Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:30

Ik vond het zelf altijd egoïstisch, maar nu ik zelf met wat gezondheidsproblemen zit en alles, begin ik er toch meer begrip
voor te hebben. Ik begrijp dat iemand het zo niet meer ziet zitten dat ie de dood als enige optie ziet. Al spreek ik het natuurlijk niet goed... Maar ja

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:32

pniekepnak schreef:
Denk je eens in...

Dat het leven zo zwaar is, dat je je niet kunt voorstellen nog een dag langer te leven. Dat het je niet lukt om verder te kijken dan morgen, omdat het idee dat je volgende maand nog leeft ondraaglijk is. Dat je niet meer kan genieten van alles wat voor ons het leven mooi maakt. Dat je dat van jezelf niet begrijpt en dat je daar nog ongelukkiger van wordt. Net als dat je van de zogenaamde 'mooie dingen in het leven' waar iedereen het over heeft nog ongelukkiger wordt. Want al die mooie dingen waar je blijkbaar iets bij moet voelen, daar voel jij helemaal niets bij. Je voelt je leeg. Moe. Opstaan is een enorme opgave, en de enige reden dat je dat nog steeds iedere dag doet is omdat je naasten dat aan je vragen. Diezelfde naasten tegenover wie jij je zo ontzettend schuldig voelt, omdat je ze zo tot last bent. Omdat je oprecht denkt dat ze beter af zijn zonder jou. Je geeft ze immers niets anders dan zorgen en ellende.
Iedere dag, iedere minuut van je leven is een strijd, je hebt alles al geprobeerd en niets helpt.

Wie is er dan egoïstisch, jij, als je zo niet meer verder wilt, of de mensen om je heen die willen dat je blijft?

Ik heb zelf helaas ook mensen verloren aan zelfmoord, en ik heb laatst iemand moeten reanimeren nadat diegene een zelfmoordpoging had gedaan. En ja, natuurlijk heeft dat een enorme impact op mij, maar egoïstisch? Nee. Dat vind ik niet. Ik kán het niet egoïstisch vinden. Ik begrijp het namelijk wel.

Dit is ook wel mijn mening eigenlijk! :j

GeneralFlynn

Re: Wat vinden jullie van zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:10

Mijn zusje is depressief.
Slikt weet ik hoeveel medicijnen.
Is in therapie, praat met een psycholoog of psychiater.
Ze heeft al meerdere zelfmoord pogingen gedaan.
Ze heeft ups maar meer downs.
Ze zegt dat ze blijft leven voor de achterblijvers. (mijn moeder, mijn tante, ik en mijn gezin)

Ze heeft al geïnformeerd naar euthanasie.
Dat is mogelijk, maar gaat maanden duren.
Ik kijk er niet raar van op als ik een telefoontje krijg binnenkort dat het zover is.
Ze worsteld al bijna 30 jaar lang,elke dag met het leven.
Ik wens haar niet dood,allesbehalve dat zelfs, maar ze hoeft niet voor mij te blijven leven.
Dat zou ik pas egoïstisch van mezelf vinden.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:15

@tinkerloos Sterkte :(:)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:17

Precies wat tinkerloos zegt..! Heel erg veel sterkte :(:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:21

Sterkte, Tinkerloos. Kun je haar dat ook vertellen, dat je het haar niet kwalijk zult nemen? Ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is en dat het voelt alsof je haar dan aanmoedigt, maar misschien geeft het haar rust als ze weet dat je het kunt begrijpen.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:46

M'n beste vriendin heb ik dat ook verteld, dat ik het haar hoe dan ook noooit kwalijk zou nemen. Denk er precies hetzelfde over als tinkerloos, wil haar voor geen goud kwijt, maar ze moet het niet alleen maar voor mij/anderen blijven doen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:06

Ze is erg onzeker, en ik ben bang dat ze het verkeerd opvat als ik zeg dat ze voor mij niet hoeft te blijven door martelen.
Dan zou ze kunnen denken dat ik misschien wel blij ben als ze er niet meer zou zijn.

Dit is niet iets van kort geleden ofzo,dit speelt al jaaaaaaaren.
En dan krijgt ze weer een opleving, iedereen blij,een nu ziet ze het weer niet meer zitten.

Als ze haar medicatie niet neemt krijgt ze waanideeen,psychotisch word ze dan.
Neemt ze haar medicatie wel dan word ze depressief.
En ze komt vreselijk aan van de medicatie, en daar word ze dan nog depressiever door. (ze weegt nu denk ik als ik moet schatten ongeveer 95 kilo, terwijl ze 10 jaar geleden denk ik 60 woog)

Ze blijkt iets niet te kunnen verwerken van vroeger, maar wereld schokkend was dat niet.
Geen verkrachting of mishandeling iig.
En ze heeft een vreselijk zelfbeeld.
Ikzelf zou denken: hup,ga wat doen.
Schouders eronder en gaan.

Maar zo denkt ze niet.
Ze vecht echt elke dag met het idee dat ze dood wil.
Ze heeft toen ze in de crisis opvang zat (voor de zoveelste keer) al haar pillen opgespaard om ze na een week tegelijk in te nemen.
De leiding vond ze onder haar matras.

En het jammere is, dat ze een heel lief en zorgzaam mens is.
Ze trekt zich altijd van alles wat aan.
Probeert iedereen te helpen,maakt zich zorgen om mede lotgenoten.

Ik denk (niet verkeerd bedoeld) dat het mij en mijn moeder een soort rust zou geven als ze toch een poging doet die lukt.
We weten dat ze dat wil,ze ziet geen andere uitweg.
Zelfs de psychiaters weten niet hoe ze haar "goed" moeten krijgen.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:17

Ik snap wat je bedoelt :j Super lastig ...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:14

Jeetje tinkerloos wat heftig.
Knap hoe je er mee omgaat!

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:41

penelope444 schreef:
pniekepnak schreef:
Denk je eens in...

Dat het leven zo zwaar is, dat je je niet kunt voorstellen nog een dag langer te leven. Dat het je niet lukt om verder te kijken dan morgen, omdat het idee dat je volgende maand nog leeft ondraaglijk is. Dat je niet meer kan genieten van alles wat voor ons het leven mooi maakt. Dat je dat van jezelf niet begrijpt en dat je daar nog ongelukkiger van wordt. Net als dat je van de zogenaamde 'mooie dingen in het leven' waar iedereen het over heeft nog ongelukkiger wordt. Want al die mooie dingen waar je blijkbaar iets bij moet voelen, daar voel jij helemaal niets bij. Je voelt je leeg. Moe. Opstaan is een enorme opgave, en de enige reden dat je dat nog steeds iedere dag doet is omdat je naasten dat aan je vragen. Diezelfde naasten tegenover wie jij je zo ontzettend schuldig voelt, omdat je ze zo tot last bent. Omdat je oprecht denkt dat ze beter af zijn zonder jou. Je geeft ze immers niets anders dan zorgen en ellende.
Iedere dag, iedere minuut van je leven is een strijd, je hebt alles al geprobeerd en niets helpt.

Wie is er dan egoïstisch, jij, als je zo niet meer verder wilt, of de mensen om je heen die willen dat je blijft?

Ik heb zelf helaas ook mensen verloren aan zelfmoord, en ik heb laatst iemand moeten reanimeren nadat diegene een zelfmoordpoging had gedaan. En ja, natuurlijk heeft dat een enorme impact op mij, maar egoïstisch? Nee. Dat vind ik niet. Ik kán het niet egoïstisch vinden. Ik begrijp het namelijk wel.

Dit is ook wel mijn mening eigenlijk! :j

precies dit