OV Chipkaart (Deel 2)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Re: OV Chipkaart (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:36

Nog 1 dagje betalen, en dan kan ik eindelijk met mijn OV chip kaart reizen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 01:40

Nou, ik heb mijn reisproduct gedeactiveerd, einde studententijdperk :=

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 07:27

Renee__ schreef:
Jeetje, moet deze post echt 3x lezen voor ik hem helemaal begrijp denk ik. :+ Ik moet dus met trein en metro, dus ik kan dus zegmaar zo'n abbo voor de trein krijgen? Dat scheelt een hoop geld (7.70 per dag x idd 4, meestal 5 dagen) tot 1 oktober...
Vanaf Nieuw Vennep > Amsterdam zuid

Edit // Oke, ik begrijp het niet.
Wat heb ik nou aan die zones als ik met de trein wil? Loket hebben we hier niet, dus kan het hier niet vragen. (Moet opladen bij tabakszaken etc. en die hebben er geen verstand van)
Volgens mij is de route Nw Vennep - Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam Zuid (zoiets) en dan natuurlijk retour.
Pff ik ben echt een hopeloos geval qua ov... Maar kan ik dus nu wel of geen maandabbo nemen als ik alleen een abbonement voor de trein wil? En ik ben 17, dus ik heb wel recht op restitutie geloof ik.

Je moet van Nieuw Vennep naar Amsterdam Zuid. Deze route is volledig met de trein af te leggen. Er gaat namelijk van station Nieuw Vennep rechstreeks een trein naar Amsterdam Zuid. In deze situatie heb je niets aan een sterrenabonnement. Een sterrenabonnement is namelijk alleen voor de bus, tram en metro en die heb jij helemaal niet nodig! Kortom, jij kunt een NS maandtrajectkaart overwegen voor het traject Nieuw Vennep - Amsterdam Zuid. (Dit betekent dus ook dat je met deze kaart niet met de bus/tram/metro mag.) Moet je toevallig nog met een bus/tram/metro NAAR Nieuw Vennep reizen of VANAF Amsterdam Zuid? Dan kun je naast je NS maandtrajectkaart nog een OV supplement nemen die dit dekt. Maar je hebt dus GEEN sterrenabonnement nodig :)

Nieuw Vennep - Amsterdam Zuid
7,70 vol tarief dagretour

Maandtrajectabonnement: 121 euro
(Eventueel plus OV supplement: 1 zone 31 euro; 2 zones 45 euro)

Je moet dus MINSTENS 16x in een maand met de trein gaan om je maandtrajectabonnement voordeliger te maken (7,70 euro x 16 = 123,20 euro). Ga je dus MINDER dan 16x in een maand met de trein, dan kun je dus beter losse kaartjes kopen :)

[edit]
Bij de NS krijg je GEEN korting als je onder de 18 bent. Helaas.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:28

Je bent geweldig! Maar dan is het nog niet helemaal klaar. Ik moet de gehele maand september met de trein m.u.v. de weekeinden. Dus da's sowieso meer dan 16x :). Maar ik ga dus van Nieuw Vennep naar Zuid, idd 7,70 met de trein, maar vanaf Zuid moet ik ook nog met de metro. Dat is 1,51 euro per keer, dus zo'n 3 euro op een dag. Alleen ik heb geen idee hoeveel zones dat zijn. Ik heb wel een afbeelding op internet gezien, maar ik heb amper verstand van Amsterdam, dus da's een beetje lastig. Zal nog wel effe verder kijken. :)
Nu eerst voor zo'n abbonement bij de NS.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:42

Renee__ schreef:
Je bent geweldig! Maar dan is het nog niet helemaal klaar. Ik moet de gehele maand september met de trein m.u.v. de weekeinden. Dus da's sowieso meer dan 16x :). Maar ik ga dus van Nieuw Vennep naar Zuid, idd 7,70 met de trein, maar vanaf Zuid moet ik ook nog met de metro. Dat is 1,51 euro per keer, dus zo'n 3 euro op een dag. Alleen ik heb geen idee hoeveel zones dat zijn. Ik heb wel een afbeelding op internet gezien, maar ik heb amper verstand van Amsterdam, dus da's een beetje lastig. Zal nog wel effe verder kijken. :)
Nu eerst voor zo'n abbonement bij de NS.

Wat ik in mijn vorige post heb doorgestreept is dus wel op jouw van toepassing. Je moet vanaf station Amsterdam Zuid nog met de tram/bus/metro naar je eindbestemming. Hiervoor kun je een OV-supplement kopen voor BIJ je NS-maandtrajectabonnement. Dit OV-supplement kost 31 euro voor één zone of 45 euro voor twee zones. Bovenop de 121 euro voor het treinabonnement.

Nu heb ik gezien dat je aan de HvA gaat studeren (Singelgrachtgebouw) en deze ligt bij metrostation Weesperplein.

Nu ligt metrostation Weesperplein in zone 5700 en treinstation Amsterdam Zuid (of RAI) in zone 5714. Dit betekent dus dat je een OV-supplement van twee zones moet kopen. Met als centrumzone 5700 OF 5714 (dit maakt voor jou niet uit omdat je maar door twee zones reist en dus kunt kiezen wat jouw centrumzone is).

Voor het gemak een kaartje erbij met de zones waarin jij mag reizen met centrumzone 5714.

Afbeelding
https://intranet.connexxion.nl/data/gel ... efault.htm

De totale kosten voor jou zijn dus 166 euro (121 euro trein + 45 euro metro) voor één maand.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:28

ben ik even blij met mn week OV, al die hoge bedragen!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:29

Ik zat op de site van NS te kijken en voor zo'n abbonement moet je dus een stamkaart hebben. Alleen dat loket hier is al heeeel lang geleden weggehaald, ben er nog niet uit waar ik dat dan kan halen en of het abbonement bij die tijd nog wel zin heeft. Misschien neem ik anders sowieso wel zo'n abbonement voor de tram/metro (geen idee wat het is :P), scheelt toch ook een boel.

Trouwens heel erg bedankt voor alle info. :)

@ SteffiiY: Ik denk dat ik deze maand tussen de 200 en 300 euro kwijt ben aan reizen, zonder abbonement etc.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:48

Renee__ schreef:
Ik zat op de site van NS te kijken en voor zo'n abbonement moet je dus een stamkaart hebben. Alleen dat loket hier is al heeeel lang geleden weggehaald, ben er nog niet uit waar ik dat dan kan halen en of het abbonement bij die tijd nog wel zin heeft. Misschien neem ik anders sowieso wel zo'n abbonement voor de tram/metro (geen idee wat het is :P), scheelt toch ook een boel.

Trouwens heel erg bedankt voor alle info. :)

@ SteffiiY: Ik denk dat ik deze maand tussen de 200 en 300 euro kwijt ben aan reizen, zonder abbonement etc.

Op alle grote stations kun je een NS stamkaart laten maken. Bijvoorbeeld op station Amsterdam Zuid :)
Het abonnement voor de tram/metro zit gekoppeld aan je NS abonnement. Hiervoor heb je dus dezelfde stamkaart nodig. Bij hetzelfde station kun je dan ook meteen je abonnement kopen.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:44

Hey mensen, ik heb een klein probleem. Ik ben erachter gekomen dat ik woensdag voor mijn introductieweek een OV chipkaart nodig heb voor in de tram. Maar mijn Studenten OV chipkaart wordt pas geactiveerd in oktober. Kan ik er toch mee reizen als ik er saldo op zet?
En anders, hoe kom ik binnen 2 dagen aan een OV chipkaart?

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:19

Nee dat kan niet, waar heb je introductie? meestal kun je namelijk gewoon een dag ovchip kopen op het station oid. In de meeste steden (behalve Amsterdam en Rotterdam zo uit mijn hoofd) kun je ook gewoon nog met een buskaart reizen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:59

Nog meer mensen die een brief hebben ontvangen dat ze hun studentenOV nog niet kunnen activeren?
Ik hoop wel dat hij het optijd gaat doen, anders heb ik nog meer kosten!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:21

savasan schreef:
Hey mensen, ik heb een klein probleem. Ik ben erachter gekomen dat ik woensdag voor mijn introductieweek een OV chipkaart nodig heb voor in de tram. Maar mijn Studenten OV chipkaart wordt pas geactiveerd in oktober. Kan ik er toch mee reizen als ik er saldo op zet?

gewoon even onpersoonlijke ov chip kopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:29

Is hier iemand die de website OV-chipkaart.nl snapt?
Ik heb me aangemeld bij "Mijn OV-chipkaart" (al een tijdje geleden). Inloggen lukt prima, maar als ik bij kaartgegevens mijn chipkaart selecteer en daar de gegevens van wil zien, zie ik alleen de naam en het nummer van de kaart. Het saldo en of er een reisproduct op staat of niet is niet zichtbaar, terwijl er op dezelfde pagina staat dat je dat wel zou moeten kunnen zien :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:30

Geen idee, heb een weekabbo dus hoefde dat niet te doen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:50

SteffiiY schreef:
savasan schreef:

gewoon even onpersoonlijke ov chip kopen!

dit kan wel hoor, ik doe t ook
wel zorgen dat je via de site van NS even dat saldo ding doet, voor emt de trein, maar aangezien je met de tram bent hoeft t niet :+

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:15

Dus morgen kan ik al met de ov chipkaart reizen :)?

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:19

Een vraag voor de ov-chipkaart gebruikers!

Vandaag dus voor het eerst met de bus gegaan nu die scandingen werken. Toen ik in juli nog naar school ging hoefde je nog niet te scannen toen moest je gewoon aan de chauffeur je chipkaart laten zien.

Maar is het dus de bedoeling dat je dus inscant en bij uitstappen dus weer scannen? Hoe zit dat dan met een studentenabonnement? Dan ga je dus gewoon gratis?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:21

Jup. Met een studenten ov chipkaart ALTIJD in- en uitchecken bij de bus.
Als je gratis reist trekt ie dan toch niet van je saldo af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:22

Ja, maar als dit pas het eerste jaar is dat je je kaart gaat gebruiken als student, reis je pas vanaf woensdag gratis ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:25

Jans schreef:
Ja, maar als dit pas het eerste jaar is dat je je kaart gaat gebruiken als student, reis je pas vanaf woensdag gratis ;)

echt waar?
ij mij in de brief stond namelijk 1 oktober :') ?

_DP_

Okee weten we dat ook weer. Ben nog helemaal niet gewend aan dit systeem. Wat gebeurd er dan als je niet uitscant maar je reist wel gratis:P?

Anoniem

Celien, komt omdat jij nog geen 18 bent. Alles wat vanaf juli 18 wordt in het eerste studiejaar, of wat nog 17 is mag pas vanaf 1 oktober. Ik had dat 4 jaar terug ook :+

DP, dan wordt je pasje na een paar keer vergeten uit te checken geblokkeerd en kan je 5 weken op een nieuwe wachten en dus betalen voor het OV ;)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:26

Jans schreef:

Ik heb heb in februari 3 dagen gebruikt, toen gestopt met de studie. Kan ik hem morgen dan gebruiken?

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:31

Nou zeg goed dat ik dat weet! Bedankt voor jullie snelle reactie!!

Stom ook eigenlijk, heb dat ding al heel lang. Hier in Maastricht hebben we het nog niet hoeven te gebruiken, alleen aan chauffeur laten zien. Heb me dus nog helemaal niet verdiept in de regels van die kaart. Ga dit toch maar eens doen, voordat ik hem kwijt ben en kan gaan betalen voor de bus! :+

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:34

Zijn er meer mensen die Error 073 hebben? 'Kaart ongeldig' ?
Had al gebeld met het OV dinges, en ze hoopten het voor 1 september opgelost te hebben.. Hoopten .