Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 11:04

Courses schreef:
Wij werken met 3 man op de vloer op een zaterdagavond. 2 bediening ( m'n manager en ik ) en 1 barman. Ik neem zowel op als loop weg, zelfde voor mijn manager en barman neemt vaak alleen drankjes op.

Daar zit dan een verschil in. Wij lopen vaak met zijn vijven of zessen. Dan is allemaal lopen en opnemen niet meer praktisch. Als we op een avond met zn twee of drie staan doen we het ook zoals jullie.

Courses

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:06

Nee, dat kan ik begrijpen ja. Maarja, ik ben niet anders gewend dan met 3 man op de vloer staan dusja haha.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:04

aikon schreef:
Tanya, de ober zat onder, was goed gemikt :D

Gooi je serieus cola over iemand heen die naar je 2e set ogen staart?
Tjonge, tijd dat je er wat eelt op krijgt zeg.
Je kan toch ook vragen of ie je in je gezicht wil aankijken? Of de inmiddels cliché ''mijn ogen zitten hier''?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:08

F_Orumster schreef:
aikon schreef:
Tanya, de ober zat onder, was goed gemikt :D

Gooi je serieus cola over iemand heen die naar je 2e set ogen staart?
Tjonge, tijd dat je er wat eelt op krijgt zeg.
Je kan toch ook vragen of ie je in je gezicht wil aankijken? Of de inmiddels cliché ''mijn ogen zitten hier''?

Goed lezen... dat had ze niet zelf gedaan...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:10

Ok, sorry richting deze poster, maar nog overdreven van de colawerpster.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:18

F_Orumster schreef:
Ok, sorry richting deze poster, maar nog overdreven van de colawerpster.

Vind het zelf ook wat overdreven. Een goed geplaatste opmerking is zelfs ook leuker...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:19

Ja, een ober met het schaamrood op de kaken lijkt me wel leuk, en het liefst zo dat het hele terras kan meegenieten :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:28

Mijn grootste ergernis bij het uit eten gaan is dat je tegenwoordig zo vaak moet betalen voor een glas water. En dan dus niet als je het bestelt in plaats van een gewoon drankje of glas wijn, maar gewoon voor erbij.
We hebben een aantal chronisch zieken in de familie die rond etenstijd hun medicijnen moeten nemen en dat je dan een glas spa blauw moet afrekenen vind ik echt van de zotte. Als je erbij zegt dat je water nodig hebt voor medicijnen kan het er soms nog net vanaf, maar eigenlijk vind ik dat dat de bediening geen hol aan gaat. We wonen in een land met zeer goede kwaliteit drinkwater, ik hoef die flessentroep gewoon niet. :n

Zelf ook een aantal jaren in toeristen-restaurants gewerkt, en ben in de eerste streng opgeleid. Kan me mateloos storen aan bediening die niet beleefd is of vieze handen of haren heeft. En loop ook rustig weg als het me allemaal te lang duurt.
In Utrecht lieten ze je op een terras betalen zodra je besteld had, toen na een half uur onze drankjes er nog niet waren mochten ze me dat mooi terugbetalen. Na een hoop stennis deden ze dat, ben vervolgens op het terras ernaast gaan zitten.
Ooit ook eens ergens weggelopen nadat ik een grote mond kreeg nadat ik de serveerster achter de bar haar haren zag borstelen en zei dat ik dat niet zo fris vond. Restaurant was net nieuw en is nooit goed van de grond gekomen, zit inmiddels weer een andere eigenaar in. Dat verbaast me dan niet. :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:33

Dreamybol schreef:
Mijn grootste ergernis bij het uit eten gaan is dat je tegenwoordig zo vaak moet betalen voor een glas water. En dan dus niet als je het bestelt in plaats van een gewoon drankje of glas wijn, maar gewoon voor erbij.
We hebben een aantal chronisch zieken in de familie die rond etenstijd hun medicijnen moeten nemen en dat je dan een glas spa blauw moet afrekenen vind ik echt van de zotte. Als je erbij zegt dat je water nodig hebt voor medicijnen kan het er soms nog net vanaf, maar eigenlijk vind ik dat dat de bediening geen hol aan gaat. We wonen in een land met zeer goede kwaliteit drinkwater, ik hoef die flessentroep gewoon niet. :n

Als je bij mij water besteld dan krijg je ook spa blauw, tenzij je specifiek om kraanwater vraagt. Mensen verwachten dat tegenwoordig op een terras of in een restaurant. Eerder gaf ik iid kraanwater, maar mensen kijken je aan alsof je probeert ze te vergiftigen.

Overigens vraag ik tegenwoordig wel altijd om cola zonder ijs, omdat je met de hoeveelheden ijs die erin gaan tegenwoordig bijna geen fris meer overhoud.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:35

Ik moest vragen wat mensen wilden hebben als ze 'water' bestelden, kraanwater of flessenwater en in dat laatste geval bruisend of plat. (vind dat nog steeds zo'n leuke vraag, hihi) Maar als je nu kraanwater besteld (dat doen we al expliciet idd) krijg je dikwijls een 'nee, wij serveren alleen bronwater' te horen. :\

IJs is idd ook een leuke opvulling van glazen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:53

Ik heb nog ergens een foto van een van onze glazen vol met ijs in New York :=
We kregen heen flesje drinken erbij ofzo, dus echt het drinken al in het glas met al het ijs. Dan wordt je drankje ineens wel behoorlijk prijzig.

In Frankrijk is het trouwens heel normaal om een karaf water (gratis) te vragen bij je eten, of je nu nog ander drinken besteld of niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:54

Dreamybol schreef:
Ik moest vragen wat mensen wilden hebben als ze 'water' bestelden, kraanwater of flessenwater en in dat laatste geval bruisend of plat. (vind dat nog steeds zo'n leuke vraag, hihi) Maar als je nu kraanwater besteld (dat doen we al expliciet idd) krijg je dikwijls een 'nee, wij serveren alleen bronwater' te horen. :\

IJs is idd ook een leuke opvulling van glazen.

Als je alleen water besteld en verder helemaal niets (dus bij het borrelen alleen water) dan krijg van mij ook te horen dat wij alleen bronwater schenken. Als mensen me dan vertellen dat het voor medicijnen is wil ik best een glas kraanwater halen. Sorry, het is ook onze omzet.

Als je het besteld bij de koffie, de wijn of het eten kun je prima n glas kraanwater krijgen, geen enkel probleem.

Heb ooit een groep geserveerd die op een feestje was waar ze bij ons zelf consumptiebonnen moesten kopen, à €2,- per stuk. Die groep heeft dus de hele middag op het terras kraanwater zitten drinken (gratis), op een van de drukste dagen van het jaar, om bij het eten 1 wijntje te nemen, en terug over te gaan op het kraanwater. Hun rekening laag en onze dagomzet naar de klote omdat ze een groot stuk terras bezet hielden (prima, dat reserveren ze ook, maar dan gaan wij er wel vanuit dat ze wat drinken) en we daar dus ook geen omzet op konden lopen.

Ook leuk was het toen we een groep hadden van een plaatselijk huis voor geestelijk gehandicapten. Die kwamen samen met hun ouders en hun begeleiders een middag bij ons spelen en 's avonds eten. Groep van 40 man, dus het hele achter terras voor ze gereserveerd. Op aanwijzingen van de begeleiding het terras 'gehandicapte proof' gemaakt (hun term, niet de mijne). Helemaal perfect, ze konden zo doorlopen de ruimte in etc.
Toen begon het ermee dat ze wilden dat we het toegangshek dicht zouden doen, want anders zouden er mensen weglopen. Toen wij dat niet wilden doen omdat de rest van het park gewoon open was waren we 'bijzonder inflexibel naar onze gehandicapte medemens'.
En halvewege de middag pakt ineens alle begeleiding hun spullen op, maakt van de helft van de tafels en stoelen op het voor terras een grote kring en gaat daar zitten met de ouders om dingen te bespreken. Dat liet niet alleen hun cliënten alleen achter op het achterterras, maar blokkeerde ook onze doorgang EN voorkwam dat wij nog mensen een tafel op dat gedeelte van het terras konden bieden, en ze dus effectief het hele terras (voor 200 man) in beslag namen. En kwaad dat ze waren toen mijn baas ging vragen of ze toch echt terug wilden verhuizen naar het achterterras, of in de (voor hen gereserveerde) binnenruimte wilden gaan zitten. En we konden toch niet echt verwachten dat ze dit bespraken waar hun cliënten bij waren?! Waarop mijn baas vroeg of wij wel konden verwachten dat zij onze volledige capaciteit innamen met 40 man?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:54

Saffier schreef:
Ik heb nog ergens een foto van een van onze glazen vol met ijs in New York :=
We kregen heen flesje drinken erbij ofzo, dus echt het drinken al in het glas met al het ijs. Dan wordt je drankje ineens wel behoorlijk prijzig.

In Frankrijk is het trouwens heel normaal om een karaf water (gratis) te vragen bij je eten, of je nu nog ander drinken besteld of niet.

In America is het wettelijk zo geregeld dat je free refils moet krijgen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:59

Ik vind het altijd fijn als ik mijn drinken in een flesje krijg. Met daarnaast dus een glas met ijs. Mijn moeder vraagt ook vaak om kraanwater. Of om spa blauw, maar dan wil ze het perse in een flesje krijgen (om te voorkomen dat het kraanwater is)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:01

Riddershow schreef:
Ik vind het altijd fijn als ik mijn drinken in een flesje krijg. Met daarnaast dus een glas met ijs. Mijn moeder vraagt ook vaak om kraanwater. Of om spa blauw, maar dan wil ze het perse in een flesje krijgen (om te voorkomen dat het kraanwater is)

En dan eigenlijk moet je ook nog vragen of ze het flesje open maken aan je tafel... Geldt ook voor flesjes cola ed. Apparatencola is veel goedkoper dan een fles (voor een uitbater)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:04

Vjestagirl schreef:
Riddershow schreef:

En dan eigenlijk moet je ook nog vragen of ze het flesje open maken aan je tafel... Geldt ook voor flesjes cola ed. Apparatencola is veel goedkoper dan een fles (voor een uitbater)

Sorry, maar dat smaak je toch?
Als er Light ofzo verwisseld is, dat smaak je toch?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:05

Wendy schreef:
:D
Tsja, we hebben laatst nog 2 incidenten gehad waarvan ik denk dat de mensen zelf ook wel door hadden dat dat niet klopte ;)
- we hadden een kortingsbon gekocht om te eten bij een bepaald restaurant. Stond wel bij dat je even moest bellen van te voren, en dat er in het weekend een beperkt aantal plaatsen was. Maar in een spontane bui liepen we op donderdagavond het bewuste restaurant binnen. Slechts een paar tafeltjes bezet. Dus wij lieten die bon aan de eigenaar zien.... hij heeft ons er nog net niet uit geschopt, want hij had geen plek en we hadden niet van te voren gebeld terwijl dat wel moest. Als hij dat op een normale, rustige manier had verteld was dat nog tot daar aan toe, maar het was ook gewoon b*llshit, er waren maar een paar tafeltjes bezet. Maar die man wist natuurlijk ook wel dat onze bon nog maar anderhalve week geldig was. En daarin heeft hij zijn doel bereikt. Hij steekt het geld maar in zijn r**t, maar wij gaan daar niet meer heen. Het is toch al de mindere van de twee restaurants van dat type.
- op koninginnedag zijn we een hele dag wezen fietsen. Na afloop wilden we gaan eten in de stad. Hartstikke druk natuurlijk, maar het restaurant had nog wel plek. Serveerster nam ons mee naar een plekje achterin, prima. Bracht de kaart en nam vast een drank bestelling op. We hebben er 3 kwartier gezeten, maar er is geen bediening meer in de buurt geweest. Toen zijn we vertrokken... als je het niet aan kunt, ook al zit de tent niet vol, geef dat dan gewoon aan.

Maar meestal zijn het de kleine dingetjes: personeel dat staat te niksen, maar niet oplet of de gasten toevallig nog iets zouden willen hebben, dat de borden van tafel gegrist worden terwijl je nog niet klaar bent, of juist eeuwen moeten wachten.

Om die reden vraag ik ook altijd, naast de vraag of het allemaal naar wens was geweest/gesmaakt heeft. Of iedereen uitgegeten was. Soms is het gewoon niet helemaal duidelijk of mensen nou wel of niet uitgegeten zijn en op die manier voorkom je frustratie.

Als ik zelf uiteten ga, ben ik ook best kritisch op het personeel, schoon glaswerk/borden/bestek en ga zo maar door. Maar mede door die kritische blik, kan ik ook op die manier kritisch naar mezelf kijken. Check ik het glaswerk voordat ik het aan gasten serveer. Idem voor borden/bestek ed.

Ik krijg altijd de complimenten dat ik het onwijs goed doe en overduidelijk uitstraal dat ik het werk leuk vind. Dat is ds altijd wel gaaf om te horen! En het klopt, ik heb passie voor mijn werk en vind het ondanks mijn lichamelijke mankementen leuk om te doen en dat maakt enthousiasme natuurlijk makkelijker!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:07

Vjestagirl, ik zeg toch ook in mijn eerste post al dat het glas water naast een normale bestelling wordt gevraagd. En daarnaast, als je met 8 man zit en je hebt 7 'normale' drankjes, dan vind ik dat 8e glas water ook niet zo'n probleem, helemaal niet als het eters zijn. Dan kun je er haast van uitgaan dat er nog wel meer drank omgezet gaat worden. Op een terras is het misschien wat anders, maar ook een vorm van gastvrijheid.
Was laatst ook nog op tv, geloof in Australië, dat men vond dat water gewoon gratis geschonken moest worden. Als teken van gastvrijheid. Moest meteen denken aan restaurants hier, waar daar dus ook zo moeilijk over wordt gedaan, zelfs in sterrenrestaurants waar het water als feit wordt gepresenteerd naast de dure wijnen.
Ik vind het echt idioot dat ik aan serveerster moet gaan uitleggen wat ik met mijn glas water ga doen. Heb het zelf al moeilijk genoeg met mijn buitensporige medicijngebruik.

In Amerika kreeg je ook meestal (ongevraagd) kraanwater, maar dat vind ik daar dan weer niet lekker. :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:11

Oh, dat water ja! Vorig jaar uit eten gegaan, vooraf een colaatje, andere een wijntje. Bij het eten wilde ik graag water. Spa blauw (hoeft voor mij niet maar soit) hadden ze niet - en een glaasje water, nou, daar konden ze niet aan beginnen, behalve bij wijn of koffie. (Dus uiteindelijk heeft degene die mee was een glas wijn en een glas water besteld en dat kon wel.)
Maar zo onsympathiek, daar win je geen vrienden mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:11

Als het naast een normale bestelling is (en je vraagt om kraanwater, niet gewoon om water) dan is het voor mij niet meer dan logisch dat je kraanwater krijgt.

Teken van gastvrijheid... Mja, je zit nogsteeds in een commerciële zaak.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:13

Regallie schreef:
Ik had gister nog iets. Moest €82.50 betalen en heb €83,- gegeven, had al bedacht dat ze die 0.50 cent mocht houden, maar ze heeft helemaal geen moeite gedaan om dit terug te geven. Daar kan ik mij aan ergeren. Ik heb het er bij gelaten omdat ik het zelf ook al gedacht had, maar je moet fooi wel zelf krijgen, niet opstrijken.
Volgende keer daar geen fooi.

Ik zou me rot schamen als ik EUR0.50 fooi zou geven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:21

Ik vind dat water inderdaad absurd.
Een heel enkele keer ga ik wel eens uit eten met mijn moeder en bij het eten drinken we altijd een paar wijntjes en bij/na dessert nog kopje koffie/thee. Maar om te voorkomen dat we echt te aangeschoten raken(omdat je wijn achterover slaat ivm dorst hebben oid), vragen we altijd een karaf kraanwater bij. Kan daar serieus pissig om worden als die op de rekening word gezet... Dan had ik wel om bronwater gevraagd.. En laat ik dat laatste nou vies vinden.

In het bedrijf waar ik werk, staat er standaard een grote karaf ijswater op tafel, word indien nodig aangevuld tijdens de maaltijd en als gasten water zonder ijs willen, krijgen ze nog een nieuwe karaf water zonder ijs... Persoonlijk vind ik dat een stukje service naar je gasten toe hoor.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:24

Naar aanleiding van de vraag of iedereen uitgegeten is..

Ik heb een tijd in een barbecuerestaurant gewerkt :) Onwijs leuk werk, altijd gezellig, gewoonweg super! Er was op een avond een vrij grote groep aan het eten, na een tijdje leek iedereen uitgegeten te zijn. Netjes aan twee kanten van de tafel gevraagd of iedereen was uitgegeten, of het had gesmaakt en of de barbeque kon worden uitgezet en de tafel kon worden afgeruimd. Het gezelschap was nogal druk met elkaar, toch antwoordden enkele personen bevestigend. Ze hadden lekker gegeten, maar zaten nu echt vol, dus alles mocht worden afgeruimd :)

Goed, barbeques uitgezet, alles afgeruimd (drie borden en een kom per persoon, broodmandjes, schaaltjes voor de patat, spiezen et cetera). Ik moest meerdere keren lopen, omdat het een vrij grote groep was. Toen ik alles, maar dan ook alles had afgeruimd, was de groep verontwaardigd, want ze waren nog niet uitgegeten :+ Ik had het dus aan beide kanten van de tafel gevraagd, twee barbecues waren uitgedraaid en ik had al meerdere keren heen en weer gelopen in verband met het afruimen :+ Ze eisten dat de barbecues weer aan werden gezet en dat de tafel weer volledig werd gedekt }> Ze hadden nog trek en dit was geen stijl. Vooruit, op m'n tong gebeten, zo vriendelijk mogelijk m'n excuses aangeboden, aangegeven dat ik het aan beide kanten van de tafel had gevraagd en dat afruimen volgens de gastheer en diverse andere gasten prima was. Vervolgens toch maar weer de volledige tafel ingedekt en de barbecues weer aan laten steken.

Vervolgens eten twee van de gasten nog een heel klein stukje kipfilet en toen mocht alles weer afgeruimd worden :+ Ik heb nog nooit zoiets raars meegemaakt :+ Ik kreeg nog wel een dikke fooi toen ze het restaurant verlieten _O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:29

x_Heidi schreef:
Ik bedien ook en soms gaat er wel eens iets fout ja.. maar ik moet zelf de soep bestellingen maken en wegbrengen, dus als het heel erg druk is kan het lang duren.. mensen willen hun voorgerecht dan snel en dat lukt dan weer niet. Dan roept iemand tegen je rug aan dat hij zijn pannekoek NU wil terwijl ik niet van de pannekoeken ben. Dat leg ik dan uit en krijg ik terug "ga dan maar iemand halen". Nee dat doe ik dan niet, ik heb mijn eigen taak en anders loopt dat weer in de soep :+ (Ja de soep loopt in de soep, haha). Ik snap dat mensen dat kan frustreren..maar ik kan daar ook niks aan doen.
kan je wel degelijk wat aan doen, nl je collega inlichten, dat hoort bij de service die je verleent
Verder krijg ik wel vaak complimentjes dat ik vriendelijk serveer, dat is leuk om te horen :) Ik doe het ook zeker met plezier! En als het een rustigere dag is dan neem ik ook wat meer tijd bij de mensen, anders is het gewoon "u tomaten(of andere) soep, eetsmakelijk!"
uW soep mag ik dan hopen
Waar ik me dan weer als bediening aan irriteer zijn de vragen, wat zit er in mijn soep/pannenkoek :+, ik ben hier aangenomen om te serveren en zal het echt niet weten :') meestal vraag ik het even aan de kok na maar dat kan ook niet altijd.. als het druk is dan hebben de mensen pech, het staat gewoon op de menukaart en die hebben ze ingezien voordat ze bestelden!
je gasten hebben NOOIT pech, hallo zeg, je werkt in een service verlenende functie, je hoort je product te kennen

Iedereen die soms ontevreden is over de horeca bediening, kijk om je heen, heeft de servering het druk? Ze kunnen niet vliegen en doen hun best! :D Maar als er mensen gewoon in een hoekje staan te kletsen, dat is natuurlijk niet netjes.

Ik vraag me af hoeveel jij je best doet, als ik dit zo lees hoop ik jou nooit te treffen als mijn serveerster, want dan heb je echt een probleem. Als ik jou was zou ik een ander vak kiezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:52

Ik heb zelf een bijbaantje gehad in een eetcafe dus snap best veel dingen dat niet altijd soepel verloopt maar waar ik me echt aan kan irriteren:
- hele tijd geen drinken krijgen, dus lang droog staan
- dat personeel doet alsof ze je niet zien en je op alles heel lang laten wachten terwijl ze niks te doen hebben
- als eten niet tegelijk geserveerd word, dan bedoel ik dat de ander pas 10 min of langer pas eten krijgt terwijl de rest al wel heeft.
- zodra je wil afrekenen je negeren dus niet vragen of jr wilt betalen, je geen blik meer geven omdat je tog al uit gegeten bent.
- chagerijnig of onvriendelijk personeel

heb een keer gehad dat we al zeker 45 min klaar waren en eigenlijk nog een drankje wouden maar er kwam maar niemand, ook niet als ik ze riep of me hand opstak. Ben opgestaan en zei express tegen mijn vriendin best wel luid dat als ze niks wouden verdienen we wel gaan. Haha binnen no time hadden ze opeens wel tijd.
Heb ook een keer gehad dat we bij de bioscoop snel wat wouden eten in dat restaurantje, van te voren gevraagd of we binnen max een uur klaar waren met alleen hoofdgerecht, geen probleem maar ondertussen besteld en na 50 min nog geen eten en we waren niet de enige! Zijn we ook nog zo netjes geweest om de bestelling af te zeggen, ja is over 5 min klaar zegt hij... Jammer dan, ben weg gelopen.