Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:19

KimD schreef:
Wij praten dus over alles en hebben een goede relatie, toen een hele hoop ellende met zijn moeder ontstond ben ik vooral blijven praten terwijl hij zich ging verschuilen. Het heeft geholpen en is ook meer tegen zijn moeder durven opstaan en tegen haar in gegaan. Resultaat, we hebben haar al drie jaar niet gesproken, maar ik en hij hadden wél gelijk en een punt. Als we niet met elkaar hadden gesproken toen waren we niet meer bij elkaar.

Goed voorbeeld van de waarde van praten, keuzes en mogelijke consequenties.

Bedankt voor het delen van jullie ervaring.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:29

anneliesdj schreef:
KimD schreef:
Het heeft geholpen en is ook meer tegen zijn moeder durven opstaan en tegen haar in gegaan. Resultaat, we hebben haar al drie jaar niet gesproken,

Ik weet niet of je daar nou zo trots op moet zijn...

Waar eerst een hoop stress was is er nu rust, heel veel rust. Mijn schoonmoeder is in korte tijd veranderd in een schoonloeder. Dit heb ik mijn vriend laten inzien en er ging een wereld voor hem open, toen wij nog niet bij elkaar waren, haalde ze nog van die fratsen uit.

Hij wilt nu dus ook niks meer met zijn moeder te maken hebben, de keuze om haar niet meer te zien is ook niet mijn keuze maar die van hem.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:33

anneliesdj schreef:
Snorlex schreef:

Ik lees nergens prutsmuts over wel of niet meepraten?

Jawel, er is discussie over of hc hier is gekomen op uitnodiging van of op eigen initiatief. Lees het even terug zou ik zeggen.

Oh sorry, dat deel heb ik niet gezien als zijnde discussie.
Was in mijn ogen een enkele opmerking.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:45

Huertecilla schreef:
Het beste dit gelijk van elkaar te weten op date één toch wanneer je elkaar aantrekkelijk vindt?!

Práát zo vroeg mogelijk over dit soort zwaarwgende beslispunten. Dan is er nooit rancune over aannames of vermeende misleiding.

Zit je wel voldoende op dezelfde lijn, dan begin je samen aan een tijdreis waarbij je beiden zál veranderen en wanneer je gevoelens deelt, gaandeweg wel/niet belangrijke bakens verzet of als goede vrienden uit elkaar gaat.

Denken dat je het recht hebt op aannemen van de default en je eigen gevoelens niet delend verwachten dat de ander wél zal praten is niet zo succesrijk.

Mee eens. Ook een prettig geschreven post.

Bovenstaande bespreken bij een eerste date is wellicht wat vroeg :')
Maar het is inderdaad belangrijk om wensen te bespreken voor het aangaan van de relatie, met elkaar te blijven praten en wanneer wegen elkaar scheiden er een punt achter te zetten.
Naar mijn mening is namelijk het "blijven hangen" in een relatie terwijl wegen elkaar scheiden of wanneer beide/één van beide geen moeite meer wil doen voor de ander of er niet gecommuniceerd wordt de grootste oorzaak voor bedrog.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:04

Snorlex schreef:
Bovenstaande bespreken bij een eerste date is wellicht wat vroeg :')

Waarom?
Ik vind het eerlijk aan te geven of je nog een keer uit wil met/zonder meer dan tijdelijke lol en wanneer meer dat je dan de parameters aangeeft.
Die parameters omvatten imo ook andere mogelijk zwaarwegende aspecten welke de keuze van een ander waarschijnlijk beinvloeden.
Zoals ik al eerder schreef is dat imo respect voor de tijd en beleving van een ander individu.

Snorlex

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:16

Daten is voor mij vrijblijvend kennismaken tot het moment dat de vraag komt "hoe nu verder".
Bij mij komt die vraag pas boven na een aantal dates, eerder kan ik niet goed bepalen "is dit relatiemateriaal".
Natuurlijk merk je of het klikt of niet, maar de klik an sich is niet voldoende voor meer.

Mocht een ander eerder duidelijkheid willen mag het onderwerp zeker ter sprake worden gebracht maar ikzelf breng een dergelijk onderwerp pas naar voren op het moment dat ik denk "hier kan een relatie uit voortvloeien".

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:41

Snorlex schreef:
En waarom moet de sexclusieve dan "indammen"?

Andersom kan ook "als jij het niet wilt, dan blijven we sexclusief".

Edit: oja er kan ook een andere compromis zijn schrijf je.

SandraVerl schreef:
lor1_1984 schreef:
Daar heb ik voor gekozen in mijn laatste relatie. :)
Maar dan moeten de 'opofferingen' wel over en weer (en redelijk gelijk op)gaan en niet dat de ene alles mag opgeven/inleveren en de andere niets.
Is me dus niet goed bevallen en een volgende partner die monogamie/sexclusiviteit wil mag dan ook met meer over de brug komen dan mijn vorige deed en anders is het alsnog :evaw:.

Waarom moet de volgende partner met meer over de brug komen? Je kan toch gewoon met elkaar praten over je wensen binnen een relatie en ofwel denken beiden er hetzelfde over, of niet. En je moet beiden evenveel energie en moeite in de relatie stoppen. Ik vind trouwens dat mensen in een relatie beiden over de brug moeten komen, in dezelfde mate en dat je niet van een partner mag verwachten dat deze meer toegevingen moet doen als jij.

Met meer over de brug in de zin van dat we beiden gelijk oversteken en niet (weer) dat ik (bijna) alles moet opgeven en m'n partner (bijna) alles mag houden zoals altijd was.
Dus eigenlijk precies wat je in de volgende zinnen aangeeft. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:54

Snorlex schreef:
Daten is voor mij vrijblijvend kennismaken tot het moment dat de vraag komt "hoe nu verder".
Bij mij komt die vraag pas boven na een aantal dates, eerder kan ik niet goed bepalen "is dit relatiemateriaal".
Natuurlijk merk je of het klikt of niet, maar de klik an sich is niet voldoende voor meer.

Mocht een ander eerder duidelijkheid willen mag het onderwerp zeker ter sprake worden gebracht maar ikzelf breng een dergelijk onderwerp pas naar voren op het moment dat ik denk "hier kan een relatie uit voortvloeien".

Een verbazend coherent gegeven uit een variatie aan studies hiernaar is dat vrouwen binnen luttele minuten beslissen of ze wel/niet met hun dat naar bed zouden willen.

Of ze dat dan ook daadwerkelijk doén hangt af van bijkomstigheden. Bijvoorbeeld of ze vinden of ze dat wel netjes genoeg van zichzelf mogen vinden en verder vooral van materiële ´zekerheden´. Of er meer is dan een ´klik´ ;)

Bij mannen is het blijkbaar bijna omgekeerd. Spelen volgens dezelfde onderzoeken bijkomstigheden nauwelijks een rol, hoeft er zelfs geen grote´klik´ te zijn.

Het is daarom voor vrouwen véél makkelijker om met een man in bed te belanden dan omgekeerd.
In dat licht en met het besef dat ik dit heel goed op mijn netvlies heb, zou je mijn vroege helderheid met het oogmerk niemand verkeerde aannames te laten maken dus uitzonderlijk integer kunnen vinden.

Ter volledigheid wil ik hierbij nog aangeven dat bij mij in de regel vóór een eerste date al glashelder is hoe de vlag erbij hangt.
Het was ... euhmm... tja, eigenlijk gewoon stuitend om te ervaren hoeveel vrouwen liever in het geheim een relatie wilden dan in openheid.
Inmiddels is dat openheid deel van de helderheidsinfo.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:12

Ik vind eigenlijk ook niet dat na intiem contact op de eerste date je kunt denken "hij/zij gaat voor me".
Soms gebeurt dat maar meestal niet.
Dat is lust, geen "opbouw der relatie".
Een beetje een roze wolk. Wat kun je nu verwachten aan "rechten" na een eerste date?

Een vriendin van mij viel van verliefdheid in verliefdheid. Ik kan dat niet volgen.
Vaak verdrietig omdat het voor de man alleen lust was en verder geen klik.
In haar geval zal een manier als de jouwe zeer integer te noemen zijn. :)
Vanuit mijn perspectief is het een beetje een "vreemd" gesprek, doe rustig we maken net kennis :D

Ik ben blij dat bij mij verliefdheid zich moet ontwikkelen en neem ook niet zo snel aan dat een ander bepaalde gevoelens voor mij heeft. Noem me blind :')
Wel erg prettig om iemand "voorbij" de eerste indruk te leren kennen voordat ik mijn hart verlies (en dus eventueel moet gaan praten over relatievormen).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:18

Kijk nog even mijn bijdrage mbt de biologie van de ´liefde´ na.
Met wat tijd en aandacht om het te laten doordringen.

Het is in de grond allemaal chemie met vervolgens separaat! een rationale laag er overheen. Of we met die rationele laag nu altijd zo blij moeten zijn is zeer de vraag.

Nogmaals; kijk er goed naar. Heel verhelderend over hoe we werken in dit opzicht.

Dit plaatje was erbij; merk de afwezigheid van de ratio op!

Afbeelding

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:47

Snorlex schreef:
Ik vind eigenlijk ook niet dat na intiem contact op de eerste date je kunt denken "hij/zij gaat voor me".
Soms gebeurt dat maar meestal niet.
Dat is lust, geen "opbouw der relatie".
Een beetje een roze wolk. Wat kun je nu verwachten aan "rechten" na een eerste date?

Een vriendin van mij viel van verliefdheid in verliefdheid. Ik kan dat niet volgen.
Vaak verdrietig omdat het voor de man alleen lust was en verder geen klik.
In haar geval zal een manier als de jouwe zeer integer te noemen zijn. :)
Vanuit mijn perspectief is het een beetje een "vreemd" gesprek, doe rustig we maken net kennis :D

Ik ben blij dat bij mij verliefdheid zich moet ontwikkelen en neem ook niet zo snel aan dat een ander bepaalde gevoelens voor mij heeft. Noem me blind :')
Wel erg prettig om iemand "voorbij" de eerste indruk te leren kennen voordat ik mijn hart verlies (en dus eventueel moet gaan praten over relatievormen).

Ik denk ook niet dat je op een eerste date in kan schatten of iemand voor jou gaat, of jij voor diegene. Maar wel of er potentie in zit om vaker af te spreken. Dan vind ik het wel prettig, dan wel noodzakelijk om bij zo'n persoon te benoemen hoe jij in het leven staat en relaties ziet/ervaart, zeker om geen 'valse' verwachtingen te scheppen wanneer je er minder conventionele/traditionele ideeën over een relatie hebt. Wanneer je zelf geen 'toekomst' in de persoon ziet, lijkt mij dit sowieso overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:57

lor1_1984 schreef:
Waarom moet de volgende partner met meer over de brug komen? Je kan toch gewoon met elkaar praten over je wensen binnen een relatie en ofwel denken beiden er hetzelfde over, of niet. En je moet beiden evenveel energie en moeite in de relatie stoppen. Ik vind trouwens dat mensen in een relatie beiden over de brug moeten komen, in dezelfde mate en dat je niet van een partner mag verwachten dat deze meer toegevingen moet doen als jij.

Met meer over de brug in de zin van dat we beiden gelijk oversteken en niet (weer) dat ik (bijna) alles moet opgeven en m'n partner (bijna) alles mag houden zoals altijd was.
Dus eigenlijk precies wat je in de volgende zinnen aangeeft. :)[/quote]

Ik vermoede al een klein beetje dat ik het mss wel verkeerd begreep, sorry 8)7

Snorlex

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:03

Ik denk dat de chemie niet bij iedere persoon hetzelfde "werkt" maar verliefdheid is zeker chemie. :j
Bij verliefde gevoelens probeer ik zoveel mogelijk rationeel na te blijven denken :')
Geef ik er eenmaal aan toe dan gaat het hárd.

Oh zeker Maaikiemaik, maar de eerste date (vind ik) erg vroeg :)
Eerst even beoordelen: zien we elkaar zitten voor een tweede date.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:14

maaikiemike schreef:
Ik denk ook niet dat je op een eerste date in kan schatten of iemand voor jou gaat, of jij voor diegene.

Kijk eens naar de chemie welke ons regelt :)*
Vrijwel zeker resulteert dit binnen een kwartier al tot een biologische ja/nee.

Citaat:
Maar wel of er potentie in zit om vaker af te spreken.

De hoogst twijfelachtige ratio over de sociale/materiële/etc bijzaken.

Citaat:
Dan vind ik het wel prettig, dan wel noodzakelijk om bij zo'n persoon te benoemen hoe jij in het leven staat en relaties ziet/ervaart, zeker om geen 'valse' verwachtingen te scheppen wanneer je er minder conventionele/traditionele ideeën over een relatie hebt.

Is hoe dan ook verhelderend om aannames te voorkomen en bepááld niet alleen of samenlevingsvormen van toepassing!!!

Tegenwoordig zou je eigenlijk op date1 moeten vragen hoeveel chirurgosche opwaardering je chemie nept: In hoeverre wat je ziet is wat je genetisch krijgt. Bepaald geen bijzaak voor het eventuele nageslacht bijvoorbeeld.

Citaat:
Wanneer je zelf geen 'toekomst' in de persoon ziet, lijkt mij dit sowieso overbodig.

Uiteraard en als je eerlijk bent zeg je dit ook.

Wees gewoon eerlijk en oprecht.
Eerlijk zijn is én het makkelijkste én duurt het langst én is in jouw eigen belang omdat je zo het meest effectief de partner(s) selecteert welke je zoekt.

@ Snorlex: het betreft de biologie van de mens. Op uitzonderingen na werkt het zo. Hoe de rátio het tot gedrág laat leiden is veel meer individueel verschillend.
Of dat met de ballast van alle maatschappelijke conventies een groot goed is, is maar de vraag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:27

Even als perspectief dames.

De kuisheidsmoraal is een culturele.
Voor het individu vaak een hindernis voor diens raadgevende biologie welke door de evolutie geperfectioneerd is.

Daar komt nog bij dat anno nu de effectieve anti-conceptie en bescherming tegen soas de risicos verminderen welke in de evolutie tot nog enige rem in de biologie geleid hebben.
Met name het argument dat vrouwen meer inversteren in seks is volstrekt weggevallen.

Anno nu is er juist alle reden om de biologie te láten werken en de ratio een beetje in te dammen; ons wat meer bewust te zijn van de cultureel bepaalde dwangbuis voor ons gedrag welke helemaal niet in ons individuele belang hoeft te zijn.

Durf te léven.
Wat houd je tegen? Wat anderen, bijvoorbeeld op Bokt, vinden??
Gooi de deur van je eigen gevangenis open!
Gá ervoor!!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:34

De eerste schifting die je maakt is "dit wordt niets" en "dit kán ergens toe leiden".
Voor mij niet nog genoeg om dan al over eventuele relatievormen te praten behalve "een tweede date lijkt mij leuk".
Brengt mijn date dit wel ter sprake, dan prima!

Maar HC is het dan ratio dat de ene persoon bij verliefdheid geen eetlust heeft en dan ander juist snaait? Of dat iemand al een rood hoofd krijgt bij het horen van een naam?
Dat is toch het lichaam wat reageert waardoor iedereen verliefdheid anders ervaart?
De ene persoon ervaart ook sneller verliefdheid dan de andere persoon.
Hoe kan dat ratio zijn?

Overigens ik durf te leven, het maakt mij niet uit was mensen vinden. Een flirt is leuk maar ik kies bewust voor een
monogame sexclusieve relatie.
En iedereen moet lekker doen waar ze zich prettig bij voelen. Zolang je maar praat met je partner.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:39

Hc je opmerking eerlijk duurt het langst en Eerlijk zijn is én het makkelijkste én duurt het langst én is in jouw eigen belang omdat je zo het meest effectief de partner(s) selecteert welke je zoekt. dat is heel erg waar. Als een ander niet weet wat jij verwacht in een relatie of wat je prettig vind kan deze er ook niet op inspelen of juist vanaf wenden.

Ben er open en eerlijk over al zal dat in sommige gevallen misschien een paar keer duren voor het ter sprake komt. En ook in een relatie kunnen behoeftes veranderen. Is niet erg maar meldt het, maak het bespreekbaar. Zeg wat je wel of niet wil en vraag dat ook aan je partner. Misschien staat het antwoord je niet aan maar dan is er in ieder geval duidelijkheid. En kan er een gerichte keuze gemaakt worden zelf zonder dat een ander dat aan je oplegt.

Overigens ben ik er heel duidelijk in, een op een en niks anders. We zijn mens geen dier en kunnen daarin keuzes maken.

Daten is voor mij heel lang lang geleden trouwens, heb nooit bewust gedate of op zoek gegaan naar een partner. Het is me twee keer eigenlijk overkomen, opeens is er een wederzijds gevoel van het kan meer worden. Zou werkelijk niet eens weten hoe je een echte officiele eerste date zou moeten doen. :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:58

Cer schreef:
Shenavallie: Dat doet toch iedereen?

Wat bedoel je precies?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:08

Huertecilla schreef:
Shenavallie schreef:
maar het gaat mij om de boventoon. ;)

Wat jij er uit opmáákt.
Tja, dat zit tussen joúw oren en is alleen inzichtelijk over joú.

Mijn punt is helder en imo neutraal:
Alle keuzes zijn even goed mits alle betrokkenen er in gelijkwaardigheid voor kiezen.
Daarvoor is open praten, zonder drempels essentieel en dat werkt alleen als de betrokkene geen verstoppertje spelen met hun gevoelens. Dáárvoor is emotionele volwassenheid nodig.

De reden dat ik de knuppel in het hoenderhok gooide, is omdat het me opvalt dat je meteen op een hoogdravende toon schrijft zodra iemand jou ergens op wijst waarin je jezelf tegenspreekt. Het gebruik van accent graves en accent aigu's spelen daar ook een rol in. Jouw toon verandert direct in een aanval, terwijl men je alleen maar ergens op wijst. Ook het steeds maar weer herhalen van de lange teksten duiden erop dat je je mede-bokker als geen gelijkwaardige gesprekspartner ziet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:05

karuna schreef:
We zijn mens geen dier en kunnen daarin keuzes maken.

Helaas zijn mensen daarom ook minder voorspelbaar/eerlijk/oprecht/echt dan dieren. Dieren doden alleen voor overleven en niet voor persoonlijk gewin en zijn er ook anderszins niet door gemotiveerd.
Neem hypocrisie; is hen vreemd.
Zorg voor de familie, - het nageslacht is onzelfzuchtiger, gaat boven eigen lol.
Ook mbt paargedrag, paarbinding, sex. Stuk helderder.
Die menselijke ratio voegt een gedragsturende laag aan complexe motivaties toe.

Ik heb hier vrij uitgebreid met mijn lief over gepraat, gefilosofeerd en we zijn tot de conclusie gekomen dat dat dierlijk een compliment is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:36

Snorlex schreef:
Ik denk dat de chemie niet bij iedere persoon hetzelfde "werkt" maar verliefdheid is zeker chemie. :j

Zeker.

Kijk maar eens hoe mensen verschillend op medicijnen kunnen reageren. Zo reageert ook niet ieder mens het zelfde of in de zelfde mate op de biochemische reacties in het eigen lichaam.

De grote groep ja,...maar individueel kunnen er grote verschillen ontstaan.

Serotonine spiegels zijn daar een goed voorbeeld van. Niet iedereen heeft daarvan voldoende van in de juiste plaatsen in de hersenen of kan door verschillende oorzaken niet optimaal gebruikmaken van de aanwezige serotonine.

Gevolg,...depressie.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:47

NatasjavE schreef:
Snorlex schreef:

Zeker.

Kijk maar eens hoe mensen verschillend op medicijnen kunnen reageren. Zo reageert ook niet ieder mens het zelfde of in de zelfde mate op de biochemische reacties in het eigen lichaam.

Serotonine spiegels zijn daar een goed voorbeeld van. Niet iedereen heeft daarvan voldoende van in de juiste plaatsen in de hersenen of kan door verschillende oorzaken niet optimaal gebruikmaken van de aanwezige serotonine.

Gevolg,...depressie.

Met allebei eens. Mooi voorbeeld overigens, NatasjavE.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:08

Shenavallie schreef:
Huertecilla schreef:
Wat jij er uit opmáákt.
Tja, dat zit tussen joúw oren en is alleen inzichtelijk over joú.

Mijn punt is helder en imo neutraal:
Alle keuzes zijn even goed mits alle betrokkenen er in gelijkwaardigheid voor kiezen.
Daarvoor is open praten, zonder drempels essentieel en dat werkt alleen als de betrokkene geen verstoppertje spelen met hun gevoelens. Dáárvoor is emotionele volwassenheid nodig.

De reden dat ik de knuppel in het hoenderhok gooide, is omdat het me opvalt dat je meteen op een hoogdravende toon schrijft zodra iemand jou ergens op wijst waarin je jezelf tegenspreekt. Het gebruik van accent graves en accent aigu's spelen daar ook een rol in. Jouw toon verandert direct in een aanval, terwijl men je alleen maar ergens op wijst. Ook het steeds maar weer herhalen van de lange teksten duiden erop dat je je mede-bokker als geen gelijkwaardige gesprekspartner ziet.

Kan ik mij helemaal in vinden.
Dan nog jezelf uitzonderlijk integer noemen, het constant aanmanen om mensen jouw levenswijze te laten overnemen (nu zelfs stellen dat wij allemaal in onze eigen gevangenis zitten 8)7 ), "léér", ...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 01:18

Callisto04 schreef:
Dan nog jezelf uitzonderlijk integer noemen, het constant aanmanen om mensen jouw levenswijze te laten overnemen (nu zelfs stellen dat wij allemaal in onze eigen gevangenis zitten 8)7 ), "léér", ...

Nochthans een heel interessant onderwerp Callisto04:
Dat we allemaal gevangen van onze eigen ideëen kunnen zijn.
Sociale dwangbuizen ovenemen, daarop gefixeerd zijn is een ´goed´ voorbeeld.

Dit raakt dan weer Plato´s allegorie van de grot. Degenen welke in hun eigen geest opgesloten zitten zullen zelfs dreigen de letterlijk verlichte geest de hersens in te slaan.

Klinkt als... _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 01:28

NatasjavE schreef:
Zeker.

Gevolg,...depressie.

Bedankt. De vraag hoe de serotonine huishouding is moet ook op de lijst. De keuze is groot genoeg tenslotte.
Liever een lekker ongecompliceeerd dier dan een depressief mens.