Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:06

Qua kosten zou ik zeggen zelf maken...
In de ovenschotel zitten er maar drie, en zijn bijna net zo duur als een potje haricoverts en een pakje katenspek :o

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:44

Nee het waren er 8 en wij zijn ook met 8 personen :) maar ik denk dat zelf maken toch ook leuker is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:33

Gisteren confit de canard gehaald, dat wordt ons hoofdgerecht. Over de saus en de kruiden moet ik nog nadenken.

Bij het hoofdgerecht waarschijnlijk spruitjes en pastinaakpuree.

Dacht aan mosterdsoep of uiensoep als voorgerecht.

Over de amuses en het nagerecht moet ik ook nog nadenken, maar ik ga hier een beetje door het topic bladeren voor ideetjes.

Mijn vriend en ik maken het lekker voor twee personen. Wij hebben in de aanloop naar kerst al zoveel etentjes dat we tweede kerstdag lekker met zn tweetjes thuis zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:21

Wat dacht je van foie gras?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:34

zooo, tafel staat gedekt klaar, soepen zijn klaar om opgewarmd te worden. Brood is afgebakken.
Groente gesneden, olie gemaakt. Straks de aardappelgratin alvast garen. De toetjes zijn volledig voorbereid.

Om half 3 haal ik het vlees alvast uit de koeling. Rond half 5/5 uur uur gaat dat de oven in.

Heb er zin in!

Beetje jammer dat we om 11 uur van m'n schoonouders moesten horen dat mijn schoonzusje en vriendin niet kwamen... Tafel was volledig klaar, al het eten klaar. Naja, blijft er meer over voor ons zullen we maar zeggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:52

veel plezier Michelle, maar niet erg netjes van de schoonfamilie.

Hier net weer even hard gewerkt, cranberrysaus, lemon curd en salted caramel (voor de millionaire's shortbread) is klaar. Schuimpjes zijn een beetje erg mislukt, werden mooi stijf tot ik de (palm)suiker erdoor deed, alle lucht eruit en alleen een lekker smakend sausje. Op de gok toch maar in de oven, weggooien kan altijd nog. Verder al heel boodschappen gedaan, en vanuit Londen diverse lekkere dingen meegenomen.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:02

NoName126 schreef:
Wij hebben ons menu voor 1ste kerstdag klaar:

Paté en croute, cranberryconfiture, roompate op een toastje, gepofte appel met in het klokhuis ook wat cranberryconfiture met calvados.

Paprikasoep van gegrilde paprika's

Rosbief met champignonroomsaus, haricots verts in katenspek, spitskool, aardappelgratinrondje, pommes duchesse, perzik met cranberrycompote.

roomhangop met bosvruchtencoulis en bitterkoekjeskruimels.

Heeft u het recept van het dessert?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:11

Ons menu voor tweede kerstdag.
Alles is ZELF gemaakt, niets uit een pakje en hopelijk vindt iedereen die komt eten het lekker:

Entree:
minipasteitje kippenragout

Voorgerecht:
Franse uiensoep met crouton

Hoofdgerechten:
Gegrilde kippenbout uit de oven
Ossobucco met spaghetti
(daarbij geserveerd -> salade, suikerboontjes, frietjes

Nagerecht:
Chocoladecrèmetaart met rood fruit (recept van de Jumbo)

Dit jaar krijgen wij onbekende gasten aan tafel, zij eten geen varkensvlees en drinken geen alcohol. Daar heb ik mijn menu op aangepast.
Het lijkt me erg leuk en gezellig om met meer (onbekende) mensen Kerst te vieren en samen de kerstgedachte te delen.
In totaal kook ik voor 10 personen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:13

goed bezig, klinkt erg lekker!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:04

Michelle77 schreef:
Beetje jammer dat we om 11 uur van m'n schoonouders moesten horen dat mijn schoonzusje en vriendin niet kwamen... Tafel was volledig klaar, al het eten klaar. Naja, blijft er meer over voor ons zullen we maar zeggen.

Daar zou ik echt geïrriteerd over zijn, wat flauw! Heb je er wat van gezegd?
Hoe is je diner gegaan?

Heeft iemand een goed recept voor het zelf maken van mayonaise/de geheime tip? De eerste keer dat ik het heb gemaakt lukte het perfect, alle andere keren mislukte het -en ik weet niet waarom :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 17:13

Hmm, alles op de juiste temperatuur kristie? Wat mislukte er? Binding?

Zelf doe ik het in de blender, werkt perfect.

Mijn bitterballetjesvulling staat af te koelen. Hopelik vanavond nog draaien en paneren en dan de vriezer in. had alleen gedacht wel meer vulling te hebben gehad, dus heb niet zoveel bitterballen als gedacht. Vrees geen voorraadje, dus ga van de week nog een keertje maken, die kunnen dan als voorraadnin de vriezer.
Had vandaag nog cupcakes willen bakken, maar had ineens geen zin meer haha :P die zijn overigens niet voor kerst maar voor de lekker!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:18

Secricble (moeilijke naam!) ik weet niet wat er mislukte, alles was op de juiste temperatuur heb het met mixer en met keukenmachine geprobeerd: alle twee mislukt. Zo jammer, wil het heel graag bij de kerst maken, zoveel lekkerder dan uit een potje :).

Zelfgemaakte bitterballen! Ik zou ze niet invriezen maar meteen opeten :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 17:20

Ingevroren barsten ze minder snel in de frituur ;)
Lekker met een lokale mosterd erbij! Verder heb ik geen echte hapjes vooraf, misschien komt er nog iets uit mijn kerstpakket vallen of heeft moeders nog iets staan, maar wil het eigenlijk ook hiet te gek maken.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:14

Wat een lekkere dingen staan er op de menu's zeg!

Wij gaan 1e kerstdag gourmetten hier thuis en 2e kerstdag bij schoonfamilie. Vriend en ik gaan een grand dessert maken. Appeltaartjes, brownies, chocolade mousse, kwart taartjes, ijs en voor de kinderen nog een vanille surprise van de ah.

Hebben jullie nog extra ideeën voor vlees voor de gourmet? Ik marineer zelf de kip en varkenshaas, maak gehaktballetjes en slavinken.
Hebben jullie nog ideeën wat ik hierbij zou kunnen maken qua vlees? Ben nog hard op zoek naar lekkere dingen :) Dacht zelf aan gepaneerde vleesjes oid

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:42

Ik marineer kalkoen in karnemelk, in de karnemelk gaat knoflook, zout, peper en rozemarijn. Dat laat je 24 uur in de koelkast staan, dan uit laten lekken en op de gourmet (of in de pan). Zó zacht van smaak en zo lekker!
Je kan ook varkenshaas of kip pakken.

Verder marineer ik graag varkensfilet of fricandeau of varkenshaas met knoflook, ui en ketjap. Minstens 12 uur in de koelkast laten marineren. De ui en knoflook kun je er ook gewoon bij laten en meebakken.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:06

Pieteritus1 schreef:
Ik marineer kalkoen in karnemelk, in de karnemelk gaat knoflook, zout, peper en rozemarijn. Dat laat je 24 uur in de koelkast staan, dan uit laten lekken en op de gourmet (of in de pan). Zó zacht van smaak en zo lekker!
Je kan ook varkenshaas of kip pakken.

Verder marineer ik graag varkensfilet of fricandeau of varkenshaas met knoflook, ui en ketjap. Minstens 12 uur in de koelkast laten marineren. De ui en knoflook kun je er ook gewoon bij laten en meebakken.

2 leuke tips, ik ga ze op mijn lijstje zetten :)! Ui voeg ik de laatste tijd ook al toe aan de marinade net zoals ketjap. En verse knoflook is ook een goede :) Ook leuk om met de kruiden wat te experimenteren. Dankjewel

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:25

Zo, ons diner zit er op!

Wasomwijs geslaag

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:38

Zo, ons diner zit er op!

Was onwijs geslaagd! Alles super gelukt. Smaakte goed, tegelijk klaar en perfect!!!!

Beide soepen waren lekker, over het vlees was iedereen lyrisch (mijn trots natuurlijk)
Ook de toetjes scoorden goed :D Hadden van te voren goed uitgedacht hoe en waar alles moest liggen (vooral omdat de parfait enorm snel smelt) en met super teamwork vloog alles de keuken uit.

De reden van dit avondje was dat we onze getuigen wilden vragen, dit hebben we ook nog gedaan, super avond!

Tijdens de voorbereidingen moest de kat natuurlijk op de meest logische plek toekijken...

Afbeelding

De tafel
Afbeelding

Hoofdgerecht, buikspek
Afbeelding

Compleet met groente, aardappelen, peertjes en kastanje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:41

Ziet er zeker geslaagd uit! Mooi gedekt ook met die leuke slinger-lampjes op de tafel :)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:02

angelaatjuh schreef:
Ziet er zeker geslaagd uit! Mooi gedekt ook met die leuke slinger-lampjes op de tafel :)

Thanx!
Gewoon ledlampjes vd action en wat kerst versiering vd intratuin erbij gelegd

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:30

Mijn kerstmenu, ook bij mij geen pakjes

Kerstdiner

Trio van tapas

Tartaar van ossenhaas

knoflooksoep

Kip bospaddenstoelen pasteitje

spoom

Hoofdgerecht – lamsrack of lamsbout – beenham – gebakken roseval aardappeltjes en frietjes van zoete aardappel – appelcompote, salade carpaccio, ratatouille, stoofperen

warme, zachte chocolade cake, tiramisu, tompouce van aardbeien bavarois , vanilleijs

kaasplankje

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:32

Ik moet verplicht naar m'n vriend zijn ouders/familie. Waar ik totáál geen klik mee heb. Jippie-ya-jee! En wat krijgen we als dinee? Tapas. Echt fantastisch :r

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:52

Michelle het ziet er goed (en lekker) uit!

Antje wat jammer, alhoewel tapas toch best lekker is? -Stel anders voor ook wat mee te nemen, en maak wat lekkers wat je zelf graag lust :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:04

antje_vip schreef:
Ik moet verplicht naar m'n vriend zijn ouders/familie. Waar ik totáál geen klik mee heb. Jippie-ya-jee! En wat krijgen we als dinee? Tapas. Echt fantastisch :r

Toch vind ik dat heel normaal.
Kerst vier je met elkaar en ook met elkaars familie.
Als jou vriend bij jou ouders/familie komt dan is het logisch dat hij dat ook van jou vraagt.
Daar moet je dan maar het beste van maken :)

En tapas kan echt wel lekker zijn hoor.
Het zijn gewoon kleine hapjes etc... je kan ook voorstellen zelf ook wat mee te nemen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:04

Donna89 schreef:
Ik heb het kerstdiner rond.

Voorgerecht:
Koude vistrio met broodjes

tussengerecht:
Broccoli soep met spekjes en zelfgemaakte soepstengels

hoofdgerecht:
Vleestrio (gevulde kip, wildzwijn en hert)

Na gerecht:
Diverse ijsbonbons

Jeeej planning in de soep.
Krijgt mijn inwonende broertje een rollade als kerstpakket....

Dik 2,5 kilo dus veel te groot om met zijn 3tjes te eten.
Ben bang dat de gevulde kip dus moet wijken...

Ander etentje verzinnen dan maar om die kip te maken.

Alleen wat ga ik nou met die rollade doen...? Is uiteraard al opgerold en niet gevuld