Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:40

Ik lees op dezelfde site iig dat er nu 104 gevallen in het ziekenhuis liggen met Omicron en 12 doden.
Dus zeg 116 omicron cases die dusdanig ernstig zijn dat ze opgenomen zijn (geweest).
Als je dat afzet tegen de hoeveelheid besmettingen waarvan nu zo'n 60% omicron is dan is het % opgenomen toch nog heel laag eigenlijk.
(Elke opname is uiteraard teveel, maar laten we het in perspectief houden)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:46

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:51

Het wijzen blijft lastig.
Er is natuurlijk ook echt een asociale groep die al 2 jaar gewoon doet waar het zin in heeft, dat is gewoon zo net als er altijd mensen zullen zijn die foor rood licht rijden of dronken in de auto stappen.

Maar het grootste deel doet heus zijn best. Je kan gewoon niet zeggen dat als iemand gaat winkelen in Belgie deze dus automatisch een rotzak is. Het is net zo goed mogenlijk dat diegene al bijna 2 jaar thuiswerkt en eigenlijk nooit iemand ziet maar zichzelf af en toe een uitstapje gunt.
Je hebt ook de groep die zichzelf over de borst strijkt zo goed aan de regels te houden, maar wel continue bij familie gaat eten, welliswaar niet met teveel maar wel meermaals per week.
Dan heb je nog de groep die niet eens merkt dat er een lock down is omdat ze sowieso meer op zichzelf zijn. Die doet niet meer of minder zijn best.
Het is geen wedstrijd :n

Ik vind het voor heel verl mensen erg triest: voor mensen die niet weten of ze misschien hun studie moeten wisselen omdat er geen toekomst meer zit in de reisbranche of horeca, de mensen die hun werk in de zorg niet meer aankunnen, mensen die in verslavingen geland zijn, mensen die niet aan een stage adres kunnen komen door het corona beleid en ook geen tussenjaar kunnen nemen, mensen die hun familie al bijna 2 jaar niet gezien hebben, voor mensen die hun familie verloren hebben, voor mensen die hun kleinkind pas op 2 jarige leeftijd of later zien, voor mensen die in depressies of psychoses terecht gekomen zijn, voor mensen die hun bedrijf ten gronde hebben zien gaan, voor mensen die niet weten of ze nog een inkomen hebben volgende week, voor mensen die pijn lijden omdat er van alles dicht en uitgesteld is, voor mensen die al 3x hun bruiloft afgezegt hebben etc etc etc. Het is allemaal erg complex en voor iedereen anders.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-12-21 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:54

Ik denk zolang ze nog steeds niet kunnen duiden waar de haarden zitten, je sowieso niet perse kunt wijzen.. Ik vind dat ook echt wel irritant..
Wie weet waar die mensen geweest zijn, die nu in het ziekenhuis liggen... Een buurthuis, een verjaardagsvisite, een religieuze bijeenkomst... t zal niet allemaal bij de kapper of de Ikea zijn geweest denk...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:59

Sizzle schreef:
Je kan gewoon niet zeggen dat als iemand gaat winkelen in Belgie deze dus automatisch een rotzak is.

Misschien geen rotzak. Maar enige vorm van egoisme bespeur ik hier wel. Het zijn toch voornamelijk stelletjes, vriendengroepjes en ouders met kinderen die de grens overwippen om te gaan shoppen, als ik van de beelden moet uitgaan. Lekker voorbeeld ben je overigens voor je kinderen dan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:00

Je kan gewoon niet zeggen dat als iemand gaat winkelen in Belgie deze dus automatisch een rotzak is. Het is net zo goed mogenlijk dat diegene al bijna 2 jaar thuiswerkt en eigenlijk nooit iemand ziet maar zichzelf af en toe een uitstapje gunt.

Sluiten van de grenzen is dan nog een optie. Zolang er gereisd wordt, wordt er risico genomen. Ik vind het bovenstaande een voorbeeld van on verantwoordelijk gedrag en dat kunnen we nu missen als het spreekwoordelijke kiespijn. Ik vind ook dat mensen daarop aangesproken mogen worden. Het gaat nu in de trant van: het is niet verboden, dus we doen het gewoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:02

Tja, de een gaat op concours in het buitenland en vind dat moeten kunnen en de ander gaat een kerstcadeau kopen maar wel met masker. Anderen zijn wellicht in eigen land maar zien toch heel veel mensen. Het is geen weegschaaltje dat is niet zinvol.

Ik heb het niet over de mensen die schijt hebben aan alles, die zijn ook zonder covid hinderlijke mensen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:05

bigone schreef:
996981 schreef:
Klopt. En er op aanspreken dat het normaal is dat je een bron plaatst als je beweringen doet haalt geen fluit uit. Heel vervelend

https://amp.theguardian.com/world/2021/ ... ases-surge

Blijkbaar zijn mijn Google skills in het Engels beter dan enkelen hier, maar bij deze !
En 996981, waar is jouw bron over een post van een aantal dagen geleden ?

Bedankt! Wil je voortaan gewoon altijd een bron bij je posts zetten zoals iedereen hier doet? Dat is makkelijk.

Ik vraag me af waarom je het nog niet ziet in de cijfers dan, zoals Veerle liet zien, als het echt zo stijgt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:05

Babootje schreef:
Sizzle schreef:
Je kan gewoon niet zeggen dat als iemand gaat winkelen in Belgie deze dus automatisch een rotzak is.

Misschien geen rotzak. Maar enige vorm van egoisme bespeur ik hier wel. Het zijn toch voornamelijk stelletjes, vriendengroepjes en ouders met kinderen die de grens overwippen om te gaan shoppen, als ik van de beelden moet uitgaan. Lekker voorbeeld ben je overigens voor je kinderen dan.

Waar het wel om gaat is dat net deze mensen allemaal geen mondkapje droegen en er stewards dienden ingezet te worden om ze er op te wijzen
Naar het buitenland gaan is inderdaad niet verboden maar je dient je aan de daar geldende maatregelen te houden en dat werd niet gedaan
Het was dus duidelijk we mogen daar gaan shoppen , eten enz volgens onze regels ( waar mondkapje niet verplicht is , bij ons bij drukte wel ook op straat en staat ook met borden aangegeven )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:08

Dat zijn wellicht deels ook die aso‘s die we altijd al in de samenleving hadden, het type dat op een invalide parkeerplaats gaat staan en stelselmatig voordringt bij de bakker.
Je daar druk over maken maakt vooral je eigen leven onaangenamer helaas.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-12-21 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

@sureido, omdat mijn plaatje ziekenhuisopnamen laat zien, en als het personeel thuis zit vanwege een verkoudheid/milde besmetting, dan zie je dat niet in het plaatje. Maakt het nog wel lastig natuurlijk.

BigOne

Wanneer mensen de grens over gaan en zich aan de regels houden of op vakantie , geen moeite mee. Hier kon je zaterdag over de koppen lopen in sommige steden dus dat is precies hetzelfde. Heb wel moeite met de kleine groep die zich totaal nergens aan houd zoals op die kerstmarkt in Wijster of sommige groepjes die stennis staan te trappen en mensen bedreigen omdat ze zich wel aan de regels houden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:10

Ik ben iemand die de grens regelmatig overgaat, maar ik woon er 1 km van af. Ik ga met kerst ook uiteten in België. Sorry not sorry.. (als er iig geen extra maatregelen komen in België :D)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:10

veerledec schreef:
@sureido, omdat mijn plaatje ziekenhuisopnamen laat zien, en als het personeel thuis zit vanwege een verkoudheid/milde besmetting, dan zie je dat niet in het plaatje. Maakt het nog wel lastig natuurlijk.

Mijn post ging ook niet over ziekenhuisopnames maar de problemen van personeel, bij verpleging, brandweer, politie.
Wanneer in die groepen grote tekorten ontstaan heb je gewoon een levensgroot probleem .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:15

Ik rij ook regelmatig naar „het buitenland“, de Hornbach in eigen land zit nou eenmaal verder weg dan die in het buitenland. Dan ben ik dus ook aan het „winkelen“ in het buitenland, maar de kans dat daar iets uitgewisseld gaat worden in zo’n gigantische bouwmarkt is nihil en dan ook nog met masker en ingeent. Maar ja, je ziet wel die asociale buitenlandse nummerplaten op de weg die het allemaal niets kan schelen ;)

Mijn buurman (risicogroep want 65+) is net naar Japan gevlogen, de aso…..om zijn vrouw weer eens te zien na 1,5 jaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:18

996981 schreef:
Suzanne F. schreef:
Tja maar hoelang werkt die booster? Krijgen we dan weer: oh ja na 6 maanden moet je toch weer boosteren hoor want de werkzaamheid en bescherming neemt weer af. En dat om de zoveel maanden? Daar heb ik toch ook geen trek in eigenlijk.

Nog erger; de booster blijkt (ook) niet te helpen tegen een nieuwe mutatie

Bron ?

Pandora2

Needje schreef:
Weten we wat de maatregelen in Zuid Afrika verder zijn?
Gezien de besmettingen ook daar weer teruglopen.

oh al gevonden. level 1.
https://sacoronavirus.co.za/2021/09/30/ ... ober-2021/

Ah kijk, als de besmettingen in Z.-Afrika nu ook weer teruglopen, vind ik onze alpenpiek op het plaatje van Veerle op de vorige pagina nog meer bijzonder ( of bijzonderder :+ ). Ik kan mij echt maar moeilijk voorstellen dat omikron hier niks mee te zien had in BE.

sureido

Sizzle schreef:
Ik rij ook regelmatig naar „het buitenland“, de Hornbach in eigen land zit nou eenmaal verder weg dan die in het buitenland. Dan ben ik dus ook aan het „winkelen“ in het buitenland, maar de kans dat daar iets uitgewisseld gaat worden in zo’n gigantische bouwmarkt is nihil en dan ook nog met masker en ingeent. Maar ja, je ziet wel die asociale buitenlandse nummerplaten op de weg die het allemaal niets kan schelen ;)

Mijn buurman (risicogroep want 65+) is net naar Japan gevlogen, de aso…..om zijn vrouw weer eens te zien na 1,5 jaar.

Bij ons zijn ook altijd erg veel Belgen die naar de supermarkt komen omdat het hier goedkoper schijnt te zijn.

Wij tanken bij België, zij komen hier naar de Appie :P

Popstra

In elke wereld stad kan/kon je elk weekend over de koppen lopen zo druk.
Snap echt niet waarom dit nu zo aangekaart word. Als er zaterdag geen lockdown aangekondigd was geweest piepte er niemand over!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:20

Maar hier is alles ook vrij dichtbij te krijgen.
Ik denk dat mensen die naar Antwerpen of Gent gaan het in Nederland dichterbij kunnen vinden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:23

Pandora2 schreef:
Needje schreef:
Weten we wat de maatregelen in Zuid Afrika verder zijn?
Gezien de besmettingen ook daar weer teruglopen.

oh al gevonden. level 1.
https://sacoronavirus.co.za/2021/09/30/ ... ober-2021/

Ah kijk, als de besmettingen in Z.-Afrika nu ook weer teruglopen, vind ik onze alpenpiek op het plaatje van Veerle op de vorige pagina nog meer bijzonder ( of bijzonderder :+ ). Ik kan mij echt maar moeilijk voorstellen dat omikron hier niks mee te zien had in BE.

Wat trouwens ook is: hoe waren vorige golven in Zuid Afrika en de ziekenhuisopnames?

Want als er met bijvoorbeeld Delta wel veel zh opnames zijn geweest gaat het argument ‘maar jongere bevolking’ ook niet op. Ben ik wel benieuwd naar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:24

Citaat:
Citaat:
Tja maar hoelang werkt die booster? Krijgen we dan weer: oh ja na 6 maanden moet je toch weer boosteren hoor want de werkzaamheid en bescherming neemt weer af. En dat om de zoveel maanden? Daar heb ik toch ook geen trek in eigenlijk.

Ik zie het probleem met meerdere vaccinaties echt niet? waarom is dat nu ineens lastig?

Overigens,als ik een beetje google, dan lees ik dat de booster wel helpt tegen omicron..
Een echt vaccin verwachten ze rond maart misschien (Bron: googlen op 'booster tegen omicron')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:35

bigone schreef:
996981 schreef:

Bron ?

Het is een mogelijk scenario. Geen statement :')
Echt wat een kinderachtige weg sla je in.

Maargoed; kijk even de laatste 10 minuten van de laatste persconferentie en je ziet Van Dissel zelf zeggen dat hij niet weet of een booster helpt tegen de huidige variant

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:36

sureido schreef:
Wat trouwens ook is: hoe waren vorige golven in Zuid Afrika en de ziekenhuisopnames?

Want als er met bijvoorbeeld Delta wel veel zh opnames zijn geweest gaat het argument ‘maar jongere bevolking’ ook niet op. Ben ik wel benieuwd naar.

Geen idee eigenlijk hoe het met de vorige golven in Z-Afrika ging. Moeten we eens opsnorren ergens :D
Of ik zal het mijn ex-collega vragen als ik hem te pakken krijg. Die woont in Tzaneen al enkele jaren.

Die aangepaste vaccins kunnen we binnen een maandje of 6 verwachten, aldus onze opperviroloog. Al geven ze 3 maanden aan, maar dat is niet helemaal realistisch schijnt het.
En ondertussen liggen er ook nog heel veel ' originele ' vaccins op het schap die ook een vervaldatum hebben :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:38

Ik heb even het AD artikel over de persconferentie erbij gezocht:
(ik ga echt die PC niet kijken.. :') )

Citaat:
"Tegelijkertijd benadrukte de RIVM-baas dat een boostervaccinatie een ‘opfrissing’ van het afweersysteem geeft en dat na die booster de bescherming tegen infectie van de omikronvariant weer toeneemt. Hij riep iedereen op om de boostervaccinatie dus vooral te gaan halen."

https://www.ad.nl/buitenland/experts-bo ... ~a43e79e9/