Bizzybijtje schreef:Ik vind het jammer dat mensen een "God" nodig hebben om ze dat te vertellen.
Vind ik ook jammer, maar als je om je heen kijkt is het blijkbaar toch zo...
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DPTomboy schreef:Ik geloof niet, wel gedaan maar sinds er een nieuwe pastoor is die zo ontzettend veel onzin uitkraamt zonder ook maar enig argument is het voor mij over. Eerst was er een pastoor (vrouw, mss niet geheel onbelangrijk) die serieus antwoord gaf op vragen en ook niet zo strikt was met wat in de bijbel staat klopt.
De man die nu zegt pastoor te zijn is nogal onnozel en is ervan overtuigd dat alles wat in de bijbel staat ook echt letterlijk zo gebeurd is..
Ik ben vlak voor mijn Vormsel gestopt met geloven, druk in de vormselvoorbereidingen vond ik geen voldoening in de antwoorden van de pastoor en geen God te bekennen om me de antwoorden te geven..
Het verhaal dat je nooit het geluk en de heilige geest zult ervaren als je geen vormsel doet vond ik dan ook totale onzin, elk mens ervaart dat soort dingen niet alleen de gelovigen..
En als op elke vraag het antwoord is: Dat is gewoon zo, dat moet je als waarheid aannemen, dat moet je gewoon geloven, enz.. houdt het voor mij al heeeel snel op.
Wat ik zelf nog het leukst van alles vond is dat iedereen vormsel heeft gedaan behalve ik, maar ik wel de enige was die ook maar iets van de bijbel of het geloof af wist. De vraag wat herdenken we op Goede Vrijdag wist bijvoorbeeld al verder niemand een antwoord op, laat staan dat ze wisten welke dagen elkaar opvolgde in die reeks en hoeveel dagen ertussen zaten of wat er 'gevierd' wordt...
Nou snap ik dat je dán wel kan geloven, als je er toch niks van weet is er ook niks om aan te twijfelen of kritiek op te hebben, maar ik wist er dingen van en had vragen, vragen die niet beantwoord werden op een manier waar ik iets mee kon. Ik hou sowieso niet van dingen die niet bewezen of onderbouwd kunnen worden, maar dit was echt het toppunt.
Ohja nog een paar vragen waarbij ik benieuwd ben naar jullie antwoord:
Je mag geen beeld van god maken, niemand weet wat god is en toch is het een hij/vader??
Waarom hebben mannen meer rechten in de kerk, een vrouwelijke pastoor mag niet alles en in de hogere rangen (of hoe je het ook noemt) komen vrouwen al (haast) niet voor?
En als je een baby doopt zijn al die zonden toch weg? dus wat kan een baby na de doop dan nog voor zonden hebben begaan waardoor hij een ziekte of iets anders verschrikkelijks verdient?
NatasjavE schreef:Waarom? Omdat ik vind dat de wetenschap inmiddels meer dan genoeg bewijs(of redenen hoe je wil) heeft gelevert om het bestaan van God te weerleggen.
Cassidy schreef:NatasjavE schreef:Waarom? Omdat ik vind dat de wetenschap inmiddels meer dan genoeg bewijs(of redenen hoe je wil) heeft gelevert om het bestaan van God te weerleggen.
Er is meer tussen hemel en aarde dan de wetenschap bewijzen kan. Wat zijn in jouw ogen dan de bewijzen die de wetenschap levert dat God niet bestaat ?
SaartjeNina schreef:Wel ik ben ook gedoopt en van jongs af aan gewend om naar de kerk te gaan. Vaak als ik nu naar een dier kijk of een plant is het toch wel wonderlijk hoe zo iets in elkaar zit dat kan er niet opeens zijn geweest. Ik bedoel een paard is toch niet ineens uit een knal ontstaan
SaartjeNina schreef:Wel ik ben ook gedoopt en van jongs af aan gewend om naar de kerk te gaan. Vaak als ik nu naar een dier kijk of een plant is het toch wel wonderlijk hoe zo iets in elkaar zit dat kan er niet opeens zijn geweest. Ik bedoel een paard is toch niet ineens uit een knal ontstaan
Cassidy schreef:NatasjavE schreef:Waarom? Omdat ik vind dat de wetenschap inmiddels meer dan genoeg bewijs(of redenen hoe je wil) heeft gelevert om het bestaan van God te weerleggen.
Er is meer tussen hemel en aarde dan de wetenschap bewijzen kan. Wat zijn in jouw ogen dan de bewijzen die de wetenschap levert dat God niet bestaat ?
Reneee_ schreef:Wat mij altijd erg bijgebleven is wat een leraar ooit tegen mij zei: God is een pottenbakker en geen marionettenspeler. Oftewel hij heeft ons gecreëerd maar heeft ons een eigen wil gegeven waardoor we in staat zijn onze eigen beslissingen te maken. Daarom denk ik dat er ook zoveel onrecht op de wereld is omdat wij onze eigen keuzes kunnen maken.
NatasjavE schreef:Cassidy schreef:Maar wie zorgde er voor die knal? Want voor die tijd was er helemaal niets....
Jawel voor die knal waren er ook al sterren,...daarvan zijn er een paar tegen elkaar geknalt...
Cassidy schreef:Wetenschappers komen met een theorie. En die blijft zo lang staan tot er iemand opstaat en die theorie durft te weerleggen met een andere theorie die dan ook zo lang blijft staan tot er een andere theorie komt.
Dat begint met het geloof dat de aarde plat was en de zon om de aarde draaide tot iemand dat weerlegde, via Darwin idd, en het gaat nog steeds door. .
En zo zijn er nog legio verschillende dingen ontdekt die eerder vermoedens en beweringen hebben weerlegd, en die blijven staan tot de volgende ontdekking wordt gedaan. En misschien komen we erachter dat de oerknal, ontstaan door het "God particle" of het Higgs deeltje ook wetenschappelijk bewezen kan worden, en waar je ook van allerlei kansberekeningen op los kunt laten.
Kansberekeningen zijn voor mij echter geen bewijs dat God niet bestaat.