Rare mensen op marktplaats deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:57

Als er bij elektronica niet bij staat of die nog goed werkend is, vraag ik daar nog bewust naar en sommige items zou ik ter plekke willen checken.

Zoals hier uit verhalen al hoort komen sommige luchtbedden enz al lek uit de winkel, dus dat is een extra risico om dat te kopen tweedehands zonder dat het gecontroleerd is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:01

Gini schreef:
Maar op zich moet je als verkoper toch wel een product aanbieden dat nog gebruikt kan worden? Of mag ik mijn kapotte weegschaal dan ook te koop aanbieden zonder te zeggen dat die eigenlijk niet meer werkt?

Nou dit dus, zeker als iets als nieuw wordt verkocht, dan mag je er als koper toch vanuit gaan dat het heel en bruikbaar is? Ik zou echt not amused zijn als ik iets nieuw koop (ook al is het via marktplaats) en het blijkt kapot te zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:03

Ik denk dat niemand daar blij mee is.
Bewust een kapot item aanbieden is natuurlijk wel wat anders dan iets dat niet uit de doos is geweest. Daar weet de verkoper ook niet dat het kapot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:14

Weet je, ik draai heel vaak dergelijke situatie’s om. Een bokker plaats hier: Ik heb gisteren een luchtmatras verkocht, nieuw in de doos. Nooit eruit geweest. Nu beweerd die verkoper dat die kapot is!

75% zegt: Hadden ze maar moeten testen, risico van online kopen, verzonden is gelijk aan verkocht etc.
25% zegt: Je zou de helft kunnen terug storten.

Maar nu het dus omgekeerd is zijn een deel van de reacties totaal anders :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:15

Mooi voorbeeld ja :j

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:18

En stel jezelf altijd de vraag wat betekend nieuw? Iets wat jaren in de kast heeft gelegen is in principe nieuw maar er zijn veel producten die daar toch niet tegen kunnen en dus van slechte kwaliteit zijn/worden...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:21

DeMolenhoek schreef:
Weet je, ik draai heel vaak dergelijke situatie’s om. Een bokker plaats hier: Ik heb gisteren een luchtmatras verkocht, nieuw in de doos. Nooit eruit geweest. Nu beweerd die verkoper dat die kapot is!

75% zegt: Hadden ze maar moeten testen, risico van online kopen, verzonden is gelijk aan verkocht etc.

Helemaal mee eens.

Dan heb je ook nog dat er kopers zijn die zeggen dat iets stuk is terwijl het niet zo is om (een deel van) het geld terug te krijgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:45

DeMolenhoek schreef:

Dan had ik waarschijnlijk aan de Bokker gevraagd of het inderdaad kan dat de matras kapot verzonden is. Als de Bokker dan antwoordt dat die dat niet weet omdat het nooit uit de doos geweest is, zou ik bij mezelf denken: "Lekker makkelijk geld vangen zo, je weet niet eens wat je verkoopt." Maar dat zou ik uiteraard alleen denken, niet zeggen :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:48

Je weet wel wat je verkoopt een artikel nieuw in de doos.
Je bent geen winkel met garantie.
Willen mensen garantie moeten ze niet particulier kopen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:56

Ik beweer ook nergens het tegendeel, ik zeg nergens dat de verkoper ook maar iets van actie moet ondernemen. Maar ik mag er wel wat van vinden, toch? En dat is dat ik snap dat de koper enorm baalt en dat ik het niet heel netjes vind van de verkoper om het product zelf niet te testen. Maar dat tweedehands verkopen anders werkt dan iets uit de winkel moet je mij niet vertellen. Zelf vaak genoeg teleurgesteld geweest door tweedehands aankopen, maar dat is het spelletje.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:58

Nou ik vind wel dat de verkoper actie moet ondernemen, je moet er vanuit kunnen gaan dat je een deugdelijk product koopt welke in elk geval bruikbaar is, of er moet expliciet staan dat het artikel defect is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:59

DeMolenhoek schreef:

Ik ben dus de bokker die het niet eens verkoopt, maar gewoon weg gooit, omdat ik als verkoper na 13 jaar niet zeker kon zijn of ik een goed product heb of niet.

Risico van online 2e hands kopen vind ik meer dat iets toch niet geheel voldoet aan de verwachting, maar alles binnen het redelijke, maar het moet wel functioneel zijn. Ik vind een enkeltje naar de afvalbak niet meer binnen het redelijke vallen.
Je mag als koper ervanuit gaan dat als je iets koopt als “nieuw” dat het dit ook is en dat het functioneel is.

Ik mis echt totaal de verantwoordelijkheid van de verkoper in deze en kan me echt niet voorstellen dat 75% hier dit normaal vind.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:01

Natuurlijk mag je dat vinden.

Maar ik denk ook wel dat het per item verschillend is.
Zo'n luchtbed als je dat test krijg je het nooit meer in de verpakking, beweer dan nog eens dat het nieuw is?
En dat is wel met meer producten zo.

En zo kan iets het hier nog doen en door vervoer elders niet meer.
Voorbeeld. Ik heb van mijn moeder een elektrische fiets gekregen. Was oud maar deed het nog prima.
Ik heb er 1 keer op gefietst ging goed.
2e keer was met licht aan, of daar de storing begonnen is? Mijn moeder fietst niet in het donker.
Probleem fiets val af en toe uit. Soms maar 2 keer trappen, soms kilometers, om het later weer te doen.
Uit laten lezen, is te duur om te maken.

Nu geloof ik mijn moeder dat die fiets goed was, maar stel ze had hem verkocht?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:09

Dan veronderstel ik dat de leeftijd van de fiets in de advertentie zou staan zodat je als koper zelf de risico's kan inschatten. En dat de prijs natuurlijk ook wel navenant is, zodat enig risico wel gedekt is. Voor zo een fiets vraag je ook de hoofdprijs niet meer natuurlijk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:14

Leeftijd is niet bekend, mijn moeder had hem ook al 2e hands.
Ja wat is de hoofdprijs? Voor de een is dat 50 voor de ander 150.
Op dat moment denk je dat hij goed werkt, mijn moeder fietste er meerdere keren in de week mee.
En een Gazelle.

Dat luchtbed was 12,50. Geen idee hoe die prijs is tegenover een nieuwe in de winkel.
En hoe komen jullie aan die 13 jaar, lees ik daar zo overheen?

Maar ik bedoel er mee, er is geen kwade opzet, dat vind ik toch wel wat anders dan weten dat je fiets/product kapot is en er wat voor vragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:17

_Penotti schreef:
Maar ik denk ook wel dat het per item verschillend is.
Zo'n luchtbed als je dat test krijg je het nooit meer in de verpakking, beweer dan nog eens dat het nieuw is?
En dat is wel met meer producten zo.

Wat ben je met de bewering "nieuw" als het ding rechtstreeks de kliko in kan? Dan hol je de term "nieuw" gewoon uit. Ik haal het product er dan liever uit en plaats in de ad "alleen uit de doos gehaald om te testen of die goed is". Uiteraard is het dan nog aan de koper om die stelling te geloven of niet en zullen er vast verkopers zijn die hier ook misbruik van maken, maar het is mijn wens om mezelf als verkoper netjes en zo voorkomend mogelijk te gedragen. Er zijn risico's aan tweedehands verkoop, dat klopt, maar zowel als koper als als verkoper probeer ik die risico's toch echt tot het schappelijke te beperken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:20

Ja maar dat het de kliko in kan is toch niet te verwachten?

Die 13 jaar is bij een ander product, niet bij deze, die is misschien wel van de lente gekocht?
Dan zou ik als verkoper er niet vanuit gaan dat het stuk is, echt niet.
Ik zou hem juist laten zitten zodat hij niet stuk gaat en ook echt zuiver en nieuw blijft.

Staat de koper aan de deur, blaas hem aub op, geen probleem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:21

_Penotti schreef:
Leeftijd is niet bekend, mijn moeder had hem ook al 2e hands.
Ja wat is de hoofdprijs? Voor de een is dat 50 voor de ander 150.
Op dat moment denk je dat hij goed werkt, mijn moeder fietste er meerdere keren in de week mee.
En een Gazelle.

Maar je snapt toch wat ik bedoel? Dan zet je in de advertentie "Fiets is al wat ouder, zelf ook tweedehands aangekocht en ik heb hem al XX aantal jaar in bezit."
Hoofdprijs is dicht tegen de nieuwprijs aan. Als een fiets nieuw 500 euro kost en je vraagt er 400 euro voor tweedehands, dan is dat in mijn ogen 'de hoofdprijs vragen'. Als de fiets dus als ouder geklasseerd kan worden, dan vind ik 150-200 euro een schappelijkere prijs (ik zou zelfs nog minder durven bieden dan :D). Een koopje voor de koper, maar ook een groter risico op mankementen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:23

En ik weet zeker als je hem verkoopt als fietst goed en na 2 keer is dit niet dat de mensen er over klagen.
Dat is dus wat ik bedoel, ook al koste hij maar 50 euro.
Want 50 euro voor een fiets die het niet doet is 50 te veel.

Dat is het risico, wil je die niet, koop bij een bedrijf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:26

_Penotti schreef:
Ja maar dat het de kliko in kan is toch niet te verwachten?

Die 13 jaar is bij een ander product, niet bij deze, die is misschien wel van de lente gekocht?
Dan zou ik als verkoper er niet vanuit gaan dat het stuk is, echt niet.
Ik zou hem juist laten zitten zodat hij niet stuk gaat en ook echt zuiver en nieuw blijft.

Staat de koper aan de deur, blaas hem aub op, geen probleem.

13 jaar heb ik niet gezegd?

Dat pakken we dan inderdaad anders aan. Als ik een luchtmatras zou verkopen, zou ik de doos opendoen en alles eruit halen en testen. Zitten alle stukken die nodig zijn er wel bij (opblaasstuk, handleiding,...)? Klopt de tekening op de matras? Of zit er opeens een rode in de doos van een groene? Is er niks stuk? Ik ben inderdaad iemand die dit allemaal checkt. Dan nog kan er iets mislopen of kan er iets zijn dat ik niet gecheckt heb of niet had kunnen weten, maar dan heb ik wel mijn verantwoordelijkheid als verkoper zo goed en zo kwaad als ik kon genomen. Dat is hoe ik wil handelen, ik begrijp dat niet iedereen het op mijn manier moet doen. :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:29

Nee andere begonnen over 13 jaar en een verweerd product en daar werd wat op voortgeborduurd.

Dat zou ik allemaal doen als ik het luchtmatras dus al eens gebruikt had.
Ben ik niets kwijt geraakt, alles wel terug in de doos gedaan (als dat al past) ?
Niet lek geraakt door gebruik, zou er in opgeblazen toestand een foto van maken.

Maar juist bij nooit gebruikt zou ik het veilig laten zitten, juist bang dat ik het kapot/kwijt maak.
fijn zuiver nieuw voor de koper met de beste intentie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:33

Als ik het kapot zou maken wanneer ik het netjes op een normale manier (en niet snel snel aan de deur) zou testen, dan was het een ondeugdelijk product en ben ik blij dat het kapot gegaan is voordat ik het de verkoop in had geslingerd.
Maar hé, kijk, hier staan we dan gewoon ietsje anders in. Geen probleem, ik verwacht ook zeker niet dat de verkoper geld gaat terugstorten, maar ik snap het balen van de koper wel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:34

Oh het balen snap ik meer dan goed :j
Zou ook enorm balen.

En betreft testen, zou net bang zijn dat de hond er met het dopje van tussen gaat of zoiets doms.
Dus dat het nog wel goed was, maar dan niet meer.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:54

Ik heb het matras opgehaald. Er was niets waaraan ik zou twijfelen dat het lek zou zijn. Doos keurig, matras keurig. Maar je koopt het wel met de intentie om het te gebruiken of iets nu 1 of 1000 euro is. Je verkoopt het als nieuw. Als koper mag je dan ook verwachten dat het ook bruikbaar is. Maar dat je hem letterlijk kan weggooien vind ik dat je als verkoper je verantwoordelijk moet nemen, ook al ben je geen winkel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:56

En wie zegt dat de koper hem niet stuk heeft gemaakt, of makkelijk de helft van het geld terug wil?

Nu geloof ik jou wel hoor, dus dit is even algemeen bedoeld.
Maar die kopers zijn er ook.

Dat weet je als verkoper ook niet, dus die verkoopt nieuw in de doos en verwacht een goed ding.