polly2 schreef:Jij hebt het steeds over een gek...
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik jouw reacties ook niet helemaal van gezond verstand vind getuigen....
Maar daarmee zeg ik nog niet dat je gek bent.
Hoeveel weet jij van kinderen? En van de ontwikkeling van kinderen? En van waarom kinderen soms onbegrijpelijke dingen doen?
Vanuit mijn beroepspraktijk heb ik wel eens te maken met kinderen die dergelijk gedrag vertonen.
Zelfs ten aanzien van hun eigen huisdieren. Daar zat iets heel anders achter. Misbruik door iemand in de nabijheid van dat kind. De buurman, een neef, de vader zelf en zelfs een keer een grote zus...ik heb het allemaal voorbij zien komen. Zo'n kind raakt daardoor verstoord in zijn ontwikkeling en kan erg agressief worden. Die agressie is eigenlijk gericht op de dader van het misbruik, maar het kind kan het daar niet uiten, dus zoekt het een andere weg.
En als zoiets de oorzaak is van dit gedrag, dan los je dat echt niet op met een pak slaag. Integendeel....daarmee maak je het erger, want je doet aan symptoombestrijding en je pakt niet de oorzaak aan.
Vanwege al het leed onder kinderen dat ik in de loop der jaren ben tegengekomen, word ik daar altjd een beetje fel van, als ik zulke reacties lees.
Alsof een kind er zelf voor kiest om zo te zijn.....dat kan een kind nog niet....echt niet.....
Dus daarom: eerst uitzoeken waarom een kind zo doet, want het is afwijkend gedrag. En dan pas maatregelen nemen...
En dat is dan nog geen pak slaag...want wat voor voorbeeld geef je dan?
Stel dit kind doet zo omdat idd de ouders de grenzen voor dit gedrag nooit aangegeven hebben, of omdat ouders zelf ook zo met dieren omgaan (kan ook hè...dan kopieert het kind het gedrag). Dat los je niet op met een pak slaag. Wel met consequent handelen en de ouders daarin begeleiden. En soms leiden zulke dingen tot uit huis plaatsen, omdat ouders dat niet kunnen (of willen).
En toch steeds blijft dan ook het kind slachtoffer van de situatie....
Toen ik jouw reacties las, had ik de indruk dat dit geschreven was door iemand van een jaar of 15...vol emotie...weinig levenservaring ....niet nuchter nagedacht. Ik was verbaasd om in je profiel te zien dat je volwassen bent en 30 jaar.
Als je op die leeftijd zo spreekt over kinderen, maakt mij dat een beetje bang....
Bedenk goed: Niemand is een klier voor zijn plezier!!!
Kijk met dit soort soft gedoe gaat het heel snel bergafwaarts.
Het kan me persoonlijk niet schelen wat de achtergrond van zo'n kind is.
Wanneer het door omstanders niet gecorrigeerd wordt en mag worden (en thuis blijkbaar ook niet), dan leert zo'n kind NOOIT dat het ontoelaatbaar gedrag is.
Er groeien kinderen in de hele wereld op onder veel ernstiger omstandigheden dan die jij beschrijft en dat worden echt niet allemaal psychopaten.
Juist door het stukje gebrek aan sociale controle, en omdat ouders niet toestaan dat een omstander het kind corrigeert lopen zaken uit de hand.
Ik heb vroeger best wel eens een tik gehad van de buurvrouw of een wildvreemde, nou dat maakte 100x indruk dan van mijn ouders.
Dan denk je wel een keer vaker na voordat je wat uitspookt.