Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:05

Ik snap het niet zo.

TS haar dochter zit ver weg op school. Niemand uit TS haar omgeving gaat ook naar die school, met OV gaat niet want diezelfde leerlingen gaan ook met OV. Maar die gaan dan toch niet dezelfde kant op?

TS, wat is de daadwerkelijke reisafstand in dit geval?

Ik zie inderdaad een hoop ideeen aangeboden worden en niets is volgens TS mogelijk. Wat is haar doel van dit topic dan?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:12

Ik volg het topic als stille meelezer maar wil toch even wat zeggen.

Ik snap, TS, dat je nu even met je handen in het haar zit en niet weet waar je het zoeken moet. Het is inderdaad ook even een hele klap. Daarbij maak je je zorgen om je kind. Hartstikke logisch.

Maar.. Je denkt nu alleen maar in Onmogelijkheden. En dat is begrijpelijk, maar dat werkt niet mee aan een oplossing. Bokkers zijn hele fijne mensen. Maar ook zij kunnen geen oplossing voor je toveren. Of je gaan financieren.
Ik vind dat de bokkers heel erg goed mee denken en er zijn verschillende mogelijke oplossingen voor gesteld. Aan jou dus om daar achteraan te gaan! Om uit te zoeken of dit mogelijk is. VOORDAT het woordje 'maar' in je hoofd voorbij komt.

Verder worden er ook veel vragen gesteld door de bokkers waar niet op in gegaan word. Je blijft dezelfde kernwoorden herhalen: Kan niet, pesters, angst, autisme.
Dat zijn ook belangrijke punten om rekening mee te houden maar alleen in die kernwoorden denken helpt je geen stap verder. Eerder stappen terug.

Wat is er wel mogelijk? Wat kun je nog wel doen? Lees alle reacties eens goed na en zet dat allemaal op papier. Dan kun je kijken hoe/wat/waar je er achteraan kunt. Heb je uitgezocht en kan het niet? Jammer, dan valt het af. Maar je weet nooit of iets niet kan voordat je het uitgezocht hebt.

Ik denk dat hier geen reactie op gaat komen, maar ik hoop dat je het wel leest en het mee neemt. :)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:13

Petpa schreef:

Maar is taxivervoer dan voldoende bescherming?

Ze zal thuis ook een keer alleen zijn! Of is er thuis iemand 24 uur per dag bij haar?

Iemand die een verhaal kan schrijven moet toch ook in staat geacht worden om met het OV te reizen?[/quote]

en iemand die niet kan schrijven zou niet zelfstandig kunnen reizen zeker? Het één heeft niets maar dan ook niets met het ander te maken. Sorry maar dit getuigt niet bepaald van kennis en kunde van autisme. De ene autist zal het kunnen, de ander niet en weer een ander is hier leerbaar in. Onder welke categorie dochter van ts valt weet ik niet. Ik ken haar niet.[/quote]

Ik stel TS de vragen om een beeld te kunnen krijgen!

In mijn beleving kan de dochter prima met OV reizen mits ze daarvoor de juiste begeleiding krijgt.[/quote]
Dat is geen vraag maar een veronderstelling. Er staan dagelijks genoeg verstandelijk gehandicapten die niet kunnen schrijven bij de bushalte. Dus dat zegt niks.
Neemt niet weg dat ik vind dat het met goede begeleiding op zijn minst wel geprobeerd kan worden. Mijn neefje kan het nu ook zelf en is echt behoorlijk beperkt vanwege zijn autisme. Maar Goede begeleiding kost ws meer aan uurloon dan die hele taxi. Ervan uitgaand dat ts niet in staat is om zelf te begeleiden.

Petpa

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:15

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:18

Daarnaast denk ik dat de kans groter is dat er in het OV iemand is met een zorgachtergrond dan bij taxibusjes vervoer. Ik vind dus de redenering dat aanvallen in taxibusjes veiliger zijn dan in het ov een drogredenering omdat de taxibuschauffeurs geen zorgachtergrond hebben en geen opleiding hebben genoten om jouw kind te begeleiden in zo een woede/angst aanval. De kans dat ze bij iemand in het OV zit die dat wel heeft en herkent daarnaast adequaat in zo een geval kan handelen is vele malen groter.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:20

Ts,

Mijn schoonmoeder vangt al jaren hele speciale kinderen op met soms zware spectrums van autisme, ook zij kunnen klaar gestoomd worden voor veranderingen en dus zelfstandig naar bv een school gaan.
Dit zal heel veel oefenen zijn, maar juist doordat het traject alleen van A naar B is is dit goed te aan te leren.

Het kost wat tijd en vooral energie, maar ook een moederhart wat moet leren loslaten.
Klinkt misschien hard, dat ik niet mee ga in jou emotie, maar als al deze kinderen het kunnen, kan jou dochter het ook :(:)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:22

Petpa schreef:
TS heeft eind november een topic geplaatst dat ze op zoek is naar een uitdaging. Het lijkt me dat haar dochter een uitdaging is...

marleen_usar @ [LZP] Iets op zetten iets goeds doen

:j eens! Waar het ook op uitdraait, wel of geen taxi meer. Het is een flinke uitdaging om hiermee aan de slag te gaan. En ook ik mis het stukje "aan de slag gaan" bij ts. Of ze vertelt hier niet wat ze er al aan heeft gedaan of er gebeurt niets. Dat laat ik in het midden. Wil niemand afzeiken want ik weet écht Hoe lastig het probleem is. (Werk Op cluster 4)

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:27

Ceriadwen schreef:
Daarnaast denk ik dat de kans groter is dat er in het OV iemand is met een zorgachtergrond dan bij taxibusjes vervoer. Ik vind dus de redenering dat aanvallen in taxibusjes veiliger zijn dan in het ov een drogredenering omdat de taxibuschauffeurs geen zorgachtergrond hebben en geen opleiding hebben genoten om jouw kind te begeleiden in zo een woede/angst aanval. De kans dat ze bij iemand in het OV zit die dat wel heeft en herkent daarnaast adequaat in zo een geval kan handelen is vele malen groter.

ahum??? heb ik voor niets mijn diploma's moeten halen of zo?
doelgroepen vervoer - reanimatie - sociale vaardigheden- BHV Sterker nog wij moeten zeer flexibel zijn
en worden ook nog eens gescreend op goed gedrag! bovendien hebben we vaak vaste ritten en dus
ook vast kontact met de ouders. Juist door regelmaat en vaste afspraken kunnen onze klanten beter
(die vaak beperkt zijn) functioneren. En geloof me niet ieder zou dit werk kunnen en willen doen
voor ons uurloon. Je hart moet er ook in zitten :j

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:29

Maar je hebt GEEN zorgopleiding voor deze doelgroep

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:30

En hoe groot is de kans dat die in toevallig in de trein zitten op het moment dat zoiets zal gebeuren? :') Sorry maar dit vind ik een erg onzinnig vergelijk

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:31

Bij de kleintjes en "extreme" gevallen rijdt er bij ons zelfs nog een gediplomeerde begeleider als busbegeleider mee. Is wel handig als er eentje de boel begint te verbouwen of zo...

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:34

Ceriadwen schreef:
Maar je hebt GEEN zorgopleiding voor deze doelgroep

maar zijn wel opgeleid om met deze doelgroep om te gaan ! Denk niet dat in de OV elke keer iedereen
wel een opleiding heeft! Bovendien heeft elke persoon in kwestie zijn eigen benadering vaak nodig.

En laten we eerlijk zijn. Hoevaak kijken "wij nederlanders" aan de kant als iemand "hulp"nodig heeft
Juist - lees de kranten maar. In kijken zijn we beter dan handelen. Heb ik de indruk :o

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:50

mamamier schreef:
Bij de kleintjes en "extreme" gevallen rijdt er bij ons zelfs nog een gediplomeerde begeleider als busbegeleider mee. Is wel handig als er eentje de boel begint te verbouwen of zo...

Dat bedoel ik. Claud1, jij hebt geen opleiding voor deze doelgroep. Wellicht heb je een groot common sense en kan je die inzetten als dingen escaleren in je bus wat buitengewoon fijn is maar hoe je het ook wend of keert als jij gaat solliciteren op een speciale school als begeleider wordt je niet aangenomen omdat je de benodigde scholing niet hebt.

Kan je heel moeilijk over gaan doen, maar zo is het nou eenmaal.

De kans dat er iemand in een bus, trein, tram of metro zit tussen alle andere passagiers die dat wel heeft herkend en kan handelen is vele malen groter.

Gek genoeg zijn dat ook altijd de mensen die helpen zo in hun aard hebben zitten dat deze niet weg kijken maar daadwerkelijk gaan handelen.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:54

Ja hoor en de "extreme"gevallen zoals wordt gezegd kunnen wel met het OV. We hebben het wel over een best grote groep hoor! Blijf maar dromen. Daarom maakt het ook juist ons werk "speciaal"
Maar heb eigenlijk niet echt de behoefte om steeds hier weer op in te moeten gaan.
De toekomst zal het uitwijzen wat achteraf het best was geweest - of niet :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:56

TS,

Wat belangrijk in dit verhaal is, waar zit je dochter op school? Ligt de school in de buurt van een metro-halte? Of moet zij nog overstappen? Misschien kunnen leerlingen zich verzamelen bij een bepaalde haltes/opstap- of overstapplaatsen en samen verder reizen? Desnoods maken jullie een roulatiesysteem, dat in het begin, een ouder meereist? Of bij de halte staat, om te zien of het goed gaat?
Wat betreft de pesters? Zijn dit dan pesters uit het dorp? Zijn het pesters die zij kent? Of vreemden die ze toevallig tegenkomt in het OV? Je kan je kinderen niet helemaal beschermen. In het OV gebeuren nu éénmaal af en toe rare dingen. Duizenden kinderen en mensen moeten reizen met het OV en veel mensen vinden dat eng of gevaarlijk of vervelend. Over de mate van autisme kan en wil ik niet oordelen, maar slechthorendheid is natuurlijk ook geen reden voor taxi-vervoer.

Ik mis je partner of de vader van je dochter in dit verhaal? Misschien kan de één brengen en de ander halen? Of op de metro zetten? Je zou in de kerstvakantie al kunnen beginnen met oefenen met zelfstandig reizen. En dan in het weekend bijvoorbeeld herhalen? Het kost tijd en energie, maar er zijn ook ouders die buitenaf wonen, waar geen OV beschikbaar is en hun kinderen iedere dag naar het OV of de school rijden. Het is niet ideaal, maar soms heb je geen keuze.
In jouw geval, zou ik alvast beginnen met oefenen met zelfstandig reizen. Of het taxivervoer nu wel of niet afgeschaft wordt, dat je dochter niet eeuwig met taxivervoer kan reizen, is zeker. Haar alvast voorbereiden om zelfstandig stukje bij stukje te beginnen met reizen, lijkt mij daarom sowieso wel handig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:58

Iedereen die denkt dat zulke kinderen best met het OV kunnen reizen of alleen kunnen reizen,bedenk je eens in als dit je eigen kind is.Dat je s'morgens om kwart voor 9 word gebelt door school en er word gezegd dat je kind niet op school is.Om 12 uur is ze nog steeds niet op school,dus de hele morgen al vermist.Weet je wel wat er dan door je heen gaat?

Denk je dan nog steeds: ze kan best wel alleen reizen of met het OV reizen.
Dat risico neem je dan toch niet meer?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:03

Dat gebeurd Gohya, ook met "normale" kinderen, alleen is dan de uitkomst/afloop vaak dramatischer dan bij verdwaling.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:04

gohya schreef:
Iedereen die denkt dat zulke kinderen best met het OV kunnen reizen of alleen kunnen reizen,bedenk je eens in als dit je eigen kind is.Dat je s'morgens om kwart voor 9 word gebelt door school en er word gezegd dat je kind niet op school is.Om 12 uur is ze nog steeds niet op school,dus de hele morgen al vermist.Weet je wel wat er dan door je heen gaat?

logisch, maar ik vraag me als meelezer nog steeds af waarom de ts niet ook met het openbaar vervoer kan gaan om haar dochter weg te brengen?

En de pesters? die zijn denk ik van haar vorige school ofzo?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:05

gohya schreef:

Dan kun je elk kind wel de hele dag binnen houden op de bank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:06

Ceriadwen als je als taxi chauffeur gaat werken in het speciale scholieren vervoer zoals ik het maar noem dan moet je wel geschikt zijn om met die doel groep om te gaan.
Als je daar niet geschikt voor bent kom je niet op zo'n taxi busje.
Dan mag diegene dan wel geen papiertje hebben om voor de klas te staan maar dat betekend wel dat diegene bekwaam is om met deze doelgroep om te gaan.
Deze taxichauffeurs krijgen daar speciale cursussen voor waardoor ze bekwaam worden en daarmee ook bevoegd raken.

Mijn man rijdt ook op een Taxi busje en heeft deze functie ook alleen gekregen vanwege 10 jaar werk ervaring als activiteiten begeleider in gehandicapten zorg alwaar hij te maken had met de doelgroep.

Je kunt dan beter een chauffeur hebben die kennis heeft van de doelgroep en weet in te grijpen bij escalaties dan de gok wagen dat er wel iemand in het OV zit met een zorgopleiding.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:13

Ceriadwen schreef:
Dat gebeurd Gohya, ook met "normale" kinderen, alleen is dan de uitkomst/afloop vaak dramatischer dan bij verdwaling.

De verwerking ervan is bij 'normale' kinderen veel minder dramatisch dan bij kinderen met een beperking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:14

Maar voor de ouders allemaal even erg. Dus dan moet je alle kinderen maar thuis houden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:16

Oh geloof me... met de hedendaagse instelling van mensen op deze aardbol zou ik niks liever doen dan mijn kids thuis houden! Veiligheid? Waar? En voor de kwetsbare kinderen is dat echt een stuk moeilijker te trekken dan voor de sterkere kinderen.

maar ja... dit is vechten tegen de bierkaai in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 12-12-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:16

Voor iedere baan in welke sector dan ook moet je geschikt zijn om met de doelgroep om te gaan, dat is niet zo heel vreemd. Echter blijft het gewoon zo dat er op de taxibus geen gediplomeerde begeleiders zitten. Dat er EHBO, Reanimatie en andere relevante cursussen worden aangeboden is heel prettig, maar dekt de lading niet.

Jouw man heeft wel een zorg achtergrond dus een bredere kennis van de materie dan menig andere chauffeur, ik ken er namelijk genoeg die dat helemaal niet hebben of hadden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:17

gohya schreef:
Ceriadwen schreef:

De verwerking ervan is bij 'normale' kinderen veel minder dramatisch dan bij kinderen met een beperking.

klopt, "normale" kinderen hoeven vaak bij vermissingen niks meer te verwerken.