien? Die heb ik nog nooit met kalf gezien. Slachtvee bv wel (altijd overigens)

Er zijn inderdaad melkveebedrijven waar het kalf wel bij de moeder mag blijven, ja :j

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:55

269_life schreef:
Een baby kan toch moedermelk drinken? Dat haal je op deze manier weg bij degene waarvoor het eigenlijk bedoeld is: de kalfjes.

'Grappig' overigens, dat je het over een verdienmodel hebt ipv over het welzijn van het dier. Wij kunnen prima zonder zuivel, waarom een dier uitbuiten?

Lijkt me toch vrij logisch dat borstvoeding niet bij iedereen lukt of wil (of dat de moeder zich er niet prettig bij voelt), beetje vreemd om er zo zwart-wit in te staan; alsof ieder kind standaard moedermelk kan drinken.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:13

WildWings schreef:

1. Evolutionair wel interessant, áls dit waar zou zijn: hoe is het ooit in het fokprogramma zo gekomen dat we kalfjes hebben gefokt die zichzelf dood drinken?

2. Hoe gaat dit dan in zijn werk bij bedrijven die wél de kalveren bij de moeder laten laten, want die bestaan ook. Gaan alle kalveren daar dan dood doordat ze zich dooddrinken?

Los daarvan betwijfel ik deze stelling. Ook op internet (en dan bedoel ik niet de wakker dier website, no worries Y;( Bijv. neutrale zuivelwebsites, onderzoeken, etc) kom ik namelijk andere hoeveelheden tegen.
?

Ik vind dit oprecht heel interessante vragen, maar ik heb er geen antwoord op. Zijn er hier ook melkveehouders die wel hun kalveren bij de moeder houden en willen uitleggen hoe dat in z'n werk gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:15

Sunrise_ schreef:
Lijkt me toch vrij logisch dat borstvoeding niet bij iedereen lukt of wil (of dat de moeder zich er niet prettig bij voelt), beetje vreemd om er zo zwart-wit in te staan; alsof ieder kind standaard moedermelk kan drinken.

Ik snap je opmerking niet helemaal, wil je hem toelichten? Je hebt het namelijk nu over het überhaupt hebben en kunnen aangeven van een keuze, waar bij de kalf-koe relatie helemaal geen sprake van is. Daarnaast is het (afgezien van die keuze) toch gewoon zo dat de moedermelk in eerste instantie wel bedoeld is voor de baby?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:16

meikemarieke schreef:
Ik vind dit oprecht heel interessante vragen, maar ik heb er geen antwoord op. Zijn er hier ook melkveehouders die wel hun kalveren bij de moeder houden en willen uitleggen hoe dat in z'n werk gaat?

Ik ben ook echt heel benieuwd, we hebben hier in de buurt een boerderij waar de kalfjes bij hun (melkvee)moeders mogen blijven geloof ik, ik zal ze eens contacten :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:17

WildWings schreef:
Sunrise_ schreef:

Ik snap je opmerking niet helemaal, wil je hem toelichten? Je hebt het namelijk nu over het überhaupt hebben en kunnen aangeven van een keuze, waar bij de kalf-koe relatie helemaal geen sprake van is. Daarnaast is het (afgezien van die keuze) toch gewoon zo dat de moedermelk in eerste instantie wel bedoeld is voor de baby?

Ze reageerde op life_269 dat iedere mensen baby toch gewoon mensenmoedermelk kon drinken ipv dat poeder wat oa van koeienmelk gemaakt wordt (als dat zo is?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:21

Ooh dat stukje had ik gemist met alle quotes en de uiteenlopende onderwerpen afgelopen pagina's :D Thanks, eens met Sunrise dan hoor.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:22

WildWings schreef:

Kalfjes drinken zich van nature juist dood. Wij hebben een vleeskoeien bedrijf en de ene koe geeft meer als de andere. Maar alle twee worden leeg gedronken. Een kalf blijft drinken tot er niets meer is. Dus als er 60 liter zou zijn blijven ze doordrinken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:25

Mijn moeder kon na een tijdje ook geen moedermelk meer geven, en voor koemelk was ik zwaar allergisch. Geen idee wat ik als baby heb gedronken.. Kunstmatige poedermelk? Sojamelk? In ieder geval zijn er zeker andere alternatieven, anders zat ik hier nu niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:25

__Elizabeth schreef:
WildWings schreef:

Kalfjes drinken zich van nature juist dood. Wij hebben een vleeskoeien bedrijf en de ene koe geeft meer als de andere. Maar alle twee worden leeg gedronken. Een kalf blijft drinken tot er niets meer is. Dus als er 60 liter zou zijn blijven ze doordrinken.

Maar dat kan ik me dus niet voorstellen: als kalfjes zich van nature dooddrinken, hoe planten koeien zich dan van nature voort? Dat gaat toch onmogelijk als je kroost zichzelf dooddrinkt telkens? :o?

En hoe gaat het dan op een bedrijf waar de kalfjes wel bij de moeder blijven? Vallen de kalfjes daar bij bosjes neer?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:29

WildWings schreef:
__Elizabeth schreef:

Maar dat kan ik me dus niet voorstellen: als kalfjes zich van nature dooddrinken, hoe planten koeien zich dan van nature voort? Dat gaat toch onmogelijk als je kroost zichzelf dooddrinkt telkens? :o?

En hoe gaat het dan op een bedrijf waar de kalfjes wel bij de moeder blijven? Vallen de kalfjes daar bij bosjes neer?

Omdat koeien van nature niet zoveel melk geven :) Onze koeien geven echt geen 60 liter hoor die hebben theezakjes :=

Juist de holsteins hebben wij een hoge melkproductie in gefokt.

De laatste vraag weet ik het antwoord niet op omdat ik persoonlijk geen bedrijven ken die hun kalfjes er de hele dag bijlaten.
Laatst bijgewerkt door __Elizabeth op 01-10-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt