Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:51

Inderdaad wendyenbram. En dat is ook de reden dat ik ben afgehaakt van de FB pagina van WD. Er blijven maar mensen roepen over hormonen en kistkalveren en ab. En kom je dan vervolgens met een uitleg vanuit de praktijk en de feiten dat hormonen en kistkalveren al heel lang niet meer zijn toegestaan in Nederland, dan blijft het stil. De keren dat ik daar voorbij heb zien komen dat vega's zo bomvol 'compassie' zitten en vervolgens veehouders vergelijken met kampbeulen is niet meer op 2 handen te tellen. Bij berichten over brand op een veehouderij wordt de veehouder regelmatig een pijnlijke verbrandingsdood toegewenst, en stikt het werkelijk van de insinuaties dat al die veehouders de verzekering willen oplichten. Ook uitleg over je bedrijfsgezondheids- en bedrijfsbehandelplan is aan dovemansoren gericht. Tevens wil men niets weten over de registratie van ab door de veearts in Medirund, de controle hierop etc. In dit topic wordt gezegd dat vegetariërs worden aangevallen door vleeseters, dat ze vlees moeten eten, in mijn ogen is het hier precies andersom. Zoals ik het zie vinden vleeseters het juist prima dat iemand anders geen vlees eet, maar veel vegetariërs hebben juist enorme problemen met vleeseters.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:52

Fellor schreef:
wendyenbram schreef:
Over Feiten gesproken? Ik zie hier niks anders dan NON feiten langskomen wanneer het gaat over hoe de dieren behandelt worden,

Kistkalveren?
antibiotica?
hormonen?
en dan de misleidende foto van het varken waar het topic mee begon?
dieren mishandeling, juist omdat het productiedieren zijn?
kleine donkere hokken voor koeien?

Dat iemand geen vlees eet? PRIMA dat je uit wilt leggen waarom JIJ het niet doet? Ook goed. Echter wanneer het gaat over hoe veel grond het kost het kost, om Vee te voederen, en dat het daarom slecht is voor het milieu? En dat de wereldbevolking groeit? En dat daarom vlees eten niet meer van deze tijd is? En dat de grond nodig is voor eten voor de mens?

Stoppen we toch gewoon met koste wat het kost met kinderen krijgen? Stoppen we toch met voor elke ziekte een medicijn uit te vinden? Is ook EEN oplossing.

Dan wordt de wereldbevolking minder, minder mens is minder vee, minder vee is meer grond, en wat gebeurt er dan? Komen er weer meer mensen, de grond wordt volgebouwd met huizen en hoera nog minder (land) bouwgrond.

En buiten dat er is ook nog verschil tussen elke dag een kiloknaller (v)reten) en een goed stukje vlees.
Echter worden alle vleeseters hier over 1 kam geschoren, Maar probeer absoluut niet eens de vinger op de zere plek bij vega`s te zetten, dat ze dus wel heel veel dierproducten gebruiken. (wat niet had gekunt als ik niet een stukje vlees had gehad.

Een vega stelt dat ze goed bezig zijn, omdat ze in ieder geval IETS proberen te doen.
Maar wanneer iemand wel vlees eet, maar een goed stukje vlees uitkiest, eet het nog steeds vlees en daarom toch vooral fout!

Volgens mij hebben zat mensen hier wel aangegevn WAAROM e geen vlees eten zonder aanval. Jij doet precies wat je veroordeelt.. alles over 1 kam scheren.
En als iemand een uitleg geeft die jou niet zint; zoals het gebruik van grond dan mag dat niet omdat jij dat geen reden vind? POst dan een tegenbricht ipv een tegenaanval. (ipv zonder voorkennis roepen dat vegetariscg eten niet kan)

Waar val ik aan? Ik herhaal alleen dingen die hier veelvuldig tegen komen. En daarbij dus de onwaarheden over de veehouderij. Die hier dus door vele steeds weer genoemd worden.
Verder herhaal ik ook alleen maar dat de er gezegd wordt "je kunt beter een beetje het goede doen, dan helemaal niet" En ja dat werd gezegd door 1 a 2 vega`s, en door heel veel beaamt. m.a.w. geen vlees wel leer, is in ieder geval 1 ding goed.

Daarom begin ik met opsomming van de FEITEN over de misstanden van de veehouderij (was jij het niet die opriep om het bij de FEITEN te houden?) En daarbij dus dat IK het prima vind wanneer iemand ervoor kiest GEEN vlees te eten, Maar Dat ik wel lekker een stukje vlees eet. En overigens doe ik dat bijna alleen van mijn eigen vee. Dus beter kan niet. Maar als ik meld dat ik wel vlees eet, maar een verantwoord stukje vlees, krijg ik gelijk veel vega`s op mijn dak dat dat niet kan, want weet je wel hoeveel het voer kost aan grondstoffen, die voor de mens weggekaapt worden?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:53

Kinke, als er 1 beroepsgroep is die aan strenge eisen is onderworpen qua welzijn, veiligheid en milieu zijn het volgens mij de boeren wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:57

wendyenbram schreef:
Waar val ik aan? Ik herhaal alleen dingen die hier veelvuldig tegen komen. En daarbij dus de onwaarheden over de veehouderij. Die hier dus door vele steeds weer genoemd worden.
Verder herhaal ik ook alleen maar dat de er gezegd wordt "je kunt beter een beetje het goede doen, dan helemaal niet" En ja dat werd gezegd door 1 a 2 vega`s, en door heel veel beaamt. m.a.w. geen vlees wel leer, is in ieder geval 1 ding goed.

Daarom begin ik met opsomming van de FEITEN over de misstanden van de veehouderij (was jij het niet die opriep om het bij de FEITEN te houden?) En daarbij dus dat IK het prima vind wanneer iemand ervoor kiest GEEN vlees te eten, Maar Dat ik wel lekker een stukje vlees eet. En overigens doe ik dat bijna alleen van mijn eigen vee. Dus beter kan niet. Maar als ik meld dat ik wel vlees eet, maar een verantwoord stukje vlees, krijg ik gelijk veel vega`s op mijn dak dat dat niet kan, want weet je wel hoeveel het voer kost aan grondstoffen, die voor de mens weggekaapt worden?

Het wordt in ieder geval al veel ipv alle.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:58

Esther28 schreef:
Kinke, als er 1 beroepsgroep is die aan strenge eisen is onderworpen qua welzijn, veiligheid en milieu zijn het volgens mij de boeren wel..

Tja, dat hoef je mij niet te vertellen :D
Wel goed dat ik dit topic lees, was nl. vergeten biefstuk van eigen koe uit de vriezer te halen voor manlief :D :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:03

x_Kaat_x schreef:
ten eerste, de mens is een omnivoor. Geen vlees eten is opzich 'tegen nature in'als je het zo bekijkt.
een leeuw ( dier dus) eet ook een antilope. Dat is gewoon hoe de natuur werkt.

Er zijn meerdere mensapen die ook vlees kunnen verteren, en toch jagen deze apen maar heel af en toe op kleinere zoogdieren en eten 99% van de tijd fruit en noten en groenvoer. Als je kijkt naar de natuur dan denk ik dat de mens ook eigenlijk gewoon heel veel groente en fruit hoort te eten en dan in magere tijden zich in leven kan houden door vlees te eten.
Vroeger toen mijn opa klein was toen was vlees nog een luxe product. Op zondag werd er vlees gegeten, en geen kilo's zoals men tegenwoordig naar binnen schuift.
De mens heeft een heel lang darmstelsel, speciaal om veel voedingsstoffen uit plantaardig eten te kunnen halen. Als dan ineens de helft van je eten uit dierlijke producten bestaat, en een grote maag die eigenlijk voor plantaardig voedsel bedoeld is, dan krijg je mensen met overgewicht..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:03

Tja maar dat wordt toch ook het tegenovergestelde beweert? Wij vleeseters zijn slecht voor dieren, houden niet van dieren, zijn slecht voor het milieu

Dan krijg je vanzelf dat zodra je het voor de zoveelste keer leest, het idee dat ALLE vega`s zo denken.
Dat komt gewoon omdat dat in dit topic wel heel erg naar voren komt.

Wij zijn goed en hullie zijn slecht ozo...(dat is wat ik hier teveel proef)
En zeker met al deze onjuistheden over de veehouderij waar aan voorbijgegaan wordt wanneer je je best doet om daar over uitleg te geven.

Maar he het is zo zielig dat vlees eten, want.... en dan weer al die onjuistheden. Weer uitleg, en gewoon weer verder gaan.
En toen jij met jou stukje kwam over feiten, had ik zoiets van feiten? welke feiten!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:14

even een iets andere insteek.
Het kan best zijn dat boeren een beter leven willen voor hun dieren maar ze moeten wel van de inkomsten van het boer zijn kunnen leven. Ik vind dat de prijs van vlees te laag is. Als de prijs hoger zou zijn wordt er waarschijnlijk minder vlees geconsumeerd, doordat mensen het niet meer kunnen veroorloven om dagelijks vlees te eten. Hierdoor heb je dus ook minder dieren nodig, waardoor je de dieren die wel nodig zijn beter de ruimte kan geven.

edit: smilie verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:17

wendyenbram schreef:
Tja maar dat wordt toch ook het tegenovergestelde beweert? Wij vleeseters zijn slecht voor dieren, houden niet van dieren, zijn slecht voor het milieu

Dan krijg je vanzelf dat zodra je het voor de zoveelste keer leest, het idee dat ALLE vega`s zo denken.
Dat komt gewoon omdat dat in dit topic wel heel erg naar voren komt.

Wij zijn goed en hullie zijn slecht ozo...(dat is wat ik hier teveel proef)
En zeker met al deze onjuistheden over de veehouderij waar aan voorbijgegaan wordt wanneer je je best doet om daar over uitleg te geven.

Maar he het is zo zielig dat vlees eten, want.... en dan weer al die onjuistheden. Weer uitleg, en gewoon weer verder gaan.
En toen jij met jou stukje kwam over feiten, had ik zoiets van feiten? welke feiten!

Het lijkt me alleen maar goed als iedereen wordt aangesproken op het verspreiden van verkeerde informatie. Wordt iedereen wijzer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:19

Kinke schreef:
Inderdaad wendyenbram. En dat is ook de reden dat ik ben afgehaakt van de FB pagina van WD. Er blijven maar mensen roepen over hormonen en kistkalveren en ab. En kom je dan vervolgens met een uitleg vanuit de praktijk en de feiten dat hormonen en kistkalveren al heel lang niet meer zijn toegestaan in Nederland, dan blijft het stil. De keren dat ik daar voorbij heb zien komen dat vega's zo bomvol 'compassie' zitten en vervolgens veehouders vergelijken met kampbeulen is niet meer op 2 handen te tellen. Bij berichten over brand op een veehouderij wordt de veehouder regelmatig een pijnlijke verbrandingsdood toegewenst, en stikt het werkelijk van de insinuaties dat al die veehouders de verzekering willen oplichten. Ook uitleg over je bedrijfsgezondheids- en bedrijfsbehandelplan is aan dovemansoren gericht. Tevens wil men niets weten over de registratie van ab door de veearts in Medirund, de controle hierop etc. In dit topic wordt gezegd dat vegetariërs worden aangevallen door vleeseters, dat ze vlees moeten eten, in mijn ogen is het hier precies andersom. Zoals ik het zie vinden vleeseters het juist prima dat iemand anders geen vlees eet, maar veel vegetariërs hebben juist enorme problemen met vleeseters.

Ik zie hier toch wel degelijk meer berichten over hypocriet en vleeseters veroordelen enz enz. Ik wil best gaan tellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:21

Ik vind ook dat vlees duurder zou moeten zijn.
Wat betaal je voor een legkipje bij het tuincentrum? 15 euro? Nou, dat mag ook best de prijs zijn voor een kip bij de slager.

Kinke

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:24

En ik keek even op de FB pagina van WD, een nieuwe 'eyeopener', dit keer over geiten. Met een foto van geiten in de melkstal. Uiteraard geen foto van de geiten in hun strohok.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:26

Kinke schreef:
En ik keek even op de FB pagina van WD, een nieuwe 'eyeopener', dit keer over geiten. Met een foto van geiten in de melkstal. Uiteraard geen foto van de geiten in hun strohok.

Ik krijg altijd heel sterk het gevoel dat daar mensen werken die in hartje stad wonen en de enige boerderij die ze ooit gezien hebben, de kinderboerderij is... En ook niet objectief durven te kijken.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:27

Naskapower schreef:
even een iets andere insteek.
Het kan best zijn dat boeren een beter leven willen voor hun dieren maar ze moeten wel van de inkomsten van het boer zijn kunnen leven. Ik vind dat de prijs van vlees te laag is. Als de prijs hoger zou zijn wordt er waarschijnlijk minder vlees geconsumeerd, doordat mensen het niet meer kunnen veroorloven om dagelijks vlees te eten. Hierdoor heb je dus ook minder dieren nodig, waardoor je de dieren die wel nodig zijn beter de ruimte kan geven.

edit: smilie verwijderd

Helemaal mee eens!
Persoonlijk vind ik het ook erg lastig om bijvoorbeeld 'beter' vlees te kopen als ik daarnaast hetzelfde product zie liggen wat een stuk goedkoper is in de supermarkt. Wat je nu al in bijvoorbeeld ah ziet gebeuren, dat de minder diervriendelijke uit de schappen gaan, vind ik dan ook een ontzettend goede ontwikkeling. Supermarkten hebben toch veel invloed op de consumenten en dit kunnen ze op die manier positief benutten. Dit zouden ze wat mij betreft nog wel meer mogen doen bij vleesproducten.

Kinke

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:29

Dan nog jatten die inkoop organisaties heel veel geld er tussenuit, of het nou biologisch is of niet. Die boer verdient er nauwelijks aan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:31

Wat ik altijd deed toen vriendlief nog vlees at; ik ging altijd op de dagen dat AH producten deed afprijzen, en dan zocht ik tussen het biologische rundvlees naar 35% korting stickers. Liefst ook nog gehakt, omdat ik dat diervriendelijk vlees vind, van oude melkkoeien, en als er veel was afgeprijsd dan kocht ik een aantal bakjes in en die deed ik in de vriezer. Zo had ik altijd goedkoop, biologisch vlees in huis :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:32

Ik eet vlees en ben een enorme dierenliefhebber.
Wilde vroeger vegetariër worden maar dat mocht niet van mijn ouders. Nadat ik de opleiding dierverzorger heb afgerond ben ik daar eens serieus over gaan nadenken en kwam ik tot de conclusie dat het geen zin had voor mij alleen om vegetariër te worden. Sommige soorten vlees vind ik heel erg lekker en ik ben niet bereid om dat de rest van mijn leven op te geven terwijl het toch geen invloed heeft op de industrie.
Wat ik wel laat staan is babyvlees, dat is meer voor eigen idee dan dat ik denk dat mijn keuze daarin de industrie ook maar enigszins beïnvloed.

Over dieren houden wordt er gesproken over dat dat dan ook niet kan.
Komen jullie dan maar eens met een goede oplossing voor die beesten dan. Ja de fok zal uiteindelijk gestopt worden waardoor er niet meer zoveel beesten bij komen. Dat is het enige voordeel wat eruit komt en de rest is alleen maar ellende.
Er is niet genoeg plek op de wereld om die beesten allemaal wild te houden, dat is simpelweg niet mogelijk. Dus je zal een hoop diersoorten vaarwel kunnen gaan zeggen. Daarnaast is het ook nog eens gruwelijk want de meesten van die dieren krijgen een gruwelijke dood.
Daarnaast ben ik ook benieuwd naar een oplossing voor inmiddels gedomesticeerde dieren.

Even kort gezegd:
ik ben het niet eens met de stelling. Dieren eten en dieren houden gaat niet hand in hand met "niet van dieren houden". Het kan juist wel omdat de vleesindustrie niet in de hand ligt van een individu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:39

Klein stukje tekst van internet:
Citaat:
De vleesproductie in Nederland kost jaarlijks minstens 450 tot 500 miljoen dieren het leven. Per jaar eet de Nederlandse consument gemiddeld 88 kilo vlees, waarvan overigens bijna de helft niet wordt opgegeten. Naast het eten van vlees, drinkt deze zelfde consument jaarlijks gemiddeld 45 liter halfvolle melk en eet hij 178 eieren. In Nederland zijn er een klein miljoen mensen die geen vlees eten. Deze groep bespaart op jaarbasis het leven van circa 6 miljoen dieren.

In je eentje kun je als vegetariër niet veel veranderen inderdaad, maar met zo veel mensen samen scheelt het toch enorm veel. 6 miljoen dieren die niet hoeven worden gefokt en geslacht, dat is enorm veel.

Mensen zullen nooit allemaal tegelijk spontaan vegetariër worden, dus ik zou me geen zorgen maken dat er dieren in het wild moeten worden losgelaten :Y) Er zouden gewoon steeds minder veebedrijven nodig zijn.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:42

8nnemiek schreef:
x_Kaat_x schreef:
ten eerste, de mens is een omnivoor. Geen vlees eten is opzich 'tegen nature in'als je het zo bekijkt.
een leeuw ( dier dus) eet ook een antilope. Dat is gewoon hoe de natuur werkt.

Er zijn meerdere mensapen die ook vlees kunnen verteren, en toch jagen deze apen maar heel af en toe op kleinere zoogdieren en eten 99% van de tijd fruit en noten en groenvoer. Als je kijkt naar de natuur dan denk ik dat de mens ook eigenlijk gewoon heel veel groente en fruit hoort te eten en dan in magere tijden zich in leven kan houden door vlees te eten.
Vroeger toen mijn opa klein was toen was vlees nog een luxe product. Op zondag werd er vlees gegeten, en geen kilo's zoals men tegenwoordig naar binnen schuift.
De mens heeft een heel lang darmstelsel, speciaal om veel voedingsstoffen uit plantaardig eten te kunnen halen. Als dan ineens de helft van je eten uit dierlijke producten bestaat, en een grote maag die eigenlijk voor plantaardig voedsel bedoeld is, dan krijg je mensen met overgewicht..
Dit is wel heel kort door de bocht en ook nog eens niet waar.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:47

Ik eet al mijn vlees op dus ik eet 44 kilo en omdat ik maar 3 dagen per week vlees eet zelfs nog maar 19 kilo.
Ik bespaar in mijn eentje al 69 kilo vlees per jaar. Lijkt me iets lucratiever om verspilling tegen te gaan en te overtuigen dat men geen vlees hoeft te eten. Vooral de traditionele mensen denken dat ze iedere dag vlees moeten eten omdat het lijf het nodig heeft.

Ik denk dat je mijn 2e allinea verkeerd hebt gelezen.
Ik heb het over de dieren die als huisdieren worden gehouden zoals honden, katten, konijnen, paarden etc etc.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:53

Kinke schreef:
Dan nog jatten die inkoop organisaties heel veel geld er tussenuit, of het nou biologisch is of niet. Die boer verdient er nauwelijks aan

Daarom ben ik groot voorstander van initiatieven zoals in deze link:
http://www.dewolfskuil.nl/Herefords.html

Van deze koeien durf ik te zeggen dat ze een echt goed leven gehad hebben. Er word maandelijks één os geslacht en het vlees word verkocht voor een goede (hoge) prijs.

Zelf eten mijn vriend (vegetarier) en ik nauwelijks vlees maar van deze koeien zou ik graag een sudderlapje halen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:53

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door sevke op 13-04-15 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:55

Wij wonen op het platteland. Onze buren zijn veeboeren. Die dieren hebben het hélemaal niet slecht ! Lopen in propere, lichte, grote groepsstallen en komen regelmatig op de weide. Krijgen uitgebalanceerd voer én zijn bovendien erg lekker. Ik zie al uit naar de lekkere entrecote die we deze week op de bbq gaan leggen. Ja, wij eten vlees, maar met mate en niet elke dag. Minstens twee dagen in de week eten we vegetarisch en minstens 1 dag vis. We gooien ook niks weg. Eventuele overschot wordt met plezier gegeten door de honden.
Ik vind dit hele "dierenliefhebbers eten vegetarisch" idee dikke onzin. Wij zijn ook dierenliefhebbers. We hebben er een heleboel. Mijn honden krijgen gewoon hondenbrokken met vlees erin, en af en toe een gekookte schenkel, of een bullepees, want honden zijn vooral vleeseters, en hebben vlees nodig voor hun gezondheid. Onze poes eet ook vlees. En muizen eet ze ook en zelfs af en toe een lekker vogeltje. :=
Sorry, maar al dat zielig gedoe over kistkalveren en ab-varkens is dikke onzin. Er is ook nog zoiets als controle en wetgeving, en dergelijke toestanden zijn al jarenlang verboden. Van mij mag iedereen vegetarier zijn. Maar veroordeel mij dan niet omdat ik vlees eet. En spinnen doodmep. En muizen verdelg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:57

Citaat:
Dit is wel heel kort door de bocht en ook nog eens niet waar.

Plantaardig voedsel bevat veel minder vet. Ik heb er pas nog een paar interessante docu's over gezien. De maag is erop gebouwd om mooi vol te kunnen eten met plantaardig gevarieerd voedsel en als die vol zit kan krijgen je hersenen een seintje waardoor je stopt met eten. Als je veel vlees eet dan kun je veel meer eten dan je daadwerkelijk nodig hebt, je krijgt dat seintje te laat. In landen waar veel vlees wordt gegeten zijn mensen ook gewoon dikker. Ik hoef geen voorbeelden te noemen, toch ;)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-04-15 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:58

8nnemiek schreef:
Wat ik altijd deed toen vriendlief nog vlees at; ik ging altijd op de dagen dat AH producten deed afprijzen, en dan zocht ik tussen het biologische rundvlees naar 35% korting stickers. Liefst ook nog gehakt, omdat ik dat diervriendelijk vlees vind, van oude melkkoeien, en als er veel was afgeprijsd dan kocht ik een aantal bakjes in en die deed ik in de vriezer. Zo had ik altijd goedkoop, biologisch vlees in huis :)

Dit doe ik ook inderdaad, afgeprijsd biologisch vlees halen en dat in de vriezer doen. Ook eten wij de helft van de week vegetarisch. Op deze manier zijn wij niet duurder uit, ondanks dat wij enkel nog biologisch vlees eten :)