"Ik heb een boodschap van God."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:23

Klopt! Overigens is het niet zo dat de meeste kerken dan ook al die bizar ogende regels uit het OT navolgen :+ , maar het is absoluut niet zo dat het OT niet meer meetelt nu het NT er is. Ze zijn eigenlijk niet goed van elkaar los te koppelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:38

saffire schreef:
Leg mij nu eens uit waarom je de bijbel binnenste buiten moet kennen dat je dan pas echt gelooft?

:') ik sta net als blue eyes echt met mijn mond vol standen steeds...

Maar serieus, hoe kan je in iets geloven als je niet weet waarin je gelooft. Ik weet nl dat ik geloof dat Jezus voor mij is gestorven en weer opgestaan. Dat God zijn zoon heeft gegeven voor alle mensen. Uit liefde voor de mensen, zonder daar wat voor terug te verwachten.
Ik weet dat Jezus mij opdraagt lief te hebben en Gods liefde te laten zien.
Etcetera.
Daar geloof ik in, en dat weet ik alleen omdat ik de Bijbel heb gelezen. Doe je dat niet, dan weet je toch ook niet wat je christelijk geloof inhoudt en ben je basisloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:51

Ik vind die vragen eigenlijk helemaal niet zo vreemd.
Wat voor de een als vanzelfsprekend id voor de ander niet zo.

Ik geloof omdat mij dat hoop geeft.
Maar ik heb echt wel eens twijfel hoor, dat is niet meer dan menselijk.
Ik twijfel vooral op de momenten dat ik het moeilijk heb en Gods aanwezigheid niet ervaar.
Zelfs Johannes de Doper die in het oude testament wordt beschreven in het oude testament komt op een moment in zijn leven dat hij gaat twijfelen aan Jezus.
Dat terwijl Johannes een profeet was en Jezus komst voorspelde bij de mensen en hem al kende vanaf geboorte.
Toen Johannes in de gevangenis zat begon hij te twijfelen en stuurde vrienden naar Jezus toe om te vragen om een bevestiging.
Johannes richtte zich op zijn omstandigheden en verloor vertrouwen.
Johannes was dan wel een profeet maar hij was ook gewoon mens.

Het grappige is dat ik dit passage in het nieuwe testament van de bijbel al vaker had gelezen maar het viel mij nooit op.
En toen tijdens een dienst met thema twijfelaars viel het mij op.
(De voorganger van de gemeente waar ik naartoe ga legt heel veel uit tijdens zijn preken)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:45

Wat er allemaal in de bijbel staat weet ik niet. Ik heb het geprobeerd, maar kom er niet doorheen geworsteld.

Wat ik veel gehoord heb en wat ik ook geloof is dat de bijbel weinig nog meer lijkt op het origineel. Door alle vertalingen en versies is iedere versie onderhevig geraakt aan interpretatie.
Afgezien van dat ik niet geloof, zou dit alleen al reden genoeg voor mij zijn de bijbel met een fikse korrel zout te nemen.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:05

saffire schreef:
Wat ik nu niet snap
Geloven zit toch in je hart?
Dat kan je toch niet leren.

Ik geloof per direct niet in god
En wil ook niet dat mij wil overhalen van wel.

Klopt, geloven doe je naar mijn mening met je hart maar als ik de oude teksten rondom mijn geloof lees valt er zeker wel wat te leren. In Hávamál (Het Lied van de Hoge) staan er bijvoorbeeld veel normen en waarden beschreven die ik graag toe pas in het dagelijks leven. Uiteraard moet je die wel enigzins vertalen naar de wereld van nu ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:34

PowerReiner schreef:
Wat ik veel gehoord heb en wat ik ook geloof is dat de bijbel weinig nog meer lijkt op het origineel. Door alle vertalingen en versies is iedere versie onderhevig geraakt aan interpretatie.
Afgezien van dat ik niet geloof, zou dit alleen al reden genoeg voor mij zijn de bijbel met een fikse korrel zout te nemen.

Toch klopt dat niet helemaal. De Bijbel bestond vroeger niet, het waren allemaal losse boek(roll)en waarvan er 66 samengevoegd zijn tot 1 geheel, wat wij nu de Bijbel noemen. Een aantal jaar geleden is een heel stel originele boekrollen teruggevonden (de Dode-Zeerollen), en die bleken bizar weinig te verschillen van wat wij nu kennen. En de paar verschilletjes die erin zaten, waren eigenlijk kleine verschrijvingen die niet echt van belang waren voor de kern van wat christenen geloven.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:47

hmm... oke, toch denk ik dat het vertalen heel wat anders is dan bijvoorbeeld Frans naar Duits. Het is een taal die al heel lang niet meer gebruikt/gesproken wordt zo heb ik begrepen.

Afgezien daarvan, alleen voor mijzelf sprekend: ik ben atheist, om de simpele reden dat ik niet wil geloven dat iemand die mij zo aan banden legt door te zeggen wat ik wel en niet mag, en te vertellen hoe ik moet leven en dat ik voor hem moet leven, een goed iemand is.
Zoals ik het zie zijn de rollen hier en daar misschien wat omgedraaid.

Toch vind ik het goed dat het er is. Veel mensen halen er steun uit en worden er gelukkig van. Alleen daarom al juich ik het toe.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:55

En toch zijn de vertalers dusdanig zorgvuldig, dat je er echt wel vanuit kunt gaan dat het klopt, wat er staat. Wat ik zelf altijd doe, is verschillende vertalingen met elkaar vergelijken als ik ergens over twijfel. Bij voorkeur Nederlands met Engels, Frans of Duits en ik pak er altijd de Statenvertaling bij, dat is de vertaling die het allerdichtst bij de grondtekst blijft en het minst aan interpretatie onderhevig is. Die is echt zo letterlijk mogelijk vertaald.

Zonder iets af te willen doen aan jouw atheisme (dat moet je wat mij betreft namelijk helemaal zelf weten), wil ik toch even ingaan op jouw reden daarvoor. God legt mij absoluut niet aan banden. Hij maakt mij juist vrij. Mijn leven is een stuk leuker geworden sinds ik christen ben, omdat ik nu leef vanuit liefde. Dat klinkt een beetje zijig, dat weet ik := en toch meen ik het. Ik kan mezelf beter accepteren zoals ik ben, omdat ik weet dat God ook zo van mij houdt. Ik ga anders met mijn medemens om, omdat ik probeer alles te doen vanuit naastenliefde.
En dat leven voor Hem is ook niet zonder reden; mensen die leven voor zichzelf, maken andere keuzes dan mensen die leven voor God. Als iedereen voor God zou leven zoals Hij het bedoeld heeft, zou er geen oorlog meer zijn.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:57

En daarom geloof ik dus niet
Niemand vertelt mij hoe ik moet leven,of liever verplicht mij hoe ik moet leven.

Ik vind het nogal wat, da je leven indeelt naarr een boek,wie zegt mij dat er de waarheid iin staat

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:01

Ik begrijp wat je bedoelt, en dat is precies de reden waarom ik het geloof toejuich, ook al geloof ik zelf niet.
De banden bedoel ik bijvoorbeeld geen homo mogen zijn. Niet mogen werken op zondag, moeten bidden, naar de kerk moeten gaan and so on and so on.
Als je even goed nagaat zouden we niet eens auto mogen rijden. Gij zult de aarde geen schade toebrengen oid? Terwijl de hele wereld met de auto naar de kerk komt :D

Goed. Dit gaat helemaal een andere kant op.

Conclusie: Ik vind het heel erg fijn voor je dat je er zoveel baat bij hebt en dat je er gelukkig van word en steun uit haalt. Super!
It's just not for me :))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:08

PowerReiner schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt, en dat is precies de reden waarom ik het geloof toejuich, ook al geloof ik zelf niet.
De banden bedoel ik bijvoorbeeld geen homo mogen zijn. Niet mogen werken op zondag, moeten bidden, naar de kerk moeten gaan and so on and so on.
Als je even goed nagaat zouden we niet eens auto mogen rijden. Gij zult de aarde geen schade toebrengen oid? Terwijl de hele wereld met de auto naar de kerk komt :D

Goed. Dit gaat helemaal een andere kant op.

Conclusie: Ik vind het heel erg fijn voor je dat je er zoveel baat bij hebt en dat je er gelukkig van word en steun uit haalt. Super!
It's just not for me :))

Dat zijn geen regels van God, maar van (bepaalde) kerken.
Jezus zelf zegt niks over homo's. Niet mogen werken op zondag; Jezus genas ook mensen op zondag. God zegt dat hij de sabbat heeft gegeven om een dag niks te hoeven. Ik zelf vind het heerlijk, een dag niet hoeven werken. Ik mag wel, maar kies ervoor om het niet t doen om een dag in de week helemaal vrij te zijn en aan God en familie te kunnen wijden.
Bovendien ga ik er vanuit dat als Hij ons gemaakt heeft, Hij ook het beste weet wat goed voor ons is. Daarom wil ik graag dat volgen.
Moeten bidden... Je moet niks, maar ik vind het heerlijk om te bidden. God is bij mij en tijdens bidden ervaar ik dat des te meer.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:11

PowerReiner, de dingen die jij beschrijft zul je eerder in een Koran terug vinden. Daar staan heel duidelijke leefregels in, dagelijkse dingen die je wel en niet moet doen. Dit ligt bij het Christendom anders. Als je Christen bent en je gaat je aan allerlei regeltjes houden die her en der in de Bijbel staan, kom je niet in de hemel hoor :+ Je komt er alleen door in Jezus te geloven. Dát staat duidelijk in de Bijbel.

Dat maakt het Christendom ook een minder interessant en moeilijker geloof denk ik. Het is makkelijker als er gewoon bepaalde dingen zijn die je MOET doen waardoor je in de hemel komt. Dat is makkelijker dan simpelweg geloven :Y)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:13

Voor de atheïsten onder ons, mijn vriend gelooft wel. Is gereformeerd opgevoed maar houd zich niet (meer) met het geloof bezig als in actief de kerk bezoeken of bidden. Hij doet er niets voor, letterlijk. Hij zondigt eerder zich er op los :+
Maar hij gelooft nog steeds. Anderen zullen hem misschien geen goede "christen" vinden, maar dat vind ik iets dat hij zelf moet bepalen. Hij is christen voor zichzelf, en niet voor een ander. Ondanks dat hij wel afstand van de kerk heeft gedaan.
Het is ook maar net wat je er zelf mee doet. In het dagelijks leven merk je niet aan hem dat hij christen is. Het is dat je het weet, maar anders kom je er ook echt niet achter, tenzij je het rechtstreeks vraagt.

Ik geloof niet in (een) god omdat ik niet geloof dat er zo iets is die de wereld geschapen heeft. Ik geloof in de evolutietheorie. Maar zou het zelf geen reden vinden om niet te geloven omdat ik niet aan "regels" vast wil zitten.
Ik denk dat als mijn vriend het zou willen, zou ik voor hem best wel willen investeren om informatie te innen over het geloof en de bijbel, om hem zo ook bij te kunnen staan. Maar dat zou ik doen voor liefde voor mijn vriend en dat ik hem kan steunen. Maar wie weet ga ik dan heel anders denken! :+ Zeg nooit nooit.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 25-09-15 10:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:15

Leprycorn schreef:
Ik geloof niet in (een) god omdat ik niet geloof dat er zo iets is die de wereld geschapen heeft. Ik geloof in de evolutietheorie.

Nou hoeft het een het ander helemaal niet uit te sluiten natuurlijk...

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:17

Heb even mijn post aangevuld :j dat bevestigd eigenlijk ook wat jij zegt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:24

Ik vind het toch wel ironisch dat mensen niet (willen) geloven om niet aan allerlei regels (van god of van een kerk) vast te zitten, het hele leven, de hele maatschappij zit met regels aan elkaar. Zonder wetten en sociale regels is er geen maatschappij. Los van de discussie of god in je leven je vrijheid geeft, het is echt een illusie te denken dat je zonder regels door de maatschappij kunt bewegen. Normen en waarden is iets dat elk mens heeft,daarnaast houdt je je aan sociaal wenselijk gedrag van familie en vrienden. En aan de wetten van het land. Doe je dat niet, dan volgt straf of een boete.

@ leprycorn, het kan nooit kwaad om je te verdiepen erin. Verdiepen wil niet zeggen dat je het ook moet of gaat geloven, maar het kweekt wel kennis of begrip en waarom sommige dingen zijn zoals ze zijn. Teveel kennis hebben bestaat niet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 25-09-15 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:32

veel "negativiteit" tov geloof komt voort uit het niet kunnen voorstellen denk ik. :)
Het "god" bij zich voelen gevoel kennen veel meer mensen. Alleen noemen ze dat gevoel niet allemaal God, ik ook niet trouwens. :)
Maar veel meer zelfbenoemde atheïsten geloven wel degelijk. :D Alleen niet in God of Allah of Buddah of Jahweh of welke namen er nog allemaal zijn voor imo dezelfde "grote macht".
Laatst op disney kanaal (ja ik kijk 's avonds disney _O- ) waren "de tofues" er op en die noemen die macht "de grote heelheid".

Chronicles of narnia noemt die grotere macht Aslan en beeld hem uit als een leeuw... Die films zijn veel mensen die zichzelf atheïst noemen zelfs voor naar de bioscoop geweest. :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:38

Als dat alleen regels zijn van bepaalde kerken dan ben ik in mijn hele leven alleen Christenen tegengekomen die volgens hen moeten leven volgens die regels. Daarnaast, wat hebben kerken te maken met geloof als ze zelf hun regels erbij verzinnen? Iets klopt er niet helemaal in dat plaatje denk ik.

Op de vorige pagina staat een stuk van Leviticus ? Daarin staat duidelijk dat je geen homo mag zijn, anders word je ter dood gebracht.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:45

anjali schreef:
Het is onmogelijk om een hele studie in een paar regels uit te leggen. Maar de kern van Theologie is dat je uitgaat van het bestaan van God, anders kun je beter wat anders gaan studeren. Mijn lievelingsvakken waren Kerkgeschiedenis en Fenomenologie van de Godsdiensten, waarin ook niet- Christelijke religies besproken werden.Overigens was mijn studie al lang geleden, eind jaren -70 inde vorige eeuw! ,ik ben al best oud [62]. Daarna is de wereld erg veranderd. -:) /3 }:0

je noemt precies de twee onderwerpen waar mijn interesses ook vooral lagen (en waar ik mij nog steeds in verdiep als ik eens wat interessants tegenkom).
kerkelijke geschiedenis vond ik echt helemaal geweldig, met name de gebeurtenissen rondom Massada en Qumran hebben op mij een grote aantrekkingskracht gehad. niet alleen wat het betekende voor het hedendaagse geloof, maar gewoon ook de hele geschiedenis van de belegering.

En toen ik naar de middelbare school ging, heb ik door de kerkelijke geschiedenis op de lagere school gekozen om niet met mijn klasgenoten naar de openbare of christelijke middelbare te gaan (zat op een christelijke lagere), maar een katholieke middelbare.. dat was puur gebaseerd op twee dingen: 1. de wijze waarop de oudere leerlingen met de onderbouw omgingen (bobo systeem), maar ook vanwege het vak godsdienst waar in het tweede jaar andere geloven aan bod kwamen.. Kerkgeschiedenis had mijn interesse gewekt om meer te weten te komen van achtergronden van andere geloven. en dat kreeg je alleen daar.

raar genoeg is 'normale' geschiedenis nooit een populair vak voor mij geweest, tegenwoordig vind ik dat wel jammer.. Want kerkgeschiedenis is geheel wat anders dan 'bijbelse' kennis, het zit dichter op het vak geschiedenis wat dat betreft dan godsdienst, dus waarom ik zo'n aversie had tegen gewone geschiedenis (tot middeleeuwen vond ik het interessant alles daarna niet meer), is mij nog steeds een raadsel.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:54

PowerReiner schreef:
Als dat alleen regels zijn van bepaalde kerken dan ben ik in mijn hele leven alleen Christenen tegengekomen die volgens hen moeten leven volgens die regels. Daarnaast, wat hebben kerken te maken met geloof als ze zelf hun regels erbij verzinnen? Iets klopt er niet helemaal in dat plaatje denk ik.

Op de vorige pagina staat een stuk van Leviticus ? Daarin staat duidelijk dat je geen homo mag zijn, anders word je ter dood gebracht.

Dat is Oude Testament, wat iemand mij net verteld heeft in dit topic. Maar hoe het verder zit, durf ik niet te zeggen.

Maar aan de andere kant: Ben het met je eens: kerken (of stromingen) zorgen voor de "extra" regels. Maar wie verbied jou om gelovig te zijn zonder naar de kerk te gaan? Wat anderen ervan vinden, doet er toch niet toe? Bepaalde stromingen hebben toch al een kijk op of naar elkaar. Maar bedoel hier alleen het stukje "gelovig" zijn. Niet Joods, Moslim, Katholiek, Christen, Gereformeerd, Hervormd of wat dan ook.

Als jij wilt geloven, maar niet de strenge "regels" wilt, zijn er altijd stromingen die daarbij passen. Of je blijft voor jezelf geloven, zonder naar een kerk te gaan.

De mensen die zich wel aan deze "regels" houden, geloven erin en staan hier achter. Die geloven dat het jou een beter mens maakt, om het even kort door de bocht te zeggen.

Merk dat ik veel van mijn schoonfamilie leer door naar ze te kijken hoe zij ergens over denken. Is nog maar een heel klein gedeelte natuurlijk, maar het geeft wel een hele andere kijk op leven. En ja, soms voel ik ergens een leegte of een angst, als ik bijvoorbeeld over de dood na denk. Waar daar mijn schoonfamilie iets prachtigs uiteindelijk zien. Is toch mooi? Ik benijd dat soms wel eens :j
Net een begrafenis achter de rug, dus staat nog best vers op mijn netvlies.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 25-09-15 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:54

PowerReiner schreef:

Leviticus is een bijbelboek in het Oude Testament. Even voor je beeldvorming, daarin staat ook dat je geen varkensvlees mag eten en dat een jongen besneden moet worden. Houden Christenen zich daar ook aan? Nee :+ Zoals al eerder gezegd, het Christendom is gericht op het Nieuwe Testament, terwijl het Jodendom op het Oude Testament gericht is (omdat zij niet in Jezus geloven, en dus het Nieuwe Testament onwaar is). Er staan wel leerzame verhalen in het OT en in het NT wordt ook regelmatig terug verwezen naar het OT, waardoor het toch aan elkaar verbonden is.

Wat betreft het kerken en regels gebeuren. Waarom denk je dat er zo veel verschillende kerken zijn. In de ene kerk moet je met hoed en rok naar binnen, in de andere kerk ben je welkom zoals je maar wil en wordt er gedanst en gelachen. Dat is puur het verschil van opvatting van de Bijbel. De ene groep ziet het zo, de andere groep ziet het zo. En toch zijn ze allemaal Christen, op hun manier...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:05

Oude testament, nieuwe testament, die kerk, zus kerk.

Iedereen die gelooft, gelooft toch in God? Hoe kunnen daar zo verschrikkelijk veel stromingen in zijn. Alles stamt toch immers van 1 boek af? Dat mensen hun eigen opvattingen hebben kan ik enigzins begrijpen, wat ik minder snap, is dat de bijbel schijnbaar zo is geschreven dat het op onwijs open staat voor al die verschillende opvattingen.

Iedereen zijn eigen ding dan maar. Ik heb er bewust voor gekozen niet te geloven, dat betekent niet dat ik alles weet over het geloof, maar heb er voldoende van meegekregen dat ik er wel een bewuste keuze in kan maken.

En dat houd nog steeds in dat ik ze liever niet aan mijn voordeur heb. Niet omdat ze geloven of dat ze aan mn deur staan, puur om het feit dat ze zo moeilijk weg te sturen zijn. 80% van de deurgangers in mijn belevingen kennen het antwoord nee niet en gaan dan onvermoeibaar door.

Iedereen moet vrij zijn waar hij/zij in gelooft, welke kerk ze zitten of welke stroming ze volgens.
Maar laat AUB de mensen die hun eigen stroming hebben gevonden, in mijn geval geen geloof, in hun waarde en respecteer hun keuze.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:29

Tja, zelfs het wetboek staat open voor rechterlijke interpretatie ;)

De bijbel is een historisch boek, geschreven door de mens en zoveel mensen, zoveel wensen. Net als met elk ander handboek als het ware. Je krijgt richtlijnen, maar hoe jij het wilt toepassen in je leven is aan jezelf.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:58

Tja.. Zoveel mensen zoveel wensen..

Let's eat grandpa.. Of Let's eat, grandpa..

Opa zal blij zijn met die komma. :D

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:58

vuurneon schreef:
Tja, zelfs het wetboek staat open voor rechterlijke interpretatie ;)

De bijbel is een historisch boek, geschreven door de mens en zoveel mensen, zoveel wensen. Net als met elk ander handboek als het ware. Je krijgt richtlijnen, maar hoe jij het wilt toepassen in je leven is aan jezelf.

Precies dat ;) en daarnaast draait het dus niet om de richtlijnen en regels. Als je gelooft dat Jezus voor je zonden is gestorven, dan ben je gered, of je je nu wel of niet een rok aan doet naar de kerk. Het is ook waar je jezelf prettig voelt. Ik vind het niet prettig om naar een kerk te gaan waar alles van tevoren strikt is vastgelegd en waar een dominee is die elke week spreekt, maar iemand anders kan dat juist wel heel erg prettig vinden en zich daar thuis voelen. Prima toch?

Ik snap ook nooit dat regels per definitie als iets slechts worden gezien. God heeft ze niet voor niets ingevoerd. Er staat ook in het Nieuwe Testament: alles mag, maar niet alles is goed om te doen ;) zo staat er inderdaad in het Oude testament dat je geen varkensvlees mocht eten. Nu is wetenschappelijk bewezen dat varkensvlees ook niet heel erg goed voor je is en veel afvalsstoffen bevat. Dus je kan het wel eten, je gaat er niet dood aan, maar of het goed voor je is, is een ander verhaal. Deze regel heeft God dus als bescherming gegeven voor de Israëlieten, omdat het niet goed voor je is. En zo zijn er meerdere voorbeelden te noemen ;)