Kinderen krijgen....het hoort erbij?????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Kinderen krijgen....het hoort erbij?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:36

Dat is ook zo. Ik denk dat het -in dit topic- meer gericht is tegen mensen van 20 jaar (of rond die koers) die zich willen laten steriliseren omdat ze nooit kinderen denken te willen, en dan niet blij zijn dat een gynaecoloog daar niet aan meewerkt. Ik snap dat wel. Die gynaecoloog ziet ook dat het best mogelijk is dat ze er over 10 jaar heel anders over denken, ook al weten ze nu zogezegd zeker van niet.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:39

Blue_Eyes schreef:
Dat is ook zo. Ik denk dat het -in dit topic- meer gericht is tegen mensen van 20 jaar (of rond die koers) die zich willen laten steriliseren omdat ze nooit kinderen denken te willen, en dan niet blij zijn dat een gynaecoloog daar niet aan meewerkt. Ik snap dat wel. Die gynaecoloog ziet ook dat het best mogelijk is dat ze er over 10 jaar heel anders over denken, ook al weten ze nu zogezegd zeker van niet.

En daarin begrijp ik de gynaecoloog ook wel... Echter; is dat dan niet het risico van die mensen zelf?
Als je hier in Nederland met 18 jaar oud genoeg bent (wat zeg ik, tegenwoordig zelfs 17) om auto te rijden en allerlei andere beslissingen te nemen, en met 16 al mag drinken enzovoorts... Dan ben je ook oud genoeg om zo'n beslissing te nemen. Hebben ze er dan 10 jaar later spijt van? Les geleerd. Hoe hárd het ook klinkt.

Van betutteling worden jonge mensen alleen maar nóg opstandiger in dit geval.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:42

Alma, helaas is het in NL zo dat zulke ingrepen op kosten van de verzekering ongedaan kunnen worden gemaakt. Het is dus niet 'jammer de bammer' als ze 10 jaar verder zijn en tóch kinderen willen.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat gynaecologen hier niet op zitten te wachten. Wacht dan gewoon nog 10 jaar met het nemen van de beslissing.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:59

Die gynaecologen hebben ook wel wat anders te doen dan behandelingen uitvoeren die vervolgens 10 jaar later weer ongedaan moeten worden gemaakt, met alle risico's vandien. Er zijn wachtlijsten in de zorg. Die willen ze graag zo kort mogelijk houden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:15

Blue_Eyes schreef:

Jouw lichaam, jouw keuze. IMO heeft een gyne zich daar niet in te moeien. Ik wil me ook laten steriliseren. Gezien ik het niet meer mág. En ik heb nog geen afspraak gemaakt omdat ik op kijk tegen de discussie die er bij gaat komen. :+ Alsof ik nog geen miserie genoeg heb zonder gezeik van een dokter die denkt me beter te kennen dan ik zelf.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:18

Ayasha, na mijn eerste zei ik ook: 'eruit met die handel!', maar dat doen ze niet, ik ben nog te jong.
De dokter weigert zelfs aambeien te verwijderen (ja, die krijg je van bevallen :+ ), want STEL JE VOOR dat ik ooit nog eens zwanger raak, tja...
Mijn zus gaat tegenwoordig wel baarmoederloos door het leven, maar die heeft hemel en aarde moeten bewegen hiervoor. Zij mág vanwege fysieke problemen niet meer zwanger raken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:18

Niet meer mogen vind ik dan nog wel iets anders dan nu denken dat je niet gaat willen. Zeker met jouw medische achtergrond lijkt het me verstandig inderdaad om het te regelen (vat dit niet verkeerd op, zo is het niet bedoeld). Het is ook de reden dat er bij ons een knip in is gezet. Wij kregen namelijk - met twee kinderen in ons gezin - nog steeds die vraag van de chirurg. Weet je het zeker? Je bent nog zo jong. Ja, we weten het zeker. Het heeft moeite genoeg gekost, we doen het niet nog eens.
Maar gezien wat ik net zei over wachtlijsten etc :+ snap ik die artsen toch best wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:13

Quellian: ik mág het ook niet meer om medische redenen. :) En dankzij de huidige tendens is het zelfs nu nog een miserie om gesteriliseerd te raken. En weet je. Dat gaat je zo de keel uit hangen he........ ;) "jamaar wie weet wil je ooit nog kinderen" "ja wie weet maar of ik ze zo graag wil dat ik er mijn eigen leven voor wil geven is dan nog maar de vraag toch?"

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:20

Als er medische indicaties bijkomen dan wordt het een heel ander verhaal :j Moest je een ernstige risico lopen bij een zwangerschap, of een ernstig risico om een kind met een zware beperking of terminale ziekte op de wereld te zetten, dan zou men toch veel soepeler moeten zijn dan bij iemand die zegt "ik wil geen kinderen gewoon omdat ik ze niet wil". Want wat ga je doen als je dan per ongeluk zwanger geraakt? Doodsangsten uitstaan dat het misloopt? Of gewoon een dikke tien jaar geen sex meer totdat dokters je oud genoeg vinden om de ingreep wel te doen? :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:22

Kwanyin schreef:
Als er medische indicaties bijkomen dan wordt het een heel ander verhaal :j Moest je een ernstige risico lopen bij een zwangerschap, of een ernstig risico om een kind met een zware beperking of terminale ziekte op de wereld te zetten, dan zou men toch veel soepeler moeten zijn dan bij iemand die zegt "ik wil geen kinderen gewoon omdat ik ze niet wil". Want wat ga je doen als je dan per ongeluk zwanger geraakt? Doodsangsten uitstaan dat het misloopt? Of gewoon een dikke tien jaar geen sex meer totdat dokters je oud genoeg vinden om de ingreep wel te doen? :n

Doodsangsten uit staan bij elke keer dat vriendje en ik intiemer worden waardoor de lol er vrij vlot van af is gezien ik ook geen pil meer mag pakken :+
Jaah... Heerlijk, dat "elke vrouw is een broedmachine" principe.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:25

Tsjah, maar welke medische indicaties gelden dan wel en welke niet? Ik heb zelf ook meerdere (o.a. medische) redenen om geen kinderen te willen. Dit zijn alleen (denk ik) geen redenen die geaccepteerd zullen worden als 'medisch gezien geen kinderen mógen krijgen'. Wie trekt die grens?

We zijn toch allemaal zo voor het 'baas in eigen buik?'

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:26

Maar waarom is het een ander verhaal bij medische indicatie? Waarom moet ik 20-30 jaar hormonen slikken en mijn lichaam uit zijn natuurlijke cyclus houden, puur omdat ik gewoon geen kinderen wil?
En waarom is dat anders voor iemand op medische indicatie of iemand die al 2 kinderen heeft?
Ik snap dat nog steeds niet hoor. Het is mijn lijf, daar mag ik blijkbaar zelf over beslissen, totdat het over sterilisatie gaat. En waarom dat dan zo is, heeft nog niemand mij kunnen uitleggen.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:29

Ja wat Wendy zegt (gefeliciteerd trouwens!): ik moet dus jarenlang hormonen blijven slikken, waar ik bepaald niet blij mee ben, omdat ik geen kinderen wil? Nee hoor, ik vind dat het een eigen beslissing moet zijn. Maar dan moet er bijvoorbeeld uit de verzekering gehaald worden dat het ongedaan gemaakt kan worden. Dat moet dan maar op eigen kosten. Zorgt er wel voor dat mensen nog iets beter na denken voordat ze het allemaal laten doorknippen daar beneden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:32

Alma schreef:
Tsjah, maar welke medische indicaties gelden dan wel en welke niet? Ik heb zelf ook meerdere (o.a. medische) redenen om geen kinderen te willen. Dit zijn alleen (denk ik) geen redenen die geaccepteerd zullen worden als 'medisch gezien geen kinderen mógen krijgen'. Wie trekt die grens?

Dat de kans dat je zwangerschap je dood wordt en als je het al overleeft én het kind het overleeft, dat ook met de zelfde erfelijke aandoening kan zitten als waardoor jij niet zwanger mag worden vind ik een redelijk goede reden. :+

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:37

Ayasha schreef:
Alma schreef:

Dat de kans dat je zwangerschap je dood wordt en als je het al overleeft én het kind het overleeft, dat ook met de zelfde erfelijke aandoening kan zitten als waardoor jij niet zwanger mag worden vind ik een redelijk goede reden. :+

Ik ben het ook volledig met jou eens hoor! Ik vind jouw reden, ook al weet ik er het fijne niet van, op basis van wat je hier vertelt een hele goede reden.
Echter heb ik zélf het een en ander aan redenen om geen kinderen te willen, waarvan ook zeker medisch.. Alleen veel minder 'ernstig', waarschijnlijk niet 'ernstig' genoeg voor een gyno om de operatie uit te voeren. Doch voor mij 'ernstig' genoeg om ze (kids) niet te willen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:40

IMO zo snel je 18 bent beslis je zelf wat je wil, ben het idd met je eens dat het terug draaien dan maar uit de verzekering gehaald moet worden.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:43

Ja, dat zou ik dus ook een goeie vinden.
Doorknippen? Prima. Maar als je ooit spijt krijgt regel je zelf maar dat het weer teruggedraaid kan worden.
Overigens dacht ik dat dat bij vrouwen héél lastig terug te draaien is? Juist bij mannen wat makkelijker?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:45

Hoe makkelijk of moeilijk hangt geloof ik ook af van de manier van steriliseren :)

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:48

Hmm, zoveel weet ik er allemaal niet vanaf, haha.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:25

Risico bij vrouwen is vooral dat áls het al lukt, de eileiders vernauwd zijn waardoor je veel kans krijgt op buitenbaarmoederlijke zwangerschappen met alle bijbehorende complicaties. Dan raak je je eileiders en dus eierstokken kwijt en kun je zéker geen kinderen meer krijgen....

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:36

Mm, ik heb dan wel nog een kleine kinderwens. ben ook pas 17.
Maar ik ga pas aan kinderen denken als ik rond de 30 ben.
Ik wil gewoon eerst lekker alles op een rijtje hebben, reizen, leuke dingen doen met mn vriend/partner.
Ik zie gewoon dan nog geen kinderen in mijn leven. Ik zie ze dan als een grote last.... Misschien veranderd dat nog.
Maar dat is mijn beeld nu. Ik vind dat niemand je het kan dwingen. Ieder zo zijn eigen leven en gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:27

Wendy schreef:
Maar waarom is het een ander verhaal bij medische indicatie? Waarom moet ik 20-30 jaar hormonen slikken en mijn lichaam uit zijn natuurlijke cyclus houden, puur omdat ik gewoon geen kinderen wil?
En waarom is dat anders voor iemand op medische indicatie of iemand die al 2 kinderen heeft?
Ik snap dat nog steeds niet hoor. Het is mijn lijf, daar mag ik blijkbaar zelf over beslissen, totdat het over sterilisatie gaat. En waarom dat dan zo is, heeft nog niemand mij kunnen uitleggen.

Je hoeft geen hormonen te slikken...je kan een implanon nemen(een staafje dat je ongeveer 5 jr. onder je huid draagt en voorkomt dat je zwanger raakt...

Je kan de nuvaring gaan gebruiken werkt lokaal en doet zijn ding waar het nodig is dus geen hormonen meer te slikken, ik gebruik em nu en ik vind hem ideaal.... heb eigenlijk nergens last van...hooguit een kleine doorbraak bloeding maar dat kan met de pil ook dus...

En je kan besluiten om gewoon geen seks te hebben, raak je ook niet zwanger...

Het is nu eenmaal zo dat er relatief veel verzoeken worden gedaan om een hersteloperatie....een mens kan nu eenmaal veranderen van gedachte....ben het ergens wel met je eens maar ik snap de heren doktoren ook maar al te goed.....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 16:59

Ik ben opzicht ook wel tegen te vroeg stereliseren.
Je ziet toch vaak dat mensen zich toch nog bedenken op latere leefdtijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:21

jesito schreef:

Dat is dan toch hun probleem?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 19:36

Ayasha schreef:
jesito schreef:

Dat is dan toch hun probleem?

Dat is ook wel zo maar toch zijn er dan veel mensen die het graag terug gedraait willen hebben.
Als mensen weten dat die mgelijkheid er dan is gaan ze daar voor.