Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:59

Sosha, ik vind dat je dit geen vrouwenonderdrukking kunt stellen - niet het dragen van een rok.

TS: als je je er niet goed bij voelt, geef dat dan aan, en ga niet. Jij hebt er niets aan om er met een naar gevoel weg te gaan, zij hebben er niets aan als jij daar met een naar gevoel staat.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:00

Ik ben toch zeker niet de enige die dit dus gewoon níet zou doen?

Oké het is op hun school, maar het wordt tijd dat ze dan toch maar 's wakker worden geschut en het echte leven leren zien. Bovendien is het alles behalve praktisch om op een groenschool in een rok aan te komen, dus dan leren ze er maar vast aan wennen.

Overigens krijg ik nu een hele leuke banner van trendyjurkjes.nl te zien, misschien een tip voor als je het toch wil doen?

Ik vind het werkelijk een belachelijke regeling, mocht je toch besluiten een rok of jurk oid te regelen, zou ik er tijdens de bijeenkomst toch een opmerking over maken. Dit hoeft niet kwetsend oid te zijn, maar ik denk dat je best kan zeggen dat je nu op verzoek een rok/jurk aan hebt, maar dat je spreekt names de groenschool en dat het absoluut niet praktisch en gewenst is om een rok of jurk te dragen. Weten ze meteen waar ze aan toe zijn.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:01

iloveyah87 schreef:
De partij vindt dat ambtenaren vanwege de scheiding van staat en kerk, geen religieuze uitingen mogen voeren tijdens hun werk. Dat zou ook op openbare scholen moeten gelden, zoals in Frankrijk het geval is. Het liefst ziet de LPF een verbod

Dat vind ik op deze grond een zeer plausibel argument, alleen moet je dat dan gelijk trekken voor alle religies, en niet alleen op hoofddoekjes betrekken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:01

iloveyah87 schreef:
Brainless schreef:
Er zijn veel bedrijven met eigen kledingvoorschriften. Vaak zelfs met verplichte bedrijfskleding.
Die heb je gewoon te dragen of je dat wilt of niet.

Dat vind ik weer een ander verhaal. Hier gaat het om kleding wat betreft het geloofs overtuiging

Nou en? Zij hebben een school waar ze die identiteit en dus een bepaalde kledingcode hebben. Jij bent te gast op die school. Dan houd je je toch aan die code?
Zoals eerder gezegd: wat maakt het uit of het vanuit geloof komt, vanuit fatsoen of omdat ze dat nou eenmaal mooi vinden? Het verzoek verandert er niet door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:02

Nee, hoor: er zijn al meer die hier niet naar toe zouden gaan :)

En dat is ook prima, want dat is je eigen keus :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:02

Blue_Eyes schreef:
Zoals eerder gezegd: wat maakt het uit of het vanuit geloof komt, vanuit fatsoen of omdat ze dat nou eenmaal mooi vinden? Het verzoek verandert er niet door.

Ik snap je redenatie wel, maar voor mij is het dus wel degelijk een heel ander verzoek. (ik maakte eerder de vergelijking al met stewardessen)

Blue_Eyes

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:04

Ja, en dat snap ik dus echt niet... want wat maakt het nou uit waar hun verzoek vandaan komt? Het komt altijd vanuit hun eigen opvattingen. In Nederland heeft iedereen recht om een school op te richten met als basis zijn eigen opvattingen. Vrijheid van onderwijs, noemen we dat. Dat mag dus in Nederland. Je zou het zelfs discriminatie kunnen noemen om aan te kondigen dat je dat niet doet omdat het een religieus verzoek is ;)

WhiteRose

DL_ schreef:
Ik ben toch zeker niet de enige die dit dus gewoon níet zou doen?

Oké het is op hun school, maar het wordt tijd dat ze dan toch maar 's wakker worden geschut en het echte leven leren zien. Bovendien is het alles behalve praktisch om op een groenschool in een rok aan te komen, dus dan leren ze er maar vast aan wennen.

Overigens krijg ik nu een hele leuke banner van trendyjurkjes.nl te zien, misschien een tip voor als je het toch wil doen?

Ik vind het werkelijk een belachelijke regeling, mocht je toch besluiten een rok of jurk oid te regelen, zou ik er tijdens de bijeenkomst toch een opmerking over maken. Dit hoeft niet kwetsend oid te zijn, maar ik denk dat je best kan zeggen dat je nu op verzoek een rok/jurk aan hebt, maar dat je spreekt names de groenschool en dat het absoluut niet praktisch en gewenst is om een rok of jurk te dragen. Weten ze meteen waar ze aan toe zijn.

Ga dan gewoon niet.. Neem van mij aan dat zij ook echt wel weten dat je ook in broek een leven kunt hebben (en een goed deel dat maybe ook wel wil) - maar dit is nu eenmaal wat school vraagt. Om daar nu tegenaan te praten tegen studenten (die daar NIETS mee kunnen)? Zinloos.

"Het echte leven leren zien" vind ik niet spreken van een open wereldbeeld - jouw leven is Het Echte Leven? Zij hebben hun leven, en daarmee zitten ze je toch verder niet in de weg? Wat is er anders aan een vrouw die een rok draagt tov een vrouw die een broek draagt? Maakt ze dat opeens naief?

Nicje87

Ik vind dat wel dergelijk uitmaken.
Stel ik zou naar een islamitische school gaan voor een presentatie. Mag er dan ook van je verwacht worden dat je een hoofddoek draagt? Ik vind van niet en dat geld ook in het geval van de TS het dragen van een rok...

equimotion: Daar ben ik het geheel mee eens en dat is precies wat ik bedoel!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:05

Whiterose: ik had het niet beter kunnen zeggen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:07

iloveyah87 schreef:
Stel ik zou naar een islamitische school gaan voor een presentatie. Mag er dan ook van je verwacht worden dat je een hoofddoek draagt? Ik vind van niet en dat geld ook in het geval van de TS het dragen van een rok...

Daarom zou ik ook rustig op verzoek een hoofddoek daar dragen :)
Ik vind het een kwestie van fatsoen om je aan te passen óf gewoon niet te gaan.

Blue_Eyes

iloveyah87 schreef:

Ik val in herhaling....

ja, dat mag. Ook moslims hebben vrijheid van onderwijs en als jij daar dan te gast bent, dan zul je als ze dat vragen je haar moeten bedekken. Je doet dat niet omdat je in hun god gelooft, maar omdat je daar te gast bent en je dus aanpast aan hun regels.
Wil je dat niet, dan ga je toch niet? Het is niet verplicht hoor...

obsession

iloveyah87 schreef:

Helemaal mee eens!
Je hoeft je toch niet anders voor te doen dan je bent??

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:08

Welshcobfan schreef:
Whiterose: ik had het niet beter kunnen zeggen :)

De vooroordelen die een rok of een kerkelijke achtergrond soms oproepen vind ik werkelijk tenenkrommend. Ik word opeens als naief beschouwd als ik vertel dat ik zonder tv ben groot geworden en op een "rokkenschool" geleerd heb over de Nederlandse geschiedenis... Tja... ;)
Laatst bijgewerkt door WhiteRose op 03-11-09 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:08

Bij een islamitische school zou ik ook geen hoofddoek dragen, en als men dan mijn aanwezigheid niet meer op prijs stelt is het jammer. Dat is een afweging die je vantevoren kunt maken.

Ik heb overigens veel in het midden-oosten gereisd en heb dan in de wat strenger religieuze gebieden wel een sjaal bij me om mijn hoofd te bedekken als ik een moskee in ga. Het is immers mijn keus om daar naar binnen te gaan, en de moskee is een gebedshuis, dus heeft een religieuze functie. Het heeft me nog wel eens het commentaar opgeleverd dat men dat ik dat als toerist helemaal niet zou hoeven. Maar op dezelfde manier ga ik in een barokke kerk in Italie ook met bedekte kleding naar binnen.

In Turkije geldt overigens een hoofddoekjesverbod voor openbare/publieke functies en voor scholen, en ik zou me best in een soortgelijke regeling voor Nederland kunnen vinden. Maar dan dus wel gelijk getrokken op alle religies.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 03-11-09 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:09

@Whiterose: amen!
Men heeft mij weleens toegevoegd dat 'ik toch best intelligent overkwam, ondanks dat ik gereformeerd was'. Euh.... :+

Nicje87

Welshcobfan schreef:
iloveyah87 schreef:

Daarom zou ik ook rustig op verzoek een hoofddoek daar dragen :)
Ik vind het een kwestie van fatsoen om je aan te passen óf gewoon niet te gaan.

Ik vind juist dat er wederzijds respect moet zijn. Respect dat zij dat wel doen en dragen, en van hun kant uit dat ik dat niet doe....

vuurneon

Het is in mijn ogen van elk bedrijf, elke instantie en elke school een goed recht om een kledingverzoek in te dienen die aansluit bij hun beleid.
Wat jij er mee doet is aan jou: aanpassen of gewoon niet gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:10

Respect moet van 2 kanten komen: daarom hebben ze er echt wel begrip voor als je niet heen gaat ;) of je juist aanpast.

Wat ik wel onrespectvol vind als iemand tegen de kledingwens ingaat en bewust het verzoek naast zich neer legt en heen gaat in een broek.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:11

Als voorlichters in een rok naar de betreffende vmbo-school komen, wordt IMO een verkeerd beeld geschetst van de mensen die op die mbo-school werken. Ik neem aan dat vrouwelijke docenten op die mbo-school gewoon in broeken lopen, gezien het verhaal van de TS?

Stel, een x-aantal leerlingen van die vmbo-school kiest uiteindelijk voor een vervolgopleiding op die mbo-school. Dan worden ze alsnog geconfronteerd met vrouwen in broeken onder het personeel. Niet helemaal eerlijk lijkt mij - tijdens de voorlichting is immers een ander beeld geschetst. ;)

Ik weet overigens maar al te goed waar de schoen wringt, aangezien ik zelf als 'ongelovige' ben opgegroeid in een plaats waar zeer veel gereformeerden wonen.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:12

Blue_Eyes schreef:
@Whiterose: amen!
Men heeft mij weleens toegevoegd dat 'ik toch best intelligent overkwam, ondanks dat ik gereformeerd was'. Euh.... :+

Heerlijk! Wij doen thuis nog weleens een rondje "mooie missers" wat dit betreft ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:13

Precies. Als jij op straat loopt met een broek, zullen ze jou daar niet minder om respecteren. Maar jij komt op HUN terrein, in HUN huis, dus pas je je aan.

Ik vind het trouwens ook een beetje flauw om te roepen dat je alleen maar respect voor iemand hoeft te hebben als die ook respect voor jou heeft. Mijns inziens is dat niet zo. Ook als iemand geen respect voor jou heeft, kun jij dat nog wel voor diegene hebben. Het moet ergens beginnen en het wordt een moeilijke wereld als we het zo gaan doen ;)

Karin, weer val ik in herhaling: ze zijn niet achterlijk. Als jij je aanpast aan hun verzoek, wil dat niet zeggen dat ze denken dat op die school iedereen in rok loopt. Ze zullen hoogstens verwachten dat er iets van een basisrespect is voor hun overtuiging, dat degene die de voorlichting komt verzorgen (en dus op dat moment niet in de stal staat om uit te mesten!) op hun verzoek een rok draagt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:13

Maar ik denk dat het verkeerde beeld wel mee valt: ze weten dat het geen christelijke school is óók de leerlingen. Dus weten ze ook wel dat daar ook ander volk rondloopt dat niet meer in rokken rondloopt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:15

Nogmaals kleding beleid binnen een bedrijf vanwege veiligheid of iets dergelijks, vind ik heel wat anders dan verboden en verplichtingen in verband met het geloof.
Om de vraag aan de laars te lappen vind ik ook weer niet kunnen. Dan zou ik niet gaan...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:15

Karin, mijn ervaring is dat er aan alle kanten aandacht besteedt wordt aan het leven "buiten" de eigen omgeving. Wellicht niet altijd op adequate of bij anderen passende wijze, maar er wordt wel over gesproken. Ik vind het niet heel reëel om te veronderstellen dat studenten er dan heen zullen gaan met de verwachting iedereen in een rok aan te treffen. Ze fietsen zelf ook naar school enzo he, het is geen commune :)
Laatst bijgewerkt door WhiteRose op 03-11-09 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt