Wat een leuke discussie! Ik heb zelf nog geen kinderen of kinderwens, maar vind het wel razend interessant wat hier besproken wordt.
Als ik het goed begrijp, vinden de 'praters' zelf ontdekken en emoties mogen uiten erg belangrijk. Ik vind dat allebei best lastige punten.
Zelf ontdekken heeft regelmatig vervelende dingen tot gevolg denk ik, van rotzooi tot kapotte spullen tot zelfs gevaarlijke situaties (handen bij de oven). Als je op zo'n moment alleen praten en afleiden tot je beschikking hebt om dit te voorkomen,
kan ik me voorstellen dat er toch iets vaker iets stuk gaat. Vooral met gevaarlijke situaties denk ik dat de schrik van een heftige reactie van mam uit (bijv. een tik op de vingers) effectiever kan zijn. Dan blijft er daarna, of wanneer ze groter zijn, altijd nog ruimte om te begrijpen waarom ze niet aan de oven mogen komen

.
Qua emoties vind ik het lastig, omdat ik persoonlijk helemaal niet vind dat je altijd maar al je emoties mag uiten. Bij opgroeien hoort ook een bepaalde mate van controle over je gevoelens, als ik op werk m'n zin niet krijg is het ook niet de bedoeling dat ik dan een driftbui krijg en dat mijn baas mij dan een knuffel komt geven en vertelt dat hij begrijpt dat ik boos ben, maar dat we het toch zo moeten doen

. De vraag is vanaf welke leeftijd je met dat leerproces moet beginnen, maar ik zou persoonlijk veel moeite hebben met lief doen tegen een kind (in mijn ogen belonen) terwijl dat kind een naar mijn mening buitensporige emotionele reactie geeft.
Daarnaast denk ik dat de manier van praten, uitleggen en afleiden erg goed kan werken, maar het vraagt volgens mij wel een flinke betrokkenheid, aandacht en geduld van de ouders. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen dit altijd kan opbrengen of daar de mogelijkheid toe heeft? Hoe doen de werkende moeders onder jullie dat?
En hoe gaan jullie kinderen om met andere volwassenen die niet altijd dit geduld of deze praattechniek zullen gebruiken? Kunnen ze dan een 'nee' als 'nee' accepteren?