Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:45

Lieve mensen, ik ben een tijd alleen maar even binnengevallen, heb ook niet alles gelezen. Het is hier in Spanje ook echt om moedeloos van te worden en terug naar Nederland is net zo link eigenlijk. We zijn weer volledig bevoorraad voor een tweede lockdown, diverse gebieden in onze regio zitten alweer dicht met hele strenge maatregelen.

Gisteren vier dorpsgenoten positief en die wonen hier allemaal maar een goede 200 meter vandaan. Een jonge vent die nog bij zijn ouders woont, ook ouders positief en zijn beste vriend. De laatste is de kleinzoon van onze buren, die familie wordt vandaag volledig getest. Natuurlijk, als echte Spanjaarden, veel contact met elkaar gehad. Vorige week zaterdag hoorden we de vriendengroep tot diep in de nacht lol hebben met elkaar bij het zwembad wat opa voor ze heeft gebouwd hiernaast (ook wel een 150 meter verder hoor, we wonen lekker vrij). Tja, alles is hier al vroeg dicht, dus zoeken ze elkaar op andere plekken op en die vriendengroep is als één groot gezin, hun hele leven al. Verstandig, nee, logisch, tja ... De gevolgen worden nu zichtbaar.

Wij hebben beide knullen (nou ja, eind 20-ers) gesproken, maar wel 10 dagen geleden en op veilige afstand. Maar het komt erg dichtbij nu en ik maak me vooral zorgen om de ouderen in die gezinnen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:46

Ook al doe je nog zo je best om het niet te krijgen, als het tegen zit krijg je het toch wel

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:48

MoniqueT schreef:
Lieve mensen, ik ben een tijd alleen maar even binnengevallen, heb ook niet alles gelezen. Het is hier in Spanje ook echt om moedeloos van te worden en terug naar Nederland is net zo link eigenlijk. We zijn weer volledig bevoorraad voor een tweede lockdown, diverse gebieden in onze regio zitten alweer dicht met hele strenge maatregelen.

Gisteren vier dorpsgenoten positief en die wonen hier allemaal maar een goede 200 meter vandaan. Een jonge vent die nog bij zijn ouders woont, ook ouders positief en zijn beste vriend. De laatste is de kleinzoon van onze buren, die familie wordt vandaag volledig getest. Natuurlijk, als echte Spanjaarden, veel contact met elkaar gehad. Vorige week zaterdag hoorden we de vriendengroep tot diep in de nacht lol hebben met elkaar bij het zwembad wat opa voor ze heeft gebouwd hiernaast (ook wel een 150 meter verder hoor, we wonen lekker vrij). Tja, alles is hier al vroeg dicht, dus zoeken ze elkaar op andere plekken op en die vriendengroep is als één groot gezin, hun hele leven al. Verstandig, nee, logisch, tja ... De gevolgen worden nu zichtbaar.

Wij hebben beide knullen (nou ja, eind 20-ers) gesproken, maar wel 10 dagen geleden en op veilige afstand. Maar het komt erg dichtbij nu en ik maak me vooral zorgen om de ouderen in die gezinnen.

Ik zag het gister voorbij komen, heftig weer hoor!
Maar als de hele stad op slot gaat weet je wel waar je aan toe bent.

Dat vind ik zo moeilijk aan nederland. In de ene gemeente mag dit weer niet en in de andere dat weer wel. Beter is om een landelijke regelgeving te maken.
Dus overal bijvoorbeeld mondkapjes.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:49

Beetje Monique heftig.
Zat net aan jullie te denken. Dit is niet soort bericht waar ik op hoopte.
Sterkte!

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:56

Tja, maar Monique, het is toch ook niet zo slim van ze. Ik bedoel maar, ik heb al sinds half maart niemand meer omhelsd. Ik vind dat zelf ook verschrikkelijk maar het is nu eenmaal zo. En je ziet dan toch dat ze elkaar om de hals vliegen. Dat kan gewoon nu niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:07

Gister getuige geweest van een dergelijke groep. Een grote groep familie/vrienden? Met twee ouders en een hele grote groep tussen 18 en 30 denk ik. Allemaal omhelzen, kussen handen schudden, groepsfoto maken op elkaar gepakt. Echt werkelijk -O- -:(- niemand wilde de groepsfoto voor ze maken gelukkig dus hebben ze het zelf maar gedaan. Hoe bereik je een dergelijke groep wel?

Het blijft zo beroerd naar, afstand houden is kennelijk onmogelijk
Waardoor er steeds meer trieste verhalen van zieke mensen komt.

Grote knuf voor iedereen die nu bekenden heeft die knokken tegen dit klo te virus. :(:)

En de ellende is ook nog, diegene die dadelijk het hardtst gaan piepen dat het oneerlijk is dat er weer dingen dicht gaan zijn waarschijnlijk diegenen die nu de boel verklo ten. -O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:10

Ik zag mijn zussen vorig weekend. We zaten goed op afstand. Bij het weggaan vroeg mijn oudste zus "Jij omhelst nog steeds niet he?" Nee. Dat doe ik niet.
En toch begrijp ik het wel. Mijn zussen wonen alle drie alleen. Ik heb een gezin van 5. Dat scheelt echt in eenzaamheid. Twee van mijn zussen hebben afgesproken dat zij elkaar wel omhelzen als ze elkaar zien. En van mijn zussen doet het niet, ik ook niet. Score: 50% :knuffel:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:14

Dit was een groep van zeker 25 man. Die zich absoluut niet aan welke maatregel ook hielden. Alsof er geen virus is.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:18

Sterkte Monique, erg herkenbaar ook.
Rien , kan het me voorstellen van je alleenwonende zussen. En als je samen een afspraak maakt en verder geen contact hebt met anderen , kan dat ook wel volgens mij. Een buddy waar je een knuffel aan kan geven.

Ik hebt het met man en 1 zoon nog thuiswonend ook vrij makkelijk natuurlijk

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:19

Fitzroy schreef:
Tja, maar Monique, het is toch ook niet zo slim van ze. Ik bedoel maar, ik heb al sinds half maart niemand meer omhelsd. Ik vind dat zelf ook verschrikkelijk maar het is nu eenmaal zo. En je ziet dan toch dat ze elkaar om de hals vliegen. Dat kan gewoon nu niet.

Klopt, helemaal niet slim, wij doen het zelf echt niet. Maar het is inderdaad een harde les zo. Ik kan ook niet aangeven hoe anders dat gevoel bij Spanjaarden is, voor ons is het gezin degenen waar we mee in huis wonen, zelfs onze volwassen kinderen hebben we niet aangeraakt toen we in Nederland waren. Voor hen is het gezin een echte ´grootfamilie´.

Juist deze jongens waren naar ons toe super respectvol, ze kwamen hier weleens groenten afleveren en vorige week was een van hen hier als verzekeringsagent. Met masker, keurig op afstand, hulp aanbiedend voor als we zelf niet graag de deur uitgingen voor boodschappen. Zeker geen corona-ontkenners. Maar zich volgens mij niet bewust van dat ook hun eigen kring niet veilig hoeft te zijn. Het lijkt er trouwens op dat de bron van deze besmetting juist in een kliniek zit, waar de verzekeringsagent naar toe moest voor problemen met zijn knie. Hij kon daar sneller terecht dan in het reguliere ziekenhuis, vond de baas wel zo prettig.

@Purny: landelijke maatregelen zijn duidelijker, maar in een land als Spanje wat 12 keer groter is dan Nederland en met 46 miljoen inwoners, is dat ook niet praktisch. In Madrid bijvoorbeeld (en ook bij ons nu) zijn de coronacijfers veel en veel slechter dan bijvoorbeeld in bepaalde kustgebieden.

@Tienus, dank voor je medeleven.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 28-09-20 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:20

Ik ben niet zo knuffelig, dus dat mis ik echt totaal niet :+ Net als dat zoenen bij felicitaties en begroetingen, dikke prima zo :')

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:21

Relaxed schreef:
Ik ben niet zo knuffelig, dus dat mis ik echt totaal niet :+ Net als dat zoenen bij felicitaties en begroetingen, dikke prima zo :')

Ha ja, met de meeste mensen vind ik het ook wel prima hoor!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:22

MoniqueT schreef:
Fitzroy schreef:

Klopt, helemaal niet slim, wij doen het zelf echt niet. Maar het is inderdaad een harde les zo. Ik kan ook niet aangeven hoe anders dat gevoel bij Spanjaarden is, voor ons is het gezin degenen waar we mee in huis wonen, zelfs onze volwassen kinderen hebben we niet aangeraakt toen we in Nederland waren. Voor hen is het gezin een echte ´grootfamilie´.

Juist deze jongens waren naar ons toe super respectvol, ze kwamen hier weleens groenten afleveren en vorige week was een van hen hier als verzekeringsagent. Met masker, keurig op afstand, hulp aanbiedend voor als we zelf niet graag de deur uitgingen voor boodschappen. Zeker geen corona-ontkenners. Maar zich volgens mij niet bewust van dat ook hun eigen kring niet veilig hoeft te zijn. Het lijkt er trouwens op dat de bron van deze besmetting juist in een kliniek zit, waar de verzekeringsagent naar toe moest voor problemen met zijn knie. Hij kon daar sneller terecht dan in het reguliere ziekenhuis, vond de baas wel zo prettig.

@Purny: landelijke maatregelen zijn duidelijker, maar in een land als Spanje wat 12 keer groter is dan Nederland en met 46 miljoen inwoners, is dat ook niet praktisch. In Madrid bijvoorbeeld (en ook bij ons nu) zijn de coronacijfers veel en veel slechter dan bijvoorbeeld in bepaalde kustgebieden.

@Tienus, dank voor je medeleven.

Ik bedoelde ook stedelijke maatregelen. Dus niet alleen wijken op slot maar gewoon heel Madrid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:25

Ach Monique had gehoopt dat het daar toch minder zou worden.. vervelend voor jullie.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:27

purny schreef:
MoniqueT schreef:

Ik zag het gister voorbij komen, heftig weer hoor!
Maar als de hele stad op slot gaat weet je wel waar je aan toe bent.

Dat vind ik zo moeilijk aan nederland. In de ene gemeente mag dit weer niet en in de andere dat weer wel. Beter is om een landelijke regelgeving te maken.
Dus overal bijvoorbeeld mondkapjes.

Overal mondkapjes is alleen nuttig als ze ook daadwerkelijk goed gebruikt worden.
De manier waarop ze nu gebruikt worden is zinloos dus kan je het net zo goed niet doen.

De cijfers van nu zijn denk ik ook niet te vergelijken met eerder dit jaar. Het zou mij niets verbazen dat we eerder dit jaar ook zoveel positieve uitslagen gehad zouden hebben als we toen evenveel testcapaciteit gehad zouden hebben als nu.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:27

Vanavond persco

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:31

Het Spaanse RIVM, zeg maar, wil ook heel Madrid dicht, de burgemeester werkt nog niet mee. Komt vanzelf, maar weer veel te laat. Hier gaat het nu ook per dorp, lastig.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:32

Karin_deB schreef:
Overal mondkapjes is alleen nuttig als ze ook daadwerkelijk goed gebruikt worden.
De manier waarop ze nu gebruikt worden is zinloos dus kan je het net zo goed niet doen.

De cijfers van nu zijn denk ik ook niet te vergelijken met eerder dit jaar. Het zou mij niets verbazen dat we eerder dit jaar ook zoveel positieve uitslagen gehad zouden hebben als we toen evenveel testcapaciteit gehad zouden hebben als nu.

Daarom vind ik het op dit moment aardig paniekvoetbal....

In maart keken ze naar de ic opnames, die waren leidend voor de maatregelen.

Toen lagen er 1400 mensen op de ic..

Op dit moment 127....

Ja, het loopt op, maar lang niet zo hard als in maart.

Om nu al volledig in de paniek te schieten, want oj de besmettingen.....

Als er in maart net zoveel getest zou zijn als nu, hadden we de huidige besmettingen x10 gehad ofzo..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:33

Relaxed schreef:

Ik ook niet, maar heb toch wel een paar mensen waar ik het wel fijn mee vind. Helemaal nu je al zo lang afstand van iedereen houdt. := Nadeel is dat ik ook wantrouwend word, want houden mensen zich wel zo goed aan de richtlijnen als dat ze zeggen. :+ Dat zoenen en handen schudden mis ik absoluut niet, nee. Dat mag van mij helemaal afgeschaft worden, met 99 van de 100 mensen wil ik dat helemaal niet haha.

Monique wat enorm vervelend zeg!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:33

Je mag me voor gek verklaren maar ik denk dat "het niet goed gebruiken van mondkapjes" niet zo vreselijk is.
Als ik niet ziek ben en mijn huisgenoten zijn dat ook niet EN ik gebruik een mondkapje, dan maakt het geen moer uit of ik dat op- en af zet. Of ik dat de hele dag op heb. Of ik dat hergebruik na het ding een week in het zonlicht te hebben gelegd. Of ik nou mijzelf aanraak met of zonder mondkapje, als ik niet ziek ben maakt dat helemaal niets uit. Anders wordt het pas, als ik wel ziek ben. Dan moet ik er zorgvuldig mee omgaan. En dan nog.... als ik ziek ben, en ik raak met mijn virushanden mijzelf aan, dan nog maakt het niet uit. Anders is het als ik ziek ben, mijn mondkapje afzet op de verkeerde manier. En met mijn besmette handen iets of iemand aanraak. Ik ben niet zo bang voor het verkeerd gebruik van mondkapjes. Degenen die weten dat ze besmet zijn moeten toch al binnen blijven, dus die kom ik -met of zonder mondkapje- buiten niet tegen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:35

Ik heb het idee dat vanavond gezegd gaat worden dat risico groepen in isolatie moeten...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:35

Dat werkt toch niet? Mijn man heeft astma, mag ik dan wel of niet naar buiten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:36

Ik dacht morgen. Ben benieuwd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:36

Naar buiten denk ik wel, maar geen mensen opzoeken...
Ik weet het niet he ik gok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:37

En ik las iets over kapsters die mondkapjes op moeten, lijkt me overigens een prima maatregel. Altijd beter dan alles weer voor zoveel weken dicht. Dan zou ik liever een hele dag met een mondkapje oplopen.

Wat ik trouwens ook wel bijzonder vind, Gorden heeft positief getest, maar zit zonder klachten thuis (zie AD) Voor opnames werd hij steeds preventief getest en ineens was het positief, maar er wordt geschreven dat hij dus helemaal geen klachten heeft.