Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 07:20

Ik heb hier van de week een zwarte bessen struik en een rode aalbes gevonden!! Allebei meteen gekocht en geplant... ben benieuwd! Nu kan ik straks zelf cassis maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 07:34

Wat leuk!

Ik ben al eeuwen op zoek naar cranberry. Nauwelijks te vinden! Moet overigens al mijn kleinfruit opnieuw planten. Alles van stekelbes, blauwe bes etc is vernield door onze herder in zijn: Ik ben een pup en alles moet stuk periode _-:(

Dat was dus onze mechelse koekoek haan. Stom beest. Hij viel al aan, maar nu kon ik het hok niet meer binnen zonder er tot bloedens toe uit te komen. Dat heeft dus consequenties. Wel veel lichter dan ik hoopte. 1,800 kilo volgroeit.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:50

Lekker kippensoep. :')

De haan die ik nu heb is zeker geen 18 weken. Loop soms te piepen als een kuiken. En vermoed dat het ook geen sussex haan is.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:00

Marcella schreef:
Lekker kippensoep. :')

De haan die ik nu heb is zeker geen 18 weken. Loop soms te piepen als een kuiken. En vermoed dat het ook geen sussex haan is.

Als hij nog piept is hij zeker geen 18 weken.. Ik heb hier een haan van half april die inmiddels begint te kukelen.
Ik heb je foto's even teruggekeken en ik vind hem ook niet echt tonen als een haan. De kleur zegt mij dat het best wel eens een lakenvelder (kruising) zou kunnen zijn. Die blijven sowieso een stuk kleiner dan de sussex.

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:07

Ik heb een hen die ook 18 weken zou moeten zijn toen ik haar kocht maar die heeft ook nog weken gepiept. Nu maakt ze wel echt kipgeluiden. Denk dat zij ook jonger was.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:19

De witte hen is ook nog geen 18 weken denk ik, maar gedraag zich wel al stuk volwassen dan de haan. De andere 2 hennen hebben al mooie grote lellen/kam. Die tegen de dames piept en als een kuiken onder de veren probeer te kruipen. Dat het vermoedelijk een lakenvelder is dacht ik ook al.

Baal wel een beetje, maar zoektocht naar sussex haan is gestart. Zit ik alleen wel met opnieuw introduceren.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 09:48

@DMH, Cranberry heeft volgens mij ook best specifieke eisen om te groeien? Mijn oma plukt altijd cranberries op Ameland op een geheim plekje. Ik ben het enige kleinkind die ook van het hamsteren/inmaken/wecken/moestuin is dus ik word altijd gezegend met een aantal kilo.
Mooi klaar met die haan, jammer dat hij niet mega zwaar was. Was hij al wat ouder?

Jammer dat de haan niet helemaal was wat je dacht Marcella! Hopelijk vind je snel een nieuwe.

Wij hebben afgelopen week nog een varken naar de slager gebracht. Op de terugweg liep er opeens iets op de 80 weg. Bleek een jonge gans te zijn. Ik had hem van de weg gehaald maar zag helemaal geen andere ganzen. Leek ook geen nijlgans of grauwe gans maar een tamme gans. Dus ik heb hem maar snel opgepakt en meegenomen. Dus nu hebben we er nog een gans bij :+ . De andere ganzen vinden hem wel interessant maar ook eng (hoe puberganzen en volwassen ganzen bang kunnen zijn voor een kleintje snap ik niet). Dus nu hangt hij soms om de ganzen heen, soms bij de eenden en soms bij ons. Het is mij een raadsel hoe hij tussen de maisvelden op een 80 weg is beland...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:35

Misschien gedumpt.

Op geschatte leeftijd van oudste naar jongste.
Afbeelding
Wildkleur - bruin ei
Afbeelding
Patrijs - cream ei
Afbeelding
De haan.
Afbeelding
Colombia - cream ei

Afbeelding
Afbeelding
2x Legnest hopelijk gaan ze de hint snel snappen. :')

Afbeelding
Eenden de oorlog verklaard ze landde gewoon op het net om dan de aardbeien te plunderen.

Had iemand gereageerd op mijn advertentie is het 142 km verderop een gratis sussex haan van 6 weken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:48

Mooie kippenfoto's weer. En ziet er goed uit hoe je de aardbeien nu afgeschermd hebt.

Vandaag eindelijk planten voor de fruithaag besteld. De rozen en anemonen zijn niet voor mij.
Afbeelding

2 blauwe bes
2 zwarte bes
2 rode framboos
1 zwarte framboos
2 honingbes
2 kiwi
2 soorten kersen
2 soorten zuilappel
2 dezelfde zuilpeer
1 kweepeer
1 kaki
1 pruim

Ze moeten op zo'n 15-20m komen te staan. De eerste jaren langs een kippengaas+rietmat "schutting" op het oosten van ongeveer 2m hoog, daarna zouden ze zelf de inkijk moeten voorkomen (met eventueel in de winter windbreekgaas tegen het kippengaas, of een klimplant (idee klimop, maar zeker geen klimop, iets dat minder woekert en niet giftig is). Maar dat zie ik later wel. Het komt 2m van de afscheiding af en in die strook wil ik kippen houden. Mogen zij direct de braam bestrijden die daar altijd vanaf de sloot op komt.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 12-06-20 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:51

Mijn kippen doen niets met de braam die hier groeit. Eigenlijk laten ze het meeste wel met rust van de fruitbomen en -struiken.

Wel mooie lijst! Lijkt me heel mooi, zo'n haag. Wat is een duiker?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:58

Het gaat voornamelijk om het jonge spul dat op komt, dat ik de grote takken door de buitenheining moet verwijderen eens per maand vind ik niet ideaal maar goed te doen. Maar die jonge zaailingen en "weg"gesnoeide uitlopers die terug omkomen zijn een crime om bij te houden. Bij ons lusten de kippen wel zo'n vers blaadje.

Duikers had kersen moeten zijn. Ik vrees een geval autocorrect. Ik pas het aan.

Ik hoop ook dat het heel mooi wordt, en uiteraard heel eetbaar. Ik ben niet zo van de eenjarige planten, dus als ik het fruit zo op kan lossen is dat mooi. Tegen de tijd dat ik een zo grote oogst heb dat ik het niet aangegeten krijg, hoop ik zonnepanelen op het dak te hebben. Ik heb namelijk al een voedseldroger (maar misschien wil ik tegen die tijd wel een grotere, met schuifbladen in plaats van stapelrondjes).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:19

O mijn foto's zijn alweer oud. :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier op het hoekje kom nog een plankje tussen paal en compostbak om dicht te maken.

Nog niet af, maar weer werd te slecht. Vandaag balken rondom afmaken en dan frame bovenop maken. Kunnen we daarna gaas gaan bevestigen. En dan moet alles nog groen geverfd worden. *\o/*

Zo blij dat ik die platen nog had staan. Heb er alleen wat balkjes erbij gekocht. Constructie word zo dat ik eigenlijk ook nog deel ren kan overdekken. Maar denk niet dat het nodig gaat zijn in verband met de pruimenboom die best wat tegen hou en erg dorstig is.

Dames en heer waren een beetje beledigd dat ze tijdens werkzaamheden huisarrest hadden, maar ze worden er alleen maar beter van. :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dicht nu nog afwerken en alles een mooi kleurtje groen geven. *\o/* *\o/*

Afvoer gootjes zitten nu ook achter de kas met regenton die ik even schoongemaakt heb wat volgens mij ook al jaren niet gedaan is. :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:34

Ziet er strak uit Marcella! Ze hebben echt een leuk paradijsje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:40

Zit alleen nog te twijfelen of er nog een zak houtsnippers erbij moet, maar kijk het even aan. Kan altijd nog. Ga zo nog wel een emmertje zand erbij gooien. Altijd handig een kistje zand die ik heb staan. Doe vandaag niks meer op water geven en even kippen controleren/bijvoeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:54

Ik zie op de foto zo weinig verhogingen, maar dat kan door het gaas komen (in het echt vind ik gaas altijd zoveel minder opvallen als op de foto's). Misschien is dat nog een simpele maar leuke toevoeging.

Hier zijn de kippen* ook helemaal blij met 4 klinkers die 2 aan 2 op elkaar liggen, een boomstronkje en een dikke tak die we bij de ene ren op pootjes (beide zijden 2 pootjes als een driehoek) hebben gezet, en in de andere ren door de tralies hebben gestoken. Ze zitten graag overdag ook regelmatig even op stok, maar dan buiten.

*van mijn ouders. Maar ik woon op hetzelfde erf. Mijn kippen komen nog. Ik ben nog bezig aan de ren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:57

wat een prachtige ren. mooi gemaakt hoor!!

mijn kippen slapen met mooi weer eigenlijk altijd buiten op stok in de ren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:37

Hier kunnen ze ook op stok buiten zitten wat ze regelmatig ook doen. Heb een stapeltje stenen aan een kant waar de stok op rust. Voor de rest maakte ik van wat stukjes stronk eerst iedere keer een bergje, maar dat heb ik opgegeven ze trekken het iedere keer uit elkaar en dan lig het weer verspreid door het hok.

Had wel duidelijk wat geslapen in het achterste legnest, want lag een hoop stront in. :')

Met warm weer liggen ze ook graag binnen in het zand, maar dat zal ook wel lekker koel zijn aangezien het geen direct zonlicht heeft. Boom hou naast direct zonlicht ook regen tegen dus alleen als het te nat word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:38

Hier willen ze nog alleen maar buiten slapen in de omgevallen pruimenboom :')

Vandaag mijn eerste kip geslacht van de dubbelborsten (ross 308). Zijn nu 8 weken. Hij woog 2 kilo. Aangenaam verrast :) Heb nog 2/3 zitten die slachtklaar zijn. Het andere is een hennetje dus wat kleiner. Zien of ik die straks ook nog doe :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:18

Toch nog 2 geslacht. Alle 3 zitten ze rond de 2 kilo. De andere 2 zijn nu levend nog maar 2,5 kilo dus die mogen nog een weekje of 2 lopen. Hond is ook superblij met de traktatie.

Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:39

Waar een trailer allemaal niet handig voor is. :D

Zien er goed uit dat vlees. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:25

Het was de eerste keer aan de trailer en dat blijkt dus super handig te zijn. Ideale hoogte en afstand, kan er 2 na elkaar hangen. De konijnen doen wij vanaf nu dus ook aan de trailer _O-

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:44

DeMolenhoek schreef:
Het was de eerste keer aan de trailer en dat blijkt dus super handig te zijn. Ideale hoogte en afstand, kan er 2 na elkaar hangen. De konijnen doen wij vanaf nu dus ook aan de trailer _O-

Super handig! Dat ga ik de volgende keer ook zo doen.

Ik heb besloten een deel van mijn tuin te gaan wijden aan mijn oude liefde, irissen kweken. Ik blijf het ontzettend mooie planten vinden. Helaas moet de groentetuin daar plaats voor maken maar die is alsnog groot genoeg. Vanmiddag maar even erwtjes inmaken en bessenijs maken!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:02

Oh help iemand tips om een kip erbij te zetten. Iemand die van zijn sussex hen af wil wegens gras teveel omploegen. :')