Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:41

Dan drink je na 1-2 glaasjes cola light toch water als je zo last hebt van suiker. Niemand drinkt toch een volledige 1 liter fles cola op zijn eentje leeg (light, zero, gewone)? En ja, de ene keer neem je iets mee wat blijkbaar heel erg gesmaakt wordt en is je fles zo leeg en de andere keer drinkt niemand buiten jezelf ervan en heb je nog driekwart fles over om mee naar huis te nemen.

Flessen op feestjes gaan labelen...ok, ieder zijn ding zeker. :o

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:42

__Sannne schreef:
elnienjo schreef:
Ik zie feestjes als een verplicht nummertje waar ik soms niet onderuit kan maar ga liever niet dan wel. Ik kan niet goed tegen grote drukte en mensen die nonstop door elkaar aan 't praten zijn. Het is alleen maar mega energiezuigend en om die overprikkeling te dempen ga ik me overeten dus da's ook al niet gezond.

Tuurlijk kun je wel onder feestjes uitkomen.

Het merendeel uiteraard wel en dan kom ik dus ook niet. Maar de gouden bruiloft van je eigen ouders kun je natuurlijk moeilijk skippen. :D

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:45

Maar als je iets meeneemt naar een feestje, dan neem je toch genoeg mee zodat meerdere mensen ervan kunnen genieten? :? Samen spelen (eten), samen delen! Als je een fles meeneemt die alleen voor jezelf is ben je enorm egoïstisch in mijn ogen. Helemaal als je hem op de drankentafel zet. Houd hem dan gewoon bij je. :+
Wel typisch Nederlands dit. IK neem een fles mee en die is alleen voor MIJ. Terwijl andere culturen hun complete collectie Tupperware meenemen omdat ze bang zijn dat ze niet genoeg voor iedereen hebben. :(:)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:49

Gini schreef:
Dan drink je na 1-2 glaasjes cola light toch water als je zo last hebt van suiker. Niemand drinkt toch een volledige 1 liter fles cola op zijn eentje leeg (light, zero, gewone)? En ja, de ene keer neem je iets mee wat blijkbaar heel erg gesmaakt wordt en is je fles zo leeg en de andere keer drinkt niemand buiten jezelf ervan en heb je nog driekwart fles over om mee naar huis te nemen.

Nogmaals, dat kan je alleen vreemd vinden als je zelf geen probleem hebt.

Je verdiepen in een ander is erg lastig blijkt wel weer.
Opmerkingen als: Met zo'n instelling naar een feestje gaat zal het niet makkelijk zijn het gezellig te maken, of: Ik kan hier alleen maar hard om lachen, of: dan drink je toch water, bewijst dat het verplaatsen in een ander zijn of haar probleem of het tonen van empathie heel erg lastig is.
Dat snap ik ook, als je zelf geen probleem hebt zie je al makkelijk het probleem niet :n
Maar het zijn wel onnodig harde en "kwetsende" opmerkingen alleen om je eigen onbegrip te verbloemen.
Het is makkelijker om diegene met een probleem met een stok onderuit te slaan als je hand in eigen boezem te steken en er wat mee te doen :)

Grappig dat een kleine discussie meteen de kern van het probleem van grote maatschappelijke discussies bloot legt zoals bijvoorbeeld zwarte piet, roken, milieu of vega/vegan.

No offence verder... Maar het is wel een grappig verschijnsel hier in dit topic ;)

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:50

Wat een hilarische discussie. _O- Echt op en top Nederlands idd. Ik had geen idee dat een extra glaasje cola zo belangrijk kon zijn. Ik kan me ergens de frustratie best voorstellen hoor, maar als het zo belangrijk is dan communiceer je dat toch gewoon even op het moment zelf of van te voren met de gastvrouw/heer in plaats van op Bokt te gaan spuien. Ach, we leven in een goede wereld als dit al benoemenswaardige irritaties zijn. :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:04

:j Luxeproblemen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:04

M_D_H schreef:
Gini schreef:

Nogmaals, dat kan je alleen vreemd vinden als je zelf geen probleem hebt.

Dat ik zelf geen probleem heb met een gedeelde drankentafel? Klopt, daar heb ik geen probleem mee.

Destination

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:09

Goh, ik kan me voorstellen dat het vervelend is als je nog een glas wil en je fles is leeg. Aan de andere kant zou ik het waarschijnlijk ook gepakt hebben als het op de gedeelde drankentafel stond :+ Ik ken eigenlijk ook alleen maar feestjes met gedeelde tafels. Ben nog niet echt tegengekomen dat mensen hun fles drinken bij zich houden omdat ze niet willen delen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:10

Als iedereen iets mee moet nemen en jij regelt ivm allergieën of dergelijke iets aparts voor jezelf, vind ik het niet gierig of asociaal dat je het bij jezelf of apart houd. Als het ivm welke reden dan ook niet apart geplaatst kan worden vind ik een label niet heel raar in een grote groep waar men lang niet iedereen kent.

Als het bij een familie feest is waarbij het grootste deel op de hoogte is van allergie of dergelijke vind ik dat men van de fles/schaal af moet kunnen blijven of in ieder geval even voor het pakken kan vragen of het kan/mag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:11

Ik denk dat het wel scheelt of je niet wil delen omdat je niet wil delen, of niet wil delen ivm lichamelijke issues (zoals de migraine bij het drinken van suiker). In het laatste geval zou ik het ook niet zo fijn vinden dat je express zelf zorgt voor een geschikt alternatief en dan alsnog de ganse avond water mag drinken omdat de rest het opdrinkt.
Maar, als niemand het wéét dat het daarom is, kunnen ze er natuurlijk geen rekening mee houden, ik zou dan ook gewoon opteren om de fles bij jezelf te houden voor eigen gebruik (en ev een extra fles mee te nemen om bij de hoop te plaatsen).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:19

Tja, ik heb het heel vaak. Zowel met eten als drinken. Ik drink geen frisdrank, kan niet tegen koolzuur, lust geen koffie of thee. Als mensen erom vragen geef ik echt wel aan wat ik wel drink, maar anders drink ik gewoon water. Soms komt dat mijn neus wel eens uit, maar ik drink thuis wel weer wat anders. Als ik wel iets speciaal voor mezelfmee zou nemen, zou ik dat ook aangeven of het bij me houden, maar niet verwachten dat iedereen er vanaf blijft. Bij ons is het namelijk normaal dat iedereen zelf wat meeneemt qua alcohol(en frisdrank als het gemixt moet worden), maar iedereen ook alles mag pakken.

Ik vind het, in mijn geval, anders met eten. Vooral met BBQ. Ik eet zo goed als geen vlees, ben niet vegetarisch oid, maar ik lust het niet/krijg het echt niet wel. Met een BBQ eet ik dus vooral brood en soms een hamburger oid. Als er dan speciaal gevraagd wordt wat ik wel lust en aangeef dat ik bijvoorbeeld die en die vis lekker vind of garnalen bijvoorbeeld en dat wordt vervolgens gehaald, maar ik zie er niks van omdat andere het opeten vind ik dat echt heel vervelend. Bij een grote groep vrienden is dat anders, die weten dat allemaal niet, maar in mijn geval was het (ex)schoonfamilie. De 1e keer had ik dus alleen een paar stokbroodjes op, want de hamburgers waren voor de kinderen en mocht ik niet. De keer daarna was er meer gehaald, maar heb ik stokbrood en 1 klein stukje vis op en was de rest opgegeten door anderen. Het was erg vreemd dat ik daarna niet meer kwam en dat ik niet mee ging betalen.

Dat is misschien gierig van mij, maar als ik niet kan eten, dan betaal ik ook niet.(het werd achteraf gevraagd, toen ik dus al aangegeven had dat er dus niks meer voor mij te eten was)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:20

Ik wil jullie er trouwens wel even op wijzen dat ik verre van een probleem heb.
Ik label mijn fles, mensen zijn op de hoogte van mijn "probleem" zoals Ynske net wel bewees :')
En ik breng iedereen op de hoogte. (en neem voor de zekerheid altijd meer dan 1 fles mee omdat ik aardig ben...)

Ik heb alleen gezegd waarom ik mij kan voorstellen dat iemand dit vervelend vind en wat mij opvalt (dat iedereen altijd in eens zero of light drinkt maar dit niet zelf mee neemt) en dat ik dat toch ergens wel asociaal vind.

En dat is het ook. je kan honderd duizend keer zeggen dat iemand typisch Nederlands is omdat zij of hij het vervelend vind om te "delen", maar het moet niet zo zijn dat iemand 6 flessen zero meeneemt en dat aan het einde van de avond de zero op is, diegene die dat mee heeft genomen alleen nog maar water kan drinken en iedereen die ander drinken heeft mee genomen dat weer mee naar huis kan nemen.
Dan kot het er op neer dat 1 iemand best wel wat kosten heeft gehad terwijl andere niks hebben uitgegeven.
Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

Wij hadden namelijk zo'n vriend.
Helemaal enthousiast over het concept van Amerikaanse feestjes waarbij iedereen dus iets mee neemt om te nuttigen en te drinken.

Dus wij hielden veel van dit soort feestjes waarbij ieder zijn eigen drinken meenam en hapje verzorgde.

Meneer kwam nooit verder dan een flesje Grolsch en dronk voor de rest van iedereen mee.
Of nam dingen mee die over de datum waren (ja zelfs frisdrank kan over de datum raken en dat is nasty) of beschimmeld brood (Oh staat er schimmel op :oo wat gek helemaal niet gezien. bij een brood wat helemaal groen was :') _O- )

Basicly kwam het er op neer dat hij nooit wat mee had :+
Sharig is carring en ik vind dat echt een geweldig concept, maar door dit soort situaties ben ik er heel huiverig voor. Feestjes waren altijd bij een ander en meneer had daar totaal geen kosten aan :n

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:24

M_D_H schreef:
Ik wil jullie er trouwens wel even op wijzen dat ik verre van een probleem heb.
Ik label mijn fles, mensen zijn op de hoogte van mijn "probleem" zoals Ynske net wel bewees :')
En ik breng iedereen op de hoogte. (en neem voor de zekerheid altijd meer dan 1 fles mee omdat ik aardig ben...)

Ik heb alleen gezegd waarom ik mij kan voorstellen dat iemand dit vervelend vind en wat mij opvalt (dat iedereen altijd in eens zero of light drinkt maar dit niet zelf mee neemt) en dat ik dat toch ergens wel asociaal vind.

En dat is het ook. je kan honderd duizend keer zeggen dat iemand typisch Nederlands is omdat zij of hij het vervelend vind om te "delen", maar het moet niet zo zijn dat iemand 6 flessen zero meeneemt en dat aan het einde van de avond de zero op is, diegene die dat mee heeft genomen alleen nog maar water kan drinken en iedereen die ander drinken heeft mee genomen dat weer mee naar huis kan nemen.
Dan kot het er op neer dat 1 iemand best wel wat kosten heeft gehad terwijl andere niks hebben uitgegeven.
Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

Wij hadden namelijk zo'n vriend.
Helemaal enthousiast over het concept van Amerikaanse feestjes waarbij iedereen dus iets mee neemt om te nuttigen en te drinken.

Dus wij hielden veel van dit soort feestjes waarbij ieder zijn eigen drinken meenam en hapje verzorgde.

Meneer kwam nooit verder dan een flesje Grolsch en dronk voor de rest van iedereen mee.
Of nam dingen mee die over de datum waren (ja zelfs frisdrank kan over de datum raken en dat is nasty) of beschimmeld brood (Oh staat er schimmel op :oo wat gek helemaal niet gezien. bij een brood wat helemaal groen was :') _O- )

Basicly kwam het er op neer dat hij nooit wat mee had :+
Sharig is carring en ik vind dat echt een geweldig concept, maar door dit soort situaties ben ik er heel huiverig voor. Feestjes waren altijd bij een ander en meneer had daar totaal geen kosten aan :n

Getver, mag je ook nog als hij aanwezig is gaan uitzoeken of de datum wel goed is :( Vind dat idee wel mooi idd, iedereen neemt wat mee. Maar dat moet je dan niet zoals hem gebruiken om je restjes voedsel wat (bijna)niet goed is te dumpen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:37

Ja, en als hij dan een keer iets had wat goed op datum was, dan was hij er als de kippen bij om eerst dat van een ander open en op te maken en dan dat van hemzelf mooi weer mee terug naar huis te nemen :+ :') _O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:39

Ik ben dan wel benieuwd wat jullie van het volgende vinden:

Ik ging met vrienden BBQ'en, host haalt het vlees en de rest neemt salade, stokbrood etc mee. Ik ben als enige vega, dus ze had voor mij 2 bakjes vega vlees gehaald. Naderhand wordt de prijs van het vlees gedeeld door het aantal mensen en betaald iedereen hetzelfde, ongeacht hoeveel ze ophebben (want dat schiet niet op, gaan uitvogelen wie wat op heeft). Moest ik dus 15€ betalen voor al het vlees, ipv nog geen 5€ voor die 2 bakjes vega..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:42

casperzazoe schreef:

Ik ging met vrienden BBQ'en, host haalt het vlees en de rest neemt salade, stokbrood etc mee. Ik ben als enige vega, dus ze had voor mij 2 bakjes vega vlees gehaald. Naderhand wordt de prijs van het vlees gedeeld door het aantal mensen en betaald iedereen hetzelfde, ongeacht hoeveel ze ophebben (want dat schiet niet op, gaan uitvogelen wie wat op heeft). Moest ik dus 15€ betalen voor al het vlees, ipv nog geen 5€ voor die 2 bakjes vega..

Als er van te voren is gezegd dat het gedeeld is door het aantal mensen, dan begrijp ik dat ook jij 15 euro moest betalen.

Mijn moeder heeft altijd met een familie bbq dat haar lactose vrije (ze is lactose intolerant) spul word opgevreten door anderen. Maar ze moet wel mee betalen, ondanks dat ze dus dan niets heeft gegeten.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:44

Lastige idd. Bij ons worden de mensen met bijvoorbeeld voedselallergieën alleen aangeslagen voor wat ze wel mochten eten. Anders wordt het wel heel onevenredig. Had ik in jouw geval dus ook terecht gevonden en ik had het niet gek gevonden als je ze daar even op had gewezen. Then again, als het één keertje voor komt en je hebt voor de rest een leuke avond gehad zou ik er waarschijnlijk niet moeilijk over hebben gedaan. Hangt ook af van wat er afgesproken is van te voren. Vind het overigens al apart dat de host enkel het vlees haalt en de kosten alsnog door het aantal gasten deelt, maar goed dat is maar hoe je het afspreekt en verschilt weer per situatie natuurlijk. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:45

casperzazoe schreef:

Vind ik logisch. :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:48

Volgende keer neem je gewoon zelf je "vlees" mee voor op de BBQ en bespreek je dat vooraf dat je dus niet meedeeld in de kosten voor het vlees :) lijkt mij een prima oplossing, kan je ook gelijk precies "vlees" meenemen dat je lekker vindt.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:54

Kan me wel voorstellen dat het als vega(n) extra vervelend is om mee te betalen aan vlees als je principieel tegen de consumptie ervan bent. Dan heeft het niet zo veel met gierig maar meer met je eigen waarden te maken. Al is een vleesrijke BBQ dan misschien sowieso niet de place to be :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:11

Carlijn schreef:
Kan me wel voorstellen dat het als vega(n) extra vervelend is om mee te betalen aan vlees als je principieel tegen de consumptie ervan bent. Dan heeft het niet zo veel met gierig maar meer met je eigen waarden te maken. Al is een vleesrijke BBQ dan misschien sowieso niet de place to be :D

Maar dat hoeft niet! Vleesvervangers zijn duur maar denk dat de bovenstaande situatie ook heel simpel had kunnen worden opgelost door groente op de barbecue te leggen. Prei in wat folie op de bbq en met knoflook saus serveren is erg lekker! En zo zijn er meer alternatieven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:12

Dat anderen mensen opeten/drinken wat voor jou bedoeld is herken ik wel. Als vegetariër is het bij elk buffet en elke BBQ weer afwachten wat er daadwerkelijk te eten is. Want juist dan moet de meest verstokte vleeseter ineens het vegetarische eten proberen :+ Ik maak me er al niet meer druk om, maar blijf me wel verbazen.

Als gastvrouw zou ik in het geval van een allergie/tolerantie/sterke voorkeur die bij mij bekend was er overigens zelf ook voor zorgen dat er een reservefles oid zou zijn. Ik zou het vervelend vinden als iemand gedwongen alleen maar water kan drinken of droog brood kan eten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:13

topsylover schreef:
Maar als je iets meeneemt naar een feestje, dan neem je toch genoeg mee zodat meerdere mensen ervan kunnen genieten? :? Samen spelen (eten), samen delen! Als je een fles meeneemt die alleen voor jezelf is ben je enorm egoïstisch in mijn ogen. Helemaal als je hem op de drankentafel zet. Houd hem dan gewoon bij je. :+
Wel typisch Nederlands dit. IK neem een fles mee en die is alleen voor MIJ. Terwijl andere culturen hun complete collectie Tupperware meenemen omdat ze bang zijn dat ze niet genoeg voor iedereen hebben. :(:)

Als iedereen een fles wijn meeneemt en je gaat dat allemaal door elkaar drinken dan zal dat bij velen niet echt lekker vallen. Dat niet iedereen z'n fles leegdrinkt en dus iemand die droog valt een glaasje bij schenkt is ook vanzelfsprekend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:20

Berdien schreef:
Dat anderen mensen opeten/drinken wat voor jou bedoeld is herken ik wel. Als vegetariër is het bij elk buffet en elke BBQ weer afwachten wat er daadwerkelijk te eten is. Want juist dan moet de meest verstokte vleeseter ineens het vegetarische eten proberen :+ Ik maak me er al niet meer druk om, maar blijf me wel verbazen.

Ow, maar dat vind ik ook zo irritant dat er maar vanuit gegaan wordt dat je als vleeseter een hork bent als je dan toch ineens voor de vegetarische optie gaat. Op het werk waren er vergaderbroodjes gehaald, had ik zin in een broodje brie met honing, ik stak het watertandend in mijn mond en toen ineens: "zeg, doe je dat met opzet, 1 van de amper 3 vegetarische broodjes opeten." En inderdaad, van de 20 broodjes die er waren, was tussen maar liefst 17 vlees gepropt. Maar dus nee, ik deed het niet met opzet, ik had gewoon zin in brie en honing. :o
Het is toch niet omdat je vegetariër bent, dat je alleenrecht hebt op het vegetarische voedsel aanwezig? Ik snap dat het als vegetariër vervelend is als er te weinig aanbod is, maar dat moet je dan aan de organisator/gastheer melden en niet aan de vleesetende gast die iets neemt waar die op dat ogenblik zin in heeft. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:21

Ik zou het de vleesetende gast niet kwalijk nemen maar ik zou het als organisator wel even melden. Het is gewoon poedersuiker als je geen vlees eet en de enige drie broodjes waar geen vlees op zit worden opgegeten door mensen die de rest van de broodjes wél kunnen eten.