Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:He hoezo liggen wij in meerdere tijdzones?Marrie_L schreef:Ik had me nooit gerealiseerd dat Amerika dus in twee tijdzones ligt, terwijl het eigenlijk heel logisch is gezien de grootte
En vreemd genoeg heeft het aantal tijdzones lang niet altijd met de grootte te maken. In heel China is het bijvoorbeeld even laat als in Peking, en in Rusland is het in alle treinen Moskou-tijd, terwijl ons kleine kikkerlandje dan alweer een aantal jaar in meerdere tijdzones ligt.
Overigens is het niet zo dat de Engelsen hun meridianen er zomaar ineens voor de hele wereld doorgedrukt hebben (wat wel zo handig was omdat ze niet alleen de waves ruleden maar ook in vrijwel iedere tijdzone koloniën, protectoraten en overzeese gebiedsdelen hadden). Één land, onder meer bekend van een klein Gallisch dorpje en het metrisch systeem, bleef moedig weerstand bieden en rekende nog jarenlang consequent vanaf Parijs. Met als gevolg dat heel West-Afrika lang gedacht heeft dat de wereld bestuurd werd vanaf de Champs-Élysées en dat wegenkaarten van Michelin nog steeds de meridiaan door Parijs aangeven.
Janneke2 schreef:SavannahNx schreef:Waarom zijn mensen bang voor hoogtes (hoogtevrees)?
Voor veel mensen geldt: op hoogte ontbreekt 1 van je evenwichtssystemen.
Doet een van de andere systemen het ook niet perfect, ben je simpelweg in gevaar.
Moeder Natuur gaf ons 3 evenwichtssystemen om niet om te vallen.
Een systeem dat zit in je binnenoor.
Een 2e systeem heeft te maken met je ogen. "De diersoort 'mens' komt uir de Afrikaanse steppe", onze ogen willen de horizon zien. (Of bij gebrek aan beter: rechte wanden, haakse hoeken etc.)
Het 3e systeem "zit in je spieren, pezen en banden". Enne: 80% van de relevante informatie is afkomstig uit hals en nekspieren (plus pezen en banden).
Bovenop een toren, op de 12e verdieping etc moet systeem 2 anders te werk gaan, de oriëntatiepunten zijn anders en vaak minder goed.
Kun je je daar op aanpassen, of werken systeem 1 en 3 prima heb je nergens last van.
Maar zeggen alle 3 systemen iets anders - hoei...!!
SavannahNx schreef:Dan heb ik gelijk nog een vraag, waarom kan ik en sommige andere mensen er niet tegen als er in je oor word gefluisterd of dicht in de buurt van je oor
Hilli schreef:Waarom hebben de meeste caravans maar 2 wielen (enkelasser) i.p.v. net als paardentrailers 4 wielen (tandemasser). Dan rijdt 'ie veel stabieler toch?
Annemeik schreef:Hilli schreef:Waarom hebben de meeste caravans maar 2 wielen (enkelasser) i.p.v. net als paardentrailers 4 wielen (tandemasser). Dan rijdt 'ie veel stabieler toch?
Omdat dubbel assers niet toegestaan zijn op campings. Als je die probeert in te parkeren en je draait de caravan, dan wringen de wielen en rijd je de grond kapot. En dan zit je midden in het seizoen met kapot gereden veldjes.
gohya schreef:Ruiken paarden de dood? dus als er een dood mens [in redelijk vergane staat] in het bos ligt en je rijd met je paard er langs vanaf een afstandje? [ongeveer 100 meter].
Ik denk zelf van wel,maar is dit ook zo?
Annemeik schreef:Hilli schreef:Waarom hebben de meeste caravans maar 2 wielen (enkelasser) i.p.v. net als paardentrailers 4 wielen (tandemasser). Dan rijdt 'ie veel stabieler toch?
Omdat dubbel assers niet toegestaan zijn op campings. Als je die probeert in te parkeren en je draait de caravan, dan wringen de wielen en rijd je de grond kapot. En dan zit je midden in het seizoen met kapot gereden veldjes.
Hilli schreef:Als je aangifte doet: voor honden die dergelijk gedrag vertonen bestaan provicatietesten. Niet geslaagd = jammer voor de hond.
_Anke schreef:Is het paarden ook zo dat het veulen in de buik de eerste tijd de eerste tijd een merrie is? Net zoals mensen dat de baby eerst een meisje is en dan later verandert in een jongen of een meisje blijft