werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:13

_Skinny schreef:
Weer een prima aanname. Het lijkt wel of je me persoonlijk kent. :+

Ik zie inmiddels met wat voor een persoon ik te maken heb, succes verder.

Right back at you, succes verder.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:25

femo schreef:
jasorry, kun je het nog zo mooi uitleggen, maar als je een singel zo hard moet aantrekken dat ie daavan even extra gaat bokken, is het echt niet alleen maar fun en plezier in werken.

ik vrees dat je daar gelijk in hebt.

Rodeo is een vorm van volksvermaak waarbij paarden en vee betrokken zijn. De hedendaagse rodeo is ooit als een wedstrijd begonnen tussen twee verschillende veehouderijbedrijven in de Amerikaanse staat Colorado. De eerste rodeo's gaan terug naar de 16de eeuw, waar de Spaanse ranchers met hun Mexicaanse helpers wedstrijden hielden.
De verschillende aspecten die tijdens een rodeo aan bod komen zijn afgeleid van de werkzaamheden op de ranch.
De rodeo wordt onder meer gesponsord door grote bedrijven als Daimler-Chrysler en Coca Cola, Wrangler
Als je beelden van een rodeo ziet is het duidelijk dat dit een wreed spektakel is voor de dieren die erbij betrokken zijn. De runderen en paarden die gebruikt worden, zouden regelmatig gebroken botten, vleeswonden en andere ernstige verwondingen oplopen door de sporen van de ruiters en stieren zouden pijn ondervinden door het gebruik van de flankriem, een touw dat strak om de lendenen of testikels van de stier wordt gebonden. Er zijn echter strikte regels voor het gebruik van sporen en de eigenaren van stieren en paarden zien hun dure dieren niet graag gewond raken. De flankriem die relatief losjes om de lendenen van de stier of paard wordt gebonden wordt door een begeleider in de opstapkooi aangetrokken bij het betreden van de arena. In sommige Amerikaanse steden is deze riem verboden. Paard-struikelen is ook omstreden en is verboden in acht staten.
De behandeling van dieren in de rodeo is sedert decennia een bron van bekommernis voor de industrie, het publiek en de wet. Protesten tegen de behandeling van de dieren werden voor het eerst opgeworpen in de jaren 1870, en in het midden twintigste eeuw; wetten werden uitgevaardigd om evenementen met dieren om te buigen. Sommige plaatselijke autoriteiten hebben het gebruik van zekere rodeo-activiteiten verboden en o.m. de flankriem en ook bepaalde evenementen zoals steer roping ook steer tripping genoemd.
n Noord-Amerika, is professionele rodeo geregeld en gesanctioneerd door de Professional Rodeo Cowboys Association (PRCA) en de Women's Professional Rodeo Association (WPRA). De strenge reglementen moeten het welzijn van de rodeodieren verzekeren. Zo moeten er dierenartsen aanwezig zijn en moeten er veterinaire zorgen verleend worden aan gewonde dieren, de flankriemen moeten voorzien zijn van een fleece voering, er moet een bescherming voor de horens van de stieren voorzien worden.
Deze reglementen zijn niet alleen erg vaag maar zelfs ondoeltreffend en worden bovendien regelmatig geschonden. Naast de officiële rodeo’s waar deze reglementen zouden moeten gelden zijn er vele niet-officiële rodeo’s die werken volledig buiten de reglementen van de bekrachtigde controleorganen.
Niet alleen tijdens de tornooien komt dierenwelzijn in het gedrang maar ook tijdens de trainingen en het transport van de dieren. Op de trainingen is er vaak meer dierenwreedheid dan bij de wedstrijden.

Een rodeo is doorgaans oorzaak van kwelling en stress voor de dieren die erbij betrokken zijn. Zij worden blootgesteld aan pijn, letsel of zelfs de dood. De dieren worden behandeld met elektrische prikstokken, scherpe stokken, sporen, flankriemen en andere rodeo apparatuur die ervoor moeten zorgen dat de dieren heftig reageren. Paarden zijn veel gevoeliger voor elektrische schokken dan vee. Soms breken paarden en runderen de nek of een been, stieren hebben vaak de horen gebroken vlakbij de schedel, een pijnlijke verwonding die gepaard gaat met luid loeien en schudden met het hoofd. De flankriem en de sporen doen de paarden bokken voorbij hun normale capaciteit van bokken.
Rodeo s stimuleren de aanvaarding van, en de ongevoeligheid voor een onmenselijke behandeling van dieren.
Het leven van rodeodieren bestaat uit lange periodes van ongemak en verveling afgewisseld met periodes van pijn en terreur. Tenslotte zullen de rodeodieren eindigen in het slachthuis.

Cassidy

Re: werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:35

He je dit stukje zelf geschreven? Als je het niet zelf hebt geschreven en je het quote, is het wel zo netjes en correct om de bron te vermelden. En als je het zelf hebt geschreven, hoe kom je aan deze feiten? Mogen we daar de bronnen van weten?

Het artikel barst namelijk van de verkeerde en verouderde informatie. Zo wordt de strap bij paarden en stieren pertinent niet om te testikels gebonden.

En ik weet niet of een periode op de wei een lange periode van ongemak of verveling is. Want dat is waar stieren en paarden tussen de wedstrijden worden gehouden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:39

femo schreef:
Ik zie nergens die beesten bokken zonder ruiter erop. dus het bokken zal er wel in zitten, maar ze willen toch die ruiter eraf hebben. daarom gaan ze bokken.

Dan zal ik zo wat foto's zoeken van bucking horses zonder cowboy . Want ik ben namelijk WEL bij meerdere rodeos geweest

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:44

lifaya schreef:
femo schreef:
Ik zie nergens die beesten bokken zonder ruiter erop. dus het bokken zal er wel in zitten, maar ze willen toch die ruiter eraf hebben. daarom gaan ze bokken.

Dan zal ik zo wat foto's zoeken van bucking horses zonder cowboy . Want ik ben namelijk WEL bij meerdere rodeos geweest

Hebben die dan wel of geen riem om hun flanken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:53

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:58

Zodra de riem weg is zie je in iedergeval dat de eerste paar paarden niet meer bokken.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:59

Cassidy schreef:
Filmpje met bucking horses die getest worden hoe ze bokken.

Er zijn er ook die het niet doen :D

http://www.youtube.com/watch?v=EWJNUBvlXVg

Nou nou wat een geweldig flimpje, die man in dat spijkershirt staat zeker steeds zijn eigen broekriem aan te rukken als een paard er uit mag, kom met iets wat aantoont dat die paarden het zo leuk vinden, en niet met dit soort dierenmishandeling.

ik heb het na 5 minuten opgegeven om er naar te kijken, dat ene paard klapt ook nog eens tegen het hek aan. Tja dat vind ie ook heel leuk
Laatst bijgewerkt door _Skinny op 25-04-14 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:00

http://www.youtube.com/watch?v=MI5jY1bK ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZRH4vIwch24&NR=1

Als ik deze filmpjes goed heb bekeken
zie ik nergens een paard die zijn oren in zijn nek heeft
nergens een paard die aan zijn bit word getrokken, want ze hebben een halster aan
dit bokken doen ze zelf, en met de oortjes naar voren.
en dit duurt hooguit een paar sec.
nee ik zie in de dressuur en andere paarden sporten
wel ergere dingen voorbij komen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:00

Daarom heet het ook een test. Niet ieder paard heeft de bok in zich. Niet ieder paard is geschikt voor het werk. Paarden die wel bokken en blijven bokken zijn de paarden die je hebben wilt. En dat ga je alleen uitvinden als je gaat testen. Met dummy en flank strap.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:03

Zeeuwtje68 schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=MI5jY1bK ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZRH4vIwch24&NR=1

Als ik deze filmpjes goed heb bekeken
zie ik nergens een paard die zijn oren in zijn nek heeft
nergens een paard die aan zijn bit word getrokken, want ze hebben een halster aan
dit bokken doen ze zelf, en met de oortjes naar voren.
en dit duurt hooguit een paar sec.
nee ik zie in de dressuur en andere paarden sporten
wel ergere dingen voorbij komen..

Maar ook deze paarden hebben een riem om de flanken en die wordt aangetrokken door een man die boven het paard staat. Ze bokken niet vanzelf dat heeft een reden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:05

_Skinny schreef:
ik heb het na 5 minuten opgegeven om er naar te kijken, dat ene paard klapt ook nog eens tegen het hek aan. Tja dat vind ie ook heel leuk

Ik snap niet dat je je niet wilt of durft te verdiepen in echt alles wat je over de rodeo op het internet kunt vinden, en niet alleen de stemmingmakende filmpjes van Shark bekijkt of afgaat op verkeerde en verouderde informatie die je van een internetpagina plukt en waarvan je de bron niet van wilt prijsgeven. Verdiep je in alles wat je over de sport kunt vinden, praat erover met anderen, probeer je blanco op te stellen en vel dan je oordeel.

Zo te zien heb je je oordeel al klaar. Dan kan ik neerzetten wat ik wil, de goede en de slechte kanten, wat jij gaat zien zijn de slechte kanten. So be it.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:06

_Skinny schreef:
Maar ook deze paarden hebben een riem om de flanken en die wordt aangetrokken door een man die boven het paard staat. Ze bokken niet vanzelf dat heeft een reden

Ook interessant filmpje. Met info wat de strap doet.

http://www.youtube.com/watch?v=CsPHNqKu_0E

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:08

ThreeFingers schreef:
Zodra de riem weg is zie je in iedergeval dat de eerste paar paarden niet meer bokken.

Nee dat viel mij ook op. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:08

Paard ook gezien dat met strap initieel niet wilde bokken? Of ben je zover niet gekomen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:22

@ Skinny, ik had een vraag gesteld maar daar geen antwoord op gekregen en na even zoeken heb ik de bron gevonden waar je dat stukje vandaan hebt wat je op deze pagina hebt gequote. Ik ga er daarbij van uit dat dit niet van jouw hand is. Voor degenen die geinteresseerd zijn in de bron.

http://www.erc-paarden.be/RODEO.N.htm

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:47

Cassidy schreef:
Paard ook gezien dat met strap initieel niet wilde bokken? Of ben je zover niet gekomen?

Na de 2de bonte heb ik niet meer gekeken.

Maar ik zou wel willen weten wat de band om de flanken voor functie heeft. Die veroorzaakt echt wel de irritatie om te gaan bokken, want anders deden ze die niet om....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:02

_Skinny schreef:
Hebben die dan wel of geen riem om hun flanken?

doet er niet eens toe of ze die wel of niet hebben, zij linken die riem aan het bokken en stimuleert om eventueel hoger te bokken, de riem is NIET de oorzaak van het bokken. Net zoiets als dat men zeikt dat bij bullriding de stieren hun ballen afgekneld zijn :+ absoluut NIET het geval. Het is vergelijkbaar met dat een dekhengst weet dat die mag dekken als hij zijn speciale hengstenbit in heeft die hij altijd in heeft tijdens het dekken. Dan weten ze wat er komen gaat en gedragen ze zich er naar: )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:15

Deze bleef nog even vrolijk doorbokken en rende daarna nog een vrolijk rondje door de bak voor hij gepakt kon worden :') en ja, die riem doet vreselijk zeer, dat bont zal namelijk alles alleen maar pijnlijker maken :j

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb meer medelijden met de cowboys :')

Afbeelding

Afbeelding

Het zal uiteraard een kwestie van smaak en cultuur zijn. De een vind eventing en vossenjacht etc vreselijk, de ander vind dressuur onnatuurlijk en nog iemand vind western maar raar en mishandeling. Tjah, het blijft allemaal een sport en paardrijden ansicht is al onnatuurlijk :+ het is al een eer dat we op een paard mogen zitten :))

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:04

Maar nog geen antwoord op de vraag waarvoor die band er dus zit...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:08

ThreeFingers schreef:
Maar nog geen antwoord op de vraag waarvoor die band er dus zit...

De band zit er om de paarden de achterbenen te laten uitslaan bij de bok. Dus om de bok zo te versterken. Maar de bok moet erin zitten, je kunt het paard niet dwingen om te bokken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:09

Dat antwoord heb ik wel gegeven :) ;)

Citaat:
Het is vergelijkbaar met dat een dekhengst weet dat die mag dekken als hij zijn speciale hengstenbit in heeft die hij altijd in heeft tijdens het dekken. Dan weten ze wat er komen gaat en gedragen ze zich er naar: )

Ofwel, het is iets wat de paarden linken aan bokken en hen ook stimuleert om hoger te bokken. Dit is niet omdat het pijn doet, want het snijd of knelt absoluut niet. het zou misschien vergelijkbaar kunnen zijn met een riem die wij om ons middel hebben.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:11

Ik ben niet tegen rodeo :D
Maar ook ik ben opgegroeid dat het mishandeling is enz. En ik wil me graag laten overtuigen hoe het dan zit.
Want die band zit er niet voor niks....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:12

die band zit er ook niet voor niets :D Het is gewoon "onderdeel" van het tuigage van een bronc horse :)
edit: Ze krijgen die riem om in de box paar minuten voor hun stuiterritje en na de 8 secondes, of langer , mocht de cowboy nog zitten, word de cowboy er eerst afgehaald en word die riem ook meteen losgemaakt :) al met al zal die rond de 3 a 4 minuten die riem om hebben. Misschien zelfs wel korter :j je ziet ook aan mijn foto's dat die riem los is op het moment dat het paard daar rond rent.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 25-04-14 22:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:12

Hij zit er idd niet voor niets, maar is geen mishandeling zoals menigeen denkt te zien....