Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:06

Bizzybijtje schreef:
Ik vind het jammer dat mensen een "God" nodig hebben om ze dat te vertellen.

Vind ik ook jammer, maar als je om je heen kijkt is het blijkbaar toch zo...

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:09

Ik geloof in het geloof, ik geloof niet in religies...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:10

DPTomboy schreef:
Ik geloof niet, wel gedaan maar sinds er een nieuwe pastoor is die zo ontzettend veel onzin uitkraamt zonder ook maar enig argument is het voor mij over. Eerst was er een pastoor (vrouw, mss niet geheel onbelangrijk) die serieus antwoord gaf op vragen en ook niet zo strikt was met wat in de bijbel staat klopt.
De man die nu zegt pastoor te zijn is nogal onnozel en is ervan overtuigd dat alles wat in de bijbel staat ook echt letterlijk zo gebeurd is..
Ik ben vlak voor mijn Vormsel gestopt met geloven, druk in de vormselvoorbereidingen vond ik geen voldoening in de antwoorden van de pastoor en geen God te bekennen om me de antwoorden te geven..
Het verhaal dat je nooit het geluk en de heilige geest zult ervaren als je geen vormsel doet vond ik dan ook totale onzin, elk mens ervaart dat soort dingen niet alleen de gelovigen..
En als op elke vraag het antwoord is: Dat is gewoon zo, dat moet je als waarheid aannemen, dat moet je gewoon geloven, enz.. houdt het voor mij al heeeel snel op.

Wat ik zelf nog het leukst van alles vond is dat iedereen vormsel heeft gedaan behalve ik, maar ik wel de enige was die ook maar iets van de bijbel of het geloof af wist. De vraag wat herdenken we op Goede Vrijdag wist bijvoorbeeld al verder niemand een antwoord op, laat staan dat ze wisten welke dagen elkaar opvolgde in die reeks en hoeveel dagen ertussen zaten of wat er 'gevierd' wordt...
Nou snap ik dat je dán wel kan geloven, als je er toch niks van weet is er ook niks om aan te twijfelen of kritiek op te hebben, maar ik wist er dingen van en had vragen, vragen die niet beantwoord werden op een manier waar ik iets mee kon. Ik hou sowieso niet van dingen die niet bewezen of onderbouwd kunnen worden, maar dit was echt het toppunt.

Ohja nog een paar vragen waarbij ik benieuwd ben naar jullie antwoord:
Je mag geen beeld van god maken, niemand weet wat god is en toch is het een hij/vader??
Waarom hebben mannen meer rechten in de kerk, een vrouwelijke pastoor mag niet alles en in de hogere rangen (of hoe je het ook noemt) komen vrouwen al (haast) niet voor?
En als je een baby doopt zijn al die zonden toch weg? dus wat kan een baby na de doop dan nog voor zonden hebben begaan waardoor hij een ziekte of iets anders verschrikkelijks verdient?

'
ik ben gewoon gelukkig, zonder vormsel en prutjes. :D

heb een boek voor school gelezen ( school is nogal je moet de Bijbelverhalen kennen.. krijgen je van die literatuurvragen over, lekker opdringerig, hoef daar niks van te weten, dring jou de islam ook niet op? _-:( )
over een gezin, welke streng gelovig wordt. het kind is zo overtuigd dat ze op het einde haar zus verdrinkt. en haar ouders ondergaan het met het is gods wil.
hier werd wel duidelijk hoe makkelijk geloof als een onderdrukking gebruikt kan worden, en een vrijewil in de strenge gezinnen ver te zoeken is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:11

Als vraag uit de OP.

Ik geloof niet. Ik ben een absolute atheist.

Waarom? Omdat ik vind dat de wetenschap inmiddels meer dan genoeg bewijs(of redenen hoe je wil) heeft gelevert om het bestaan van God te weerleggen.

De Bijbel(of de thora of de koran) vindt ik ook geen mooi boek. Er staan zoveel gruwelijkheden, moorden, verkrachtingen en regels ter onderdrukking in dat mijn buik er van omdraait.

Wat ik wel wil benadrukken is dat ik Christenen geen slechte mensen vind (net zo goed, mooi, leuk, slim of lelijk als een ander)

Maar het gevoel van geloof snappen,...nee

Prachtige kunst heeft het geloof gebracht,...dat wel.

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:12

Wel ik ben ook gedoopt en van jongs af aan gewend om naar de kerk te gaan. Vaak als ik nu naar een dier kijk of een plant is het toch wel wonderlijk hoe zo iets in elkaar zit dat kan er niet opeens zijn geweest. Ik bedoel een paard is toch niet ineens uit een knal ontstaan :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:15

SaartjeNina schreef:
Ik bedoel een paard is toch niet ineens uit een knal ontstaan :+

Nee er ging iets meer water door de Rijn. Die er toen nog niet was overigens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:19

NatasjavE schreef:
Waarom? Omdat ik vind dat de wetenschap inmiddels meer dan genoeg bewijs(of redenen hoe je wil) heeft gelevert om het bestaan van God te weerleggen.

Er is meer tussen hemel en aarde dan de wetenschap bewijzen kan. Wat zijn in jouw ogen dan de bewijzen die de wetenschap levert dat God niet bestaat ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:20

Cassidy schreef:
NatasjavE schreef:

Er is meer tussen hemel en aarde dan de wetenschap bewijzen kan. Wat zijn in jouw ogen dan de bewijzen die de wetenschap levert dat God niet bestaat ?

Vraag ik me ook af. Naar mijn idee spreekt de wetenschap de Bijbel niet tegen, maar is het een aanvulling op elkaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:21

nee ik geloof niet in god...vind het prima dat mensen het wel doen.
Ik heb geen dik boek als handleiding nodig van wat wel en niet kan in het leven ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:21

SaartjeNina schreef:
Wel ik ben ook gedoopt en van jongs af aan gewend om naar de kerk te gaan. Vaak als ik nu naar een dier kijk of een plant is het toch wel wonderlijk hoe zo iets in elkaar zit dat kan er niet opeens zijn geweest. Ik bedoel een paard is toch niet ineens uit een knal ontstaan :+

De evolutietheorie, en het scheppingsverhaal zijn twee op het eerste gezicht compleet haaks op elkaar staande dingen. Echter zegt de Bijbel dat God de aarde in 7 dagen geschapen heeft. Wie zegt dat iedere dag 24 uur had en zo lang was als wij hem nu kennen?
Het paard is idd niet uit die knal ontstaan.
Maar wie zorgde er voor die knal? Want voor die tijd was er helemaal niets....

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:23

SaartjeNina schreef:

evolutie :(:)
kijk maar eens naar de vogels die tropische eilanden daar hebben. op ieder eiland hebben ze zich net iets anders aangepast, de ene heeft een langere bek, de andere heeft een krommere bek, vleugels zijn kleiner etc... allemaal duidelijke verschillen maar door de duizenden jaren van afzondering hebben ze zich aangepast aan de vegetatie van dat eiland. terwijl het allemaal dezelfde vogel is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Darwinvinken
Laatst bijgewerkt door inochiyo op 27-07-13 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:25

Evolutie vindt nog steeds plaats, maar is minder duidelijk zichtbaar. Alle resistenties van bacterien tegen medicijnen zoals antibiotica die je steeds vaker ziet, resistentie van wormen bij paarden tegen ontwormingsmiddelen is in principe al evolutie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:28

Cassidy schreef:
NatasjavE schreef:

Pfff, ja dat zijn er zo gruwelijk veel

Maar het begint bij mij uiteraard bij Darwin die met een meesterlijke theorie kwam die hoe meer we onderzoeken hoe meer we weten steeds maar verder bevestigt wordt. En daar kwam hij mee in een tijd war hij een orkaan kracht tegen zich had.

Maar ook in de psychologie, metereologie, natuur en scheikunde zijn er op heel veel vlakken bewijzen gelevert.

Overigens de wetenschap bewijst niet of God wel of niet bestaat. Die bewijst de waarschijnlijkheid van diens bestaan. En voorzover ruim 90%(in Europa is dat percentage hoger) van de wetenschappers is het er over eens dat het bestaan van God(of meerdere ftm) uiterst onwaarschijnlijk is(en zijn Atheist.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:30

Cassidy schreef:

Jawel voor die knal waren er ook al sterren,...daarvan zijn er een paar tegen elkaar geknalt...

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:31

Zijn 'bestaan' of zijn 'niet bestaan' valt niet te bewijzen, door niemand, ook niet door 'wetenschappers' .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:32

Marin_ka3 schreef:
Zijn 'bestaan' of zijn 'niet bestaan' valt niet te bewijzen, door niemand, ook niet door 'wetenschappers' .

Wel de onwaarschijnlijkheid van zijn/haar bestaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:34

Wetenschappers komen met een theorie. En die blijft zo lang staan tot er iemand opstaat en die theorie durft te weerleggen met een andere theorie die dan ook zo lang blijft staan tot er een andere theorie komt.
Dat begint met het geloof dat de aarde plat was en de zon om de aarde draaide tot iemand dat weerlegde, via Darwin idd, en het gaat nog steeds door. .

En zo zijn er nog legio verschillende dingen ontdekt die eerder vermoedens en beweringen hebben weerlegd, en die blijven staan tot de volgende ontdekking wordt gedaan. En misschien komen we erachter dat de oerknal, ontstaan door het "God particle" of het Higgs deeltje ook wetenschappelijk bewezen kan worden, en waar je ook van allerlei kansberekeningen op los kunt laten.
Kansberekeningen zijn voor mij echter geen bewijs dat God niet bestaat.

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:36

Niemand kan bewijzen of er echt een god bestaat en mij lijkt de oerknal en de evolutietheorie dus ook onwaarschijnlijk

Eileen_

ik geloof écht niet in god.
Ik ben christelijk (protestants) opgevoed, altijd op christelijke scholen gezeten en zelfs naar de kerk (nouja, apostolisch genootschap) geweest. Maar nooit geloofd.
Ik denk dat iemand (of meerderen) het verzonnen heeft/hebben om onverklaarbare dingen te verklaren, (sommige) mensen vinden onverklaarbare dingen eng. Iemand was ook zo slim om een kerk te maken en de mensen wijs te maken dat je zonden vergeven kunnen worden blablabla en heeft er heel veel geld aan verdient :)
Dat is hoe ik denk hoe het gegaan is.
Ik geloof ook eerder in de oerknal en evolutietheorie, omdat me dat wel logisch klinkt en er ook bewijzen van zijn.

HarriesHorse

Reneee_ schreef:
Wat mij altijd erg bijgebleven is wat een leraar ooit tegen mij zei: God is een pottenbakker en geen marionettenspeler. Oftewel hij heeft ons gecreëerd maar heeft ons een eigen wil gegeven waardoor we in staat zijn onze eigen beslissingen te maken. Daarom denk ik dat er ook zoveel onrecht op de wereld is omdat wij onze eigen keuzes kunnen maken.

Hier ben ik het helemaal mee eens....

Cassidy

NatasjavE schreef:
Cassidy schreef:

Jawel voor die knal waren er ook al sterren,...daarvan zijn er een paar tegen elkaar geknalt...

Colliderende sterren komen nog steeds voor, maar kunnen niet de kracht hebben dat het Universum nog steeds groter wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:37

SaartjeNina schreef:
Niemand kan bewijzen of er echt een god bestaat en mij lijkt de oerknal en de evolutietheorie dus ook onwaarschijnlijk

Je spreekt jezelf tegen. Oerknal is wetenschappelijk onderbouwd, en de evolutietheorie ook.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:37

ik zie enkele "gaten" in het geloof.
wetenschappers verklaren het ontstaan van de mens met de evolutie theorie.
in zuid Amerika is het geloof er van overtuigd dat huh "god" poppetjes in de oven deed. gemaakt van klei e.d (mais enzo) uiteindelijk 1 popetje erin, welke te lang erinzat, dit waren de negers. god leerde van zijn fouten, en haalde het poppetje er eerder uit. dit poppetje werd te wit, dit werden de blanken. de 3e x kwam er een mooi goudgeel aziaatje(vraag me af of het azia is :P ) uit. tuurlijk... god was aan het kleien... ( ook zijn zij er van overtuigd, dat god iedere x een ander ingedient had. van steen had geen gevoel enz. dus kwam er een ramp, en begon god opnieuw. nu ipv vlees en bloed was er weer iets nieuws nodig en moet de weereld weer vergaat. en toch, gebeurt het niet.

het scheppingsverhaal kennen we natuurlijk allemaal :)
en zo zijn er talloze geloven die verhalen heben over hoe het leven op aarde kwam.
en allen, vertellen ze een ander verhaal.
en ze kunnen niet allemaal gelijk hebben. IEMAND gelooft dus in een leugen. maar welk geloof zit een potje te liegen? of ... hebben ze allemaal het maar verzonnen om het domme volk te onderdrukken ( met hun elite welke kon lezen bij de kerk)
je kan geloven wat je wil, en het resultaat van dingen zul je vast kunnen beinvloeden door waar je in geloofd, maar het geloof is in mijn ogen 1 groot fabeltje. het klopt namelijk van geen kant.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:38

geloven nee dat doe ik niet...heb teveel om me heen gezien dat ik denk nee dat kan niet. Was 2 weken geleden in frankrijk....gekeken bij het heilige water. nouja als je ziet wat voor mensen daar waren, halfdood in een bed mensen in rolstoelen etc allemaal heen in de hoop misschien beter te worden....sja tis mooi als je die gedachte hebt maar nee heb er wel met bewondering naar zitten kijken hoe iedereen alles aftapt uit de kraan (gewoon drukknopjes) en dan met hele jerrycans weg gaan...........

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:38

Cassidy schreef:
Wetenschappers komen met een theorie. En die blijft zo lang staan tot er iemand opstaat en die theorie durft te weerleggen met een andere theorie die dan ook zo lang blijft staan tot er een andere theorie komt.
Dat begint met het geloof dat de aarde plat was en de zon om de aarde draaide tot iemand dat weerlegde, via Darwin idd, en het gaat nog steeds door. .

En zo zijn er nog legio verschillende dingen ontdekt die eerder vermoedens en beweringen hebben weerlegd, en die blijven staan tot de volgende ontdekking wordt gedaan. En misschien komen we erachter dat de oerknal, ontstaan door het "God particle" of het Higgs deeltje ook wetenschappelijk bewezen kan worden, en waar je ook van allerlei kansberekeningen op los kunt laten.
Kansberekeningen zijn voor mij echter geen bewijs dat God niet bestaat.

het higgs deeltje heeft niets met god te maken. Het Higgsdeeltje geeft massa aan alle deeltjes. Zonder Higgs is het een raadsel waarom deeltjes massa hebben en waarom sommige meer massa hebben dan andere. Het Higgsdeeltje kan die massa's verklaren.