Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:20

Dat deel houd je altijd natuur als ze afstak d houden en niet van de paden af gaan en verdelen bos genoeg. Strand net zo afstans houden en niet de de bekende strandafgsngen maar wat rustigere eventueel opzoeken.

Bouwmarkt is weer anders dat is in een gebouw als je wat nodig hebt prima maar hele gezinnen wat ik hoor nee.

Ik bestel mooi alles online.

Postbodes hebben genoeg te doen in elk geval. En die zetten het op afstand

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:21

SusanH schreef:
Ik verwacht strengere maatregelen. Maak me wel zorgen om wat dat voor ons persoonlijk kan gaan betekenen. Dochter is enig kind, heeft zich nu nog wel kunnen vermaken met voor op straat buiten spelen. Wat als dat straks niet meer mag? Hoe gaan we haar die weken bezig houden? En naar stal? Mogen we wel nog steeds naar ons paard gaan straks? Die kun je ook niet van de ene op de andere dag zomaar stil zetten. Ik snap dat dit in het licht van het grotere plaatje misschien kleinere issues zijn. Maar dat is wel wat me veel bezig houdt de laatste dagen.

Je zult het waarschijnlijk vanmiddag of anders snel, gaan horen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:21

Dat denk ik ook idd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:22

Ja ik was net zo goed bezig met zo min mogelijk online te kopen... Maar wil de winkeliers nu niet belasten met mijn komst. Terwijl ik op loopafstand zit van de stad. :)

Ben erg benieuwd hoe deze week gaat verlopen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:22

Cer schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe vol het eigenlijk precies liep gisteren?
Ik heb zelf op mijn facebook tijdlijn fotos gezien van 'niet bestaande' parkjes met daarbij het onderschrift "blijf thuis!!" en iets in de trant van '10 snoepjes en drie giftig bla bla bla"..
Snap ik allemaal prima, maar om dat foto's te gaan plaatsen van niet bestaande situaties en vanuit een hele slechte hoek genomen, zodat het lijkt alsof mensen bij elkaar op schoot zitten, vind ik ook weer wat ver gaan...

Normaal staat, met een zonnetje, de weg naar Scheveningen helemaal vast. Nu was dat niet zo. Zelfde als de bus en tramlijnen die die kant op gaan, die waren gisteren helemaal leeg. Ik denk dat de meerderheid zich er wel aan houdt. En als ze een wandelingetje gaan maken, dat ze afstand hebben.

Ik was gisteren zelf boodschappen aan het doen, en in de Jumbo met paadjes van max 1,5 meter waar het personeel ook nog een meter af had gezet, werd het wel een soort hindernisbaan om afstand te houden :') Maar de meeste mensen (en er waren niet veel mensen binnen gelukkig) probeerden dat echt.. :j

Zelf werd ik helemaal kriegel van berichten van mensen die midden in een bos wonen, met een groot eigen terrein die op FB met een vinger wijzen en roepen "blijf binnen!" en de FB plaatjes "wel klappen voor zorg en vervolgens naar het park gaan...etc"..
Ik heb geklapt voor de zorg, en ben niet naar een park gegaan. Ik weet dat ik het me dan niet aan moet trekken, maar die generaliserende beschuldigingen vind ik ook niet heel chique... Mijn gevoel (en wat ik zie in een druk stukje randstad) is dat de meeste mensen er heel oke mee omgaan gelukkig :j

En we zitten nog niet in die zogenaamde "lockdown" (heerlijk engels woord weer..), we mogen nog, met afstand, naar buiten.... :j

Ikea is volgens mij inderdaad dicht (maar wel fijn blijven roepen dat IEDEREEN NAAR IKEA GAAT!!!.. hou vol hoor, de positiviteit! :j ) en bij de Gamma DH waar je normaal over hoofden kan lopen stonden een stuk of 20 autos, en dat is voor dat filliaal niet veel... dus binnen zal er ruimte zat geweest zijn..

Dit was een beeld van zandvoord gister

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... te-advies/

Link van Scheveningen werkte niet dus even zo.
Noordwijk en Katwijk gooiden de wegen naar het strand helemaal dicht. En we kregen een melding en dat was volgens mij landelijk. Op de telefoon dat we anderhalve meter afstand moesten houden. Dat was niet omdat het allemaal wel mee viel gister.

Vuil stort plaatsen zijn zelfs druk bezocht. Iedereen is nu natuurlijk in huis aan het klussen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 23-03-20 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:23

raket schreef:
Bij wnl zit ab Oosterhuis. Half hees en voortdurend kuchen. Schier mij maar lek....

Ik gok zomaar dat deze meneer en bijv de premier enz. wel preventief gecontroleerd worden.
Blijft lastig want hij heeft inderdaad wel een voorbeeldfunctie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:25

Sizzle schreef:
Zwitzerland neemt enkele Franse patien over.
Super natuurlijk aangezien er nog capaciteit is en tegelijkertijd spannend omdat ze zelf ook nog niet in de piek zitten (nu 7000 positief geteste).

Duitsland neemt er ook over hoorde ik gister. Super !

https://www.msn.com/nl-be/sport/voetbal ... spartandhp
Is een voetbalmatch de bron van alle ellende in Lombardije ?

Een Italiaanse ploeg ( Napoli ) wil, tegen alle advies in, de trainingen weer hervatten. :x
Misschien toch maar beter niet doen ...
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 23-03-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:26

Wat was scheveningen gister?
Toch niet die foto van die boksschool?

Dat de vuilstortplaatsen dichtgaan is best jammer... ze zouden daar kunnen proberen om de mensenstroom beheersbaar te houden...

Ik weet niet of katwijk besloten heeft na zaterdag dicht te gaan om het zondag rustig te houden, of op zondag dicht te gaan omdat het op zondag al druk was...
maar het is wel zo dat mensen, helaas, moeten leren :j Dus ik hoop (maar ik ben naief) dat mensen geleerd hebben van afgelopen weekend... :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:27

Cer schreef:

Dat de vuilstortplaatsen dichtgaan is best jammer... ze zouden daar kunnen proberen om de mensenstroom beheersbaar te houden...

Ik weet niet of katwijk besloten heeft na zaterdag dicht te gaan om het zondag rustig te houden, of op zondag dicht te gaan omdat het op zondag al druk was...
maar het is wel zo dat mensen, helaas, moeten leren :j Dus ik hoop (maar ik ben naief) dat mensen geleerd hebben van afgelopen weekend... :j

Volgens mij las ik of zaterdag laat of zondag heel vroeg dat ze de toegangen tot de stranden gingen sluiten. Voordat de mensen kwamen iig.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:28

Cer.
Ben het in grote lijnen met je eens.

Al dat vinger gewijs en generaliseren vind ik moeilijk.
Alles wordt over een kam geschoren.

Brabant is schuld, Brabant is vies. Niemand houdt zich aan regels, iedereen gaat masaal op stap.
Groningen doet tenminste wat. Etc etc

En toch doe ik er zelf ook aan mee.
Beetje hypocriet van mezelf.
Ik had het over al die Belgen bij ons in de super... het waren er veel ja. Maar lang niet iedereen natuurlijk.

Vind het gewoon heel lastig.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:28

Meer dan de helft van coronapatiënten in Ziekenhuis Oost-Limburg in Genk is van Turkse origine”

Dit vind ik wel opvallend, is er ergens een feestje geweest waardoor er zoveel personen van dezelfde origine ziek zijn geworden, zijn ze extra vatbaar door hun werk? Lijkt me dat dit verder onderzocht moet worden.

https://m.hln.be/in-de-buurt/genk/-meer ... ~a184b2da/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:29

Vingertje wijzen is niet netjes idd. En toch..ik zou heel erg balen als er strengere maatregelen komen door al die mensen die er dit weekend wel op uit trokken. Voelt toch als straf voor iedereen omdat een paar mensen het niet snappen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:29

Er was een filmpje van Scheveningen idd deels de sportschool die aan het trainen waren omringt door dagjes mensen. Met zijn allen. Hutje mutje.

Zo positief vind ik het niet dat iedereen massaal kudde gedrag vertoont. Hoe moeilijk is het nou om je een paar weken in te houden?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:30

Saul schreef:
Cer.
Ben het in grote lijnen met je eens.

Al dat vinger gewijs en generaliseren vind ik moeilijk.
Alles wordt over een kam geschoren.

Brabant is schuld, Brabant is vies. Niemand houdt zich aan regels, iedereen gaat masaal op stap.
Groningen doet tenminste wat. Etc etc

En toch doe ik er zelf ook aan mee.
Beetje hypocriet van mezelf.
Ik had het over al die Belgen bij ons in de super... het waren er veel ja. Maar lang niet iedereen natuurlijk.

Vind het gewoon heel lastig.

Maakt niet uit of je in Groningen, Brabant of Belgie kijkt. Overal is een categorie mensen die zich niks van de Corona regeltjes aan trekt. eerst waren het vooral de Chinezen die er van langs kregen terwijl het grootste deel van de Chinezen gruwelt van de bizarre eetgewoonten van een enkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:31

mag schreef:
Meer dan de helft van coronapatiënten in Ziekenhuis Oost-Limburg in Genk is van Turkse origine”

Dit vind ik wel opvallend, is er ergens een feestje geweest waardoor er zoveel personen van dezelfde origine ziek zijn geworden, zijn ze extra vatbaar door hun werk? Lijkt me dat dit verder onderzocht moet worden.

Dat leggen ze in het filmpje vrij redelijk uit toch? Het is een hechtere gemeenschap en daar zie je dat besmettingen zich sneller verspreiden. Dat zie je in Italië ook. In Madrid is een van de redenen dat er zo'n enorme uitbraak is dat mensen massaal naar een begrafenis zijn gegaan.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:32

mag schreef:

Totaal niet slecht bedoeld!

Maar ik merk wel, mijn directe overburen zijn van Roemeens origine en ik zie hier elke dag nog talloze auto's stoppen en mensen binnen en buiten gaan. Ze nemen de sociale afstand niet zo serieus. Misschien dat in hun cultuur ze familie boven alles plaatsen en toch elkaar blijven bezoeken ondanks de regels? Misschien is dat bij de Turkse gemeenschap ook zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:33

mag schreef:
raket schreef:
Bij wnl zit ab Oosterhuis. Half hees en voortdurend kuchen. Schier mij maar lek....

Ik gok zomaar dat deze meneer en bijv de premier enz. wel preventief gecontroleerd worden.
Blijft lastig want hij heeft inderdaad wel een voorbeeldfunctie.

Ik weet niet waarom je hem in een adem noemt met de premier? Hij is geen adviseur van het kabinet of iets dergelijks, hij zit alleen continu in talkshows. Dus ik denk niet dat hij preventief getest wordt.

Ik snap niet dat die talkshows ook niet wat creatiever worden en mensen op afstand mee laten praten. Die geven niet bepaald het goede voorbeeld zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:33

Ik heb ook een foto van een trainende boksschool gezien, die begreep ik ook echt niet.
Maar ik heb ook fotos gezien van scheveningen gisteren (strand/boulevard) waarop het echt niet druk was. Maar die fotos waren genomen door iemand die niet op zoek was naar het fotograferen van zoveel mogelijk mensen bij elkaar, maar gewoon scheveningen fotografeerde.. Op die foto's was het rustig..

Maar ik weet wel, vooral na die foto van die speeltuin, dat ik echt, ook qua foto's, bijna niks meer geloof op social media. Gewoon zelf je best doen, meer kan je niet doen denk?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:34

Cer schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe vol het eigenlijk precies liep gisteren?
Ik heb zelf op mijn facebook tijdlijn fotos gezien van 'niet bestaande' parkjes met daarbij het onderschrift "blijf thuis!!" en iets in de trant van '10 snoepjes en drie giftig bla bla bla"..
Snap ik allemaal prima, maar om dat foto's te gaan plaatsen van niet bestaande situaties en vanuit een hele slechte hoek genomen, zodat het lijkt alsof mensen bij elkaar op schoot zitten, vind ik ook weer wat ver gaan...

Normaal staat, met een zonnetje, de weg naar Scheveningen helemaal vast. Nu was dat niet zo. Zelfde als de bus en tramlijnen die die kant op gaan, die waren gisteren helemaal leeg. Ik denk dat de meerderheid zich er wel aan houdt. En als ze een wandelingetje gaan maken, dat ze afstand hebben.

Ik was gisteren zelf boodschappen aan het doen, en in de Jumbo met paadjes van max 1,5 meter waar het personeel ook nog een meter af had gezet, werd het wel een soort hindernisbaan om afstand te houden :') Maar de meeste mensen (en er waren niet veel mensen binnen gelukkig) probeerden dat echt.. :j

Zelf werd ik helemaal kriegel van berichten van mensen die midden in een bos wonen, met een groot eigen terrein die op FB met een vinger wijzen en roepen "blijf binnen!" en de FB plaatjes "wel klappen voor zorg en vervolgens naar het park gaan...etc"..
Ik heb geklapt voor de zorg, en ben niet naar een park gegaan. Ik weet dat ik het me dan niet aan moet trekken, maar die generaliserende beschuldigingen vind ik ook niet heel chique... Mijn gevoel (en wat ik zie in een druk stukje randstad) is dat de meeste mensen er heel oke mee omgaan gelukkig :j

En we zitten nog niet in die zogenaamde "lockdown" (heerlijk engels woord weer..), we mogen nog, met afstand, naar buiten.... :j

Ikea is volgens mij inderdaad dicht (maar wel fijn blijven roepen dat IEDEREEN NAAR IKEA GAAT!!!.. hou vol hoor, de positiviteit! :j ) en bij de Gamma DH waar je normaal over hoofden kan lopen stonden een stuk of 20 autos, en dat is voor dat filliaal niet veel... dus binnen zal er ruimte zat geweest zijn..

Massaal nee, maar je hebt ze er wel bij. Die zijn van mening dat het A onzin is want is maar een griepje, B ze zijn zelf gezond.
Ik weet het, zo dom.

Maar anderzijds vind ik het in de bossen waar echt ruimte genoeg is, het best mogelijk is om even lekker te gaan wandelen. Die 1.5-2 meter afstand houden is daar geen enkel probleem. Beetje buitenlucht is ook gezond voor een mens.
Iets met gezond verstand gebruiken denk ik dan weer hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:35

Cer schreef:
Ik heb ook een foto van een trainende boksschool gezien, die begreep ik ook echt niet.
Maar ik heb ook fotos gezien van scheveningen gisteren (strand/boulevard) waarop het echt niet druk was. Maar die fotos waren genomen door iemand die niet op zoek was naar het fotograferen van zoveel mogelijk mensen bij elkaar, maar gewoon scheveningen fotografeerde.. Op die foto's was het rustig..

Maar ik weet wel, vooral na die foto van die speeltuin, dat ik echt, ook qua foto's, bijna niks meer geloof op social media. Gewoon zelf je best doen, meer kan je niet doen denk?

Er is echt geen reden om zo achterdochtig te zijn. De overheid stuurt er geen NL Alert uit omdat mensen zo netjes op 1.5 meter afstand van elkaar blijven. Met name zaterdag maar ook gisteren was het gewoon echt veel te druk op bepaalde plekken. Zandvoort is actief mensen gaan weren (aanspreken op de rotonde die naar het dorp gaat, parkeerplaatsen dicht) en daardoor was het daar rustiger. Maar er waren des te meer mensen in Egmond en Bergen bijvoorbeeld.

Popstra

Ik vind een regel als in niet met meer dan 2 personen op straat, samenscholingsverbod niet bepaald een straf.
Dat is nog wel goed te doen.

Bij de talkshows zitten ze wel een end uit elkaar hoor en ook geen publiek er bij

PSvanLot

Cer schreef:

Ik ben van mening, hoe hard het ook is, dat je zulke bedrijven uit moet sluiten van financiële hulp.
Zijn ze nu echt zo dom dat ze denken dat de regels voor alle bedrijven gelden, behalve voor hun?!?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:36

PSvanLot schreef:
Cer schreef:

Volgens mij las ik of zaterdag laat of zondag heel vroeg dat ze de toegangen tot de stranden gingen sluiten. Voordat de mensen kwamen iig.

Zaterdag was het in Noordwijk zo druk dat ze besloten hadden dat het niet verantwoord was.

Zondag middag hebben ze de weg in Katwijk afgesloten omdat het niet verantwoord druk was.

Zo jammer dat mensen ondanks toch duidelijke vraag vanuit het cabinet en eigenlijk advies. Toch massaal te doen of het niks is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:39

MarlindeRooz schreef:
Ja ik was net zo goed bezig met zo min mogelijk online te kopen... Maar wil de winkeliers nu niet belasten met mijn komst. Terwijl ik op loopafstand zit van de stad. :)

Ben erg benieuwd hoe deze week gaat verlopen.

Het hangt ook wel een beetje van af wat je wilt, maar je kunt plaatselijke winkelier ook bellen of hij iets voor je klaar zet. En je een betaalverzoek verstuurd. Even duidelijk afspreken als je het op haalt, dan kan winkelier het desnoods na legitimatie achter het raam, snel buiten de deur zetten en jij grist het weg. Of ze zetten het in je kofferbak van de auto.
Plaatselijke winkeliers willen het in deze tijd ook vast wel verzenden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:39

Morrow_Less schreef:
mag schreef:

Totaal niet slecht bedoeld!

Maar ik merk wel, mijn directe overburen zijn van Roemeens origine en ik zie hier elke dag nog talloze auto's stoppen en mensen binnen en buiten gaan. Ze nemen de sociale afstand niet zo serieus. Misschien dat in hun cultuur ze familie boven alles plaatsen en toch elkaar blijven bezoeken ondanks de regels? Misschien is dat bij de Turkse gemeenschap ook zo?

Zou het niet zo zijn dat taal hier ook een belangrijke rol speelt? Dat ze andere tv-zenders kijken in de eigen taal, kranten in de moedertaal etc. Dat ze minder meekrijgen dan de gemiddelde Nederlander?
Naast natuurlijk cultuur, Nederlanders zijn toch al meer op zichzelf dan veel andere culturen.

Vingerwijzen en andere groepen de schuld geven is echt het laatste wat we moeten doen, we zijn allemaal mensen en kunnen er allemaal net zo ziek van worden en hebben allemaal evenveel verdriet als een dierbare overlijdt