Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:43

Klopt Berdien, gelukkig heb ik een ijzersterke maag := die went er wel aan. Buikpijn nam ook steeds meer af na die paar dagen alleen had ik zoveel zin in groenten. :') En tsja, het kan gewoon niet anders. Ik wil niet een paar maanden niks kunnen eten + dat is niet gezond. :+

En buiten dat gewoon hier thuis alvast 'n beetje vlees gaan eten af en toe, om te wennen.

Overigens staat het idee mij ook echt niet aan maar goed, weinig keus.

MyWishMax

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:49

Het is bij mij niet alleen dat ik geen vlees lust, ik krijg het niet eens weggekauwd en doorgeslikt. Als ik snitzel(hoe schrijf je dat) eet, dan lust ik een kwart :=

Heb idd al eens lam geprobeerd, maar lust ik ook niet, ook kip of ander gevogelte lust ik niet echt, kip gaat nog net een beetje.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:06

Twiggy2008 schreef:
Nou, ik vrees van niet, op de plantaardige dingen na dan. ;)
Ik eet geen vlees, geen vis, hou wel van tarwe (zie dat ik daar niet goed op zou reageren met O) en ik voel me kiplekker zonder hun advies. :)
Sorry, maar ik heb niet zoveel met het bloedgroependieet.

Maarre.... heb jij een lijst van de andere dingen, want ik las iets van broccoli (dat ga ik toevallig zo eten), dat soort dingen eet ik wel, want ik ben een enorme planteneter. :j

Bedoel je deze lijst Twiggy?

http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Art_bloedgroep.html

Er staan bij O ook veel groentes in elk geval.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:21

MyWishMax schreef:
Als ik snitzel(hoe schrijf je dat) eet, dan lust ik een kwart :=

Ja maar dattis ook vies :Y)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:41

Danneke, dank je wel voor del link! Ik eet vrijwel alles van de bloedgroep O slechtste lijst :') . En voel me er prima bij :) . Ik ben helemaal geen vleeseter, ik heb NIETS met vlees en de andere genoemde diersoorten. Ik kan al het andere voedsel prima hebben. Hmmm, nee, sorry, ik heb niets met dit soort theorieen. :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:23

MyWishMax schreef:
Het is bij mij niet alleen dat ik geen vlees lust, ik krijg het niet eens weggekauwd en doorgeslikt. Als ik snitzel(hoe schrijf je dat) eet, dan lust ik een kwart :=

Heb idd al eens lam geprobeerd, maar lust ik ook niet, ook kip of ander gevogelte lust ik niet echt, kip gaat nog net een beetje.

Dat heb ik met vis. Dat krijg ik écht niet weg. Vlees lukt wel, niet teveel bij nadenken, snel kauwen en wegslikken. :') Ik eet ook echt geen grote porties hoor als ik vlees moet eten, kleine stukjes.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:59

Yamcha schreef:
Denk het niet Rianneke. Ik vind het erg lekker, en ik ben niet echt een fervent vleeseter.

Nou het ging mij niet om het vlees eten, maar om de smaak van het vlees :o Heb 1 keer een stoofpotje van schapenvlees op in een restaurant, maar dat smaakte zo erg naar wol... Zoals schapen ruiken zo smaakte het vlees :+ Maar nu lees ik dat lam minder sterk smaakt dus dat is een keer het proberen waard!

Fiffill schreef:
Jeps ik heb het perfecte land uitgekozen.

Ik denk dat je het wel een geweldig land moet gaan vinden om zoveel "opzij" te zetten om er heen te gaan! Vind ik echt knap!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:08

Vlees is zo ontzettend lekker, als je je kinderen vegetarisch opvoedt, dan is dat inderdaad egoistisch.

Schapenvlees smaakt inderdaad naar de geur van een schaap. Dat vind ik dus ook niet lekker. Maar rund, varken, wild of vis. Heerlijk (paard lust ik toevallig ook niet).
Ik zit gewoon helemaal goed met het O-groependieet voor de echte vis/vleeseter (hoewel ik ook heel veel thee drink, dol ben op paddestoelen, en ook beslist geen aardappelen laat staan).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:09

germie schreef:
Vlees is zo ontzettend lekker, als je je kinderen vegetarisch opvoedt, dan is dat inderdaad egoistisch.

Schapenvlees smaakt inderdaad naar de geur van een schaap. Dat vind ik dus ook niet lekker. Maar rund, varken, wild of vis. Heerlijk (paard lust ik toevallig ook niet).
Ik zit gewoon helemaal goed met het O-groependieet voor de echte vis/vleeseter (hoewel ik ook heel veel thee drink, dol ben op paddestoelen, en ook beslist geen aardappelen laat staan).

:') Nu gaan we het krijgen...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:16

germie schreef:

Neeeeeeee dit meen je hopelijk niet echt toch? :') _O-

Rianneke schreef:
Yamcha schreef:
Denk het niet Rianneke. Ik vind het erg lekker, en ik ben niet echt een fervent vleeseter.

Nou het ging mij niet om het vlees eten, maar om de smaak van het vlees :o Heb 1 keer een stoofpotje van schapenvlees op in een restaurant, maar dat smaakte zo erg naar wol... Zoals schapen ruiken zo smaakte het vlees :+ Maar nu lees ik dat lam minder sterk smaakt dus dat is een keer het proberen waard!

Fiffill schreef:
Jeps ik heb het perfecte land uitgekozen.

Ik denk dat je het wel een geweldig land moet gaan vinden om zoveel "opzij" te zetten om er heen te gaan! Vind ik echt knap!!

Voor die smaak ben ik ook een beetje bang, ik heb dat bijv. ook al met geitenkaas. :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:59

dus als jij chips vindt stinken dan mogen je kinderen geen chips? En als jij geitenkaas lekker vindt dan moeten je kinderen verplicht geitenkaas eten?

DAT is nou juist egoistisch (egocentrisch).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:10

opisop_shop schreef:
dus als jij chips vindt stinken dan mogen je kinderen geen chips? En als jij geitenkaas lekker vindt dan moeten je kinderen verplicht geitenkaas eten?

DAT is nou juist egoistisch (egocentrisch).

En zo gaat het met het geloof ook.
Ik heb de opmerking er even lekker hard neergezet, er zijn namelijk vegetariers die gewoon open staan voor mensen met een andere mening, en je hebt mensen die gewoon werkelijk hun vegetarisme als enige waarheid verkondigen en waarbij vlees eten gewoon altijd fout is.
Ik vind dat iemand die vegetarisch is kinderen niet vegetarisch op moet voeden, maar gewoon de kinderen zo nu en dan vlees moet laten eten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:15

Dan maar egoistisch in jouw ogen. ;)
Gelukkig ziet mijn kind dat anders en dat vind ik wat belangrijker.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:21

Citaat:
Je voedt je kind toch op naar je eigen normen en waarden? Dus wanneer jij overtuigd vegetarisch bent, lijkt me dat je je kind ook zo opvoedt. En terecht, dat is je recht, dat zijn vrijheden van ouders die prima binnen alle kaders van de wet vallen.
Het lijkt me logisch dat je als ouder wel het beste voor je kind wilt en zorgt voor een uitgebalanceerd menu, dus met vervangende bestanddelen..

Hier ben ik het helemaal mee eens ;)
En wanneer het kind oud genoeg is om zelf te beslissen/kiezen en het graag vlees zou willen eten/proberen dan vind ik ook dat die keuze daarin vrij moet zijn en niet je mening als ouder zijnde moet opdringen aan je kind. Vegetarisch zijn moet geen verplichting zijn, dus wanneer je kind op een kinderpartijtje is waar ze vlees voorgeschoteld krijgen, bijvoorbeeld bij de Mcdonalds, dan gewoon lekker laten eten/proberen.
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 01-03-11 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:23

Ik vindt het niet egoistisch. Je leert je kind de dingen zoals jij ze doet.
Is het dan ook egoistisch als je je kinderen je eigen geloof meegeeft?
Of leert met mes en vork te eten, omdat jij dat ook doet? of is dat anders omdat het algemeen geaccepteerd is ;)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:34

germie schreef:
Ik vind dat iemand die vegetarisch is kinderen niet vegetarisch op moet voeden, maar gewoon de kinderen zo nu en dan vlees moet laten eten.

Nog beter lijkt het me om de kinderen (vanaf een bepaalde leeftijd) zelf de keuze te geven. :)
Als ik kinderen zou hebben zouden ze eerst met de pot mee moeten eten, dat betekent dus vegetarische kost. Ik vind dat ook gezonder. Vervolgens krijgen ze voorlichting over vlees en de bio-industrie en dan hoop ik heel hard dat wanneer ze toch vlees willen eten ze kiezen voor biologisch vlees. En dat gaat mama dan niet klaarmaken, dat mogen ze zelf doen. :D Verbieden zal ik het nooit, maar ze mogen zeker weten wat mijn gedachte er over is en waarom dat dan zo is. Dat geldt net zo goed voor andere zaken in het leven trouwens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:54

Zo zie ik het ook RedPassion. :j
Lijkt mij niets egoistisch aan. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:57

En zo voed ik de kinderen op met vlees. :j Weten ook waar het vlees vandaan komt en is ook niets egoistisch aan. :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:58

Is dat ergens beweerd dan, MB? :)

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:58

Ik vind dat je je kind zelf de keus moet stellen. Omdat jij vegatarier bent hoeft je kind dat niet te zijn. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:02

En die kun je dus ook omdraaien, Everytime. ;)
Mijn ouders aten vroeger 5x per week vlees, maar ik wilde dat niet meer op een gegeven moment. En dus werd ik vegetarisch, gelukkig zonder gezeur. Mijn dochter is nu op een leeftijd dat ze al een behoorlijke mening heeft en ze wil, net als haar mama, geen vlees eten.
Nog steeds niet dus, want ja, zij is vegetarisch opgevoed. Andere mensen om haar heen eten wel vlees, dus het is ook niet zo, dat ze niet anders kent. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:06

Twiggy2008 schreef:
Is dat ergens beweerd dan, MB? :)

Oh nee hoor, ik stel het alleen andersom! :D Ach, zoveel mensen en zoveel meningen. :)

Ik zeg niet dat het beweerd is maar mij wel dingen werden gevraagd, en dat mag uiteraard hoor. Maar of ik het dan niet sielugh vindt voor de dieren enz. ;) Nee dus, anders at ik het niet. ;) Maar een middenweg vinden, daar wordt niemand dommer van denk ik zo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:08

Prima dat jij voor een middenweg kiest. En ik ben wat extremer, maar daardoor echt niet minder gezond. :)
En mijn dochter ook niet, die doet het prima. Maar ik heb in dit topic een aantal dingen gelezen waarvan ik alleen maar kan denken: 8)7

Gelukkig zijn er ook nog normale, verstandige, redelijke mensen die het wel snappen. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:10

Wat wil je nu zeggen dan? Dat ik onredelijk ben? Of zeg ik ergens dat jij niet gezond bent? Volgens mij niet hoor. :)

Omdat jij extremer bent wil toch niet zeggen dat jij gezonder bent dan dat ik ben? Ik denk dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Bij ons is dat vlees eten met mate. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:16

MamboBeach schreef:
Wat wil je nu zeggen dan? Dat ik onredelijk ben? Of zeg ik ergens dat jij niet gezond bent? Volgens mij niet hoor. :)

Omdat jij extremer bent wil toch niet zeggen dat jij gezonder bent dan dat ik ben? Ik denk dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Bij ons is dat vlees eten met mate. ;)

Nee, ik zeg niet dat jij onredelijk bent, maar ik heb opmerkingen van bepaalde bokkers voorbij zie komen..... Daar heb ik het over. ;)
Ik ben extremer in gezond, biologisch eten, vergeleken bij anderen. Ik weet niet hoe jij gezond jij bent, maar ik merk dat wij in de regel weinig ziek zijn en een goede weerstand hebben. Hoop voor jou dat jullie dat ook hebben. Is toch heerlijk? Met of zonder vlees? :)