Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:24

Hier ook de bijstand dus ik meld me ook! Hier krijg ik circa 800 per maand bijstand en heb 1 zoontje van 1,5. Ik heb het voordeel dat ik bij mijn moeder inwoon dus geen huur hoef te betalen als dit niet lukt. Ik haal gewoon alleen wat ik nodig heb, en heb ik eens een meevaller dan haal ik iets leuks voor me zoontje. Ik spaar intussen ook zoveel mogelijk zodat door wat dan ook ik het geld ervoor heb (kapotte auto etc). Ik besteed aan mezelf eigenlijk weinig tot niks, ik betaal 175 per maand aan boodschappen (kind op pampers kan niks anders hebben als pampers en pampers billedoekjes etc) dat is dus inclusief alles voor me zoontje en mij gedurende 1 maand. Hiervan kunnen wij eten en drinken en een lekker koekje voor meneer en voor mama bij de koffie. Dit gaat eigenlijk heel goed... ook betaal ik 24 euro per week voor me zoontje om naar de gastouder te gaan,contact met andere kindjes enzo en mama even dagje voor haar zelf. Ik denk als ik huur erbij moest betalen ik het nog zou redden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:34

Caily schreef:
Een koophuis is voor iemand in de bijstand al luxe...

Waarom is dat luxe? Het is gewoon een woning. Niet per definitie luxer of minder luxe dan een huurwoning (tenslotte gaat het soms om dezelfde soort woningen.)

Citaat:
Bijstand kan je op geen manier vergelijken met mensen die weinig over houden in de maand. Bijstand is overhouden een gevolg van dat er weinig binnen komt, men moet al snijden in de noodzakelijke uitgaven om rond te komen. Mensen die weinig over houden per maand geven schijnbaar in verhouding tot hun inkomen teveel uit.

Dat vind ik wat erg simplistisch. Mensen die rond het minimum zitten met hun inkomsten verschillen niet zo gek veel van mensen in de bijstand. En ook verschilt het per situatie. Sommige mensen hebben enorm mazzel met hun vaste lasten, en houden daardoor relatief veel over. Dat kan zowel in de bijstand als van een minimuminkomen. En andere moeten veel meer van hun maandelijkse budget besteden aan vaste lasten en houden daarom weinig over. En ja, lasten voor een auto die je nodig hebt om naar je werk te gaan als je geen alternatieven hebt reken ik daar ook toe. Want ook daar is niet zoveel keuze meer, ander werk of een andere woning (als dat al voldoende is, er zijn immers functies waar je verplicht moet beschikken over eigen vervoer) vind je niet zomaar.

De regels voor de bijstand zijn in sommige opzichten streng, en dat kan een flink nadeel zijn. Maar bij sommige werkgevers heb je ook pech. Ik geloof daarnaast niet dat het een wedstrijdje is wie het zieligst is, iemand in de bijstand of iemand die rond het minimum zit (of zelfs iemand die ver boven het minimum zit maar door omstandigheden te duur woont maar niet weg kan omdat 1. het huis niet verkocht kan worden en 2. er geen andere goedkopere woning beschikbaar is.)

Weinig budget is weinig budget, en na een tijd kan dat heel slopend zijn omdat ook je indirecte reserves (apparatuur die het nog doet, kleding die nog niet versleten was, onderhoud dat altijd netjes is uitgevoerd) op zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:46

Volgend jaar ga ik zelf weer een hoop aardappelen poten in de tuin. Scheelt enorm! Ik vind ze belachelijk duur! 4 euro voor een zak van 3 kilo.. Terwijl de frietjes van de euroshopper maar 1,50 kosten voor een zak van 2,5 kilo! Gesneden en geschild.. dus hoe ze aan die prijzen komen..?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:47

soms hebben mensen heel makkelijk praten.
merk ik ook om mij heen.
mijn ouders hebben een koop huis wat te duur is voor hun (terwijl het een huis is wat echt goedkoop is voor een koop huis).
en deze wouden ze wel verkopen maar huren heeft ook geen zin want dan zijn ze duurder uit. en krijgen geen huurtoeslag omdat mijn zusjes erbij in zitten.

ze hebben een auto zeggen ze ja dan kan je die toch weg doen ja kan wel maar hoe komt mijn vader op het werk dan? fietsen veelste ver,
is al een auto op gas zodat het zo min mogelijk kost.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:05

Mioux schreef:
Hier ook de bijstand dus ik meld me ook! Hier krijg ik circa 800 per maand bijstand en heb 1 zoontje van 1,5. Ik heb het voordeel dat ik bij mijn moeder inwoon dus geen huur hoef te betalen als dit niet lukt. Ik haal gewoon alleen wat ik nodig heb, en heb ik eens een meevaller dan haal ik iets leuks voor me zoontje. Ik spaar intussen ook zoveel mogelijk zodat door wat dan ook ik het geld ervoor heb (kapotte auto etc). Ik besteed aan mezelf eigenlijk weinig tot niks, ik betaal 175 per maand aan boodschappen (kind op pampers kan niks anders hebben als pampers en pampers billedoekjes etc) dat is dus inclusief alles voor me zoontje en mij gedurende 1 maand. Hiervan kunnen wij eten en drinken en een lekker koekje voor meneer en voor mama bij de koffie. Dit gaat eigenlijk heel goed... ook betaal ik 24 euro per week voor me zoontje om naar de gastouder te gaan,contact met andere kindjes enzo en mama even dagje voor haar zelf. Ik denk als ik huur erbij moest betalen ik het nog zou redden..

je kunt jouw situatie niet vergelijken met een (eenouder)gezin die alles zelf moeten doen. Jij hebt geen vaste lasten zoals huur, electra etcetc. Zo te lezen heb je ook nog een auto. En je kindje naar een gastouder terwijl je zelf gewoon thuis bent?! De meeste mensen kunnen deze 24 euro per week (ruim 100 euro per maand!) echt niet betalen hoor, alleen omdat ze een dagje voor zichzelf willen!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:48

@shadow0
Juist goed verwoord!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:23

Overigens heb ik nooit bijstand aangevraagd toen ik thuis woonde, terwijl het wel mogelijk was. Had een dak boven mijn hoofd, eten, drinken en mijn zorgverzekering werd betaald (maakte wel mijn zorgtoeslag over natuurlijk). Was mijn eer te na! (Daarmee zeg ik dus alleen wat over mijzelf en oordeel niet over anderen)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:28

Ja als je thuis woont en verder geen vaste lasten hebt is het toch anders dan dat je op jezelf zit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:30

Daarom vond ik het ook zo gek dat het wel mogelijk was, terwijl ik als student een minimale beurs kreeg voor inwonend maar in de bijstand bij pa en ma thuis een behoorlijk bedrag!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:42

Vond het een leuk topic, in het begin. Om te lezen waar anderen van rondkomen en waar ze op bezuinigen of juist niet. Ik vind het wel jammer dat mensen er een wedstrijd van maken 'wie heeft het minste geld'..... "wie is er het 'zieligste'. Als iemand een dagje voor zich zelf nodig heeft, en daar geld voor over heeft, is dat toch prima? Als je in de bijstand zit, wil niet zeggen dat je niets leuks meer mag doen. Het wil alleen zeggen dat je prioriteiten moet stellen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:54

Ik zie geen wedstrijd, ik zie wel mensen die denken dat alleen maar mensen in de bijstand het moeilijk hebben en de rest vanzelfsprekend luxe heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:56

Ik kan met mijn huidige loon niet eens een lening krijgen voor een koophuis, al heb ik al 5 jaar vast werk in de zorgsector. Door de eerder genoemde pechmomenten heb ik erg weinig spaargeld over dus dat helpt zeker niet mee. Volgens de banken verdien ik met mijn fulltime baan (38u/week) nog te weinig om iets deftig te kunnen lenen. Op 30 jaar max. 150.000€ en daarvoor heb je hier in de regio niks meer, hooguit een krot waar je in moet renoveren.
Om die reden heb ik een paar jaar terug dan maar een groot stuk van mijn spaarcenten geïnvesteerd in de aankoop van 62 are weidegrond. Goedkope maar stevige omheining erop, stroombak aangekocht en de boel opgeknapt. Het is verdeeld in 2 stukken: 44a en +/- 17a. Op het grote stuk staan 2 schuilhokken, op het anderen 1 en op het grote stuk was ook reeds een geboord waterput aanwezig met handpomp. Daar hou ik nu dus mijn tinkertje en de 2 shetjes op, zodat de hengst op pension kan.

Mocht het dus misgaan dan heb ik dat nog steeds achter de hand om te verkopen. Al hoop ik dat ik ooit voor het kleinste stuk, dat aan de straat grenst, een verkavelingsvergunning kan aanvragen. lukt dat, dan heb ik alvast een mooi stuk bouwgrond :D Heb het indertijd aardig onder de marktprijs op de kop kunnen tikken dus winst heb ik altijd. Ben heel blij dat ik toen die aankoop heb gedaan, het geeft toch ergens een "rust" dat je nooit helemaal zonder zit.

Zie hier wel goede tips voorbij komen. Nooit aan gedacht om veel vers te halen in aanbieding, klaar te maken en dan in te vriezen. Wanneer ik dat samen met vriendje doe kan ik eigenlijk evengoed voor 4 koken en dan de overschot de vriezer ingooien in 1-mans porties. Ben ik een keer weg hoeft hij maar op te warmen en andersom. Kunnen we elk nog apart potje ontdooien als we willen :Y)

Heb geen budget over om extra te gaan sporten in de sportschool, zwembad weet ik niet. Van bij hem thuis is het amper 3km met de fiets, van bij mij minimum 10km. En wil ik zuinig doen dan moet ik met de fiets gaan ipv er diesel voor verbruiken. Dan moet je je beurtenkaart ook nog aankopen. Daarom heb ik nu aan mijn schoonbroer gevraagd om "start to run" op mijn oude ipod te zetten. Heb nog ergens loopschoenen, nu de moed nog bijeen krijgen en hopsa, je kan goedkoop gaan sporten.
Met een springtouw kan je ook goedkoop aan de slag, idem met een hoepel of gewoon oefeningen van internet halen en lekker thuis doen. Of spreek af met een vriendin die een Wii Fit heeft om 2x/week bij haar te komen sporten? De ene keer voorzie jij wat gezonde drankjes (jus d'orange heb je ook in huismerken en reepjes selder met een zelfgemaakte mayo smaken ook goed) en de andere keer zij.
Neem je oude rolschaatsen of skeelers uit de kast en ga daarmee de baan op. Zoek een verzorgpaard en ga ermee fietsen. Of ga hardlopen met je hond in het bos.
Dingen genoeg om toch goedkoop te kunnen sporten, ook voor kids.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:57

Mensen in de bijstand denken dat vaak ook en ik neem het ze niet kwalijk. De verworven luxe over de jaren heen, oogt wel eens in rijkdom van gisteren...dat de prioriteiten dan zo liggen dat anders met geld wordt omgegaan...valt dan niet zo op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:58

Varekaj, slim, grond verliest ook niet snel zijn waarde....

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:02

Mioux schreef:

Een dagje voor mamma zelf. Dat begrijp ik niet!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:02

geen slechte investering lijkt me!

Dat doen wij dus ook, in de aanbieding kopen en dan de vriezer in.
Sorry voor de plofkip, maar ik koop de goedkoopste kip in de aanbieding, als voorbeeld.

Wij hebben dit huis kunnen kopen omdat ik als jonge guppy al erg veel gespaard had.Ik maakte veel uren en gaf niets uit, want als guppy had ik al 1 doel voor ogen, een weiland voor een eigen paard.
Overigens zouden we met ons huidige loon ook dit huis niet meer krijgen. Wij wachten dus ook op een betere economie en hopelijk weer betere banen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:11

Petpa schreef:
Mioux schreef:

Een dagje voor mamma zelf. Dat begrijp ik niet!

Ik ook niet, maar Bob denk daar anders over geloof ik!

Als je in de bijstand zit heb je toch al iedere dag voor jezelf? Verder woont ze bij moeder, dus e zal toch wel eens zonder kind de deur uit kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:16

Leuk tipje ga binnenkort de Betuwe eens fietsen. Groeien fruitbomen langs de weg en de vruchten, appels, peren pruimen, stoofperen vallen gewoon op de grond..kistje mee, rapen en plukken, dan daarna de walnoten bomen...

Dat scheelt ook een hoop, vers fruit..inmaken en wekken...jams maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:17

De tegenwoordige mama's niet Max..ken genoeg vrouwen thuis die kids 1of2 dagen in de kinderopvang hebben...dagje voor hun zelf.... :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:18

Dacht ik toen ook :) Het zorgt er tegelijk ook voor dat ik de paarden ook gewoon goedkoop kan houden en daarom niet direct alles moet verkopen wanneer het even een paar maanden minder gaat.
Mijn hooi komt van een boer die 500m verderop woont, heeft me niks gekost aan levering. Zijn schoondochter is DA kleine huisdieren, daar kan ik ook wel eens terecht voor raad. Mijn eigen vaste DA schrijft bij voorkeur steeds generieke medicatie voor, net omdat hij vindt dat het zo al duur genoeg is voor huisdieren. Mijn hond heeft een chronisch rugprobleem dat met regelmaat opduikt en dan heeft hij best een hoop pijn (soort hernia). Ik hoef maar even te bellen en mag zo de pijnstiller ophalen zonder een consult te hoeven betalen. Is op veel plekken wel anders!

Voor medische zaken ga ik naar mijn werk. Ben ik paar € aan benzine kwijt maar zowat alles krijg ik 100% vergoed als personeelslid. Heb in 2009 mijn bekken gebroken met paar zware spierscheuren dus regelmatig onder de scanner en echo voor opvolging. Omdat dat op mijn werk kon heb ik uiteindelijk elke cent daarvan terugbetaald gehad. Dat heeft echt heel groot verschil gemaakt.

Vroeger had ik een bril met -8 en -9. Door mijn kleine gezicht zat ik vast aan kindermonturen = een hel om glazen netjes gepast daarin te krijgen van die sterkte. lenzen verdroeg ik enkel daglenzen van 1 merk en dat was maandelijks €80. Bril dierf ik niet op bij paardrijden, bang dat die stuk zou gaan bij een val en een ramp in de winter (dampte aan, regen, sneeuw...). Na 3 jaar hard sparen en controle was ik stabiel en vorig jaar in maart heb ik mijn ogen laten corrigeren met laser door een oogarts op mijn werk. Heeft me €2000 gekost maar heb er €200 van teruggekregen van het ziekenfonds en de controles vooraf en erna heb ik terug gehad via mijn werk.
Dat grapje scheelt me nu €800/jaar aan lenzen. Op 3 jaar tijd heb ik dat eruit gehaald.

Nog zoiets: zonnebrillen. Op sterkte moest ik een fortuin sparen voor eentje. Na die operatie kan ik ook goedkope brillen op 8-) Mijntip: kijk op de markt, kijk bij H&M en dergelijke. De meeste hebben ook een CE-keurmerk van categorie 3 en 4 en zijn even veilig als de peperdure exemplaren. Heb er dit voorjaar 2 mooie gevonden bij H&M voor €4/stuk en vorige week aan de kost ook een koopje van 2 exemplaren voor €10. Met keurmerk en categorie 3, bijna de zwaarste dus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:19

Maar dat is het mooie: iedereen mag dergelijke prioriteiten zelf stellen. :j Als het kan en je wilt het graag heeft de rest van de wereld er niets mee te maken :) (Nee, zelfs niet als je in de bijstand zit. Dan ben je toch nog steeds geen publiek bezit.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:19

Heb ik nooit gedurft....3 jaar geleden was het nog gratis via ziekenfonds, maar durfde het echt niet.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:20

russel schreef:
Leuk tipje ga binnenkort de Betuwe eens fietsen. Groeien fruitbomen langs de weg en de vruchten, appels, peren pruimen, stoofperen vallen gewoon op de grond..kistje mee, rapen en plukken, dan daarna de walnoten bomen...

Dat scheelt ook een hoop, vers fruit..inmaken en wekken...jams maken...

En is nog leuk om te doen ook!
(Is ook leuk om cadeau te geven; pot zelfgemaakte jam :) )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:21

Russel: wat niet gedurfd, prioriteiten stellen? Keuzes maken?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:23

Investeren in een (grote) vriezer is de beste bezuinigingsmaatregel die er is naar mijn idee :)

Ik heb een eenpersoonshuishouden en ik vries veel maaltijden in, dus logischerwijs eet ik ook regelmatig uit de vriezer, bij een krappe week scheelt dat lekker in de boodschappen. Vlees koop ik vaak in de aanbieding in grotere verpakkingen en vries dat thuis in in 1 persoonsverpakkingen.
Groenten haal ik vrijwel altijd op de markt en thuisgekomen ga ik soms eerst aan de slag om het weer te verdelen, klein te snijden, evt te blancheren en dan gaat het ook de vriezer in, alleen doperwtjes/boontjes en spinazie koop ik bij de supermarkt van euroshopper.
Ik ben dan dus ook een grootverbruiker van diepvrieszakjes lol (zakjes nemen minder plaats in dan bakjes, mijn vriezer zit nl meestal vol :P)

Verder ben ik behoorlijk op vlees gaan bezuinigen tov bijv. 2 jaar geleden, ik ben/was een echte vleeseter, eenpersoons porties zijn vrijwel niet in de supermarkt te krijgen dus (schaam me er bijna voor) at vaak 2 porties vlees per maaltijd bij bepaalde vleessoorten. Nu doe ik dat zeker niet meer en bij kip/gehakt eet ik over het algemeen 2 of meer maaltijden van 1 filet.

Ik drink graag koffie maar deels doordat ik senseo spuugzat was, deels uit bezuinigen ben ik weer filterkoffie gaan drinken en dat bevalt me tot nu toe nog altijd prima