kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:37

Stoer:
Gewoon lekker laten gillen en uit bed laten gaan. Bij mijn kids was het zo dat, zolang ze maar niet uit de slaapkamer kwamen was het goed. Ze hebben heel wat nachten op de grond met een dekbedje doorgebracht.

JodieR:
Als ze weer haar adem inhoud heb je 2 keuzes. Of je negeert haar, waardoor het dreigen/drammen geen nut heeft en toch doorgaat met je eigen opvoed methode. Of optie 2: Een koud glas water in haar gezicht gooien zodat ze schrikt en dan is het ook over. Of optie 3 wat eigenlijk vergelijkbaar is met optie 2 met kleding aan onder de koude douche zetten. In alle gevallen zal ze snel genoeg doorhebben dat het geen effect heeft op je.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:10

rainbow8 schreef:
Stoer:
Gewoon lekker laten gillen en uit bed laten gaan. Bij mijn kids was het zo dat, zolang ze maar niet uit de slaapkamer kwamen was het goed. Ze hebben heel wat nachten op de grond met een dekbedje doorgebracht.

JodieR:
Als ze weer haar adem inhoud heb je 2 keuzes. Of je negeert haar, waardoor het dreigen/drammen geen nut heeft en toch doorgaat met je eigen opvoed methode. Of optie 2: Een koud glas water in haar gezicht gooien zodat ze schrikt en dan is het ook over. Of optie 3 wat eigenlijk vergelijkbaar is met optie 2 met kleding aan onder de koude douche zetten. In alle gevallen zal ze snel genoeg doorhebben dat het geen effect heeft op je.

Dit gaat over een BABY van 9 maanden... die ga je toch niet met kleren onder de douche stoppen??!!

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:23

Brainless schreef:
Dit gaat over een BABY van 9 maanden... die ga je toch niet met kleren onder de douche stoppen??!!

Hier ben ik het wel mee eens, een kind van 9 maanden is veel te gevoelig voor dat soort dingen, ik denk dat je je heil in een andere oplossing moet zoeken. Welke, dat kan ik niet zo zeggen. Ik ben zelf vroeger nog wel eens met kleren aan onder de koude douche gezet, maar dat was op een wat oudere leeftijd (ging in ieder geval al naar de basisschool), en dat was omdat ik soms door gevoeligheid voor een specifieke rode kleurstof hysterische buien kon krijgen, ik was dan niet aanspreekbaar, en dit was een van de weinige dingen die nog werkte. Misschien je kind een beetje kietelen? Resulteert meestal in lachen of iets dergelijks, dan gaat ze in ieder geval normaal ademhalen.

Angelita: wat voor opleiding doe je eigenlijk, en waar? Heb momenteel namelijk ook colleges over ontwikkelingspsychologie ;)

edit: wat betreft tv kijken, ik kan me van mijn jongste jaren (goh, wat ga ik me zo ineens oud voelen), niet herinneren hoe er mee werd om gegaan, ongeveer vanaf de basisschool pas. Op zaterdag en zondagochtend mochten mijn zusje en ik altijd van 8 tot 10 uur 's ochtends tv kijken, maar ook echt geen minuut langer. Verder natuurlijk als klein ukkie tiktak en sesamstraat gekeken, maar daarbuiten ging de tv ook gewoon uit. Als we vroegen of we tv of video mochten kijken, was dit doordeweeks sowieso een no-go, en heel soms op zondag, vanaf 4 uur tot aan het eten, mochten we wat kijken. Liever hadden mijn ouders dat we in de tuin gingen spelen, ons zelf met ons speelgoed bezig hielden, spelletjes spelen of gewoon lekker lezen. Extra tv kijken was wat dat betreft echt een uitzondering, dus met echt slecht weer op zondag of als je ziek was, dan mochten we of op de bank tv/film kijken, of op de slaapkamer van mijn ouders. Wat dat betreft vind ik dat mijn ouders het goed aangepakt hebben, zeker iets wat ik er, als ik zelf kinderen heb, in wil houden.
Laatst bijgewerkt door Merileth op 28-09-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jess1989

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:26

Ik weet weinig af van het adem inhouden.... maar ze moeten toch echt vanzelf weer ademhalen lijkt mij? :?
Heb nog nooit gehoord dat iemand zichzelf dood heeft ge-niet-ademd....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:32

JessAndHope schreef:
Ik weet weinig af van het adem inhouden.... maar ze moeten toch echt vanzelf weer ademhalen lijkt mij? :?
Heb nog nooit gehoord dat iemand zichzelf dood heeft ge-niet-ademd....

:')

Sorry, het lijkt me niet grappig, maar zoals jij het omschrijft klinkt het wel komisch...

Maar idd, ze heeft op een of andere manier misschien geleerd dat ze daar aandacht mee krijgt? Hoever gaat ze? Ik zou zo zeggen, negeren, maar dat is ook vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Achteraf denk ik ook dat we de oudste gewoon hadden moeten laten huilen, maar destijds voelde dat helemaal niet zo...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:34

Daarom zeg ik, heb er geen ervaring mee verder....
Ik zou het denk negeren. En mocht ze flauwvallen (wat mij een logisch gevolg lijkt) dan gaat ze vanzelf weer ademen. Want als je flauw bent gevallen heb je geen controle over je functies meer.
Wel zorgen dat ze niet hard kan vallen, maar als ze weer bij komt en ze ziet dat jij vrolijk staat te koken.... zou voor mij een domper zijn dat je niet reageert!

Nogmaals; heb er geen ervaring mee en weet de gevolgen niet.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:50

Een kennis van me had ook een dochter die d'r adem inhield. Dit was vanaf heel erg jong (nog geen jaar). Die heeft dit volgehouden tot ze 8 jaar was. De huisarts werd in op een gegeven moment bij gehaald en die heeft ook een glas water in het gezicht gegooid en tegen de moeder gezegd dat ze dat vanaf het begin had moeten doen. En verder na het glas water negeren. Dus ik verzin het niet zelf, maar geef informatie door!!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:55

Maar nogmaals, ik kan me ook voorstellen dat het moeilijk is er mee om te gaan. Ik kan altijd makkelijker bedenken hoe ik met het kind van een ander om zou gaan :+

Maar voorbeeldje, mijn dochtertje deed erg moeilijk over poepen. Wij dachten dat ze niet "kon", stond soms dagenlang met een rood hoofd in een hoekje te "persen". En wij maar ach en wee en wat sneu en wil je toch een luier om etc. Totdat ik erachter kwam dat ze wel kon maar niet wilde! Ze stond het gewoon keihard op te houden! (en ze had geen pijn klachten oid). Ik ben het gaan negeren, "nee hoor, je krijgt geen luier om, je gaat toch niet poepen?". Ging meteen beter. Is nog niet helemaal zoals het hoort te gaan, maar dat dagenlange ophouden is er af in ieder geval. Soms hou je zelf ongemerkt dingen in stand.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:33

Een glas water is wel heel wat anders dan met kleren aan onder de douche. Verder verschilt het per kind, en kan een oplossing bij de een niet een goede oplossing bij een ander zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 01:57

Brainless schreef:
rainbow8 schreef:
Stoer:

JodieR:

Een baby van 9 maanden met kleren onder de douche zetten, vind ik echt veel en veel te ver gaan, inderdaad!!! :n

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:30

Twiggy2008 schreef:
Stoer:

JodieR:

Dit gaat over een BABY van 9 maanden... die ga je toch niet met kleren onder de douche stoppen??!![/quote]

Een baby van 9 maanden met kleren onder de douche zetten, vind ik echt veel en veel te ver gaan, inderdaad!!! :n[/quote]

Word hier wel heel moeilijk gedaan hoor.... of het nu een glas water is of je zet ze onder de douche.... nat is nat hoor ;) Kind heeft zo weer andere kleding aan.
Ik vraag me eerder af hoe het kind zover komt dat ze op die leeftijd al dr adem inhoud!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:33

Moeilijk gedaan? Ik weet nog hoe mijn kind was met 9 maanden. En ja, dan vind ik haar onder de douche zetten met kleren aan inderdaad BELACHELIJK!!! Mijn mening.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:33

Het is maar water hoor ;)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:36

als het om het schrikeffect gaat, zou een plantenspuit dan ook niet helpen?
Mijn ding is het niet overigens, maar goed als het helpt.......

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:41

Precies. Een plantenspuit is goed genoeg. Of een keer in het gezicht blazen, dat werkt zelfs meestal al.
Die huisarts die dat zo gezegd heeft, daar heb ik geen goed woord voor over. Dat je dat bij een kind van 8 doet, okee... maar een baby is daar te kwetsbaar voor en te klein. Bij een baby werkt het echt al om een keer te blazen en anders pak je een plantenspuit of laat je ze ergens anders mee schrikken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:43

Ik snap niet helemaal waarom een glas water gemener is dan een plantenspuit of ze laten schrikken?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:44

Omdat een plantenspuit veel minder nat is? Een spraytje water is wat anders dan een plens water ;)
Kleddernat is gewoon niet nodig. Ik vind het zelf ook niet fijn om eerst te schrikken en dan ook nog koud en nat te zitten zijn.
Gewoon - overdrijven is ook een vak ;)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:47

als een kind echt hysterisch is en over zijn/toeren is dan is het daar moeilijk uit te halen... een schrik effect wil dan wel helpen.
in films geven ze elkaar een klap ;) maar dat lijkt me niet helemaal geschikt in het echt.
Een klein beetje water wil dan helpen, je hoeft het kind niet te verzuipen of wat dan ook....

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:55

Ik zou ook mijn kind van 2 niet zo snel onder de koude douche zetten, vind dat wel heel drastisch.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:56

Zeg ook niet dat ik het wél zou doen, maar eerlijk is eerlijk... het is maar water!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:11

JodieR schreef:
Pf over dat bedritueel heb ik nog geen idee hoe ik dat ooit zou gaan aanpassen. Ben benieuwd hoe dat vanavond gaat.

Ik heb ook een probleempje. Met mijn dochter van 9 maanden. Als ze haar 'zin' niet krijgt of ergens niet mee eens is. Of niet direct word opgepakt wanneer zei wil. Gaat ze lopen 'perssen' beentjes gekruist en rood aanlopen. Ze heeft wel last van holding breath (haar adem in houden als ze 'boos / pijn etc ' heeft.
Maar k vind het heel moeilijk om nou te kijken wanneer ze pijn heeft om aandacht vraagt. Over 2 weken komt ook de wijkverpleegkundige om te kijken hoe het gaat.
Maar ik dacht misschien hebben jullie hier ook nog wel tips.

Op het kinderdagverblijf waar ik werk hebben wij ook een kind die last heeft van holding breath...het heeft geen nut om daar iets aan te doen en het kind te laten schrikken...op dat moment is het kind toch al vol met emoties vandaar dat ze de adem inhouden en dan zouden jullue er nog een schepje boven op doen, een kind kan ook last krijgen van het hart en op dat moment gaat dat al genoeg tekeer..het kindje op het kinderdagverblijf valt er zelfs af en toe van flauw...daarna is het wel over...gewoon zelf rustig blijven en niet in paniek raken..verder kun je niet veel doen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:23

Het heet overigens breath holding spells. En ja, even 'afleiden' helpt wel degelijk, ik heb er zelf ook mee te maken gehad (gelukkig niet met mijn eigen kinderen.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:26

Blue_Eyes schreef:
Het heet overigens breath holding spells. En ja, even 'afleiden' helpt wel degelijk, ik heb er zelf ook mee te maken gehad (gelukkig niet met mijn eigen kinderen.

afleiden of laten schrikken is iets heel anders...dat blazen in het gezicht kan ik nog inkomen maar je sprayd of giet toch geen water in het gezicht

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:26

nee... stel dat je kind nat word :+

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:30

JessAndHope schreef:
nee... stel dat je kind nat word :+

Als je zelf al "bijna aan het stikken" bent bij wijze van vind jij t ook niet prettig een klets water in je gezicht te krijgen zou je nog bijna in verslikken...het gaat er toch niet om of een kind nat word...als het voor de eerste x uit een beker drinkt wordt het kind vast ook nat.