Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:29

Urielle schreef:
Daarom is het ook gangbaar om bij bruiloftsmaaltijden een heel ruim assortiment aan te bieden, dat er voor iedereen iets is. Dus EN frietjes EN aardappeltjes EN rijst bijvoorbeeld, wil je dan niet dat je kinderen frietjes eten dan heb je een uitwijkmogelijkheid. Lust je geen vis dan is er vlees of vegetarisch. Hou je niet van ijs dan is er pudding, gebak, mousse, bavarois oid,..

Vind ik ook, en dan heb je er zelf in ieder geval genoeg aan gedaan om het voor iedereen goed te krijgen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:46

Betreft rekening houden met vleeseters. Vlees eten is nog steeds de standaard, vegetarisch is afwijkend.
Ik lust graag een speklapje, dat krijg ik op een islamitisch feest ook niet. Big deal.... :n

Is het nu echt zo ontzettend zo ontzettend moeilijk om je aan te passen zonder daar iets voor terug te verwachten?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:51

LadyMadonna schreef:
Betreft rekening houden met vleeseters. Vlees eten is nog steeds de standaard, vegetarisch is afwijkend.
Ik lust graag een speklapje, dat krijg ik op een islamitisch feest ook niet. Big deal.... :n

Is het nu echt zo ontzettend zo ontzettend moeilijk om je aan te passen zonder daar iets voor terug te verwachten?

Ik zeg toch net dat ik net zoals Urielle er ook voor zou zorgen dat er voor iedereen wat wils is, dus wat zeur je nou? Ik kan toch ook zeggen dat op een feest waar vlees geserveerd wordt, dan eet maar wat groenten of sla? Jij kiest er toch voor om vegetariër te worden?

Ik heb al meerdere malen in dit topic gezegd dat ik op mijn bruiloft ook voor echte vegetarische gerechten zou kijken, die bestaan uit meer dan sla. En dat hebben meer mensen gezegd maar blijkbaar willen mensen dat niet horen.

Jennifuur

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:56

Ik eet vlees, maar om een of andere reden lust ik echt geen varkensvlees. Toch is varkensvlees wel iets wat in heel veel huishoudens wordt gegeten. Ik heb zeer regelmatig dus dat wanneer ik ergens eet, ik het vlees moet af slaan. Kijk wanneer er ruimte is om van te voren aan te geven dat ik dit absoluut niet lust, zal ik dat doen. Als dat niet gaat is het geen probleem en ben ik blij met iemand ieder alternatief wat er Door de gastvrouw/heer wordt aangedragen. Zelfs als dat betekent dat ik dan een keer maar wat extra aardappeltjes eet. Waarom? Ik ben degene die het eten niet lust, en ik wil het niet lastig maken voor anderen. Nu weet het gros van mijn familie en vrienden dit en maken die dan iets anders, maar uiteindelijk is ht mijn keuze dat ik dit niet eet/lust. En met alle respect naar de Vegetariërs (heel knap dat jullie het kunnen, ik zou het niet volhouden) maar uiteindelijk is het ook jullie eigen keuze.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:09

Ik ben al lang vegetariër, maar zou ook gewoon vlees serveren op mijn bruiloft. Ik vind vlees eten namelijk niet zielig, ik lust het gewoon (absoluut) niet. Op mijn bruiloft wil ik graag dat iedereen het naar z'n zin heeft. En als ik dat al kan bereiken door aan iedereen de keuze te laten, dan is dat toch heel simpel? Bij mijn uitnodiging zal dan ook de vraag komen te staan of mensen dieetwensen door willen geven, zodat we daar rekening mee kunnen houden. Zodat iedereen gewoon iets kan eten wat hij of zij lekker vindt.

Dat het vaak andersom niet zo is (als vegetariër geen/weinig keuze of alles wordt opgegeten door mensen die ook vlees eten :+ ) is voor mij geen reden om dan te zeggen 'nou vleeseters, lekker puh. Ik niet, jullie niet.'

Overigens vind ik wat je eet niet gelijk aan de mate van gezelligheid. Ik heb zo vaak dat ik me moet zien te redden met salade en (stok)brood maar daar is het niet minder gezellig om hoor. Je komt toch voor het feest/het bruidspaar en niet voor het eten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:05

Nou Berdien, sommige mensen wel denk ik :+

Waar ik echt wel jeuk van krijg is de mate waarin hier 'vleeseters houden rekening met vegetariërs dus andersom moet het ook' wordt gehanteerd. Vleeseter vs vegetariër is echt níét vergelijkbaar (in het algemeen dan toch, Berdien uitgezonderd bijvoorbeeld :+ ). Kan iemand me bijvoorbeeld een moreel argument geven om WEL vlees te eten? Iets milieugerelateerd? We waren het er dacht ik over eens als iets je gevoelsmatig niet lekker zit (zie het voorbeeld over grappig bedoelde sketches) dat je dat dan niet toe hoeft te laten op je bruiloft. Waarom geldt dit allemaal ineens niet als het om vlees eten gaat?

Ik vind het argument 'ik eet vlees en ik hou rekening met jou, jij moet dus ook rekening houden met mij' echt niet opgaan. Ik hou namelijk geen 'rekening met' iemand die vlees eet. Het is namelijk niet zo dat je niks anders KAN eten dan vlees. Dat je per definitie allergisch bent voor elke vegetarische maaltijd. Als je bij mij (of op mijn bruiloft, that is) komt eten, mag je ervan uit gaan dat ik moeite doe om iets lekkers voor je neer te zetten. Er eten hier regelmatig niet-vegetariërs en die hoor ik nooit klagen over het gebrek aan vlees. (Ik hoop dat ze daarin eerlijk zijn, ik denk het wel aangezien ik zelf ook nooit een blad voor de mond neem :+ )
Ik denk dat ik dus mag concluderen dat als ik vleeseters lekker wil laten eten, daar niet per se vlees voor nodig is. Of het moet er zo eentje zijn die elke dag een lap vlees op zijn bord heeft en simpelweg weigert te geloven dat het anders ook lekker kan... :Y) tja. Maar zelfs mijn vader is ondertussen fan van het vegetarische spul van de Ap (voor 1-2x per week), dus ik hou de moed erin :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:16

waarom moet het een moreel argument zijn? We zijn nu eenmaal omnivoren, gemaakt voor het eten van zowel vlees als groente etc. Dat jij er voor kiest om dan alleen maar groente etc. te eten is jouw keus, moet je die dan andere ook gaan opleggen?

Jij kan toch ook gewoon vlees eten op iemand zijn/haar bruiloft? Doe je toch ook niet of wel soms? Dan zijn er toch vaak ook andere opties? Mijn mening is dat je die opties óók voor vleeseters moet aanbieden

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:18

Maartje, als ik nu vlees eet word ik doodziek. Dus hoewel het wel mijn eigen keuze was destijds om geen vlees meer te eten, is het niet iets wat ik zo even ongedaan kan maken.

Overigens, stel dat ik een volledig vegetarische maaltijd zou laten serveren. En iemand zegt 'Berdien, ik kom niet op je bruiloft want je serveert geen vlees en ik WIL vlees.' Dan hoeft diegene ook al niet meer te komen. Kom je voor mij en mijn feest of een gratis maaltijd?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:20

Ik eet geen vlees en kom zelden op bruiloften := En nee, als er geen vegetarische maaltijd is dan ga ik niet ineens vlees eten. Tijdje terug per ongeluk gedaan en de dag erna was ik aan de sch**t dus nee, liever niet :')

Ik vind dat er een moreel argument moet zijn als 'ik hou rekening met jou dus jij houdt rekening met mij' op moet gaan. Zie mijn vorige post :) Waarom wil je per sé vlees eten dan? Wil je niet gewoon iets lekkers eten? Als het lekker is, wat maakt het dan uit of er vlees in zit of niet? :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:22

Esmeej333 schreef:
Waarom antwoord je dan op de vraag dat als er vega gegeten wordt dat er voor iedereen iets is nee?
Waarom begin je in godsnaam ober meningen? Dat weet iedereen heus wel, maar wat je zegt is eigenlijk simpelweg gewoon niet waar. Want niemand eet alleen vlees. Dus als er geen vlees is, is er altijd nog wel ieTs anders dat mensen kunnen eten.

Devraag is of het vlees is en dat is het niet.
Vlees komt van dieren en een vega burger niet.
Vlees is zoals al gezegd een gesneden kadaver.
Ik ken genoeg mensen die geen vega zijn en graag vlees eten en daarom zou ik gewoon voor iedereen iets serveren. (vega, vlees en vis)
En jij vroeg wat het probleem was.. nou dat is er niet!! Ik geef mijn mening en heb met niemand geen probleem dus weet ook niet vanwaar jij die vraag stelt?
Maar zoals al eerder gezegd.
Mij zou het niet uitmaken of er alleen vega geserveerd wordt. Ik zou het alleen op mijn eigen bruiloft niet doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:24

heel simpel, ik vind gastvrij zijn heel erg belangrijk. Ik nodig mensen uit op mijn feestje en ik wil dat ze het naar hun zin hebben. En aangezien voor veel mensen een lekker stukje vlees een (belangrijk) onderdeel van hun eten is, zal ik zorgen dat dat er is. Net zo goed als ik rekening zal houden met kinderen, bijzondere dieetwensen, voorkeuren etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:26

Een moreel bezwaar zou zijn dat de maaltijd niet compleet voelt zonder vlees. Is wel iets waar ik me wat bij voor kan stellen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:28

Maar Berdien, als je vrienden en familieleden nou WEL voor jou (en je man/vrouw) komen, dan zie je die toch ook niet graag een beetje sneuig hongerlijdend aan de tafel zitten? Je wilt die mensen dan toch ook graag iets lekkers te eten voorschotelen?

Ik zou het van mezelf iig heel asociaal vinden om andere mensen hun vegetarisch eten, hun vis, hun kaas, hun schaal/schelpdieren, hun groenten, hun alcohol en hun koffie te ontzeggen omdat IK dat niet wil eten/drinken. En IK ben de bruid dus het is MIJN dag en iedereen moet zich maar aanpassen :+

Over morele dingen idem, dat zijn dingen van mij, die wil ik niet per se aan anderen opleggen omdat het mijn bruiloft is. Ik zit nu nog met een koelkast vol bier van het laatste feestje waar de enige bierdrinker niet eens kwam :')
Ik vond trouwens wat iemand eerder typte over dieetwensen doorgeven wel een hele goede. Kun je ook nog op het gerechtkaartje zetten of het idd bijv. lactosevrij is oid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:29

idd. Zo ken ik ook mensen die een maaltijd niet compleet vinden zonder soep of toetje. Ik ben tegenstander van suikers, maar zal echt wel zorgen voor een toetje als ik eters heb.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:30

Magrathea schreef:
Ik eet geen vlees en kom zelden op bruiloften := En nee, als er geen vegetarische maaltijd is dan ga ik niet ineens vlees eten. Tijdje terug per ongeluk gedaan en de dag erna was ik aan de sch**t dus nee, liever niet :')

Ik vind dat er een moreel argument moet zijn als 'ik hou rekening met jou dus jij houdt rekening met mij' op moet gaan. Zie mijn vorige post :) Waarom wil je per sé vlees eten dan? Wil je niet gewoon iets lekkers eten? Als het lekker is, wat maakt het dan uit of er vlees in zit of niet? :D

Omdat ik vlees lekker vind, eet ik graag vlees. Ik kan heus ook iets anders eten, maar ik vind vlees nu eenmaal lekker, en dat is goed mijn recht. Net zoals het jouw keuze en jouw recht is om alleen maar vegetarisch te eten. Ik kan de vraag toch ook aan jou stellen, als het lekker is, wat maakt het dan uit of er vlees in zit ja of nee? Je doet het uit morele overweging ( denk ik ) net zoals ik vlees wil eten omdat ik het lekker vind. Maakt het jou een beter mens dat je vega bent? Ik kan toch ook tegen jou zeggen op een bruiloft waar geen vega eten is, eet je maar de bijgerechten zoals wat sla of aardappelen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:31

Maar goed! vegetarisch eten ís geen hongerlijden. Zoals je kunt lezen zou ik geen volledig vegetarische maaltijd serveren, omdat ik graag wil dat iedereen iets kan eten wat ze niet alleen lusten, maar ook wat ze graag eten. En ik lust geen vlees, maar dat wil niet zeggen dat daarom niemand het mag eten op mijn bruiloft. Dus ik snap je reactie op mij niet helemaal Urielle?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:32

Ik ben ook kok (ik werk alleen niet in een restaurant) en heb eens voor een groot feest drie hoofdgerechten gemaakt. Waarvan eentje zonder vlees .... dat was: pasta met zelfgemaakt pesto en gegrilde groenten. Die bleek als eerste op te zijn... de gasten dachten dat het een bijgerecht was :-) en ze vonden het heerlijk!! Vooral met een stukje marokkaanse kip :-). Ik zet ook nooit bij een gerecht dat het vegatarisch, maar "zonder vlees". Van het woord vegatarisch krijg ik zelf al de kriebels, het wekt toch de welbekende vooroordelen op.
Ik zou ook nooit, maar ook nooit vleesvervangers voorzetten!!! Wat een bagger!
Ik lust zelf ook graag een stukje vlees, maar op vakanties eet ik heel graag een vegagerecht. Vooral in noord-amerika zijn ze bijzonder creatief.... Daar krijg ik weer voldoende inspiraties :-).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:34

Jouw bruiloft, het zou heel sociaal zijn als jij mense toch van vlees voorziet maar ik kan me heel goed indenken waarom jij dat niet wil.
Je bent niet voor niets vegetarisch!
En als mensen om die reden niet willen komen, dan maar niet. Iets om over te zeuren vinden ze meestal toch wel, ook hier zal je wat over horen :D
Met een uitleg erbij (praatje voor het diner) waarom je voor vegetarisch kiest mag iedereen zelf weten wat hij of zij daar van vindt.
Maar: jullie dag, jullie feestje! :D

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:34

En als iemand nou in zoverre principieel vegetarisch dat hij niet wilt er op zijn bruiloft dode beesten zijn? Sommige vegetariërs willen dat gewoon echt niet, en daar kan ik me heel goed wat bij voorstellen.Moet het bruidspaar zijn principes dan aan de kant gaan zetten op hun eigen bruiloft voor hun gasten? Je kunt toch best een avondje zonder vlees, en daar hoor je je als gast niet aan te ergeren. Er is zoveel dat je kunt eten zonder vlees.
Hoe vaak ik wel niet ergens geweest ben en het moest doen op alleen sla en frietjes omdat alles met vlees was. Nog nooit erg gevonden. Nog nooit een minder leuke avond gehad. Nog nooit over geklaagd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:36

yarrah schreef:
Ik ben ook kok (ik werk alleen niet in een restaurant) en heb eens voor een groot feest drie hoofdgerechten gemaakt. Waarvan eentje zonder vlees .... dat was: pasta met zelfgemaakt pesto en gegrilde groenten. Die bleek als eerste op te zijn... de gasten dachten dat het een bijgerecht was :-) en ze vonden het heerlijk!! Vooral met een stukje marokkaanse kip :-). Ik zet ook nooit bij een gerecht dat het vegatarisch, maar "zonder vlees". Van het woord vegatarisch krijg ik zelf al de kriebels, het wekt toch de welbekende vooroordelen op.
Ik zou ook nooit, maar ook nooit vleesvervangers voorzetten!!! Wat een bagger!
Ik lust zelf ook graag een stukje vlees, maar op vakanties eet ik heel graag een vegagerecht. Vooral in noord-amerika zijn ze bijzonder creatief.... Daar krijg ik weer voldoende inspiraties :-).

Mijn vegetarische vriendinnetje kreeg eens uiensoep zonder vlees. De bouillon was echter wel van rund..
Dat was dus niet de bedoeling! Dus kan me best voorstellen dat er vegetarisch bovenstaat, dan weet je zeker dat er echt niets wat met vlees te maken heeft in zit! :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:36

Berdien schreef:
Maar goed! vegetarisch eten ís geen hongerlijden. Zoals je kunt lezen zou ik geen volledig vegetarische maaltijd serveren, omdat ik graag wil dat iedereen iets kan eten wat ze niet alleen lusten, maar ook wat ze graag eten. En ik lust geen vlees, maar dat wil niet zeggen dat daarom niemand het mag eten op mijn bruiloft. Dus ik snap je reactie op mij niet helemaal Urielle?

Jij was de laatste die iets getypt had toen ik begon te typen dus ik reageerde op je 'stel dat' :)
En het gaat idd om het graag eten. Bij je bruiloft probeer je het imo echt goed en lekker te doen voor de mainstream van je gasten (liefst voor iedereen), anders konden we net zo goed een stapel boterhammen smeren, veel goedkoper :P

Voor mij is eten echt wel een heel belangrijk deel van een feest (en van mijn leven, helaas kan mijn taille daarvan getuigen)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:38

Het gaat over 1 (aangeboden) maaltijd in byzondere omstandigheden. Wat is er gebeurd met "je mag een gegeven paard niet in de bek kijken?"

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:38

Esmeej333 schreef:
En als iemand nou in zoverre principieel vegetarisch dat hij niet wilt er op zijn bruiloft dode beesten zijn? Sommige vegetariërs willen dat gewoon echt niet, en daar kan ik me heel goed wat bij voorstellen.Moet het bruidspaar zijn principes dan aan de kant gaan zetten op hun eigen bruiloft voor hun gasten? Je kunt toch best een avondje zonder vlees, en daar hoor je je als gast niet aan te ergeren. Er is zoveel dat je kunt eten zonder vlees.

dat kan idd. Dan hecht het bruidspaar dus meer belang aan hun overtuiging mbt dode beesten dan aan gastvrijheid.

Citaat:
Hoe vaak ik wel niet ergens geweest ben en het moest doen op alleen sla en frietjes omdat alles met vlees was. Nog nooit erg gevonden. Nog nooit een minder leuke avond gehad. Nog nooit over geklaagd.

dat vind ik dus zeldzaam ongastvrij, en ik zou dat nooit doen. Maar om diezelfde reden zal ik dus ook nooit alleen een vegetarische maaltijd serveren als ik zeker weet dat ik daar mensen echt mee teleurstel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:40

@Horsiee, 'Ik vind het lekker' vind ik geen moreel argument. Bovendien word ik ondertussen ziek van vlees (ja, echt, ik heb het zelf mogen ondervinden). De vraag is al een keer gesteld, maar stel je houdt heel erg van varkensvlees, ga je op een islamitische bruiloft daar ook over zeuren?

@yarrah, wat gaaf :) Maar dan krijg je inderdaad wel dat mensen denken 'oh lekker' en dan staat de vegetariër met lege handen... Vind dat toch altijd een beetje sneu :+
Maar ik ken het wel hoor, laatst heb ik een vegetarische champignonragout gemaakt op een weekendje weg met veel vleeseters. Was de enige vegetariër. Pan was een beetje groot uitgevallen, nou mooi dat ie tot het laatste kloddertje op ging! :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:42

Lielle schreef:
Esmeej333 schreef:

dat kan idd. Dan hecht het bruidspaar dus meer belang aan hun overtuiging mbt dode beesten dan aan gastvrijheid.

Ik vind het heel gastvrij als ik een lekkere maaltijd neerzet voor de gasten. Waarom is iedereen er zo van overtuigd dat je niet lekker kan eten zonder vlees? :')
Er zijn een hoop dingen die ik lekker vind, als die niet allemaal beschikbaar zijn op een feestje klaag ik daar toch ook niet over :')