Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MoniqueT schreef:Lieve mensen, ik ben een tijd alleen maar even binnengevallen, heb ook niet alles gelezen. Het is hier in Spanje ook echt om moedeloos van te worden en terug naar Nederland is net zo link eigenlijk. We zijn weer volledig bevoorraad voor een tweede lockdown, diverse gebieden in onze regio zitten alweer dicht met hele strenge maatregelen.
Gisteren vier dorpsgenoten positief en die wonen hier allemaal maar een goede 200 meter vandaan. Een jonge vent die nog bij zijn ouders woont, ook ouders positief en zijn beste vriend. De laatste is de kleinzoon van onze buren, die familie wordt vandaag volledig getest. Natuurlijk, als echte Spanjaarden, veel contact met elkaar gehad. Vorige week zaterdag hoorden we de vriendengroep tot diep in de nacht lol hebben met elkaar bij het zwembad wat opa voor ze heeft gebouwd hiernaast (ook wel een 150 meter verder hoor, we wonen lekker vrij). Tja, alles is hier al vroeg dicht, dus zoeken ze elkaar op andere plekken op en die vriendengroep is als één groot gezin, hun hele leven al. Verstandig, nee, logisch, tja ... De gevolgen worden nu zichtbaar.
Wij hebben beide knullen (nou ja, eind 20-ers) gesproken, maar wel 10 dagen geleden en op veilige afstand. Maar het komt erg dichtbij nu en ik maak me vooral zorgen om de ouderen in die gezinnen.
Fitzroy schreef:Tja, maar Monique, het is toch ook niet zo slim van ze. Ik bedoel maar, ik heb al sinds half maart niemand meer omhelsd. Ik vind dat zelf ook verschrikkelijk maar het is nu eenmaal zo. En je ziet dan toch dat ze elkaar om de hals vliegen. Dat kan gewoon nu niet.
MoniqueT schreef:Fitzroy schreef:Tja, maar Monique, het is toch ook niet zo slim van ze. Ik bedoel maar, ik heb al sinds half maart niemand meer omhelsd. Ik vind dat zelf ook verschrikkelijk maar het is nu eenmaal zo. En je ziet dan toch dat ze elkaar om de hals vliegen. Dat kan gewoon nu niet.
Klopt, helemaal niet slim, wij doen het zelf echt niet. Maar het is inderdaad een harde les zo. Ik kan ook niet aangeven hoe anders dat gevoel bij Spanjaarden is, voor ons is het gezin degenen waar we mee in huis wonen, zelfs onze volwassen kinderen hebben we niet aangeraakt toen we in Nederland waren. Voor hen is het gezin een echte ´grootfamilie´.
Juist deze jongens waren naar ons toe super respectvol, ze kwamen hier weleens groenten afleveren en vorige week was een van hen hier als verzekeringsagent. Met masker, keurig op afstand, hulp aanbiedend voor als we zelf niet graag de deur uitgingen voor boodschappen. Zeker geen corona-ontkenners. Maar zich volgens mij niet bewust van dat ook hun eigen kring niet veilig hoeft te zijn. Het lijkt er trouwens op dat de bron van deze besmetting juist in een kliniek zit, waar de verzekeringsagent naar toe moest voor problemen met zijn knie. Hij kon daar sneller terecht dan in het reguliere ziekenhuis, vond de baas wel zo prettig.
@Purny: landelijke maatregelen zijn duidelijker, maar in een land als Spanje wat 12 keer groter is dan Nederland en met 46 miljoen inwoners, is dat ook niet praktisch. In Madrid bijvoorbeeld (en ook bij ons nu) zijn de coronacijfers veel en veel slechter dan bijvoorbeeld in bepaalde kustgebieden.
@Tienus, dank voor je medeleven.
purny schreef:MoniqueT schreef:Lieve mensen, ik ben een tijd alleen maar even binnengevallen, heb ook niet alles gelezen. Het is hier in Spanje ook echt om moedeloos van te worden en terug naar Nederland is net zo link eigenlijk. We zijn weer volledig bevoorraad voor een tweede lockdown, diverse gebieden in onze regio zitten alweer dicht met hele strenge maatregelen.
Gisteren vier dorpsgenoten positief en die wonen hier allemaal maar een goede 200 meter vandaan. Een jonge vent die nog bij zijn ouders woont, ook ouders positief en zijn beste vriend. De laatste is de kleinzoon van onze buren, die familie wordt vandaag volledig getest. Natuurlijk, als echte Spanjaarden, veel contact met elkaar gehad. Vorige week zaterdag hoorden we de vriendengroep tot diep in de nacht lol hebben met elkaar bij het zwembad wat opa voor ze heeft gebouwd hiernaast (ook wel een 150 meter verder hoor, we wonen lekker vrij). Tja, alles is hier al vroeg dicht, dus zoeken ze elkaar op andere plekken op en die vriendengroep is als één groot gezin, hun hele leven al. Verstandig, nee, logisch, tja ... De gevolgen worden nu zichtbaar.
Wij hebben beide knullen (nou ja, eind 20-ers) gesproken, maar wel 10 dagen geleden en op veilige afstand. Maar het komt erg dichtbij nu en ik maak me vooral zorgen om de ouderen in die gezinnen.
Ik zag het gister voorbij komen, heftig weer hoor!
Maar als de hele stad op slot gaat weet je wel waar je aan toe bent.
Dat vind ik zo moeilijk aan nederland. In de ene gemeente mag dit weer niet en in de andere dat weer wel. Beter is om een landelijke regelgeving te maken.
Dus overal bijvoorbeeld mondkapjes.
Karin_deB schreef:Overal mondkapjes is alleen nuttig als ze ook daadwerkelijk goed gebruikt worden.
De manier waarop ze nu gebruikt worden is zinloos dus kan je het net zo goed niet doen.
De cijfers van nu zijn denk ik ook niet te vergelijken met eerder dit jaar. Het zou mij niets verbazen dat we eerder dit jaar ook zoveel positieve uitslagen gehad zouden hebben als we toen evenveel testcapaciteit gehad zouden hebben als nu.
Relaxed schreef:Ik ben niet zo knuffelig, dus dat mis ik echt totaal nietNet als dat zoenen bij felicitaties en begroetingen, dikke prima zo