Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:14

Ik neem de woorden uit mijn eerdere post terug. Heb namelijk zojuist een antwoord op mijn mail ontvangen. Ik zal zelf de links ook nog even doornemen:
-------------------------------------------------------------------
Geachte mevrouw Maandag,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

De cijfers van de doodgeschoten zwerfkatten zijn afkomstig van de Kon. Ned. Jagers Vereniging, zij hebben deze echter nooit zelf gepubliceerd.

Een indicatie is hier te vinden: http://www.omroepbrabant.nl/?news/16086 ... abant.aspx
In 2010 werden deze getallen ook al genoemd door de Telegraaf, ook afkomstig van KNJV http://www.telegraaf.nl/binnenland/2034 ... aar__.html

Voor meer informatie verwijs ik u door naar de Kon. Ned. Jagers Vereniging.
Wanneer u nog vragen heeft, vernemen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,
Publieksvoorlichting Dierenbescherming
--------------------------------------------------------------------

Hmmm. Nogal een vaag antwoord, maakt de boel niet inzichtelijker. Ik heb mijn oorspronkelijke mail doorgestuurd naar de KNJV.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 00:09

Het afschieten van verwilderde katten gebeurt op basis van een aanwijzing art 67 Flora- en Faunawet. Over het gebruik van die aanwijzing moet worden gerapporteerd aan de Provincie. Die cijfers zijn gewoon openbaar (en kan je bij de verschillende provincies opvragen, als ze ze niet al op hun site hebben gepubliceerd)

Nogmaals: er worden nergens maar lukraak zielige zwerfdiertjes afgeschoten omdat er een overpopulatie is. Er is vooraf getoetst of er een geldig wettelijk belang is. Dat belang is nooit overpopulatie omdat dat simpelweg geen belang uit de FF-wet is.

LadyMadonna

Re: Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 06:43

Wat is eigenlijk hierin het verschil tussen een kat of een vos? Of een gans? Of een ree?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:04

LadyMadonna schreef:
Wat is eigenlijk hierin het verschil tussen een kat of een vos? Of een gans? Of een ree?

Als eerste, een kat is geen inheemse diersoort, dus altijd fauna-vervalsing. Daarnaast is een kat een huisdier (geweest) en heeft in natuurgebieden niks te zoeken.

Of begrijp ik je vraag verkeerd? Want qua afschieten is het verschil geen inheemse soort tegenover overpopulatie.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:26

Ik vermoed dat Lady bedoeld dat er niet zoveel mensen er iets van zeggen als het gaat om bijvoorbeeld een gans, maar nu het katten zijn het ineens zielig is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:44

LadyMadonna schreef:

Het verschil is ten eerste dat er ook "onbedoeld" katten die wel een eigenaar hebben worden nerrgeschoten.
Tweede grote verschil is dat veel van die wilde dieren niet gebaat zijn bij castratie (ivm stress en het probleem niet zal verminderen als ze blijven leven) en dat het bij katten castreren juist beter werkt dan afschieten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:51

Is er ook een petitie die stemt vóór het afschieten van (zwerf)katten?
Dan stem ik voor! :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:56

Kat bij houden dan wordt hij ook niet neer geschoten.
Geen argument dus.

Casteren van katten leuk, als de db dat uit eigen zak betaald en de mensen die tegen afschieten zijn dan genoeg blijven doneren is dat een mooie optie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:51

little_king schreef:
Ik vermoed dat Lady bedoeld dat er niet zoveel mensen er iets van zeggen als het gaat om bijvoorbeeld een gans, maar nu het katten zijn het ineens zielig is.

Zo bedoel ik m idd ;)

Hier overigens nergens last van

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:06

little_king schreef:

Ah, oké! Ja, apart is dat. Ik heb liever dat ze katten afknallen dan reeën.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:18

superwoman schreef:
LadyMadonna schreef:

Het verschil is ten eerste dat er ook "onbedoeld" katten die wel een eigenaar hebben worden nerrgeschoten.
Tweede grote verschil is dat veel van die wilde dieren niet gebaat zijn bij castratie (ivm stress en het probleem niet zal verminderen als ze blijven leven) en dat het bij katten castreren juist beter werkt dan afschieten.

Katten mogen niet los te lopen,baasje moet de kat in tuin of op erf te houden.Ook een kat met een baas mag dus feitelijk afgeschoten worden.
Bij castratie en weer loslaten los je het probleem van het jagen niet op.

Nogmaals het wetsartikel Flora- en faunawet art 16.3:

Citaat:
Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009640/g ... 14-10-2013

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:29

In het veld..... Cruciale zin...

Hier op stal hebben we 4 katten, niemand weet van wie ze zijn of waar ze vandaan gekomen zijn. Zijn allemaal aan komen lopen. 2 zijn half wild, 2 heel mak...
Eerder uitgezet dus...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 06:27

Op mijn vorige stal hadden we ook een aanloper,mensen hadden daar ook voor de gewoonte om alles uit de auto te mikken waar ze geen zin meer in hadden.Ook werden er daar honden aan een paal gebonden.Makkelijk...ben je er ook zo vanaf.Het zo zoveel schelen als de mentaliteit van de mens zou veranderen :\

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:26

LadyMadonna schreef:

Kat is geen inheemse diersoort en hoort dus niet los te lopen in de natuur, bovendien doden huiskatten ook nog eens "voor de lol" volkomen onnodig dus, en dat doen vossen niet. Daarbij: reken er maar op dat er ook op vossen, ganzen en reeën geschoten wordt als daar ook overlast van komt. Wat dat betreft is er geen verschil met verwilderde huiskatten. ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:30

Kentaro schreef:
Ik was er echt van geschrokken hóeveel katten er jaarlijks worden afgeschoten!!! -O-
Persoonlijk zou ik er een veel grotere voorstander van zijn als er een manier gezocht wordt om het overschot aan (zwerf)katten te voorkomen!

Ja en dat komt allemaal doordat hun baasjes op een gegeven moment hun verantwoordelijkheid niet namen. Een hele enkele keer door pech (iemand die een deur open laat staan, of kat die wegloopt op de dag dat ie naar de dierenarts moet voor een castratie) maar meestal gewoon lamlendigheid van de eigenaar (castratie te duur, sielugh of een leuk nestje willen of "katten horen buiten"...)

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:05

echt sneu voor die katjes... Bij mijn tante waren ook 4 kittens achter gelaten.. gisteren ze geprobeerd te vangen en we hadden ze. Beestje waren zo schuw dat mijn hanen helemaal open liggen van het bijten en ik had handschoenen aan waar ze door heen beten......... die arme beestje hebben we nu bij ons thuis in een kamer opgesloten en we gaan ze proberen op te voeden zodat ze nog een kans op een fijn huisje hebben. We kunnen ze niet zelf houden want we hebben zelf al 6 katten :') maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om ze daar achter laten met dit weer enzo.... :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:46

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:51

Nou dan hoop ik dat er snel een andere oplossing komt voor het overschot aan katten. (en misschien kunnen ALLE katteneigenaren alvast helpen door in ieder geval hun kat te laten helpen!!!)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:53

Die oplossing is er al, maar is jaren, zo niet decennia werk.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:55

Dan is het GEEN oplossing.

Hoeveel van die zwerfkatten gaan nu de winter in? hebben ze genoeg eten of sterven ze een langzame dood!
Die langzame dood had met 1 kogel opgelost kunnen worden. Maar de zogenaamde dieren vrienden, willen dus schijnbaar liever een langzame honger/kou dood voor de verwilderde huiskat!

Lekkere dierenliefde

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:16

Stelletje bankknuffelaars zijn het...zo zielig om een diertje af te schieten,laten creperen is diervriendelijker om nog maar van de schade en overlast te zwijgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:43

Ik las het vanmorgen in de krant. Onbegrijpelijk. Al denk ik dat er nog genoeg afgeschoten gaat worden want dat is bijna niet te controleren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:08

Ze zullen het best afgewogen hebben. Ik ben er blij mee.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:25

Een zwerfkat doden heb ik niet veel problemen mee, maar wat mij zo tegenstaat is dat het vaak gebeurt dat ook huiskatten werden geschoten.. Wij hebben op t moment 3 katten die buiten komen, waarvan 2 ook de hele buurt rondstruinen, wil dat dan meteen betekenen dat ze afgeschoten moeten worden? Als je t mij vraagt niet. Een kat is een dier met een eigen willetje, ik kan er moeilijk achteraan blijven huppelen om te voorkomen dat mijn kat dat muisje vangt.. Dat is de natuur, niets aan te doen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:07

Daar denken we dan anders over. Ik vind dat als je binnen je eigen huis/tuin grenzen geen dieren een dierwaardig leven kunt geven, dat je dan dat dier niet aan moet schaffen.
Het wordt nu altijd zo makkelijk afgeschoven op "de wil" van de kat. Maar ik kan je verzekeren dat een hond ook graag veel meer ruimte zou willen hoor dan huis tuin en riem. Maar ja de hond moet maar gedresseerd aan een lijntje lopen. Vind het prima als de katten eigenaren hun katten buiten willen laten lopen hoor! dan wel VERPLICHTTE castratie, en katten belasting. Waarom katten belasting? dan kan de "troep" die door katten achtergelaten wordt opgeruimd worden.
troep als in toch nog verwilderde straatkatten door verzuimen te castreren. Dit komt dan niet meer op ALLE belastingbetalers neer, maar meer door de katten liefhebbers.
Wij moeten ook hondenbelasting betalen, terwijl onze hond NOOIT van het terrein afkomt.