Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:02

Cowboy55 schreef:
Tazzey schreef:
Ik ben dol op paradoxen, zoals dus het opa doodschieten.

Dat is geen paradox, DAT is gewoon een misdaad! _O- Je moet hem wel doodschieten in het verleden natuurlijk! Oh wacht..... :+

Dan ken je mijn opa zeker nog niet? :')

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:03

Tazzey schreef:
Ik ben dol op paradoxen, zoals dus het opa doodschieten.

Voor de meer taalkundigen onder ons. Is het woord heterologisch autologisch?

Het verhaal over het tijdreizen met opa, kijk eens naar de film Predestination. Als je de film helemaal snapt begrijp je pas wat voor een mindfuck het is :') .

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:06

Marije112 schreef:
Het verhaal over het tijdreizen met opa, kijk eens naar de film Predestination. Als je de film helemaal snapt begrijp je pas wat voor een mindfuck het is :') .

En/of lees https://nl.wikipedia.org/wiki/22-11-1963 tijdreizen om te voorkomen dat Oswald Kennedy vermoordt.....

Tazzey

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:10

Nog een leuke.

Stel, je bouwt een boot. In de loop van de jaren vervang je oude delen met nieuwe. De oude delen bewaar je. Er komt een moment dat je alle delen vervangen hebt.
Als je nu alle ouden delen in elkaar zet, welk van de twee schepen is het origineel?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:12

Cowboy55 schreef:
topsylover schreef:
Dit!! Vraag ik me de laatste tijd ook heel erg af.
Waarom fokken we geen paarden met scheve benen, maar wel mensen met een slechte kwaliteit?
Op die manier roeien we onszelf vanzelf een keer uit, omdat we ons ras alleen maar zwakker aan het maken zijn.

Wie bepaalt wie 'mensen met een slechte kwaliteit' zijn? En wanneer is iets 'slecht'? En wat doen we dan daarmee?

Wie dat bepaalt? Nou, iedereen met elkaar. Kanker bijvoorbeeld, is een slecht iets, daar zijn we het hopelijk met elkaar overeens. Als jij Weet dat het erfelijk is, omdat dat bewezen is en dus veel in de familie voor komt, waarom zou jij een kind op de wereld willen zetten, die dezelfde vreselijke ziekte krijgt, waar we vervolgens medicijnen voor moeten maken. Waarom slecteren we bij dieren de besten, maar krijgt de mens lukraak kinderen, 'omdat dat zo hoort'.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook graag een kindje willen en zou het doodzonde vinden, mocht dit niet mogelijk zijn, maar mocht er bij mij iets vreselijks geconstateerd zijn, wil ik dan echt een kind op de wereld zetten die dit mogelijk ook kan krijgen?

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:17

Weissjee schreef:
Ik vraag mij af wat het nut van ons leven is. Wanneer we geboren worden beginnen we eigenlijk aan onze dood.
Waarom de mens niet ophoudt met zichzelf voortplanten terwijl veel mensen klagen dat de wereld slechter wordt.

Ik vraag mij ook af waarom de mens natuurlijke selectie niet heeft doorgezet. Zoals bij dieren de zwakste overlijden en er een 'sterk' soort overblijft. Als we dan zo 'slim' zijn waarom niet een sterk soort er van maken?

Verder sta ik gewoon positief in het leven hoor :')

:')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:18

Tazzey schreef:
Nog een leuke.

Stel, je bouwt een boot. In de loop van de jaren vervang je oude delen met nieuwe. De oude delen bewaar je. Er komt een moment dat je alle delen vervangen hebt.
Als je nu alle ouden delen in elkaar zet, welk van de twee schepen is het origineel?

De oude :+ Want zodra je iets gaan vervangen iets niet meer origineel. ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:20

Leffroi schreef:
Cowboy55 schreef:
Wie bepaalt wie 'mensen met een slechte kwaliteit' zijn? En wanneer is iets 'slecht'? En wat doen we dan daarmee?

Wie dat bepaalt? Nou, iedereen met elkaar. Kanker bijvoorbeeld, is een slecht iets, daar zijn we het hopelijk met elkaar overeens. Als jij Weet dat het erfelijk is, omdat dat bewezen is en dus veel in de familie voor komt, waarom zou jij een kind op de wereld willen zetten, die dezelfde vreselijke ziekte krijgt, waar we vervolgens medicijnen voor moeten maken. Waarom slecteren we bij dieren de besten, maar krijgt de mens lukraak kinderen, 'omdat dat zo hoort'.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook graag een kindje willen en zou het doodzonde vinden, mocht dit niet mogelijk zijn, maar mocht er bij mij iets vreselijks geconstateerd zijn, wil ik dan echt een kind op de wereld zetten die dit mogelijk ook kan krijgen?
Dat weet ik nog zo net niet hoor. Ik weet ook echt niet of we kanker wel moeten willen kunnen genezen. Het is zo ongeveer het gene waar iedereen aan dood gaat buiten ongelukken om. Blijft dan straks iedereen leven tot ze eindelijk eens een keer onder een auto lopen? Kanker op je 30e is natuurlijk heel verschrikkelijk, maar kanker op je 90e zie ik het kwaad niet van in, de dood moet toch ooit eens komen.

Waar wil jij de lijn dan trekken? Vind je astma wat in de meeste gevallen met een puffertje opgelost is ook een reden om geen kinderen te nemen? Iemand die scheef op de benen staat? Met zo'n paard zou ik immers ook niet fokken. Vind je mensen met een laag iq ook niet goed genoeg om zich voort te planten en waar ligt die grens dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:23

Godzijdank hebben wij die keuzevrijheid. Het is een hele interessante discussie, maar imo wel één zonder kant-en-klaar antwoord.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:26

Leffroi schreef:
Wie dat bepaalt? Nou, iedereen met elkaar.

Nog even los van de vraag of kanker niet op enig moment in de toekomst te genezen is, boeit me de besluitvorming.

Wij besluiten dat met zijn allen? Hoe? Meeste stemmen gelden? Een referendum? Op basis van case-by-case?

En als IK nou (laten we zeggen) een genetische aanleg heb voor hersentumoren en ik wil toch een kind (met alle risico's van dien), beslissen 'wij' (althans, jullie minus ik) dat ik dat niet mag? Of krijg ik het vetorecht? Of besluiten 'wij' dat het misschien slimmer is dat we wat maatregelen nemen om te voorkomen dat ik me toch stiekem ga voortplanten?

Dan een stapje verder: mag ik wel een opleiding blijven volgen of blijven werken? Maatschappelijk gezien ben ik waarschijnlijk een desinvestering: al dat geld dat de maatschappij in mij steekt verdient men nooit terug: ik ben er over een paar jaar niet meer, geld weg.

En dan het laatste stapje: als je als maatschappij nu al weet dat je eigenlijk niet moet willen dat ik kinderen verwek en je weet ook dat ik een desinvestering ga zijn met een langdurig en duur ziekbed....moet je mijn 'vertrek' dan niet bespoedigen?

Voor de duidelijkheid: ik beschuldig niemand nergens van, ik probeer slechts aan te geven dat je in dit soort discussies heel snel op een heel eng en onbeheersbaar pad terecht kan komen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:29

Leffroi schreef:
Cowboy55 schreef:

Weleuh ik zit in zo'n situatie, ben 19 en is dus nog niet aan de orde. Ik weet niet wat er in de komende 10 jaar nog gaat verwezenlijkt worden binnen de wetenschap, maar hoogstwaarschijnlijk kan er wel iets geregeld worden met KI als men kan zien welk eitje gendrager is (er is bij mij 50% kans dat ik het gen heb, nog niet getest, en bij mijn kind zou dat dus ook het geval zijn als ik positief ben).

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:32

De tak van de wetenschap die de erfelijkheid van bepaalde kankers bestudeert staat nog in zijn kinderschoenen, dus ik maak me daar ook niet te druk in. Wie weet wat is er ontdekt tegen dat ik in de risicoleeftijdscategorie zit?

edit: ik deel mijn eigen ervaring maar met jullie, weet niet of het bijdraagt aan de discussie ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:35

Oké.. in het kader van enkele opmerkingen hierboven…

Stel er wordt wetenschappelijk vastgesteld dat al jou nakomelingen 99 jaar worden en dan overlijden binnen drie weken aan kanker.. Zou dat een reden zijn om jezelf dan maar niet voort te planten?

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:44

KingYasFenn schreef:
(SCHRIK NIET)

Kan het zo zijn dat mensen kleuren anders zien?
als in, dat mijn paars helemaal niet gezien wordt als jouw paars..
en dat doordat wij als kinderen plaatjes voor onze neus krijgen waarbij dan wordt gezegd 'dit is paars'..
dan nemen wij het over.. en weten wij allebei als wij paars zien, dat wij het over paars hebben.
Maar, kan het dan zo zijn, dat onze ogen toch net wat anders werken en communiceren..
dat in mijn hoofd het beeld paars er net wat anders uitziet als het beeld wat jij bij paars hebt?

uiteindelijk merken wij dat natuurlijk niet van elkaar.
omdat wij die kleuren zo geleerd hebben.. en dat paars paars is, en geel geel is, en rood rood is,
maar of wij het in ons hoofd allemaal gelijk zien is natuurlijk maar de vraag..

(en dan bedoel ik niet kleurenblind!)
maar echt puur dat we onderling de geleerde kleuren toch net wat anders zien.. maar door de benaming weten we allemaal waar we het over hebben..maar in ons hoofd zien ze dus misschien anders..?

Ja dat kan, mijn ene oog ziet de kleuren met een koudere ondertoon, en mijn andere oog dus met een warmere ondertoon

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:44

Interessante discussie en ik wil alle 'vragen' wel beantwoorden, maar ik vrees dat ik heel bokt over me heen krijg als ik daar even mijn, heel nuchtere visie, over geef. Puur, omdat het voor mensen dus anders (en gevoeliger) ligt, dan voor dieren. En tja, dat zal ook absoluut anders liggen, maar wáárom? Omdat wij kunnen nadenken en het 'recht' op kinderen hebben? Ik wil hierbij niemand beledigen, dus ik denk dat ik mijn mening beter voor me kan houden, hoewel ik wel mijn best wil doen dit goed te onderbouwen... Ooit..

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:46

hele aparte vraag maar vragen ik een vriendin ons altijd af :+

Als je nou een jaar lang op de wc gaat zitten en je gaat dat hele jaar alleen maar water drinken, zou je dan eeuwig kunnen plassen? :Y) (even ervan uitgaande dat je niet doodgaat door ondervoeding en dergelijke)

Onze eigen conclusie was ja, maar wel in druppeltjes omdat je drinken ook de hele weg naar je blaas moet volgen en dat gaat niet zo heel snel. Ben benieuwd wat jullie denken!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:47

lisaxrobby schreef:

Als je nou een jaar lang op de wc gaat zitten en je gaat dat hele jaar alleen maar water drinken, zou je dan eeuwig kunnen plassen? :Y) (even ervan uitgaande dat je niet doodgaat door ondervoeding en dergelijke)

Onze eigen conclusie was ja, maar wel in druppeltjes omdat je drinken ook de hele weg naar je blaas moet volgen en dat gaat niet zo heel snel. Ben benieuwd wat jullie denken!

Hahahaha :')

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:50

lisaxrobby schreef:

Ligt eraan hoeveel je drinkt denk ik :Y) des te meer je drinkt, des te harder de euh.. Uitstroom? :+

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:50

Niet alleen kanker, maar kijk eens naar het aantal mensen die lenzen, steunzolen, een beugel, of wat dan ook heeft! Bijna niemand is meer helemaal gezond, en iedereen ontwikkelt wel een probleem, wat "tijdelijk" (ons mensenleven) verholpen wordt, maar als we zo doorgaan lopen we over 200 jaar allemaal als quasimodo's rond.

Het sentiment in de mens is inderdaad wat het lastig maakt voor ons om met dit proces om te gaan, maar de mens moet zich toch een keer afvragen of hij dit wel voor zijn nageslacht wil.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:52

hahah leuk topic dit :D
ik weet zo even geen vraag, komt altijd in me op en vergeet het dan heel snel weer :+

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:53

Ik weet wel dat je benen/voeten gaan slapen als je lang op de wc zit :')
Zelf ondervonden toen ik blaasontsteking had en is erg vervelend :x

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:54

Ik zal me dan maar niet voortplanten :')
Ik heb slechte ogen, draag een bril, heb een beugel gehad, ik heb lichte X benen en m'n mond staat een beetje scheef

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:56

topsylover schreef:
Niet alleen kanker, maar kijk eens naar het aantal mensen die lenzen, steunzolen, een beugel, of wat dan ook heeft! Bijna niemand is meer helemaal gezond, en iedereen ontwikkelt wel een probleem, wat "tijdelijk" (ons mensenleven) verholpen wordt, maar als we zo doorgaan lopen we over 200 jaar allemaal als quasimodo's rond.

Het sentiment in de mens is inderdaad wat het lastig maakt voor ons om met dit proces om te gaan, maar de mens moet zich toch een keer afvragen of hij dit wel voor zijn nageslacht wil.

Lenzen, steunzolen enz. Zijn nou niet direct onoverkomelijke dingen waar ik me druk om maak. Ik bedoel wel echt erfelijke dingen die het leven ondragelijk maken enzo. Ik weet niet zo goed hoe dat uit te leggen. Dingen, waardoor men een lijdensweg af moeten leggen, terwijl het misschien, door 'natuurlijke selectie' uit te sluiten is.

Moeten we daarbij ook gaan selecteren op wél de slechtziende mensen, doven, blinden enz. Tja, dat weet ik niet.. Misschien uiteindelijk wel, mits erfelijk. Bij dieren lijkt het namelijk zo simpel soms, terwijl het voor de mens geen reet uit schijnt te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:56

Euhm steunzolen, lenzen en beugels hadden ze een aantal jaren terug ook wel kunnen gebruiken. Dat is niets 'nieuws'. Kanker ook niet trouwens, er worden mummies en botten gevonden van eeuwen geleden c chr. met kanker.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:00

EskeGirl schreef:
Wat zijn hurken en hoe kan je erop zitten? :))

Edit: typo

op je hurken zitten is een foutieve uitspraak die er in de loop der tijd ingeslopen is..

hurken is een vorm van zitten waarbij je eigenlijk met je kont tegen je hielen rust.
vooral in azië en afrika zie je deze vorm van zitten veel voorkomen, je leert als kind al zo te zitten, anders zit je immers met je blote bips op de vieze grond..

stond er verbaasd over hoe lang mensen wel niet zo konden blijven zitten.. ik kieperde bij de eerste poging al om, en bij de tweede poging kreeg ik na een paar tellen kramp (korte hemstrings hier).. ohh en vergeet niet erbij te bedenken hoe krampachtig ik mijn knieen omklemde met mijn armen..

met hurken wordt ook wel bedoelt de beweging die naar de 'hurk' toegaat (waarbij de hurk dus die vorm is waarin je zit).. eigenlijk is wat wij onder hurken verstaan meer door de knieeen gaan dan daadwerkelijk hurken.

Afbeelding

dit jongetje zit dus niet 'op zijn hurken' maar 'hij hurkt' of zit 'gehurkt'.. de hurk zelf is feitelijk de hoek waarin je benen zich dan bevinden.

Afbeelding

Afbeelding