Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Annash schreef:Weather 101 les 1: het ontstaan van onweersbuien
Een onweersbui is in feite gewoon een regenbui waarbij je donder hoort. Donder en bliksem gaan hand in hand, dus alle onweersbuien hebben bliksem. Naast een ‘gewone’ onweersbui heb je ook een ‘severe’ thunderstorm -- iets waar wij als chaser gek op zijn! Een onweersbui wordt vaak gemarkeerd als severe als het één of meerdere hiervan heeft: hagel ter grootte van een inch of meer (ongeveer 2,5 centimeter), windvlagen van 57,5 miles per hour of meer (ongeveer 92 kilometer), of een tornado.
Zoals jullie vast wel weten komen onweersbuien het hele jaar door voor, maar zie je ze het meest tijdens het voorjaar en de zomer--dit vanwege de warmere lucht. De beste ‘tijden’ gedurende de dag zijn de middag- en avonduren, omdat het dan warmer is. Zoals nu, met een hittegolf, koelt het niet veel af, waardoor (zware) onweersbuien ook in de (vroege) ochtend absoluut mogelijk zijn.
Voor het ontstaan van een onweersbui zijn drie ingrediënten nodig: vocht, stijgende onstabiele lucht en een ‘lift’. Ik ga zelf uit van vier ingrediënten, die je kunt onthouden door middel van SLIM:
Shear (wind shear)
Lift (opstijgen onstabiele lucht)
Instability (onstabiliteit in atmosfeer-- op kaarten aangegeven als CAPE)
Moisture (hiermee bedoel ik niet de luchtvochtigheid, maar de dewpoints/dauwpunten die je op kaarten kunt aflezen)
Sorry als ik soms te veel met Engelse termen gooi, ik woon in Engeland en ben op gebied van weer veel meer bezig met Engels dan Nederlands.
Goed, terug naar het ontstaan van een onweersbui. Heel simpel gesteld: door de zon warmt de lucht op. Deze lucht gaat stijgen--bijvoorbeeld door heuvels (zal in Nederland wat minder snel voorkomen...) of gebieden waar warm/koud of vochtig/droog met elkaar botst. Deze lucht blijft stijgen zolang het warmer is dan de lucht eromheen. Door stijgende lucht brengt de warmte van de grond/lucht dichtbij de grond naar boven in de atmosfeer. Dit heet ook wel het convectieproces. De waterdamp koelt af, geeft warmte, condenseert en vormt een wolk. Die wolk komt uiteindelijk in de atmosfeer op plekken waar de temperatuur onder het vriespunt is.
Als een storm stijgt in koelere lucht, waar het bevriest, ontstaan ijsdeeltjes. In het geval van een onweersbui botsen deze ijsdeeltjes. Meestal stuiteren ze van elkaar af, maar het ene deeltje kan een beetje van de andere pakken en hierbij wat elektrische lading veroorzaken. Als er veel van deze botsingen zijn (allemaal kleine elektrische ontladingen) uit zich dit in een bliksemschicht.
Als een bliksemschicht van de wolk de grond raakt, opent hierdoor als het ware een klein gaatje in de lucht. In het Engels noemen ze dit een channel, dus ik zou in het Nederlands het woord kanaal gebruiken. Als de bliksem dan weg is, valt de lucht weer terug. Dit creeert het geluid dat wij donder noemen.
De reden waarom we de bliksem zien voor we de donder horen is vast bekend: licht reist sneller dan geluid.
Michelle_96 schreef:amoj schreef:Lijkt me interessant Annash!
Het wordt hier nu donkerder (omgeving Meppel).
En het rommelt!!
Ik hier in Meppel zelf merk er nog niks van haha
anneliesdj schreef:Het was hier ook maar even rommel en regen, lucht klaart alweer op en regen is weg.
Als ik het goed heb is de bliksem de ontlading van warme en koudere deelt en je de donder de daarbij horende knal?
Hoe zit het met onweer zonder regen/neerslag?
Butterfly schreef:Hier rommelt het ook alweer.
Op de grens Friesland/Groningen, waar het eerste onweer heel heftig was, staat een boerderij volledig in brand. Gelukkig geen gewonden en geen dieren aanwezig, aardappelbedrijf.
http://www.112fryslan.nl/Home?&newsid=10914
Wendel schreef:Butterfly schreef:Hier rommelt het ook alweer.
Op de grens Friesland/Groningen, waar het eerste onweer heel heftig was, staat een boerderij volledig in brand. Gelukkig geen gewonden en geen dieren aanwezig, aardappelbedrijf.
http://www.112fryslan.nl/Home?&newsid=10914
Dat is biobakker. ..een stalgenoot werkt daar... woonhuis en loods in de brand.