Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:22

elnienjo schreef:
pien_2010 schreef:
0,6 naar 0,9 is een kleine steiging.

Lenaatje, ik let ook altijd hoe maskertjes gedragen worden. Zie heel veel mis gaan. Het vraagt ook zelfdiscipline. Want bij mij ging het ook jeuken, en ik heb het genoteerd in mijn hoofd en het toen als niet ter zake doende innerlijk opzij geschoven. Na paar minuten was het jeuken over zonder dat ik ook maar het kapje geraakt heb.

Pas in de auto heb ik het afgedaan, handschoentjes uit en mijn handen met desinfectant goed schoongemaakt. Maskertje voor desinfectant in plastic zakje gedaan en thuis gelijk gekookt in een pannetje.

Niet om 't een of ander. Maar wat er mogelijk op je mondkapje terecht komt, dat komt toch ook in je haar en op je kleding? Dat kook je toch ook niet uit?

Klopt, dus na boodschappen doen gaat mondkapje in kookpan, handen wassen wordt paar keer gedaan tussendoor, en als alle boodschapjes zijn opgeborgen gaan mijn kleren in de was (voordat alles wat aangeraakt is in huis en auto ontsmet is), en ga ik zelf onder de douche en worden handen en haren gewassen.
De 1ste keren vond ik het een heel gedoe, maar nu is het zo gedaan. Het went.
Manlief wast op mijn verzoek die dag extra zijn handen, mocht er toch nog wat mee naar binnen zijn genomen.

Kunnen jullie allemaal mijn rode tekst niet lezen? Want dan ga ik alles anders en opnieuw doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:33

nynke55 schreef:
Als het idee van groepsimmuniteit de bedoeling was, waren er helemaal geen maatregelen genomen, behalve dan waarschijnlijk het opschalen van de IC capaciteit.

Nee, want het moest hoe dan ook afgeremd worden omdat we de IC capaciteit echt echt niet hebben. En bedenk dat we ook echt op het randje zaten met wat men aankon, en dan nog kon het alleen maar omdat veel mensen thuis en niet in de ziekenhuizen zijn overleden.

Citaat:
Maar het beleid is duidelijk: houd afstand en was je handen. Als dit in alle gevallen mogelijk was, was het virus heel snel weggeweest. Maar omdat wij ons er niet aan kunnen of willen houden, krijg je nieuwe besmettingen.

Dat kan ik eigenlijk niet controleren, want de data is er niet. IS het voldoende om afstand te houden en je handen te wassen? Zijn de besmettingen van nu echt allemaal of vrijwel allemaal toe te leiden naar situaties waarin men die regels gebroken heeft? Ik kan het niet controleren.

(Maar ik betwijfel het, want als je kijkt naar de situaties waar veel mensen besmet raken gaat dat bijna allemaal om mensen die met elkaar in dezelfde ruimte waren, contact hadden etc, maar lijkt er niet een spoor te lopen langs dingen die veel aangeraakt worden: bv stangen in de bus of pakketbezorgers. Dus denk ik dat we kritischer kunnen kijken naar ademen, en dat aanraken minder belangrijk is. Maar dat is mijn idee... een idee wat ik veel liever bevestigd of weerlegd zou zien door heel veel kennis.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:33

Hannanas schreef:
Marie_Anne schreef:

Dat draag je toch niet op je neus en mond?

Maar daar zit je wel met je handen aan, op je bank etc. Natuurlijk verspreid het virus van je kleding zich dan in je huis. Hoeveel weet nog niemand, en hoe besmettelijk die route vervolgens is ook niet. Maar de kans is iig geen 0%. Voor liefhebbenden is elke zieke teveel.. dus met strengere maatregelen (spullen afnemen, kleding wisselen, thuis hygiëne protocol etc) en adviezen toch weer 5 besmettingen voorkomen: waarom doen ze dat niet?

Dan zou het aantal zieken toch veel hoger zijn, als het zo snel ging...

Ik ken zelf echt niemand die zijn kleding meteen in de was doet of de boodschappen afneemt, ik geloof ook echt oprecht niet dat dat nodig is. Iedereen die zich er prettig bij voelt moet het natuurlijk gewoon doen. En ik kan me best voorstellen als je tot een risicogroep behoort, dat je dat dan doet. Maar ik heb geen zin om mezelf gek te laten maken, ik vind het echt paniekvoetbal. Ik wil niet zo in angst leven, en dat hoeft ook niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:34

Marie_Anne schreef:
elnienjo schreef:
Niet om 't een of ander. Maar wat er mogelijk op je mondkapje terecht komt, dat komt toch ook in je haar en op je kleding? Dat kook je toch ook niet uit?

Maar als je bang bent voor andermans virus dan springt dat virus niet precies gericht op je mondkapje, maar ook op je kleding/haar daar omheen natuurlijk.

En die mondkapjes zijn ook voornamelijk bedoeld om je eigen viezigheid binnen te houden en dus de ander te beschermen. Maar wat je zelf hebt uitgeblazen aan de binnenkant van je mondkapje komt rechtstreeks uit je eigen longen, dus daarvoor hoef je het ook niet te behandelen als chemisch afval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:38

elnienjo schreef:
Marie_Anne schreef:

Maar als je bang bent voor andermans virus dan springt dat virus niet precies gericht op je mondkapje, maar ook op je kleding/haar daar omheen natuurlijk.

En die mondkapjes zijn ook voornamelijk bedoeld om je eigen viezigheid binnen te houden en dus de ander te beschermen. Maar wat je zelf hebt uitgeblazen aan de binnenkant van je mondkapje komt rechtstreeks uit je eigen longen, dus daarvoor hoef je het ook niet te behandelen als chemisch afval.

Volgens is een van de problemen met mondkapjes juist dat je bij verkeerd gebruik jezelf zou kunnen besmetten als je met ongewassen handen aan je kapje komt, en dit dan weer op je neus en mond zet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:46

Shadow0 schreef:
nynke55 schreef:
Als het idee van groepsimmuniteit de bedoeling was, waren er helemaal geen maatregelen genomen, behalve dan waarschijnlijk het opschalen van de IC capaciteit.

Nee, want het moest hoe dan ook afgeremd worden omdat we de IC capaciteit echt echt niet hebben. En bedenk dat we ook echt op het randje zaten met wat men aankon, en dan nog kon het alleen maar omdat veel mensen thuis en niet in de ziekenhuizen zijn overleden.

Citaat:
Maar het beleid is duidelijk: houd afstand en was je handen. Als dit in alle gevallen mogelijk was, was het virus heel snel weggeweest. Maar omdat wij ons er niet aan kunnen of willen houden, krijg je nieuwe besmettingen.

Dat kan ik eigenlijk niet controleren, want de data is er niet. IS het voldoende om afstand te houden en je handen te wassen? Zijn de besmettingen van nu echt allemaal of vrijwel allemaal toe te leiden naar situaties waarin men die regels gebroken heeft? Ik kan het niet controleren.

(Maar ik betwijfel het, want als je kijkt naar de situaties waar veel mensen besmet raken gaat dat bijna allemaal om mensen die met elkaar in dezelfde ruimte waren, contact hadden etc, maar lijkt er niet een spoor te lopen langs dingen die veel aangeraakt worden: bv stangen in de bus of pakketbezorgers. Dus denk ik dat we kritischer kunnen kijken naar ademen, en dat aanraken minder belangrijk is. Maar dat is mijn idee... een idee wat ik veel liever bevestigd of weerlegd zou zien door heel veel kennis.)

Er zijn mooie studies hoe earosolen zich gedragen hoor! Oftewel microdroplets.
https://petapixel.com/2020/04/03/scient ... mit-virus/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:59

Citaat:
Ik ken zelf echt niemand die zijn kleding meteen in de was doet of de boodschappen afneemt, ik geloof ook echt oprecht niet dat dat nodig is. Iedereen die zich er prettig bij voelt moet het natuurlijk gewoon doen. En ik kan me best voorstellen als je tot een risicogroep behoort, dat je dat dan doet. Maar ik heb geen zin om mezelf gek te laten maken, ik vind het echt paniekvoetbal. Ik wil niet zo in angst leven, en dat hoeft ook niet.

Zelf ken ik meer mensen die dat doen of zelfs de boodschapjes buiten op tafel neerliggen en proberen te ontsmetten. Dat gaat mij dan weer te ver.

Mij geeft het juist een heel rustig gevoel wetende dat ik erg precies Ben en Corona waarschijnlijk niet binnen mijn huis heb gebracht. Dus 1 dag extra maatregelen geeft weer weken rust.

Ooit meegemaakt op een nijl cruise in Egypte dat de meesten zo vreselijk ziek waren. OP 5 mensen na die aan mijn tafel zaten en precies deden wat ik adviseerde.
Letterlijk werd er om ons heen overgegeven en toch zijn de leden van onze tafel als enige niet ziek geworden. Maar we waren zeer strikt en erg streng. Er zaten wel 1000 dood zieken mensen op die boot. Ongekende taferelen....
Datzelfde regiem doe ik nu ook aangepast ad corona.

purny

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:02

Ik vind kleding wassen en douchen na het boodschappen doen wel heel ver gaan. Zelfde als met boodschappen ontsmetten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:06

Hannanas: maar de vraag is niet hoe aerosolen zich gedragen, maar of dat een belangrijke rol speelt in hoe het virus zich nu daadwerkelijk verspreidt.
Er staat bv de volgende tekst bij: "One very important medical note: this does not “confirm” that COVID-19 can be transmitted in this way. It’s unclear how much virus you would need to be exposed to in order to be infected, and each of these tiny droplets would obviously contain far less than the “macro” droplets produced by a sneeze or a cough."

Maar mij gaat het juist om die praktijk.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:06

Shadow0 schreef:
nynke55 schreef:

Citaat:

Als het echt om die groepsimmuniteit ging, hadden de beleidsmakers zich er bij neergelegd dat we niet meer dan de maximale ic-capaciteit gebruiken zouden, maw, de anderen lieten we sterven. Maar het gaat niet om groepsimmuniteit door de ziekte door te maken, maar om de groepsimmuniteit door vaccinatie. Daar is het hele misverstand door ontstaan, doordat Rutte zich wat onhandig uitte.

En inderdaad, de data zijn er nog niet en de kennis ook niet, dat lukt niet binnen een paar maanden. Ik ga er vanuit dat men daar mee bezig is, maar op dit moment is het indammen van de ziekte het belangrijkste. En vergeet niet dat we we maar heel weinig horen van wat er onderzocht wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:09

Ach Purny wij doen hier 1x in de 2 of 3 weken boodschappen en door dat zo te doen heb ik half uur na thuiskomst extra werk en dan weet ik dat het huis waarschijnlijk covid vrij is gebleven. Dus behalve extra handen wassen die dag, is het dan.ook weer klaar.

Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat ver gaan is of niet. Doe dat waar je jezelf goed bij voelt.

Mijn man is 77 jaar, en hij is me zo dierbaar dat ik dit graag er voor over heb. Over een tijd is dit weer voorbij en kunnen we weer normaal doen verwacht ik.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-05-20 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:10

nynke55 schreef:
Als het echt om die groepsimmuniteit ging, hadden de beleidsmakers zich er bij neergelegd dat we niet meer dan de maximale ic-capaciteit gebruiken zouden, maw, de anderen lieten we sterven. Maar het gaat niet om groepsimmuniteit door de ziekte door te maken, maar om de groepsimmuniteit door vaccinatie.

Dat is in elk geval nadrukkelijk niet wat Ann Vossen zei, die legde echt voorbij welke twijfel dan ook uit dat het ok is om de besmetting door te laten gaan, en dat stoppen of uitdoven niet het doel is. Dat ging niet om vaccinatie - en het is het aanvaarden van extra doden die vermijdbaar zijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:11

Ik heb het interview met Ann Vossen niet gezien, heb je daar een link van?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:22

Hannanas schreef:
Er zijn mooie studies hoe earosolen zich gedragen hoor! Oftewel microdroplets.
https://petapixel.com/2020/04/03/scient ... mit-virus/

Dat zegt werkelijk niets over hoe besmettelijk die microdroplets nou zijn, en of je überhaupt besmet kan worden op die manier. Ik blijf erbij dat er veel meer zieken zouden zijn, als het zo snel en makkelijk zou gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:23

purny schreef:
Ik vind kleding wassen en douchen na het boodschappen doen wel heel ver gaan. Zelfde als met boodschappen ontsmetten

Ik ook hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:25

safina schreef:
purny schreef:

Ik ook hoor.

Ik ook. Dat doe ik ook niet. Ik draag ook geen mondkapje. Ik doe gewoon boodschappen zoals voorheen. Ik was wel bewust mijn handen als ik thuiskom maar dat deed ik eigenlijk altijd al.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:26

Eerst maar eens afwachten wat ze deze week te zeggen hebben.
Ik verwacht deze week persconferentie, morgen of dinsdag.
Bloedbank zal wel eea te melden hebben over het testen en de betrouwbaarheid en hoe je de uitslagen van de commerciële sneltesten moet lezen.

Aantal overledenen en zieken zal sowieso dalen, er is al een hele groep kwetsbaren weggevallen.
Die besmetten geen geen ziekenhuisbedden meer.

De druk komt zo veel meer te liggen bij de zorg na het ziekenhuis.
Revalidatie en ptss bij zorgpersoneel en nabestaanden.

En ik vind dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid wbt hygiëne in de winkel moet nemen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:30

Ik verwacht geen persconferentie tot 19 mei. Ik denk dat het tot die tijd hetzelfde blijft. Ik heb de indruk dat ze in Den Haag afwachten wat er in de omringende landen gebeurt en wat de cijfers hier verder doen, voor ze verdere stappen nemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:36

En dan nog hebben we kans dat er word gezegd blijf zo veel mogelijk thuis tot 1 september... nou dan worden er een hele hoop mensen bood en trekken hun eigen plan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:47

SusanH schreef:
Ik verwacht geen persconferentie tot 19 mei. Ik denk dat het tot die tijd hetzelfde blijft. Ik heb de indruk dat ze in Den Haag afwachten wat er in de omringende landen gebeurt en wat de cijfers hier verder doen, voor ze verdere stappen nemen.

Er is volgende week wel weer een ministerieel crisisoverleg. En als het goed is komt er voor die tijd een advies van het OMT aan het kabinet, onder andere over mondkapjes in het OV en ook in contactberoepen dacht ik. Dus wie weet komt er toch wat volgende week. Ik denk zeker dat we voor 19 mei wel weer iets zullen horen eigenlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:54

Shadow0 schreef:
nynke55 schreef:
Als het echt om die groepsimmuniteit ging, hadden de beleidsmakers zich er bij neergelegd dat we niet meer dan de maximale ic-capaciteit gebruiken zouden, maw, de anderen lieten we sterven. Maar het gaat niet om groepsimmuniteit door de ziekte door te maken, maar om de groepsimmuniteit door vaccinatie.

Dat is in elk geval nadrukkelijk niet wat Ann Vossen zei, die legde echt voorbij welke twijfel dan ook uit dat het ok is om de besmetting door te laten gaan, en dat stoppen of uitdoven niet het doel is. Dat ging niet om vaccinatie - en het is het aanvaarden van extra doden die vermijdbaar zijn.

Ann Vissen zegt dat we moeten ACCEPTEREN dat het virus niet te stoppen is en dat we moeten wachten op groepsimmuniteit en een vaccin.
Dat is een hele andere interpretatie en gewoon de realiteit, volgens haar als deskundige.

Geen loze beloftes.
De hele wereld is ook op zoek naar dat vaccin.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:10

Shadow0 schreef:
Maar eh, misschien is het leuk als anderen ook meedenken over 'hoe wel' ideeen?

Ik heb ook nog wel een ideetje, als we met het Covid-19 virus klaar zijn, dan kunnen we ook mooi gelijk alle griepvirussen uitroeien. Blijkbaar is dat namelijk nogal gemakkelijk te doen, als ik je goed begrijp.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:15

Electra: maar we moeten dat helemaal niet accepteren, daar zijn we niet toe verplicht. Het is ook helemaal geen feit. We moeten niet wachten op groepsimmuniteit of een vaccin, we kunnen namelijk allerlei dingen gaan doen om nu de verspreiding beter in beeld te krijgen en dan gericht proberen dat tegen te gaan.

Maar zolang men uitgaat van het idee dat het niet de bedoeling is om de verspreiding te stoppen, gebeurt dat uiteraard ook niet echt. Niet omdat het niet anders kan, maar omdat het niet geprobeerd wordt.

Karl: ik zag de sterftecijfers van 2018 terug en ik kan me herinneren hoe de zorg toen flink overvraagd was, en ik denk wel dat we het op z'n minst iets beter kunnen doen dan tot nu toe.
Maar verder snap ik niet zo goed waarom we deze discussie hebben. Covid is geen griep, en griep is geen covid, en ik snap niet waarom je deze discussie wilt vertroebelen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:22

Maar waarom ga je er van uit dat er niet geprobeerd word om de verspreiding beter in beeld te krijgen? Volgens mij zijn ze daar druk mee bezig, maar dat kost tijd.