Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:11

Joolien schreef:
Zippora, bedankt voor je uitgebreide beschrijving. Ook ik ben het eens over punt 10. Daar kom ik bij mijn standpunt, ik kan pas in God of Jezus geloven als ik de garantie krijg dat hij bestaat. Termen van 'ik voel hem bij mij' of 'ik heb God gezien' kan ik niet geloven. Pas als God echt voor mijn neus staat kan ik geloven in God. Waarom?
Waarom zou ik geloven in iets waarvan het bestaan niet zeker is?

Maar goed dat is een andere discussie :)

Voor mij is het dan geen geloven meer, maar 'zeker weten'...
Maar inderdaad.. dat is een andere discussie.
Ik ga zo Zippora haar post even lezen.. dat is er bij ingeschoten :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:19

Zeer eens met Kinke en Zwerte.

De bijbel wordt door iedereen anders geïnterpreteerd en om dus teksten te gebruiken om dingen als feiten te beweren is heel gevaarlijk. Als voorbeeld: volgens JG staat in Genesis 19 dat homoseksualiteit verboden/slecht is. Volgens mijn protestantse opvoeding staat dat er niet, maar staat er dat ontucht plegen (dus misbruik maken/seks hebben tegen iemands wil) slecht is. Dat lijkt me nogal een verschil.

En als je het dan over feiten wil hebben: feit is dat het boek gaat over het Joodse volk, en dat iedereen die niet Joods is een heiden is. (Dit is gewoon een benaming voor een niet-jood, geen scheldwoord of anderszins iets negatiefs)
Dat JG en ook christenen vervolgens over heidenen en heidense gebruiken spreken als ware dat mensen en gebruiken buiten hun eigen geloof, slaat de plank volkomen mis en getuigt van een GEBREK AAN KENNIS

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:20

Ik ben zelf Jehova's getuigen opgevoed maar had er al vanaf mijn 12e geen zin meer in. Ben hier altijd vrij in gelaten! 90% van de verhalen over Jehova's Getuigen zijn echt onzin. Ik ben al heel lang geleden opgehouden met verdedigen want dat heeft weinig zin. Het is een soort "hype" geworden om verhalen te vertellen over voeten tussen de deur en rare uitspraken die ze zouden doen. Ik heb er genoeg van in mijn leven mogen zien en ervaren om te weten dat dit niet gebeurd. Zo ja dan zou dit een hele erge uitzondering moeten zijn, in Nederland heeft zogenaamd iedereen het al eens op die manier meegemaakt. Ik weet voor mezelf 100% zeker dat mensen deze verhalen verzinnen, en als mensen zichzelf eens goed achter de oren krabben weten ook zij dat ze hun verhalen flink aandikken :D

Het zijn hele lieve mensen die tenminste echt 100% voor hun geloof gaan. Veel staat mij dan weer niet aan en ik geef er gewoon simpel weg te weinig om om ermee door te gaan, maar ik zal ze altijd blijven respecteren en ik weet beter dan mensen die gewoon ontwetend zijn en van alles roepen.

Dat ze aan de deur gaan is dan weer jammer, want dat geeft ze zo een slechte naam. Maar zij geloven er zo stellig in dat het woord van god verspreid moet worden, dat ze zich niet laten tegen houden. Mijn keuze zou het ook niet zijn geweest! Dit is de grootste reden dat ze niet serieus worden genomen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:24

SharonIndezz schreef:
Hier word je er ook helemaal ziek van.... Echte diehards... Duwen gewoon hun voeten tussen de deur en blijven maar mekkeren en zeveren, nadat je al 100 x hebt gezegd niet gelovig te zijn etc. Mooiste voorbeeld hier ,die vent wilde persee dat ik een stukje voorlas uit zn folder.. Maar dat weigerde ik, waarop hij pissig werd, en vroeg hoe ik naar de hel wilde... Ik zei, ja met vliegtuig, en knalde de deur dicht.... Nou schreeuwen dat ie deed... En daghoor... Laat me geen dingen opdringen. En als ik weiger voor te lezen, horen ze daar maar respect voor te hebben.

Ik kan hier toch wel zo boos om worden :+
Ik hoef jou niet te kennen of erbij te zijn geweest om te weten dat dit een verzonnen verhaal is om hier interessant over te komen. Ik had mezelf eigenlijk voorgenomen de posts in dit topic niet door te lezen omdat ik dan dit soort dingen tegen zou komen en me helemaal op zou vreten maar kon het niet laten. En daar gaan we al hoor :+

Ze geloven niet in de hel, das al één ding.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:26

Moos99 schreef:
Ik ben zelf Jehova's getuigen opgevoed maar had er al vanaf mijn 12e geen zin meer in. Ben hier altijd vrij in gelaten! 90% van de verhalen over Jehova's Getuigen zijn echt onzin. Ik ben al heel lang geleden opgehouden met verdedigen want dat heeft weinig zin. Het is een soort "hype" geworden om verhalen te vertellen over voeten tussen de deur en rare uitspraken die ze zouden doen. Ik heb er genoeg van in mijn leven mogen zien en ervaren om te weten dat dit niet gebeurd. Zo ja dan zou dit een hele erge uitzondering moeten zijn, in Nederland heeft zogenaamd iedereen het al eens op die manier meegemaakt. Ik weet voor mezelf 100% zeker dat mensen deze verhalen verzinnen, en als mensen zichzelf eens goed achter de oren krabben weten ook zij dat ze hun verhalen flink aandikken :D

Het zijn hele lieve mensen die tenminste echt 100% voor hun geloof gaan. Veel staat mij dan weer niet aan en ik geef er gewoon simpel weg te weinig om om ermee door te gaan, maar ik zal ze altijd blijven respecteren en ik weet beter dan mensen die gewoon ontwetend zijn en van alles roepen.

Dat ze aan de deur gaan is dan weer jammer, want dat geeft ze zo een slechte naam. Maar zij geloven er zo stellig in dat het woord van god verspreid moet worden, dat ze zich niet laten tegen houden. Mijn keuze zou het ook niet zijn geweest! Dit is de grootste reden dat ze niet serieus worden genomen.

jij beweerd dus dat iedereen hier liegt --" tuurlijk joh..

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:29

Ricie schreef:
Een keer bij een bekende van me stond er 1 voor de deur, die werd mooi afgewimpeld.

Jehova: "Ik kom god brengen"
Bekende: "Is goed, zet daar maar neer!"

En dicht was de deur....snap niet hoe hij er op kwam maar vond hem eigenlijk stiekem wel mooi verzonnen.
Zelf heb ik er een hekel aan als datsoort mensen voor de deur staan....maar goed dat blijf je houden denk ik.

Deze is niet stiekum mooi verzonnen, deze heb ik al 100en keren gehoord. Is iets wat mensen graag vertellen als standaard verhaaltje.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:31

olafgek schreef:
Moos99 schreef:

jij beweerd dus dat iedereen hier liegt --" tuurlijk joh..

Zeker niet! Veel verhalen klinken me wel bekend in de oren. JG'ers kunnen redelijk doortastend zijn en ik kan me heel goed voorstellen ook lekker irritant :+ maar het zijn geen mensen die hun voet tussen de deur duwen of boos worden en beginnen te schreeuwen over een hel (waar ze al niet in geloven) of een hemel (terwijl ze geloven in een paradijs). Neem het van mij aan, ik kan hier nu een paar standaard soort verhaaltjes neer zetten die mensen graag gebruiken zonder het topic te lezen, en je herkent ze zeer zeker terug :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:36

Moos99 schreef:
SharonIndezz schreef:
Hier word je er ook helemaal ziek van.... Echte diehards... Duwen gewoon hun voeten tussen de deur en blijven maar mekkeren en zeveren, nadat je al 100 x hebt gezegd niet gelovig te zijn etc. Mooiste voorbeeld hier ,die vent wilde persee dat ik een stukje voorlas uit zn folder.. Maar dat weigerde ik, waarop hij pissig werd, en vroeg hoe ik naar de hel wilde... Ik zei, ja met vliegtuig, en knalde de deur dicht.... Nou schreeuwen dat ie deed... En daghoor... Laat me geen dingen opdringen. En als ik weiger voor te lezen, horen ze daar maar respect voor te hebben.

Ik kan hier toch wel zo boos om worden :+
Ik hoef jou niet te kennen of erbij te zijn geweest om te weten dat dit een verzonnen verhaal is om hier interessant over te komen. Ik had mezelf eigenlijk voorgenomen de posts in dit topic niet door te lezen omdat ik dan dit soort dingen tegen zou komen en me helemaal op zou vreten maar kon het niet laten. En daar gaan we al hoor :+

Ze geloven niet in de hel, das al één ding.

Dit herken ik ook totaal niet Moos en ik denk dat veel bokkers een dergelijk verhaal wel met een korreltje zout zullen nemen. Maar ik snap je verontwaardiging hierover.

Fem

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:40

Ja, zoals ze wel eens zeggen... Het begon met een muis en het eindigde in een kudde olifanten.
Verhalen zijn in de loop der tijd hun eigen leven gaan leiden.
Ik geloof van ganser harte dat er mensen zijn die een rare ervaring hebben met JG, maar de meeste van de verhalen zijn of overgenomen van een ander en wordt nu verteld alsof het hun eigen verhaal is, of nogal aangedikt.
En misschien 1% van de sterke verhalen is écht waar zoals ie omschreven staat op het internet.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:49

Fem schreef:
Ja, zoals ze wel eens zeggen... Het begon met een muis en het eindigde in een kudde olifanten.
Ik geloof van ganser harte dat er mensen zijn die een rare ervaring hebben met JG, maar de meeste van de verhalen zijn of overgenomen van een ander en wordt nu verteld alsof het hun eigen verhaal is, of nogal aangedikt.
En misschien 1% van de sterke verhalen is écht waar zoals ie omschreven staat op het internet.

Precies, en man al ben ik zelf geen Jehova's Getuigen wat kan ik me daaraan ergeren! Maar ik ben dan in het algemeen iemand die slecht tegen onrechtvaardigheid kan. Ik ben ook de eerste om mijn mond open te doen als onwetende mensen slecht praten over Marokkanen bijvoorbeeld. Tot op zekere hoogte kunnen ze gelijk hebben, maar ga niet gewoon dingen roepen om als een schaap met de kudde mee te gaan. Laatst nog op het werk. Een collega van mij is van Marokkaanse afkomst, uiteraard gewoon Nederlands maar even voor het verhaal. Ze is langdurig ziek en collega's hadden het over bij haar op bezoek gaan. De ander riep meteen dat dat waarschijnlijk helemaal niet zou kunnen want vaak willen die mensen helemaal geen NL'ers in hun huis. Uhh pardon? Vervolgens zeiden ze ja misschien zijn die mensen wel heel ouderwets, ze draagt namelijk ook een hoofddoek. Een hoofddoek is geen teken van moderniteit maar van geloof en de keuzes die jij daarin wilt maken. Die collega studeert aan de universiteit en weet meer van de wereld dan zij ooit zullen doen. Ik kan er toch zo boos om worden.

Dus ook in dit geval over JG'ers. Er klopt zoveel niet. Ze lopen ook niet op straat achter mensen aan te rennen en te roepen god zal u redden, zoals ook al vaak wordt gezegd.

Nogmaals, ze kunnen zeker doortastend zijn en dat vind ik zelf ook een best kwalijke zaak. Ik zou het zelf ook helemaal niet op prijs stellen. Maar die standaard anekdotes over dit geloof komen me enorm de keel uit.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:53

Mee eens Moos. Zo zou ik nog altijd bang moeten zijn dat ik een man krijg die toch wel meerdere vrouwen wil, mag ik geen auto rijden en geen gebruik maken van tv en internet...

Nou ik ben de vooroordelen soms ook meer dan zat... ;)
Maar dan zucht ik maar weer diep en denk ik, sommige mensen weten gewoon echt niet beter en willen ook geen verduidelijking (vragen aan mij).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:58

Je zal vast El van die gekke JG mensen er tussen hebben zitten ;) vind het vrij banketstaaf om te zeggen dat deze bokkers dan per definitie liegen omdat jij het je niet kan voorstellen dat er JG mensen zijn die een voet tussen de deur doen. Net zoals dat er ook niet zulke snuggere en rijke joden zijn zullen er ook vast wel oppervlakkige en agressieve JG zijn... Noem maar iets hoor :') het ligt aan de persoon, niet het geloof

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:02

__Nathalie__ schreef:
Als je mijn stukje beter zou lezen zie je dat ik schrijf dat er mensen zijn die niet naar een bijeenkomst Willen gaan maar wel graag de folders lezen.

Ja dus nogmaals: hou het bij foldertjes maar bel niet aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:03

Nikass schreef:
Dat JG en ook christenen vervolgens over heidenen en heidense gebruiken spreken als ware dat mensen en gebruiken buiten hun eigen geloof, slaat de plank volkomen mis en getuigt van een GEBREK AAN KENNIS

Nou,...ik ben het op veel punten niet eens met Zipporas post maar Kerst en Pasen waren ooit echt andere feesten dan christelijke feesten.

Het christelijk geloof heeft ze gewoon omarmt opdat de mensen hier ze makkelijker konden accepteren.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:07

Tijd geleden heb ik een ontzettend leuk gesprek gehad met 2 Jehova getuigen van mijn leeftijd die langs de deur kwamen. We hebben denk ik bijna een uur staan praten. Ik ben niet gelovig en ook niet gelovig opgevoed, maar het was echt een heel leuk en interessant gesprek!

Wat ik dan weer minder leuk vond is dat ze daarna als een stel stalkers bijna dagelijks aan de deur kwamen of ik me niet bij hen aan wilde sluiten en niet nog 5 folders wilde >;)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:18

lifaya schreef:
Je zal vast El van die gekke JG mensen er tussen hebben zitten ;) vind het vrij banketstaaf om te zeggen dat deze bokkers dan per definitie liegen omdat jij het je niet kan voorstellen dat er JG mensen zijn die een voet tussen de deur doen. Net zoals dat er ook niet zulke snuggere en rijke joden zijn zullen er ook vast wel oppervlakkige en agressieve JG zijn... Noem maar iets hoor :') het ligt aan de persoon, niet het geloof

Klopt. Daarin moet ik dan mezelf corrigeren. Je zult er zeker ook gekke JG'ers tussen hebben zitten die het verpesten voor de rest. Ik ken van vroeger zelfs nog van die mega fanatieke bekrompen oudere JG'ers waar ik als kind totaal niet blij van werd.

Ik bedoel meer te zeggen dat ik bijna al aan de manier van typen en de dingen die ze zeggen kan zien dat het verzonnen of minstens aangedikt is. Voeten tussen de deur wordt altijd genoemd, maar echt, dit is niet iets wat normaal of gebruikelijk is binnen dit geloof. Alle JG'ers die ik ken (en dat is een heel groot deel van mijn familie en kennissen van mijn ouders uit) zouden zich dood schrikken als ze hoorde dat iemand zoiets deed. En dan die eeuwige opmerkingen over het licht of god brengen, of naar de hel gaan. Dat hoort gewoon niet bij het geloof.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:19

Maar wel jammer dat Zippora niet op mijn reactie op haar reageert... ;)

Moos ik denk dat dat voet tussen de deur verhaal wel ergens vandaan komt, dat het ooit wel zo was. Mensen veranderen echter maar hun reputatie blijft soms nog even hangen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:23

Moos99 schreef:
lifaya schreef:

Klopt. Daarin moet ik dan mezelf corrigeren. Je zult er zeker ook gekke JG'ers tussen hebben zitten die het verpesten voor de rest. Ik ken van vroeger zelfs nog van die mega fanatieke bekrompen oudere JG'ers waar ik als kind totaal niet blij van werd.

Ik bedoel meer te zeggen dat ik bijna al aan de manier van typen en de dingen die ze zeggen kan zien dat het verzonnen of minstens aangedikt is. Voeten tussen de deur wordt altijd genoemd, maar echt, dit is niet iets wat normaal of gebruikelijk is binnen dit geloof. Alle JG'ers die ik ken (en dat is een heel groot deel van mijn familie en kennissen van mijn ouders uit) zouden zich dood schrikken als ze hoorde dat iemand zoiets deed. En dan die eeuwige opmerkingen over het licht of god brengen, of naar de hel gaan. Dat hoort gewoon niet bij het geloof.

Dan mag je hier wel eens komen luisteren als ze niet zeggen dat ze het licht brengen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:25

Nikass schreef:

Moos ik denk dat dat voet tussen de deur verhaal wel ergens vandaan komt, dat het ooit wel zo was. Mensen veranderen echter maar hun reputatie blijft soms nog even hangen.

Voet tussen de deur is een spreekwoordelijk bedoelt :) is een overtuigingstechniek. Op de een of andere manier maken veel mensen er een letterlijk beeld van :')

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:25

Nikass schreef:

Ze gaf aan in het begin van haar post maar één keer te reageren en als er verdere vragen zijn wilt ze gepb't worden. :)

En idd, het moet wel ergens vandaan komen natuurlijk. Gewoon een verhaal die is blijven hangen en steeds opnieuw wordt gebruikt. Precies zoals de "ik kom god brengen, zeg daar maar neer"

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:27

vuurneon schreef:
Nikass schreef:

Voet tussen de deur is een spreekwoordelijk bedoelt :) is een overtuigingstechniek. Op de een of andere manier maken veel mensen er een letterlijk beeld van :')

Serieus :7
Hoe kan dit de eerste keer zijn dat ik dit hoor. Ik vat het dus idd erg letterlijk op haha. :z

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:28

Is echt een geniaal stukje manipulatie :D

Je hebt veel varianten, echt zo briljant. Helaas ken ik ze heel goed, dus als een verkopen aan de deur staat vertel ik vriendelijk welke techniek ze toepassen haha

Voet tussen de deur is dat je met een redelijk verzoek begint (bv zou ik u een foldertje mogen aanbieden), waar veel mensen aan mee zullen werken; je voet zit dus tussen de deur figuurlijk gezien. Met als gevolg dat als je daarna een groter verzoek (het eigenlijke verzoek, doel waarvoor je kwam), de kans groter is dat ze mee werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:33

Moos99 schreef:
Fem schreef:

Precies, en man al ben ik zelf geen Jehova's Getuigen wat kan ik me daaraan ergeren! Maar ik ben dan in het algemeen iemand die slecht tegen onrechtvaardigheid kan. Ik ben ook de eerste om mijn mond open te doen als onwetende mensen slecht praten over Marokkanen bijvoorbeeld. Tot op zekere hoogte kunnen ze gelijk hebben, maar ga niet gewoon dingen roepen om als een schaap met de kudde mee te gaan. Laatst nog op het werk. Een collega van mij is van Marokkaanse afkomst, uiteraard gewoon Nederlands maar even voor het verhaal. Ze is langdurig ziek en collega's hadden het over bij haar op bezoek gaan. De ander riep meteen dat dat waarschijnlijk helemaal niet zou kunnen want vaak willen die mensen helemaal geen NL'ers in hun huis. Uhh pardon? Vervolgens zeiden ze ja misschien zijn die mensen wel heel ouderwets, ze draagt namelijk ook een hoofddoek. Een hoofddoek is geen teken van moderniteit maar van geloof en de keuzes die jij daarin wilt maken. Die collega studeert aan de universiteit en weet meer van de wereld dan zij ooit zullen doen. Ik kan er toch zo boos om worden.

Dus ook in dit geval over JG'ers. Er klopt zoveel niet. Ze lopen ook niet op straat achter mensen aan te rennen en te roepen god zal u redden, zoals ook al vaak wordt gezegd.

Nogmaals, ze kunnen zeker doortastend zijn en dat vind ik zelf ook een best kwalijke zaak. Ik zou het zelf ook helemaal niet op prijs stellen. Maar die standaard anekdotes over dit geloof komen me enorm de keel uit.

Die indruk had ik ook al. Zo van "kijk eens hoe vreselijk zij zijn, en vooral: hoe cool ík ben!" ( of erger "hoe cool mijn moeder/mijn oom/mijn opa/mijn hond is" :') )

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:39

vuurneon schreef:
Is echt een geniaal stukje manipulatie :D

Je hebt veel varianten, echt zo briljant. Helaas ken ik ze heel goed, dus als een verkopen aan de deur staat vertel ik vriendelijk welke techniek ze toepassen haha

Voet tussen de deur is dat je met een redelijk verzoek begint (bv zou ik u een foldertje mogen aanbieden), waar veel mensen aan mee zullen werken; je voet zit dus tussen de deur figuurlijk gezien. Met als gevolg dat als je daarna een groter verzoek (het eigenlijke verzoek, doel waarvoor je kwam), de kans groter is dat ze mee werken.

Haha interessant :D
Ik vind het dan ook erg knap dat ze dit keer op keer volhouden hoor. Het is eigenlijk als werken bij een callcenter met een aanbieding die mensen helemaal niet interesseert. Je weet dat het grootste deel totaal niet op je zit te wachten, en je moet maar hopen op wat positieve reacties. Ze krijgen echt genoeg over zich heen, en dat is dan al anders als zo onpersoonlijk iets verkopen door de telefoon, maar echt face to face en iets verkondigen waar jij je hard voor wilt maken en wat jou way of life is. Ik zou het enorm ontmoedigend vinden zelf. Het is ook nog is helemaal vrijwillig en ze halen er zelf vrij weinig uit. Ook al ben ik het er niet mee eens, heb er toch wel respect voor.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:40

@ Safina,
die verhalen haal je er wel uit idd. Zijn meestal dan mensen die in spreektaal typen met een gebrek aan leestekens enzo :+.