Het is AUto, niet OOto!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:12

Sence schreef:
Ik woon in Leeuwarden, en als er dan eens een keer Leeuwarden in het nieuws komt, dan valt het voor mij wel op dat ze het altijd op de verkeerde manier uitspreken.

Meestal leggen ze de klemtoon ook een beetje vreemd, Leeuwárden.
Dat vind ik lelijker dan de uitspraak Leewarden.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 14:18

Rosa__ schreef:
Oh oké. :P Maar gezien de titel van dit topic kwam het op mij nogal over alsof het volgens jou echt fout is. :P ("Het is niet 'oto'!") Er staat idd wel AUto, maar ik denk dat het er helemaal van afhangt hoe je het leert... Al voordat ik kon schrijven, hadden mijn ouders het altijd over 'oootooo', dus ik wist niet beter... Ben het zelf ook 'netter' gaan vinden dan de uitspraak 'auto'. Weet niet of meer mensen dat vinden, misschien is dat ook nog een reden waarom het in sommige gevallen met de o wordt uitgesproken. 'Au' is meer van de laatste decennia, dat zeggen jongeren meer, 'o' voelt meer als de originele uitspraak of zo... :7 (Zo voelt het iig voor mij.)

Je hebt gelijk hoor, als ik de OP terug lees, snap ik wat je bedoelt :j Maar het was niet mijn bedoeling het te laten overkomen dat het fout is. :+

F_Orumster, klopt, de klemtoon anders. Net als Cambuur. CambUUr :+ (ik krijg het niet voor elkaar om ' boven de u te zetten)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:21

Sence schreef:
Hoe ik erbij kom dat ooto fout is?
Ik bedoel niet dat het fout is, maar er staat AU, dus waarom als OO uitspreken? :+

Ik heb vroeger op school geleerd dat het oootooo was, maargoed, ik kom nog uit de tijd dat we op school op kleitabletten schreven :+

Sence

Re: Het is AUto, niet OOto!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 14:22

Kleitabletten _O-

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:22

Nicolletje schreef:
Sence schreef:
Hoe ik erbij kom dat ooto fout is?
Ik bedoel niet dat het fout is, maar er staat AU, dus waarom als OO uitspreken? :+

Ik heb vroeger op school geleerd dat het oootooo was, maargoed, ik kom nog uit de tijd dat we op school op kleitabletten schreven :+

dat klopt als je in "onze taal" kijkt mag AUto pas zeer recent, ook ik heb zo'n 15 jaar geleden Ootoo geleerd zowel thuis als op school!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:23

doet me denken aan dat Samson en gert liedje van 3 eeuwen terug: Saaaaaaamen op de mooootoooooooo :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:27

Hmm dan had ik gewoon een hypermoderne school :')

Wel grappig om daar door zo'n topic achter te komen :)) :D

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:32

In belgie zeggen wij nochtans auto, oto is bij ons dialect ;-). En als de meeste nederlanders 'geel' zeggen, horen wij ook vaak 'geil' :D Grappig allemaal :P

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:32

In Spanje op vakantie beweerde ook een man dat hij perfect nederlands sprak. Hij had het over 'omgerolen', haha en dat zegt dat ie perfect nederlands spreekt.

Nee, volgens mij spreekt niemand dat :n

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:33

Ik zie deze net voorbij komen:

Citaat:
Klopt, ik heb ze overlaatst ook nog bij de H&M zien hangen!

wattuh? :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:39

phormicola schreef:
Ik zie deze net voorbij komen:

Citaat:
Klopt, ik heb ze overlaatst ook nog bij de H&M zien hangen!

wattuh? :+

Ken wel onderlaatst, toch ook geen gehoor maar wel correct NL's..

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:43

manzano schreef:

of leraren die zelf de Nederlandse taal niet 100% beheersten :P

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:44

Sence schreef:
Rosa__ schreef:
Oh oké. :P Maar gezien de titel van dit topic kwam het op mij nogal over alsof het volgens jou echt fout is. :P ("Het is niet 'oto'!") Er staat idd wel AUto, maar ik denk dat het er helemaal van afhangt hoe je het leert... Al voordat ik kon schrijven, hadden mijn ouders het altijd over 'oootooo', dus ik wist niet beter... Ben het zelf ook 'netter' gaan vinden dan de uitspraak 'auto'. Weet niet of meer mensen dat vinden, misschien is dat ook nog een reden waarom het in sommige gevallen met de o wordt uitgesproken. 'Au' is meer van de laatste decennia, dat zeggen jongeren meer, 'o' voelt meer als de originele uitspraak of zo... :7 (Zo voelt het iig voor mij.)

Je hebt gelijk hoor, als ik de OP terug lees, snap ik wat je bedoelt :j Maar het was niet mijn bedoeling het te laten overkomen dat het fout is. :+

F_Orumster, klopt, de klemtoon anders. Net als Cambuur. CambUUr :+ (ik krijg het niet voor elkaar om ' boven de u te zetten)

Wilfred Genee is de enige presentator die het wel correct uitspreekt, maarja das 'oek' een echte Liwwader :) ( Dus oek' een Cambuur fan :P )

edit; typo
Laatst bijgewerkt door roxiie op 24-06-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:47

Hmm, moet je vooral in twente gaan wonen..of een gesprekje aanknopen met mijn 15 maanden oude baby, hihi die denkt dat ooooooooootooo de meest gangbare manier is om het over een vervoersmiddel te spreken :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:47

manzano schreef:

Zou kunnen want mijn schooltijd is langer geleden dan de jouwe hoor :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:48

AppelQueen schreef:
manzano schreef:

of leraren die zelf de Nederlandse taal niet 100% beheersten :P

Volgens mij heb ik gewoon nooit specifiek les gehad op het woord auto :') :D
Op zich 3 scholen versleten (wegens verhuizing)..........

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:50

Voor mij is het gewoon een "au-to" .. ik vind "oo-to" eerlijk gezegd een beetje overdreven klinken (hoog gtst gehalte en daar heb ik niks mee)... mijn persoonlijke mening hoor! (maar ik lees hier ook dat mensen mijn uitspraak blijkbaar "dom" vinden overkomen, dus dan mag ik denk ik ook wel zeggen wat ik vind haha)

edit: je werkt toch ook in de auto-matisering bijvoorbeeld.. en niet in de ooto-matisering? hihihi... offehh.. je bent een auto-didact en geen ooto-didact..
Laatst bijgewerkt door Muronia op 24-06-11 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:52

Nicolletje schreef:
manzano schreef:

Zou kunnen want mijn schooltijd is langer geleden dan de jouwe hoor :P

Mijn oma is uit 1922 en die ergert zich dus rot aan "ootoo"....dat komt toch ook ergens vandaan O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:54

Haha mijn ma zegt ook altijd OOto. Heeft ze vroeger zo geleerd :) En zo zeg ik vaak heus ipv huis, en teun ipv tuin etc etc. Tja, dialect he :))

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:55

haha hilarisch dit topic :')

Vriendin van mij zegt altijd masGAra ipv. masCAra B-) :')

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:57

Citaat:
je werkt toch ook in de auto-matisering bijvoorbeeld.. en niet in de ooto-matisering? hihihi... offehh.. je bent een auto-didact en geen ooto-didact..

ja hoor, allemaal ooto hier :D

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:58

ooto klinkt zo plat en achterhoeks :+

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:00

Ik denk dat het voor mensen op de radio oid ook moeilijk is om de naam van een stad uit te spreken. Hier in de buurt ligt 'Kaulille'. Op de radio wordt dit altijd uitgesproken als 'Kouwelille', terwijl wij het uitspreken als 'Kouwlil'. Ik wist tot een hele tijd geleden ook niet hoe je nu precies 'Breda' moest uitspreken.

Hier is het inderdaad ook AUto. en ZEEven. Ik geloof dat als je de 'z' goed uitspreekt er geen verwarring mogelijk is met de 'negen' :+

Oh, en ik ben een belg :D.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:02

Kenyada schreef:
haha net zo erg als zeuven (zeven) en bert en urnie

Zeuven en Ooto zijn denk ik een ietwat kakkineuze wijze van uitspreken (meer de klank van 'eau' in het geval van Auto)
Urnie is hoe je het uitspreekt in het engels... in dat geval zou je echter ook burt moeten zeggen.

Leeuwarden kan ik echter niet verklaren...

Zelf vind ik 'uuro' zo raar... men bedoelt dan 'euro' te zeggen...

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:04

ik heb altijd geleerd dat het "zeuven" zeggen kwam zodat mensen beter het verschil tussen 7 en 9 konden horen :Y)

inesje15 schreef:
In belgie zeggen wij nochtans auto, oto is bij ons dialect ;-). En als de meeste nederlanders 'geel' zeggen, horen wij ook vaak 'geil' :D Grappig allemaal :P

nou, als je het hier over geile kuikentjes gaat hebben, kijkt men je toch wel vreemd aan :')

ik zeg gewoon auto èn ooto, t'is maar net tegen wie en wanneer :D
(ik heb dat meer meer "dialecten"; mn ouders zijn haags en we wonen in friesland: als ik tegen een fries praat, praat ik meer "plat", tegen iemand uit het westen meer "haags", en tegen vreemden gewoon ABN :+ )

Maar ik erger me eerder aan grammaticafouten (jij bent groter als mij :+ ) dan aan uitspraak...
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 24-06-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt