'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arnjojo

Re: 'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:52

Je sprak voor DE vleeseters en niet in jouw persoon.. En nee ik ben het daar niet mee eens. De vegetariers doen goed werk vind ik.. Houd niet in dat ik dommer ben en minder weet omdat ik vlees eet en voel me ook neit aangesproken..

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:06

Spekkienogwat; waar haal jij in hemelsnaam vandaan dat vleeseters minder verstand van de hele zaak hebben als ik? Sommige mensen zouden eens beter moeten lezen en zich niet meteen aangevallen moeten voelen Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:16

Magnummm schreef:
waar haal jij in hemelsnaam vandaan dat vleeseters minder verstand van de hele zaak hebben als ik?

volgens mij kwam dit niet van spekkie tenzij ik echt scheel begin te worden...

mijn moeder heeft trouwens enige tijd veganistisch gegeten... maar pff dat is echt moeilijk Ach gut . in de meeste simpele dingen zitten nog e-nummers met dierlijke producten.
heb wel groot respect voor mensen die dat kunnen volhouden aangezien je echt veel moet laten staan Bloos

maar ook ik als vleeseter laat een stukkie vlees steeds makkelijker staan... wij eten denk 3/4 keer per week een stukkie vlees en dan al niet meer zoveel als eerst. en de rest of een keer een eitje of vis of gewoon niks. ook ik sta zeker stil bij mijn eten, maar ik ben gewoon zo erg dat ik een stukkie vlees niet kan missen. net zoals ik persee chocola moet hebben in mijn slechte periodes Clown

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:16

Allereerst vraag ik me af wie zich nu aangevallen voelt, daarnaast keek ik in je beginpost en zag ik inderdaad dat er staat dat er 'altijd mensen zijn', blijkbaar heb ik daar overheen gelezen, mijn excuses daarvoor. Toch blijf ik dit topic lichtelijk vergezocht vinden, zeker omdat het in de mens z'n natuur zit om vlees te eten kan je het iemand niet kwalijk nemen dat ze geen vegetariër zijn, ook al weten ze misschien niet wat voor een leven die dieren hebben. (Ik zeg niet dat je het doet, maar zo komt het wel op mij over)

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:18

spekkiejnfu schreef:
Ik weet genoeg over wat voor een leven die dieren hebben, dus wie ben jij om te zeggen dat wij vleeseters er minder verstand van hebben dan jij, als vegetariër. Ik vind vlees echter véél te lekker om te laten liggen, dus doe ik het ook niet! (ik eet wel alleen biologisch vlees en melkproducten en scharreleieren)

spekkiejnfu schreef:
Neeeee, mijn bericht was een reactie op de tekstschrijver Clown om verwarring te voorkomen

Zie dit Rianneke Lachen

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:19

spekkiejnfu schreef:
Allereerst vraag ik me af wie zich nu aangevallen voelt, daarnaast keek ik in je beginpost en zag ik inderdaad dat er staat dat er 'altijd mensen zijn', blijkbaar heb ik daar overheen gelezen, mijn excuses daarvoor. Toch blijf ik dit topic lichtelijk vergezocht vinden, zeker omdat het in de mens z'n natuur zit om vlees te eten kan je het iemand niet kwalijk nemen dat ze geen vegetariër zijn, ook al weten ze misschien niet wat voor een leven die dieren hebben. (Ik zeg niet dat je het doet, maar zo komt het wel op mij over)

Voor de duidelijkheid heb én had ik het niet over ALLE mensen, er staat niet voor niets heel groot SOMMIGE! Verder zou je weten (als je dit topic heb gelezen, en de beginpost ook wat minder door aangevalde ogen) dat ik helemaal NIETS tegen vleeseters heb en dat dit niet op iedereen van toepassing is. Knipoog

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:22

En als jij goed had gelezen, heb ik daar zojuist mijn excuses voor aangeboden.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:23

spekkiejnfu schreef:
En als jij goed had gelezen, heb ik daar zojuist mijn excuses voor aangeboden.

Het was alleen even ter extra verduidelijking voordat meer mensen zich aangevallen voelen! Knipoog

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:25

ooo, oke! Lachen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:28

Ik ben bijna 18 en eet sinds m'n 6de geen vlees meer. Ziek geweest [en nog steeds vaak] maar no way dat ik vlees eet. Dan maar veel ijzerpilletjes en groentes e.d.

Ontopic :

Zoals je je beginpost schrijft, er zijn maar een paar mensen die zich aangevallen voelen waarschijnlijk en ook een paar mensen die andere mensen erop aan vallen. Om daarmee nou het hele niet vleesetende en vleesetende 'groep' op aan te spreken .. niet helemaal fair lijkt me. Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:39

Magnummm schreef:
Zie dit Rianneke

heb alles nog een keer gelezen en ben gewoon traag van begrip vandaag Clown

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:33

annastasia schreef:
oude collega van me, at geen vlees maar ook geen kaas omdat daar weer stremsel in zat, en geen gelatine. Wel dronk hij melk.
Wat zit daar dan weer voor verschil in. Dit zijn ook dierlijke producten

Die persoon is gewoon vegetariër. Kaas wordt gemaakt met behulp van kalfmaagjes, die zitten er ook in, en gelatine is van botten van dieren. Vegetariërs eten geen dieren dus ook geen gewone kaas en de meeste soorten drop en pudding (vanwege de gelatine) ook niet, maar drinken inderdaad wel melk. Er is wel vegetarische kaas trouwens, bij de biologische winkel, maar dat is best prijzig.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:35

Oamaru schreef:
Ik ben bijna 18 en eet sinds m'n 6de geen vlees meer. Ziek geweest [en nog steeds vaak] maar no way dat ik vlees eet. Dan maar veel ijzerpilletjes en groentes e.d.

Wat vervelend voor je. Eet je wel genoeg soja, noten en verse/rauwe producten?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 12:36

Oamaru; ik spreek helemaal niet de hele groep erop aan, want -nogmaals- ik heb het steeds over 'bepaalde' of 'sommige' mensen Knipoog

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:15

Fitch schreef:
Oamaru schreef:

Wat vervelend voor je. Eet je wel genoeg soja, noten en verse/rauwe producten?

Zo veel mogelijk, maar kennelijk niet genoeg. Huilen van het lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:33

Oamaru, waar heb je precies last van dan? Lachen
Ben ik gewoon even benieuwd naar.....

Overigens ken ik ook mensen met een ijzertekort (en/of die vaak ziek zijn), die wel vlees eten. Dus blijkbaar zegt wel vlees eten ook niet alles. Knipoog

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:47

Ik heb gister vol afgrijzing zitten kijken hoe mijn neefjes en nichtjes ( in een leeftijds categorie van 4 tm 9 jaar.) zonder blikken of blozen frinkandellen en andere vlees hapjes naar binnen werkten. Trots kwamen ze ook met de schaal bij mij, of ik ook iets van het "lekkers" wou. Nou nee bedankt! Ik vind het erg spijtig dat jonge kinderen wordt aangeleerd dat vlees eten heel normaal is, zonder dat ze ook maar enig benul hebben van hoe hun snack of iets anders tot stand komt.

Ik ben van mening dat "jij" als vegetarier wel degelijk verschil kunt maken. Een slap excuus als; Ja maar het ligt toch al in de winkel of het heeft toch geen zin als ik geen vlees ga eten, want ja dan zijn er nog een x aantal mensen die het wel doen gaan helemaal nergens over.
Als ál die mensen die zo denken, nou eens hun gedachten veranderden in het maakt wel uit dat ik geen vlees eet, dan weet ik zeker dat dat een hele hoop zal veranderen Lachen

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:51

roxiie schreef:
Ik heb gister vol afgrijzing zitten kijken hoe mijn neefjes en nichtjes ( in een leeftijds categorie van 4 tm 9 jaar.) zonder blikken of blozen frinkandellen en andere vlees hapjes naar binnen werkten. Trots kwamen ze ook met de schaal bij mij, of ik ook iets van het "lekkers" wou. Nou nee bedankt! Ik vind het erg spijtig dat jonge kinderen wordt aangeleerd dat vlees eten heel normaal is, zonder dat ze ook maar enig benul hebben van hoe hun snack of iets anders tot stand komt.

in de leeftijd van 4 t/m 9 kom nou, laat ze als ze dat lekker vinden toch lekker eten! Die leeftijd dat ze er zich druk om kunnen gaan maken komt nog wel hoor Slapen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:47

rebati schreef:
in de leeftijd van 4 t/m 9 kom nou, laat ze als ze dat lekker vinden toch lekker eten!

ik vind wel dat je ze mag leren waar het vandaan komt Bloos tegenwoordig leven kinderen toch al snel met het idee dat melk uit de fabriek komt enzo...

maar ik denk dat jullie niet op mijn werk moeten komen kijken want daar kijk ik zelfs met een scheef gezicht naar...
werk in een personeelskantine van een echt mannebedrijf en wat die naar binnen sjorren in die paar minuten Ach gut we zijn bezig om het te veranderen maar weten het juiste plan der aanpak nog niet... wij bakken iedere dag vette hap (van vlees uiteraard)... en op zich is dat helemaal niet erg als de mensen soms een keer wat lekkers pakken en daar is het ook voor bedoelt... maar er zijn gewoon steeds meer mensen die iedere dag 3/4 broodjes frikandel naar binnen proppen ofzo Ach gut ik moet zeggen dat als je er zo met je neus boven op staat je nog maar 1 keer in de maand ofzo wat vets eet Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:56

Ik vind ook dat je het kinderen wel mag leren, maar je kunt het ze natuurlijk echt niet kwalijk nemen op die leeftijd, dat ze enthousiast met een schaal aan komen zetten. Knipoog
Dat is gewoon lief, weten zij veel.

Ik leer het mijn kind dus wel en die leeft nog steeds vegetarisch (en ze is kerngezond en energiek Lachen ). Ben wel heel benieuwd of ze dat op wat oudere leeftijd ook blijft doen. Tot nu toe taalt ze niet naar vlees, ze roept meteen 'neeeeee, vies!!!!'
Maar ze heeft het nog nooit gegeten, dus de tijd zal het leren of ze het echt niet gaat eten uit principe of dat ze het misschien echt niet lust of dat ze het uiteindelijk wel (bewust!!!) gaat eten. Het is uiteindelijk haar lijfje, haar leven, maar ik vind zeker als ouder dat ik haar bewust moet maken over waar vlees , vis en gevogelte vandaan komt. Ja

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:24

dat vind ik een juiste instelling Pling
en nu vind ze het natuurlijk vies omdat ze het nog nooit heeft gegeten en omdat jij het ook niet eet.
het zou kunnen dat zij het straks super lekker gaat vinden Bloos net zoals mijn moeder bijv nooit zuurkool klaarmaakte omdat zij het niet luste en ik het 1 keer at bij een vriendinnetje en het meteen mijn lievelingseten werd Clown

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:27

Twiggy2008 schreef:
Ik vind ook dat je het kinderen wel mag leren, maar je kunt het ze natuurlijk echt niet kwalijk nemen op die leeftijd, dat ze enthousiast met een schaal aan komen zetten. Knipoog
Dat is gewoon lief, weten zij veel.

Ja juist dat vind ik dus ook zo.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:34

roxiie schreef:

4 tot 9 jaar, kom op zeg. Mogen kinderen ook nog kind zijn of moeten ze meteen al maatschappelijk verantwoord bezig zijn?
Het is belangrijk dat ze weten wáár het vandaan komt (ik vind het ook verschrikkelijk wanneer ze denken dat melk uit de fabriek komt...) maar om ze nou iets te verbieden wat kinderen over het algemeen vreselijk lekker vinden. Laat ze die keuzes maken wanneer ze ouder zijn én hun eigen keuzes kunnen maken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:44

verbieden werkt naar mijn idee vaak niet echt... dan is het verlangen naar vlees zo groot dat ze het stiekum gaan proberen ofzo en dan vind ik niet dat je goed bezig bent als ouder Bloos

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:49

Ik wordt ook vaak ''aangevallen'' voor op de manier hoe ik over 'vlees eten' denk. En ik snap best dat mensen het raar vinden hoe ik er tegen aan kijk, maar waarom zou ik er zo niet over mogen nadenken?
Ik eet bijvoorbeeld geen varken meer. Waarom niet? Omdat ik gezien, gehoort en gelezen heb hoe het met de varkens er aan toe gaat voordat ze op mijn bord liggen. Ik eet ook geen kalf, lam, geit en ga zo maar door. Het enige wat ik dus wel eet is kip en koe omdat ik vind dat mensen zijn gemaakt om vlees te eten, ik vind dat een mens vlees nodig heeft, alle vitamines en andere dingen die in vlees zitten hebben wij nodig. Het liefst eet ik biologisch vlees omdat ik het nog steeds afschuwelijk vind hoe er met de dieren wordt omgegaan, helaas is dit vlees vaak 2 á 3 keer zo duur.
Mensen verklaren mij dus vaak voor gek waarom ik wel kip en koe eet maar de rest niet. Het gaat er bij mij om dat er geen grenzen meer zijn. Tegenwoordig zit er bij bijna elk recept vlees in begrepen, waarom? Dat is helemaal niet nodig. 2 keer per week een 'stuk' vlees is meer dan genoeg. Dat is wat een mens nodig heeft.
Ook hoe er met dieren wordt omgegaan voordat het naar de slacht gaat is belachelijk. Dieren worden met zn 100en in een klein hokje gepropt zodat de boeren/slagers/slachters meer geld verdienen, hoe meer dieren ze slachten, hoe meer vlees, hoe meer ze verkopen hoe meer geld hun verdienen. Waar ligt de grens bij hun?

Zo kan ik door gaan op leer en bont. Geen vlees, geen leer? Ik denk er precies hetzelfde over. Ik heb wel leren schoenen, dit omdat dit beter voor je voeten is. Wat je voeten dus nodig hebben. Bont zal ik nooit maar dan ook nooit kopen. Dit heb ik niet nodig. Bont is alleen voor de show, mensen hebben het dus helemaal niet nodig, en vind ik het dus belachelijk dat er dieren worden dood gemaakt zodat wij er ''mooi'' uit zien.
Er worden dagelijks zo veel dieren dood gemaakt zodat wij het kunnen gebruiken voor de show, voor de mooiheid, omdat wij elke dag een stuk vlees op onze bord willen hebben, dingen die dus allemaal niet nodig zijn en waarvoor eigenlijk?

Grenzen dus, waar ligt de grens om een dier dood te maken zodat wij het kunnen gebruiken? Zolang een mens het echt nodig heeft en er goed met het dier wordt omgegaan voordat het naar de slacht gaat vind ik het bij wijze van spreke 'prima'.
Het ligt ook een deel aan kennis denk ik. Twee derde van de mensen die vlees eet/bont koopt weet niet wat er met de dieren gebeurt voordat zij het eten of dragen. Laat hun dit in levende lijve zien en dan denk ik dat de helft hun mening verandert.
En de andere helft? Die zal vast vlees blijven eten en bont dragen. Maar ik respecteer hun mening, ookal ben ik het er niet mee eens.

De wereld veranderen begint bij jezelf, negeer de mensen die zeggen dat het niet uitmaakt dat 'alleen' jij dit doet en dat het dan niet helpt, houd je eigen mening en blijf die vooral houden! Je wilt niet weten hoevaak ik gezeik heb gehoort over mijn mening, maar ik houd hem.
Maar luister ook vooraal naar andere en hun mening, respecteer die ook.