Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SpikkelFire

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:08

Ik zit ook nog te twijfelen. Ik ben volgend jaar voor driekwart jaar in het buitenland, dus aanvullende zorg in Nederland heeft voor mij geen zin. Denk dat ik de goedkoopste basisverzekering neem, zonder tandarts etc. en dan een goede werk/reisverzekering voor het buitenland neem. Maar mn oom is financieel adviseur dus daar ga ik maar even een afspraak mee maken.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:10

Ik heb net op mijn eigen situatie zitten zoeken wat de voordeligste keuze is. Maar eigenlijk ontloopt het elkaar niet veel. De goedkoopste en de duurste voor mij schelen 100 euro op jaarbasis. Daarin heb ik extra kosten meegerekend die ik denk kwijt te zijn (zoals de 20% voor de tandarts die je niet vergoed krijgt, een deel van mijn lenzen die ik zelf moet betalen, bijkomende kosten voor alternatieve geneeswijzen).
Ik ben gemiddeld 145 euro per maand kwijt, niet zozeer aan premie (die komt meestal rond de 122 euro per maand), maar wel aan de aanvullende kosten omdat de aanvullende pakketten zo uitgekleed zijn.
Ik kwam trouwens bij deze verzekeraars uit (voornamelijk vanwege een goede vergoeding voor alternatief, gecombineerd met fysio en lenzen): Energiek, De Friesland, OZF Achmea, Menzis en VGZ. Allen met collectiviteitskorting (via internet altijd wel ergens te vinden). VGZ is het goedkoopst vanwege collectiviteit met ING en een eenmalige actie van 2 maanden gratis aanvullend pakket.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:16

x_spekkie_x: Ja, je hebt altijd volledig vrije zorgkeuze als je zelf betaalt. Zelfs bij de meest restrictieve 'selectief'-polis.

Maar DSW en Ohra Restitutie (de twee die ik even na heb gezocht) vergoeden in elk geval wel 100% van het marktconforme tarief bij niet-gecontracteerde zorgverleners. Dan moet je alleen bijbetalen als een zorgverlener uitzonderlijk duur is. Vind ik toch anders, en de informatie daarover van Promovendum vind ik niet helemaal juist.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:39

Marktconforme tarieven is wel anders dan de wettelijke tarieven, daar kan ook nog een flink verschil tussen zitten! Dan heb je ook nog maximum tarieven.

Bijvoorbeeld fysiotherapie, daarvoor zijn geen maximale wettelijke tarieven. Mijn fysiotherapeut vraagt 35 euro per behandeling. Ongecontracteerde zorg geeft vaak een maximum en daar ook nog een percentage van. Dat maximum heb ik zien variëren van 12 tot 28 euro per behandeling, maar dekt nooit de volledige behandeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:52

DSW heeft als maximum 28,75 voor 'gewone' fysio. En inderdaad, er zijn nog wel een paar grenzen (onvermijdelijk trouwens, want anders schroeft een handige fysio z'n tarief op naar 1000 euro per zitting), maar er is toch wel een verschil of het basisprincipe 100% marktconform is (en 100% maximaal / wettelijk waar van toepassing) of minder dan dat als er geen contract is.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:56

Klopt Shadow, maar ik blijf het verschrikkelijk lastig zoeken vinden tussen alle verschillende voorwaarden :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:01

Dat is absoluut waar! En dat wordt er niet beter op als de informatie die gegeven wordt ook nog eens expres verwarrend of misleidend wordt opgesteld. :\

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:10

Ik vind het ook maar een moeilijk proces... ik ga denk ik gewoon voor eentje en als het niet bevalt kan ik altijd volgend jaar weer overstappen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:58

Ik heb vandaag ook uitgezocht of overstappen voor mij lonend zou zijn.
Ik ben totaal niet geinteresseerd in de dekking van therapieen etc., maar wel in die van werelddekking en 100% marktconforme vergoeding in het buitenland.
Reden hiervoor is mijn werk en mijn vakanties naar niet-standaard vakantielanden.

Ik zit nu via mijn werk bij Avero voor straks 111 euro per maand. Overstappen naar een andere verzekering is om het even, dus ik blijf waar ik zit.

Wel heb ik dit jaar voor het eerst geen tandartsverzekering, omdat ik nooit iets had, maar heb nu net een wortelkanaalbehandeling van 3 zittingen achter de rug. Ik vrees de rekening :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:33

Ja volledig eigen risico sowieso, dat heb ik al jaren

zap schreef:
loulou schreef:
Iemand ervaring met PNO zorg?

ik kom dan uit op 66,54 en volledige vrije zorgkeuze

En volledig vrijwillig eigen risico denk ik?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:11

Ah vandaar loulou, dat scheelt een hoop.

Iemand ervaring met PMA? Daar kreeg ik een folder van in de bus. Gedoe met terugvragen van bonussen, maar als je daar op let, lijkt het wel een voordelige verzekering. En je hebt vrije zorgkeus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:32

zap schreef:
Ah vandaar loulou, dat scheelt een hoop.

Iemand ervaring met PMA? Daar kreeg ik een folder van in de bus. Gedoe met terugvragen van bonussen, maar als je daar op let, lijkt het wel een voordelige verzekering. En je hebt vrije zorgkeus.

Kom ik vandaan.
Zijn ondanks alles vrij duur, vormen een onderdeel van Menzis.
De reden dat ik ben overgegaan naar DSW is de schrale vergoeding tandartskosten en de vergoeding eigen bijdrage farmacie.
heb een dure pil en die wordt alleen uit de uitgebreide goed vergoed.
Vrije Zorgkeus moet ik het antwoord schuldig blijven.
Ben ooit door mijn lieftallige vierbener omvergelopen, heb alleen maar de restnota eigen risico gezien, alle andere ziekenhuiskosten zijn volledig vergoed geweest.
Fysio is ook geen probleem.
Zijn snel met uitbetalen, alles gaat nl digitaal :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:35

ThansMorganlefay voor je reactie. Maar schrale vergoeding tandartskosten? Ze vergoeden toch bijna alles? Wel 80 procent (ik zou dan voor de het jongpakket gaan, dat is incl fysio/tandarts etc).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:37

Mootje schreef:
Ik heb vandaag ook uitgezocht of overstappen voor mij lonend zou zijn.
Ik ben totaal niet geinteresseerd in de dekking van therapieen etc., maar wel in die van werelddekking en 100% marktconforme vergoeding in het buitenland.
Reden hiervoor is mijn werk en mijn vakanties naar niet-standaard vakantielanden.

Ik zit nu via mijn werk bij Avero voor straks 111 euro per maand. Overstappen naar een andere verzekering is om het even, dus ik blijf waar ik zit.

Wel heb ik dit jaar voor het eerst geen tandartsverzekering, omdat ik nooit iets had, maar heb nu net een wortelkanaalbehandeling van 3 zittingen achter de rug. Ik vrees de rekening :')

Waarom neem je dan geen basisdekking + module buitenland bij FBTO?
Dan ben je net over de 90 kwijt denk ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:12

zap schreef:
ThansMorganlefay voor je reactie. Maar schrale vergoeding tandartskosten? Ze vergoeden toch bijna alles? Wel 80 procent (ik zou dan voor de het jongpakket gaan, dat is incl fysio/tandarts etc).

Leeftijd is een issue, 50% voor een kroon en 80% voor een simpele controle??

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:13

Ik begrijp je niet?
Controle is gewoon 100 procent en de overige veelvoorkomende behandelingen (vullen, verdoving, röntgen, wortelkanaal) is gewoon 80 procent. Vind jij dat weinig?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:54

Ik kreeg alles 100% vergoed bij ditzo, voor volgend jaar gaan de "bijzondere" behandelingen (kroon, wortelkanaalbehandelingen, rontgen, uitgebreidere verdoving/narcose) wordt er maar 75% vergoed, maar de controles, vullen en trekken nog steeds 100%.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:14

Dat verschilt per verzekeraar. Ik krijg 250 euro vergoed, maar alle behandelingen 80%. Ik betaalde dit jaar echter 'maar' 94 euro aan premie voor deze tandartsverzekering. Bij een 100% vergoeding ligt de premie vaak een stuk hoger :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:42

Liezel, thanks voor de tip! Ik heb net even gekeken en ze vergoeden geen malariatabletten en slechts 1x per jaar vaccinaties. Malariatabletten kosten zo'n 7 euro per dag en ik slik dit meerdere weken per jaar....
Bij Avero wordt dit altijd 100% vergoed, ongeacht wat je nodig hebt per jaar.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:51

Ik wil ook graag overstappen. Zit nu bij deltaloyd en betaal nu 155 euro... Dus als ik zo is rondkijk kan dat best naar beneden!

Nu werk ik op zaterdag bij PostNL en kan via hun korting krijgen. Nu ben ik (bijna) klaar met school en hoop ik mijn bijbaantje te kunnen verruilen voor een vaste baan. Stel nu dat ik mij aansluit bij het zorgcollectief van PostNL en ik stop na verloop van tijd, stopt mijn korting dan ook of maakt dat voor je korting voor het jaar 2014 niet uit? Kan het antwoord hierop nergens vinden :?

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:55

Je kan als het goed is dat jaar dan nog collectief verzekerd blijven. De collectiviteit moet je dan stopzetten per 1 januari van het komende jaar.

edit: het jaar na dat je gestopt bent met werken dus

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:10

Niemand verder ervaring met PNO zorg?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:47

Er staat een reclame onder je post. "PNOzorg zes jaar op rij de beste zorgverzekeraar van Nederland (op basis van onafhankelijk onderzoek). *Kies altijd zelf je arts en ziekenhuis" :D

Ze zijn een van de weinige verzekeraars die letterlijk onbeperkt fysio vergoeden. Maar de premie is dan wel 160 euro per maand :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:41

zo dat is een flinke premie :wow:

ik heb alleen maar basis nodig (hoop ik ;) ) dus eigenlijk kan er niet zo veel fout, maar er zijn er wel meer die roepen dat er vrije zorgkeuze is en dan zitten er toch beperkingen aan. Ik kon de voorwaarden ook niet echt duidelijk op een rijtje vinden op de site, zal vanavond nog eens kijken.

edit; via google wel meteen gevonden http://www.pnozorg.nl/Portals/0/downloa ... 202013.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:51

zap schreef:
Ik begrijp je niet?
Controle is gewoon 100 procent en de overige veelvoorkomende behandelingen (vullen, verdoving, röntgen, wortelkanaal) is gewoon 80 procent. Vind jij dat weinig?

Ja kosten, baten. Zeker nadat de tandartstarieven vrij gegeven werden was dat een uitgelezen gelegenheid van de Zorgverzekeraars om de vergoeding naar beneden te halen. 30 euro per maand x12. Alleen de controle wordt volledig vergoed de rest niet.