Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:28

Cerilene_ schreef:
Niwla schreef:
Ik denk heel eerlijk gezegd niet dat ongelovigen in de hemel komen..

Hier snap ik dan weer helemaal niets van. Ik begrijp werkelijk niet dat iemand die dit denkt nog gelovig kan zijn. Sorry als ik helemaal goed leef, niets fout doe, nooit anderen benadeel of wat dan ook maar ik lig toevallig niet aan de voeten van een of andere kerel, dan laat die me er niet in?!
Sorry met zo'n sadistische, machtswellustige, gemene persoonlijkheid zou ik nooit geassocieerd willen worden.
Ik kan me nog voorstellen dat je gelooft in god als een wijs en liefdevol 'iemand', maar als dat iemand onschuldige mensen in de hel laat branden omdat ze toevallig zijn eigen ikke niet hebben aanbeden... Nee sorry. Snap echt niet hoe je respect voor iemand zou kunnen hebben die dat ook maar zou overwegen.
(niet alle updates gelezen sinds vanmiddag, sorry als ieta al gezegd is)

(edit: quote fout)

Ga ik weer... Hoe kun je dan ergens heen gaan als je niet gelooft dat het er is ;) Je moet er dus in geloven anders komt je er niet. Het gaat niet om het aanbidden dat jij bedoelt, maar om een relatie met God hebben en geloven in zijn bestaan en in het bestaan van Jezus :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:29

christel1857 schreef:
Imitador schreef:
Oke, nog concreter.

God zal deze aarde maken zoals hij was: volmaakt. Dus met volmaakte, gezonde, onsterfelijke mensen. De genezing waar sommigen in geloven en wat vast ook wel eens voorkomt, hebben wij dus niet nodig. Iedereen kan een opstanding krijgen.

Zowel de rechtvaardigen als de 'onrechtvaardigen' (zoals uitgelegd in vorige post, zijn dit de onwetenden) krijgen een opstanding tot dit volmaakte leven. Degene die goed weten wat God afkeurt en die keer op keer zonden begaan en daar geen spijt van hebben, krijgen deze kans niet meer (dit geldt dus alleen als zij hem bewust hebben afgeslagen, mensen die weten wat God belooft en wat God van je vraagt en heel doelbewust tegen God kiezen). Wie dit zijn, zullen we zien als we eenmaal daar op die volmaakte aarde zijn. God oordeelt harten en die kunnen wij mensen niet zien.

Edit: sorry dan, voor deze extra toevoeging.

Dus mensen met een goed hart zijn in principe beter dan mensen die iedere week naar de kerk gaan en vervolgens als ze thuis komen verschrikkelijke dingen doen. Ik denk dat ik het hiermee alleen eens kan zijn.

Maar dat werd al een paar keer in het topic gezegd, maar toen las je niet en schopte je overal tegenaan := Het hele geloof komt hierop neer, alleen is het geen kwestie van 'beter' zijn dan een ander. Het gaat erom of je een relatie met God hebt en hoe je deze onderhoudt. Daarvoor hoef je niet per se naar de kerk, al is het wel leuk om samen met andere gelovigen je geloof uit te dragen, dingen te leren, en gelovigen te leren kennen.
Net als paardrijden; het kan in een clubverband, het kan ook alleen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:53

verootjoo schreef:
Cerilene_ schreef:
Ga ik weer... Hoe kun je dan ergens heen gaan als je niet gelooft dat het er is ;) Je moet er dus in geloven anders komt je er niet. Het gaat niet om het aanbidden dat jij bedoelt, maar om een relatie met God hebben en geloven in zijn bestaan en in het bestaan van Jezus :)

Ik geloof er niet in, dus nee ik ga er niet heen. Maar dat er mensen zijn die dit geloven over andere mensen, terwijl ze zelf wel geloven in de goedheid van god, vind ik wel erg vreemd en eigenlijk behoorlijk zorgwekkend. Hoe kun je jezelf zulke verhalen voorhouden en je er niet afschuwelijk onder voelen.

Nikeyy

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:59

Ik geloof niet. Respecteer iedereen die wel gelooft, mits je me dingen opdringt die ik niet wil. Zoals bidden e.d. ik vouw m'n handen niet voor iemand anders. Als iemand het wil doen, prima maar ik doe gewoon niet mee. Dat moet men dan maar respecteren van mij.
Verder maakt 't me echt niets uit, ga ook echt wel naar doopplechtigheden van neefjes/nichtjes enzo. Geloof er alleen niet in wat er wordt gezegd, ben er dan voor de familie.

De enige uitspraak waar ik me enorm aan kan ergeren is:
'Het is Gods wil'. Maar goed, daar zal ik geen discussie voor opstarten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:59

Imitador schreef:
Lukas 23:43: Voorwaar, ik zeg u heden: Gij zult met mij in het Paradijs zijn.

Openbaring 20:12, 13: Ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boekrollen geopend. Maar er werd ook een andere boekrol geopend: het is de boekrol des levens. En de doden werden geoordeeld op grond van de dingen die in de boekrol geschreven stonden, overeenkomstig hun daden.
Johannes 5:28,29: Verwondert u hierover niet, want het uur komt dat allen die in de herinneringsgraven zijkn, zijn stem (de stem van Jezus) zullen horen en te voorschijn zullen komen.

Die laatste is ook zo mooi, moet je nagaan wat een ervaring dat zal zijn als je je dierbaren weer in je armen kunt sluiten!

Moet je nagaan wat een drukte dat gaat worden als alle doden weer tot leven komen :=
Ken je dat trouwens allemaal uit je hoofd, die stukjes?

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:03

Trouwens, geloven is heel persoonlijk.
De een gelooft 'alles' en de ander weer gedeeltelijk etc. etc.
Tja, daar kun je discussies voor opstarten, maar dat is dan oneindig.
Zolang niemand elkaar wat opdringt: Leven en laten leven.
(Woorden van een atheist)

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:04

Nee, ik geloof niet in God. Ik geloof wel dat er iets na de dood is, maar precies wat weet ik natuurlijk niet. Ik vind het best moeilijk om nou te kunnen zeggen waar ik wel en niet in geloof. Wel vind ik het super interessant om naar mensen te luisteren die andere geloven en rituelen hebben :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:36

Omdat ik christelijk ben opgevoed en jarenlang 'meegesleurt' ben naar de kerk was ik jarenlang christen.
Nu ben ik 30 jr en vraag me regelmatig af wat christen zijn inhoudt?
Daar kunnen tal van gelovigen mij duidelijk antwoord op geven, je hoeft de bijbel er maar op na te slaan en je vind vele antwoorden wat het christendom inhoudt.
De bijbel ken ik ondertussen uit mijn hoofd en er zitten prachtige verhalen en wijsheden in verwerkt die stimulerend en een bron van kracht kunen bieden voor velen mensen....

Toch heb me vorig jaar uit laten schrijven bij onze kerk, in de loop van de jaren merk ik dat het geloof mij vreemd is geworden, misschien omdat ik niet meer regelmatig naar de kerk ga of er intensief mee bezig ben (?).
Ik ken plentie christenen waar ik niet mee door 1 deur kan, hypocriet is voor deze personen een juiste omschrijving, de oprechte daargelaten.
De oprechte ken ik ook en zijn hele fijne mensen in de omgang, maar ik voel me er niet meer op mijn plaats, ik denk anders, voel anders en beredeneer anders.....

Ik probeer een leven te leiden waarbij de liefde voor mijn naaste medemens voorop staat, eerbied en respect te hebben voor alles wat leeft/groeit en bloeit, eerlijk te zijn, andere niet te benadelen, niet haatdragend te zijn, ect.
Ben ik dan christen?
Nee denk het niet, dan probeer je gewoon een goed mens te zijn....dat is wat ik wil en daar heb ik geen kerk of medechristenen voor nodig dat lukt mij prima alleen.

Geloven in god/de hemel ect. is ontzettend moeilijk vooral in deze tijd waarin ook het christendom de oorzaak van een hele berg ellende is......geen reden om het geloof dan maar de rug toe te keren, misschien juist niet.
Als ik in een kerk kom is het vooral de serene rust die mij raakt, de kaarsjes die branden en de mooie architecteur en arkoestiek.....dan kan ik mijn zonden overdenken en de rust vinden die ik soms nodig heb.
Een lege kerk zonder drommen met christenen en prekende dominees...dat is voor mij pas echt een situatie om tot het diepste van mezelf te kunnen komen.
Psalmen zingen heb ik nooit wat mee gehad en bidden, tja als je het echt meent, maar op verplichte tijden dingen gaan verzinnen om op te kunnen dreunen (?) nee ik kan het niet meer.....laat mij maar gewoon mezelf zijn dan kom ik al aardig in de richting van wat god ooit bedoeld heeft met een goed mens.

Boeddhisme is iets wat mij momenteel meer aanspreekt.....niet dat ik nu overweeg om boeddhist te worden, maar het is zeker en geloof wat dichter bij mij staat dan welk ander geloof ook.
Voorlopig blijf ik maar geloven in mezelf dat is al moeilijk genoeg, hihi..................... ;)

Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha's.

Boeddha (Dhammapada vers 183)
Laatst bijgewerkt door cissie op 03-05-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:37

Ik geloof in God ja, maar ik ben deïst.

Knoffer schreef:
Voor de gelovigen: hoe zien jullie god voor je?
Is hij fysiek of ontastbaar?

Voor mij is hij ontastbaar.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 03-05-10 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:38

Ik ben Christen. :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:28

Ik vind het maar vaag, er zijn tig geloven http://wapedia.mobi/nl/Lijst_van_religies?t=5., en 1000zenden goden http://www.godfinder.org/ en natuurlijk hebben christenen de enige echte gevonden. :+

En daarbij, als er een god is die bijvoorbeeld een of ander ventje in de rimboe die geen paasei van de wereld maakt in de 'hel' pleurt omdat ie in 10 andere goden geloofde of helemaal niet, dan wil ik ook helemaal niks met de beste man te maken hebben.

Dussem, ik ga fijn naar onze zelf verzonnen hel waar het trouwens minder warm schijnt te zijn dan in de hemel: http://www.lhup.edu/~dsimanek/hell.htm, en ik denk ook gezelliger, biertje erbij, marshmallows, knakworsten, feestje, mag allemaal vast niet in de hemel. :')

Toch blijft het jammer dat oa het onbevlekte ontvangenis verhaal niet meer werkt in deze tijd, had een hoop mensen veel chaos gescheeld. :P

Ook leuk trouwens:
http://muslim-responses.com/Biblical_Co ... n_Slavery_

Citaat:
However, you may purchase male or female slaves from among the foreigners who live among you. You may also purchase the children of such resident foreigners, including those who have been born in your land. You may treat them as your property, passing them on to your children as a permanent inheritance. You may treat your slaves like this, but the people of Israel, your relatives, must never be treated this way.

Ik bedoel hallooo?? Of gods beste volgelingen hadden t niet helemaal begrepen óf god is een eikel.

Vind het serieus waar een prachtig boek maar dat is vooral omdat het zo fiets up is.. :P

Ik heb trouwens niks tegen gelovige mensen zolang ze niet overdrijven hoor, vind het boek vooral bijzonder en ik vraag me echt af of mensen die het hele ding gelezen hebben dat gewoon negeren ofzo. :+

More fun stuff:
http://sites.google.com/site/leavingxtianity/babble

Citaat:
But anyone who says 'You fool!' will be in danger of the fire of hell." (Jesus) Mat 5:22

"You fools!" (Jesus) Luke 11:40
"You blind fools!" (Jesus) Mat 23:17
"How foolish you are" (Jesus) Luke 24:25

"But God said to him, 'You fool!' " (Jesus) Luke 12:20

"You foolish Galatians!" (St. Paul) Galatians 3:1
"You foolish man" James 2:20

_O-

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:00

Ik zit nog niet echt vast aan een geloof maar ik ben aan het leren en ondekken om een wiccan te worden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:04

Ik geloof zeker dat er iets is.
Ik ben niet katholiek opgevoed, nog denk ik dat de bijbel echt nuttige dingen te melden heeft.
(Ik bedoel, hoe weet je dat de maagd Maria onvruchtbaar is, als ze maagd is??)
Maar toch...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:07

Ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde, geen machtig opperwezen maar gewoon dat er 'meer' is. Maar ik geloof niet dat dit God is, geloof niet in de bijbelverhalen en alles wat met het geloof samenhangt. Ben meer van de oerknal en evolutietheorie.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 03-05-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:07

ik persoonlijk geloof niet, tenminste, niet alles,
maar ik word elke week twee keer op een zondag door mijn ouders meegesleept naar de kerk.
verder zit ik op een reformatorische school en jeugdvereniging.

Ik denk dat ik, doordat ik heel streng opgevoed ben, er een soort afkeer van gekregen heb.

misschien dat dat later wel weer bijdraait, maar geloven zoals mijn ouders dat doen, nee

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:10

verootjoo schreef:
Maar dat werd al een paar keer in het topic gezegd, maar toen las je niet en schopte je overal tegenaan := Het hele geloof komt hierop neer, alleen is het geen kwestie van 'beter' zijn dan een ander. Het gaat erom of je een relatie met God hebt en hoe je deze onderhoudt. Daarvoor hoef je niet per se naar de kerk, al is het wel leuk om samen met andere gelovigen je geloof uit te dragen, dingen te leren, en gelovigen te leren kennen.
Net als paardrijden; het kan in een clubverband, het kan ook alleen.

Is het nou echt nodig om mij iedere keer aan te spreken alsof ik een of andere geert wilders ben? Ik ben misschien fel in deze discussie, maar ik heb geen belachelijke dingen gezegd.
Ik heb nog steeds iets tegen het uitvoeren van religie in het algemeen. Ik geloof nog steeds niet in god, ga dat ook nooit doen. Ik probeer alleen te begrijpen waarom iemand anders dat wel zou doen. En dat is in mijn ogen nog steeds uit een angst voor de dood, en het hiernamaals. Angst voor een grote machtige god die over jou oordeeld. Een angst die ik niet deel, omdat ik er niet in geloof. Ik doe mijn best hier ja. En ik zie mezelf als een goed mens, die veel terug doet voor de maatschappij, ben super actief in allerlei goede vrijwilligersorganisaties, en daar heb ik geen bijbel voor nodig gehad om te beseffen dat wie goed doet goed ontvangt. IMO is de bijbel overbodig. Een goed moreel besef heb je al als je geboren wordt, dat hoef je niet te leren.
Tenzij je een voorbeeld kunt noemen van een moordlustige baby of course.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:47

Ik ben darwinist to the bone :D
De evolutie theorie klinkt mij persoonlijk een stuk logischer in de oren dan het scheppingsverhaal.
Er is naar mijn idee wel meer tussen hemel en aarde, maar een of meerdere goden? nee

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:02

Hoera voor SouthPark *\o/*

http://www.southpark.nl/guide/episodes/411/

Alleen mormonen gaan naar de hemel :j En daar doen ze de hele dag alleen maar kinderspelletjes :))
De rest van de mensheid gaat naar de hel, en daar is het veel leuker :') Sadam en Satan hebben een relatie. En Satan is eigenlijk een watje. God is een groot monster.
Oja, en niet te vergeten, het super best friends team :')
Afbeelding

_O-

Nell_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:16

Ik ben ook gelovig :).
Ik geloof dus dat God hemel en aarde schiep etc. Ik vind geloven iets heel persoonlijks. Iedereen gelooft op zijn eigen manier :) (Of gelooft helemaal niet :') )

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:23

Gelovig of niet gelovig.

Ik geloof wel dat er meer is dan alleen leven. Maar of er 1 god is of wat dan ook geloof ik niet.
Mijn idee van de bijbel is dat je die tekst niet letterlijk moet lezen maar het gaat om de boodschap er achter. Niemand kan op water lopen of weer opstaan uit de dood. Kijk verder dan de letterlijke tekst maar zoek er een boodschap achter die voor jou geld. En die is voor iedereen anders.

3x per dag naar de kerk doe ik niet. Ik ga eigenlijk nooit. Ik heb niemand nodig om me er van te overtuigen dat er meer is. Geloven kan je met meer doen. Maar iedereen gelooft op zijn of haar eigen manier.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:41

Zeker wel gelovig. Wij gaan elke zondag naar de kerk en eens per week Bijbelstudie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:49

Maar als je in God gelooft,geloof je dan ook in Satan [duivel]?
En dat er een hel is?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:04

gohya schreef:
Maar als je in God gelooft,geloof je dan ook in Satan [duivel]?
En dat er een hel is?

Ik niet, ik ben er voor mezelf nog geeneens uit of er een hemel is.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:24

Ik ben in ieder geval niet gedoopt, ga niet naar de kerk op een normale (lees; niet tijdens een uitvaartdienst of iets dergelijks) dag naar de kerk en hou me er verder niet echt mee bezig.

Maar toch geloof ik wel dat er meer is tussen hemel en aarde, dat je op de wereld bent gezet met een doel en dat dingen niet zonder reden gebeuren, ik denk dat ik dat ook een vorm van geloven kan noemen. :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:43

Gaby schreef:
Ik geloof in God ja, maar ik ben deïst.

Knoffer schreef:
Voor de gelovigen: hoe zien jullie god voor je?
Is hij fysiek of ontastbaar?

Voor mij is hij ontastbaar.

Ik heb net een stukje gelezen over wat een deist is. Vind het wel interessant. En het geeft wel aan dat je serieus over dingen nadenkt zonder alles maar klakkeloos over te nemen.