, maar het is absoluut niet zo dat het OT niet meer meetelt nu het NT er is. Ze zijn eigenlijk niet goed van elkaar los te koppelen. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
, maar het is absoluut niet zo dat het OT niet meer meetelt nu het NT er is. Ze zijn eigenlijk niet goed van elkaar los te koppelen. saffire schreef:Leg mij nu eens uit waarom je de bijbel binnenste buiten moet kennen dat je dan pas echt gelooft?
ik sta net als blue eyes echt met mijn mond vol standen steeds...saffire schreef:Wat ik nu niet snap
Geloven zit toch in je hart?
Dat kan je toch niet leren.
Ik geloof per direct niet in god
En wil ook niet dat mij wil overhalen van wel.
PowerReiner schreef:Wat ik veel gehoord heb en wat ik ook geloof is dat de bijbel weinig nog meer lijkt op het origineel. Door alle vertalingen en versies is iedere versie onderhevig geraakt aan interpretatie.
Afgezien van dat ik niet geloof, zou dit alleen al reden genoeg voor mij zijn de bijbel met een fikse korrel zout te nemen.
en toch meen ik het. Ik kan mezelf beter accepteren zoals ik ben, omdat ik weet dat God ook zo van mij houdt. Ik ga anders met mijn medemens om, omdat ik probeer alles te doen vanuit naastenliefde.
PowerReiner schreef:Ik begrijp wat je bedoelt, en dat is precies de reden waarom ik het geloof toejuich, ook al geloof ik zelf niet.
De banden bedoel ik bijvoorbeeld geen homo mogen zijn. Niet mogen werken op zondag, moeten bidden, naar de kerk moeten gaan and so on and so on.
Als je even goed nagaat zouden we niet eens auto mogen rijden. Gij zult de aarde geen schade toebrengen oid? Terwijl de hele wereld met de auto naar de kerk komt![]()
Goed. Dit gaat helemaal een andere kant op.
Conclusie: Ik vind het heel erg fijn voor je dat je er zoveel baat bij hebt en dat je er gelukkig van word en steun uit haalt. Super!
It's just not for me
Je komt er alleen door in Jezus te geloven. Dát staat duidelijk in de Bijbel.

Zeg nooit nooit.
dat bevestigd eigenlijk ook wat jij zegt. 
Alleen niet in God of Allah of Buddah of Jahweh of welke namen er nog allemaal zijn voor imo dezelfde "grote macht".
) waren "de tofues" er op en die noemen die macht "de grote heelheid".
anjali schreef:Het is onmogelijk om een hele studie in een paar regels uit te leggen. Maar de kern van Theologie is dat je uitgaat van het bestaan van God, anders kun je beter wat anders gaan studeren. Mijn lievelingsvakken waren Kerkgeschiedenis en Fenomenologie van de Godsdiensten, waarin ook niet- Christelijke religies besproken werden.Overigens was mijn studie al lang geleden, eind jaren -70 inde vorige eeuw! ,ik ben al best oud [62]. Daarna is de wereld erg veranderd.![]()
![]()
PowerReiner schreef:Als dat alleen regels zijn van bepaalde kerken dan ben ik in mijn hele leven alleen Christenen tegengekomen die volgens hen moeten leven volgens die regels. Daarnaast, wat hebben kerken te maken met geloof als ze zelf hun regels erbij verzinnen? Iets klopt er niet helemaal in dat plaatje denk ik.
Op de vorige pagina staat een stuk van Leviticus ? Daarin staat duidelijk dat je geen homo mag zijn, anders word je ter dood gebracht.

PowerReiner schreef:Als dat alleen regels zijn van bepaalde kerken dan ben ik in mijn hele leven alleen Christenen tegengekomen die volgens hen moeten leven volgens die regels. Daarnaast, wat hebben kerken te maken met geloof als ze zelf hun regels erbij verzinnen? Iets klopt er niet helemaal in dat plaatje denk ik.
Op de vorige pagina staat een stuk van Leviticus ? Daarin staat duidelijk dat je geen homo mag zijn, anders word je ter dood gebracht.
Zoals al eerder gezegd, het Christendom is gericht op het Nieuwe Testament, terwijl het Jodendom op het Oude Testament gericht is (omdat zij niet in Jezus geloven, en dus het Nieuwe Testament onwaar is). Er staan wel leerzame verhalen in het OT en in het NT wordt ook regelmatig terug verwezen naar het OT, waardoor het toch aan elkaar verbonden is.
vuurneon schreef:Tja, zelfs het wetboek staat open voor rechterlijke interpretatie![]()
De bijbel is een historisch boek, geschreven door de mens en zoveel mensen, zoveel wensen. Net als met elk ander handboek als het ware. Je krijgt richtlijnen, maar hoe jij het wilt toepassen in je leven is aan jezelf.
en daarnaast draait het dus niet om de richtlijnen en regels. Als je gelooft dat Jezus voor je zonden is gestorven, dan ben je gered, of je je nu wel of niet een rok aan doet naar de kerk. Het is ook waar je jezelf prettig voelt. Ik vind het niet prettig om naar een kerk te gaan waar alles van tevoren strikt is vastgelegd en waar een dominee is die elke week spreekt, maar iemand anders kan dat juist wel heel erg prettig vinden en zich daar thuis voelen. Prima toch?
zo staat er inderdaad in het Oude testament dat je geen varkensvlees mocht eten. Nu is wetenschappelijk bewezen dat varkensvlees ook niet heel erg goed voor je is en veel afvalsstoffen bevat. Dus je kan het wel eten, je gaat er niet dood aan, maar of het goed voor je is, is een ander verhaal. Deze regel heeft God dus als bescherming gegeven voor de Israëlieten, omdat het niet goed voor je is. En zo zijn er meerdere voorbeelden te noemen