Rare opmerkingen van winkelmedewerkers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:33

muntdrop schreef:
Zit daar een leeftijdsgrens aan? xD Weet dat wij dat in ieder geval niet controleren :)

jazeker... o.a paracetamol wordt namelijk gesnoven.ook zijn er gewoon mensen aan verslaafd. meer dan 3 pakjes mogen ook niet tegelijk mee gegeven worden. enkel de morning after pil zit geen leeftijdsgrens op ( of dat is een grijs gebied, deze MOET ik mee geven... ) alle andere medicijnen gaan er zonder ID niet uit... bij de jongere mensen... en ja, dan heb ik wel eens zielige verhalen nee moeten zeggen.. want mama is ziek enzo, maar voor het zelfde geld is het een controle ;)

DynamiteS

Re: Rare opmerkingen van winkelmedewerkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:37

paracetamol snuiven? W.T.F. >;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:39

Wel bijzonder dat wij dat dan echt totaal niet hoeven te controleren. Ben zelf nog nooit om mijn legitimatie gevraagd bij het kopen van medicijnen. Gek dat er zo'n groot verschil is tussen winkels?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:02

Ik weet niet of het in dit topic was, maar ik las ook van die condooms die aan een meisje onder de 16 niet meegeven, net als de paracetamol denk ik dat dat niet in de wet staat. Eerder iets van beleid van de winkel. Ik werk in een strenge winkel waar de kassa aangeeft als er ergens leeftijd op zit, en die geeft bij beide niks aan. En mensen die hun baby of auto als legitimatie zien erger ik me stiekem wel aan, ik heb namelijk een groot probleem als ik dat accepteer

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:09

Zoiets denk ik ook inderdaad. Kan op internet namelijk ook niets terugvinden over een leeftijdsgrens op paracetamol.

Iets andere situatie, maar ik heb in een hotel gewerkt. Als daar 's nachts iemand naar binnen wilde moest ik de deur van het nachtslot halen, maar vanwege de veiligheid moest ik dan naar naam + kamernummer vragen (en dan controleren of dat overeen kwam met de gastenlijst). En dan gingen ze met hun kamersleutel staan zwaaien en weigerden hun naam te noemen. Ik snap ook wel dat ze daar gewoon een kamer hebben, maar ik vroeg naam + kamernummer en niet om de kamersleutel. Want inderdaad, als ik dat accepteer heb ook ik een groot probleem.

Dus wat ik hiermee wil zeggen is: als er naar legitimatie wordt gevraagd, ga dan niet rondstrooien met argumenten als 'kijk ik heb dit...' en dan aannemen dat het een geldig bewijs is. Doe niet moeilijk en geef gewoon je rijbewijs/ID-kaart/paspoort :D
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 22-12-13 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:16

VeraPopeye schreef:
Ik weet niet of het in dit topic was, maar ik las ook van die condooms die aan een meisje onder de 16 niet meegeven, net als de paracetamol denk ik dat dat niet in de wet staat. Eerder iets van beleid van de winkel. Ik werk in een strenge winkel waar de kassa aangeeft als er ergens leeftijd op zit, en die geeft bij beide niks aan. En mensen die hun baby of auto als legitimatie zien erger ik me stiekem wel aan, ik heb namelijk een groot probleem als ik dat accepteer

Hier ook idd.
Ik werk al 6 jaar in dezelfde winkel en heb nog nooit gehoord van een leeftijdsgrens op paracetamol of condooms.
De kassa geeft het bij ons ook niet aan.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:32

VeraPopeye schreef:

Hier moet je voor alles 18 zijn. Geen controle tot 21 ofzo.

Ik zie er echt niet uit als 17, ben bijna 10 jaar ouder.
Dat in combinatie met een baby moet toch wel duidelijk zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:58

Raponsje schreef:
VeraPopeye schreef:

Hier moet je voor alles 18 zijn. Geen controle tot 21 ofzo.

Ik zie er echt niet uit als 17, ben bijna 10 jaar ouder.
Dat in combinatie met een baby moet toch wel duidelijk zijn.

Dat was het kennelijk niet...

Kan je heel moeilijk over gaan doen, maar vergissen is menselijk. Jij zult vast ook wel eens een vergissing maken met betrekking tot bijvoorbeeld een leeftijdsgrens...

Bovendien, stel dat jij een mystery guest was geweest en je dus wel dat spel had meegekregen, had de winkel een vet probleem gehad.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:39

Hoezo zou de winkel een probleem hebben gehad als ik dat spel wel zou hebben mee gekregen?
Ik ben 9 jaar ouder dan de leeftijd die je nodig hebt om het spel te kopen.

Overigens zijn het alleen jonge meisjes die de leeftijd altijd lager in schatten hier.
Bij de wat oudere dames wordt er nooit naar mijn leeftijd gevraagd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:05

Raponsje schreef:
Hoezo zou de winkel een probleem hebben gehad als ik dat spel wel zou hebben mee gekregen?

Overigens zijn het alleen jonge meisjes die de leeftijd altijd lager in schatten hier.

Mystery guests worden gebruikt om te kijken of een winkel de juiste leeftijdsgrenzen gebruikt.

Ik weet niet hoe het nu in Nederland zit (volgens mij is het hetzelfde, alleen hoef ik me er niet meer druk om te maken). Maar toen ik 20 was, waren ze mij verplicht een ID te vragen, terwijl ik vanaf 18 gewoon drank mee kon krijgen.

Stel dat ik een mystery guest was, van 19 en alcohol kocht. Ik krijg het mee zonder dat er naar mijn ID werd gevraagd... Dan ben ik verplicht als mystery guest hiervan melding te maken aan mijn manager. Die er vervolgens actie op onderneemt. Immers ben ik degene die kijkt of een winkel zich wel aan de alcohol-verkoop-wet houdt.
Dat zal voor spellen hetzelfde zijn.

Je bent zelf ook jong geweest, neem ik aan, dan heb je simpelweg wat minder mensenkennis, bovendien ben je beter te beïnvloeden door een baas (die waarschijnlijk best heel boos wordt als de alcohol-verkoop-wet overtreden wordt) en ga je daardoor liever voor het zekere dan het onzekere.
Ik kan het ze NIET kwalijk nemen!!
Bovendien ben ik sowieso verplicht me te kunnen identificeren met een ID-bewijs (dus geen rijbewijs). Weliswaar alleen toonplicht, geen draagplicht. Dus dan kan je het maar beter altijd bij je hebben.
Dacht dat dit in de hele EU wel hetzelfde was.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:21

Ik vind niet dat je een kassiere de vraag naar legitimatie kwalijk moet nemen. Jongere mensen lijken soms ouder & andersom. Zij doen alleen hun werk, volgen de regels die hun worden opgelegd.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:31

Vind ik ook niet nee.. Bij de AH moeten ze volgens mij tot 20 om legitimatie vragen. Ik word in maart 20, maar weet zeker dat ze bij mij nog wel een paar jaar om legitimatie zullen vragen. Dat krijg je als je klein bent en er niet bepaald "oud" uit ziet :Y)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:32

Vanaf volgend jaar gaat het ook nog omhoog naar 25!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:32

NienkeV1994 schreef:
Vind ik ook niet nee.. Bij de AH moeten ze volgens mij tot 20 om legitimatie vragen. Ik word in maart 20, maar weet zeker dat ze bij mij nog wel een paar jaar om legitimatie zullen vragen. Dat krijg je als je klein bent en er niet bepaald "oud" uit ziet :Y)

Vanaf januari word het sowieso zelfs 25, dus bereid je maar voor :')

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:34

Oh dan mag ik de komende 10 jaar m'n ID nog laten zien :')

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:35

Janine1990 schreef:
Raponsje schreef:

Mystery guests worden gebruikt om te kijken of een winkel de juiste leeftijdsgrenzen gebruikt.

Ik weet niet hoe het nu in Nederland zit (volgens mij is het hetzelfde, alleen hoef ik me er niet meer druk om te maken). Maar toen ik 20 was, waren ze mij verplicht een ID te vragen, terwijl ik vanaf 18 gewoon drank mee kon krijgen.

Stel dat ik een mystery guest was, van 19 en alcohol kocht. Ik krijg het mee zonder dat er naar mijn ID werd gevraagd... Dan ben ik verplicht als mystery guest hiervan melding te maken aan mijn manager. Die er vervolgens actie op onderneemt. Immers ben ik degene die kijkt of een winkel zich wel aan de alcohol-verkoop-wet houdt.
Dat zal voor spellen hetzelfde zijn.

Je bent zelf ook jong geweest, neem ik aan, dan heb je simpelweg wat minder mensenkennis, bovendien ben je beter te beïnvloeden door een baas (die waarschijnlijk best heel boos wordt als de alcohol-verkoop-wet overtreden wordt) en ga je daardoor liever voor het zekere dan het onzekere.
Ik kan het ze NIET kwalijk nemen!!
Bovendien ben ik sowieso verplicht me te kunnen identificeren met een ID-bewijs (dus geen rijbewijs). Weliswaar alleen toonplicht, geen draagplicht. Dus dan kan je het maar beter altijd bij je hebben.
Dacht dat dit in de hele EU wel hetzelfde was.

Je mag hier alleen om een ID vragen als je denkt dat de persoon 17 jaar of jonger is. Als je 18 of ouder bent hoef je geen ID te laten zien. Je hoeft hier nooit legitimatie op zak te hebben.
Als je de wet overtreed dan komt de politie dat wel bij je thuis halen.
Het verenigd koninkrijk heeft andere regels de de overige EU landen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:36

muntdrop schreef:
Vanaf volgend jaar gaat het ook nog omhoog naar 25!

Ben benieuwd of het mij gevraagd wordt...

Ik ben 23 en lang, het is pas sinds een paar jaar dat ik jonger wordt geschat dan mijn zusje. Maar ik heb er totaal geen probleem mee. Als ik mijn portemonnee mee heb, dan heb ik m'n ID en rijbewijs ook wel bij me :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:36

Raponsje schreef:
Je mag hier alleen om een ID vragen als je denkt dat de persoon 17 jaar of jonger is. Als je 18 of ouder bent hoef je geen ID te laten zien. Je hoeft hier nooit legitimatie op zak te hebben.
Als je de wet overtreed dan komt de politie dat wel bij je thuis halen.
Het verenigd koninkrijk heeft andere regels de de overige EU landen.

Oké, ja het is geen Schengenland geloof ik he?

Maar volgens mij kom je in Nederland wonen? Nah, wen er dan maar aan :P Zeker gezien bovenstaande...

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:38

Blijkbaar zie je er dan toch uit als 17 of jonger als je zo vaak te jong wordt ingeschat. Kan de caissière niks aan doen?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:41

muntdrop schreef:
Blijkbaar zie je er dan toch uit als 17 of jonger als je zo vaak te jong wordt ingeschat. Kan de caissière niks aan doen?

Alleen jonge meisjes van zelf 16 of 17 schatten mij soms jong in.
Volwassenen zien wel dat ik niet meer minderjarig ben en vragen dan ook nooit naar mijn legitimatie.

Je mag hier trouwens ook een klacht indienen als een medewerker onredelijk naar een legitimatie bewijs vraagt. Niemand hoeft het bij zich te dragen en daarom is het banketstaaf als je naar de winkel gaat en dan helemaal terug naar huis moet om een papiertje te halen terwijl je duidelijk ouder bent dan 17.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:56

Ik lees even mee!

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:00

NienkeV1994 schreef:

Joh niet alleen bij ah hoor maar landelijk. Verschil zit hem in t strenge beleid van ah mbt alcoholcontrole. Wij worden gemiddeld 1x per week a twee weken gecontroleerd door zo'n mystery guest van ah zelf ( van andere filialen). En ook regelmatig door officiële controles. Consequenties voor de caissières zijn niet leuk . Comsequentie voor de winkel zelf ook (te denken aan verkoopverbod voor bepaalde tijd, hoge boetes enz.)

Ik vind het onzin als iemand er lastig over doet. Vooral omdat alles op de caissière gelegd worst terwijl zij gewoon haar werk doet. Oja en inderdaad... Het gaat omhoog.. Nog lastiger voor de caissières.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:21

unihorses schreef:
muntdrop schreef:
Zit daar een leeftijdsgrens aan? xD Weet dat wij dat in ieder geval niet controleren :)

jazeker... o.a paracetamol wordt namelijk gesnoven.ook zijn er gewoon mensen aan verslaafd. meer dan 3 pakjes mogen ook niet tegelijk mee gegeven worden. enkel de morning after pil zit geen leeftijdsgrens op ( of dat is een grijs gebied, deze MOET ik mee geven... ) alle andere medicijnen gaan er zonder ID niet uit... bij de jongere mensen... en ja, dan heb ik wel eens zielige verhalen nee moeten zeggen.. want mama is ziek enzo, maar voor het zelfde geld is het een controle ;)

Dan heeft de apotheek van mijn oma toch iets fout gedaan. Mijn oma is ernstig komen te vallen, waardoor ze tijdelijk niet uit haar flat kon. Dus ze kreeg tramadol voorgeschreven. En vroeg ze als mijn zusje dat wou ophalen. En ze kreeg het zo mee. En ze is 13.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:25

muntdrop schreef:
Bij ons komt er bij alcohol en sigaretten een melding met "Geboren na?" op de kassa, maar bij medicijnen nog nooit gehad. Misschien verschilt het per supermarkt?

Bij ons ook bij medicatie :j

Pas had ik keelontsteking, dus ik klonk als een chipmunk... Naar Kruidvat om Trachitol, wil die meid het niet meegeven, "want jij kunt onmogelijk 16 zijn!" #)
Toch maar even om mijn ID gelopen. "Oh, oh, sorry, je lijkt echt geen 20!"
_-:(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:28

Konstantine schreef:
muntdrop schreef:
Bij ons komt er bij alcohol en sigaretten een melding met "Geboren na?" op de kassa, maar bij medicijnen nog nooit gehad. Misschien verschilt het per supermarkt?

Bij ons ook bij medicatie :j

Pas had ik keelontsteking, dus ik klonk als een chipmunk... Naar Kruidvat om Trachitol, wil die meid het niet meegeven, "want jij kunt onmogelijk 16 zijn!" #)
Toch maar even om mijn ID gelopen. "Oh, oh, sorry, je lijkt echt geen 20!"
_-:(

Dat is dan wel weer een rare, banketstaaf en verre van tactische opmerking :D