Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:48

pluklief schreef:
M_D_H schreef:
Niet helemaal. Je moet binnen 6 jaar je opleiding gehaald hebben en zelfs dan wordt er gekeken of het een gift wordt of niet. Je ovkaart valt namelijk onder de prestatiebeurs.
Dit wil zeggen dat er regels aan verbonden zijn.
Op dit moment heb ik (volgens mij) 2000 euro schuld aan mijn ovkaart.

Is dit waar binnen 6 jaar? Want op DUO staat overal dat de ov een onderdeel in van de voorlopige lening en het pas een gift wordt als je binnen 10 jaar je diploma haalt.

Ik zou het zelf niet echt een probleem vinden om iemand mee te laten reizen, als het maar vriendelijk wordt gevraagd en die persoon niet de hele rit gaat zitten kletsen want ik studeer altijd in de trein.

10 jaar is de maximale lengte wat je in totaal mag studeren en wat nog gefinancierd wordt...
Maar 10 jaar geld nooit voor 1 studie.
Over 1 studie mag je maximaal 6 jaar doen... over 2 studies maximaal 10 jaar.
Dus in mijn geval, eerste binnen 5 jaar afgerond dus de tweede studie moet ook binnen 5 jaar afgerond zijn :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:50

Waar haal je die informatie in godsnaam vandaan M_D_H?

edit:

Citaat:
Studiefinanciering: gift of lening

Je beurs is een voorlopige lening. Die voorlopige lening wordt pas een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt, gerekend vanaf je 1e maand studiefinanciering. Dit noemen we ook wel 'prestatiebeurs'. Hoeveel beurs wordt omgezet in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma.
Haal je geen diploma, dan moet je alles terugbetalen: je basisbeurs, je aanvullende beurs en je studentenreisproduct. Alleen je aanvullende beurs over de eerste 5 maanden mag je altijd houden.

http://www.duo.nl/particulieren/student ... -werkt.asp

Er staat dus níets over 2 opleidingen.

vuurneon

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:51

Iemand moet even de site van de DUO bekijken... :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:53

Zie hierboven, dat heb ik dus zojuist gedaan :+

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:55

Even geheel off topic maar hoe gaan ze de waarde van je diploma eigenlijk inschatten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:55

Boefje, jij hebt iets toegevoegd en dat had ik niet gezien haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:56

pluklief schreef:
Even geheel off topic maar hoe gaan ze de waarde van je diploma eigenlijk inschatten?

Welke graad je hebt behaald of in geval van mbo; welk niveau je hebt gedaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:56

Maartje1990 schreef:
Waar haal je die informatie in godsnaam vandaan M_D_H?

edit:

Citaat:
Studiefinanciering: gift of lening

Je beurs is een voorlopige lening. Die voorlopige lening wordt pas een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt, gerekend vanaf je 1e maand studiefinanciering. Dit noemen we ook wel 'prestatiebeurs'. Hoeveel beurs wordt omgezet in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma.
Haal je geen diploma, dan moet je alles terugbetalen: je basisbeurs, je aanvullende beurs en je studentenreisproduct. Alleen je aanvullende beurs over de eerste 5 maanden mag je altijd houden.

http://www.duo.nl/particulieren/student ... -werkt.asp

Er staat dus níets over 2 opleidingen.

Bel met de duo zelf dan zal je duidelijke informatie krijgen...
Dit is wettelijk vast gelegd precies zoals ik het hierboven omschrijf...
Dit is trouwens ook wat tegen mij verteld is toen ik hier informatie over uitzocht...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:57

vuurneon schreef:
Boefje, jij hebt iets toegevoegd en dat had ik niet gezien haha

sorry had een edit gedaan :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:59

M_D_H schreef:
Dit is trouwens ook wat tegen mij verteld is toen ik hier informatie over uitzocht...

Dan mag jij mij uitleggen hoe mijn lening is omgezet in een gift, want volgens jou 'regels' zou ik moeten terugbetalen. Ik vermoed dat jij hun informatie echt volkomen verkeerd hebt geïnterpreteerd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:00

vuurneon schreef:
M_D_H schreef:

Dan mag jij mij uitleggen hoe mijn lening is omgezet in een gift, want volgens jou 'regels' zou ik moeten terugbetalen.

Geen idee hoe het bij jou gelukt is. Maar zoals ik het net omschreven heb klopt het wel.
Misschien dat jij een langere tijd geleden je opleiding hebt afgerond?

In ieder geval, anderen hebben ook al gevonden dat wat ik zeg klop...
Dus zoekt en gij zult vinden...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:01

Nee hoor, vele studenten met mij hebben ook er langer over gedaan en binnen 10 jaar moet je een de studie hebben afgerond, wil je dat je stufi een gift wordt. Maar goed, verlicht mij en zoek het eens voor mij op zou ik zeggen :) want ik kan het niet vinden.
Ben je niet in de war met het recht op een studenten Ov.?

Van de duo zelf:
Hoelang studiefinanciering hbo?
Je krijgt voor een hbo-studie 4 jaar beurs. Daarna kun je nog 3 jaar lenen en 1 jaar reizen. Je moet al je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.

Hoelang studiefinanciering universiteit?
Je krijgt voor de bachelor 3 jaar beurs en voor de master 1 jaar. Daarna kun je nog 3 jaar lenen en 1 jaar reizen. Volg je een studie die langer duurt? Dan krijg je extra beurs. Je moet al je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:04

Misschien ook een verschil met mbo en hbo? :)

edit: maar ook daar staat niets over op de site van duo.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:05

Sizzle schreef:
Er is niemand hier die raar reageert vind ik, dus waarom je zo op je tenen getrapt bent?

Niet? Iemand bewust arrogant bejegenen omdat diegene 'het lef heeft' iets te vragen? Vind ik raar.
Wanneer iemand zoiets vraagt kun je toch weigeren en verder normaal doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:05

Nee, niet echt:
Hoelang studiefinanciering niveau 3 of 4?
Je krijgt voor de meeste opleidingen 4 jaar beurs. Daarna kun je nog 3 jaar lenen en reizen. Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.

Hoelang studiefinanciering niveau 1 of 2?
Je krijgt studiefinanciering zolang je staat ingeschreven voor een opleiding op niveau 1 of 2.

Gift of lening:
Doe je een opleiding op niveau 1 of 2, dan is je beurs altijd een gift. Doe je een opleiding op niveau 3 of 4, dan wordt de beurs pas een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt, gerekend vanaf je 1e maand studiefinanciering. Dit noemen we ook wel 'prestatiebeurs'. Haal je geen diploma, dan moet je alles terugbetalen: je basisbeurs, je aanvullende beurs en je studentenreisproduct. Alleen je aanvullende beurs over de eerste 12 maanden mag je altijd houden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:09

Ik denk dat ik weet waar de fout zit.
Ik ben uitgegaan van 2 opleidingen en daar is mijn vraag ook op gebaseerd.
Je krijgt 10 jaar stufi ook als je 2 opleidingen doet :)
Denk dat daar dan de fout zit waarom jullie het niet kunnen vinden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:13

Ja, want je krijgt maar 1 opleiding gefinancierd. De 2e moet je zelf betalen. Of je moet zo slim zijn om 2 opleidingen tegelijkertijd te doen, dan betaal je er maar 1 :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:13

Maartje1990 schreef:
Ja, want je krijgt maar 1 opleiding gefinancierd. De 2e moet je zelf betalen. Of je moet zo slim zijn om 2 opleidingen tegelijkertijd te doen, dan betaal je er maar 1 :+

Of je moet van mbo naar hbo gaan :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:14

Maartje1990 schreef:

Dit slaat natuurlijk nergens op he...
Als je dan niet begrijpend wilt lezen valt er weinig uit te leggen...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:15

vuurneon schreef:
Maartje1990 schreef:

Of je moet van mbo naar hbo gaan :D

Dank je..of van HBO naar universiteit...
je krijgt maar 10 jaar in totaal om te studeren...
Ook als je 2 opleidingen doet..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:20

Pfft, paasei hé, wat een stel misgunners hier allemaal...

Ik heb een periode gehad dat ik niet meer studeerde, maar dat ik nog wel 3x in de week van Assen naar Groningen moest reizen. Dat was toen 30,10 in de week... En in de maand was dat toch wel een hele uitgave voor me. Ik ben toen ook kortingskaartjes gaan kopen en met mensen op hun studenten-OV gaan meereizen. Niemand heeft er ooit een probleem van gemaakt. Ik had verschillende mensen. Mensen die zelf een praatje begonnen, gezellig, maar ook mensen die liever op zichzelf hun eigen ding zaten te doen. Prima, pakte ik mijn laptop of ging uit het raam kijken. Ik ben nooit iemand tot last geweest. Zou ik dat wel zijn geweest, dat voel je namelijk wel aan, dan zou ik wel ergens anders zijn gaan zitten/iemand anders gaan zoeken.

Ik ben blij dat ik geen van de bokkers hier ben tegengekomen... Ik zie het probleem namelijk niet. Het OV is al verschrikkelijk duur...

Als student betaal je (mits je de opleiding afmaakt, in zoveel jaar je diploma haalt etc etc, al die regels) niets voor het vervoer. En al betaal je er aan het eind wel voor, dan betaal je alsnog voor alleen jezelf en niet voor de mensen die je mee hebt laten reizen.. Dus wederom, zie ik daar ook het probleem niet.

Een abonnement kan ik me nog redelijk voorstellen, daar je wel per maand betaald... Maar aan de andere kant, dat bedrag per maand ben je sowieso kwijt. Of je nou wel mensen mee laat reizen of niet.

Het leven is al duur genoeg, waarom mensen iets misgunnen... Iets doen voor anderen wat jouw eigenlijk helemaal geen enkele moeite kost, behalve tegen de conducteur zeggen "Die reist met me mee". Dat is het enige... Het enige wat je hoeft te doen.. En het heeft mij over een heel jaar honderden euro's bespaard, dankzij deze lieve mensen, die dat voor mij wilden doen.

Nu ik weer studeer heb ik zelf OV. Ik heb zelf ook vaak genoeg de vraag gekregen of mensen met me mee konden reizen op de korting. Geen enkel probleem. Reis maar mee.

Ik moet er wel bij zeggen, het hangt er wel heel erg vanaf hoe mensen het doen. Mij vragen om mee te reizen, natuurlijk. Tegen mij vragen waar ik heen reis en dan zeggen "Ow dan reis ik mee op uw OV," dat gaat er bij mij ook niet in. Dan weiger ik natuurlijk ook.. Maar het is mij nog nooit overkomen.

Ik heb alleen de vraag gehad, die altijd netjes word gesteld en dan maak ik er echt geen probleem van.

Ik vind dat niet brutaal, ik vind dat gewoonweg slim, om in de mazen van de regels te duiken om zo geld te besparen... Je overtreedt in principe geen enkele regel ;). Je gebruikt de regel alleen naar je eigen voordeel. Niets mis mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:22

Het gaat niet om mensen iets misgunnen. Het gaat erom dat je iets doet waarvan je er dan zomaar van uitgaat dat een ander persoon voor jou gaat liegen.

Dit gaat niet om menslievendheid, vriendelijkheid of karma hoor, dit is puur gierigheid. Als het spontaan zou gebeuren: mensen hebben per ongeluk kortingskaartje gekocht of zijn de groep waarmee ze zouden reizen kwijtgeraakt, dan ben ik de eerste om die personen te helpen. Maar bewust en structureel gaan bedelen bij mensen, nee, daar houd ik niet zo van.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:56

Gini schreef:
Het gaat niet om mensen iets misgunnen. Het gaat erom dat je iets doet waarvan je er dan zomaar van uitgaat dat een ander persoon voor jou gaat liegen.

Dit gaat niet om menslievendheid, vriendelijkheid of karma hoor, dit is puur gierigheid. Als het spontaan zou gebeuren: mensen hebben per ongeluk kortingskaartje gekocht of zijn de groep waarmee ze zouden reizen kwijtgeraakt, dan ben ik de eerste om die personen te helpen. Maar bewust en structureel gaan bedelen bij mensen, nee, daar houd ik niet zo van.

En zo is het :j

Om nog maar een keer terug te komen op het feit dat OV niet gratis is: dan heb ik toch echt iets gemist. Ik betaal namelijk heul veul collegegeld per jaar om te kunnen studeren. Bovendien, dat studeren hè, dat heeft meer om handen dan gratis het hele land door te reizen :=

Ik vind het bot en respectloos om te stellen dat je studenten OV-kaart gratis is...

ElineS: ik weet niet hoe vaak je op en neer reisde, maar je had volgens mij gemakkelijk een kortingskaart eruit gehaald. OV is duur ja, en als je het topic goed hebt gelezen zie je dat je het alleen maar duurder maakt door dergelijke acties...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:02

Gini schreef:

Ik ga er niet zomaar vanuit. Ik vraag en daar kan iedereen vrij ja of nee op antwoorden. Als ze dat niet willen, ook dikke prima. Ik ga nergens vanuit, daarom dat ik vraag. Daar is een vraag toch immers voor. Kijken of het kan of mag. Ik zie niet wat er mis mee is om te vragen.. Daar hoef je niet om te worden afgebrand.

Als jij het niet wilt, zeg je gewoon nee. Dat is je goed recht. Klaar, ga je verder met je eigen ding. Hoef je niet mensen af te branden met dat ze bedelaars zijn. Daar houd ik niet zo van ;).

Beetje leven en laten leven toch. Als jij niets te maken wilt hebben met 'deze praktijken'. Natuurlijk, dat mag.. Maar dat betekend niet dat andere mensen jouw visie hoeven te volgen. Er zijn genoeg die er geen problemen mee hebben, dus laat ze dan lekker, in plaats van ze bedelaars te noemen.

Trouwens, hoezo liegen? Als de conducteur vraagt, reist ze met je mee? Dan antwoord je ja.. Dat is geen liegen. Ze reist toch met je mee of niet dan?

Waar is ooit de voorwaarde gesteld dat je met meereizen met elkaar, elkaar moet kennen?

Nergens. Precies. Dus van liegen en van regels overtreden is helemaal geen sprake.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 28-06-14 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:03

Jennyj01 schreef:
ZeSteigert schreef:
Met het loon van een 16-jarige voel ik me niet bepaald rijk nee. Wat iemand over mij denkt die ik niet ken kan me geen moer schelen. Ook niet wat iemand over me denkt als ik die persoon wel ken. Als ik daarmee 40% korting kan krijgen. Hallo 40%! Dat is veel hoor. Dan zie je mij maar arm, ik vraag het wel aan de volgende. Zie mij maar arm!

Gelukkig gaat puberaal gedrag, en de daarbij rare ideeën en gebrek aan zelfrespect, vanzelf over. }:0

Puberaal zou ik het niet noemen. Zelfrespect vind ik nog heel wat anders dan wat jij van mij vindt.
Maar val mij niet lastig op het station met zo'n attitude want ik ga van heel keurig naar heel ordinair in een seconde