Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:49

Graag annash!

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:50

Hier is het nog steeds rustig en het is vies benauwd buiten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:50

Annash schreef:
Gezien alle nieuwkomers... Wellicht hebben jullie interesse in lesjes weather 101? Ik kan vast beginnen en als Jolien terug is van vakantie weet ik zeker dat ze er graag op inspringt.

*\o/* okee, daar is het veel te warm voor
Graag :)

Tucktuck

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:51

Dat zou ik erg leuk vinden Annash!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:53

Michelle_96 schreef:
amoj schreef:
Lijkt me interessant Annash!
Het wordt hier nu donkerder (omgeving Meppel).
En het rommelt!!

Ik hier in Meppel zelf merk er nog niks van haha

In steenwijk hoor ik het ook rommelen.

Kom maar op Annash!

Edit: de zon schijnt hier en is warm

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:56

Okidoki, helemaal naar de basis: het ontstaan van onweersbuien leek me een goede om mee te beginnen. :-)

Annash schreef:
Weather 101 les 1: het ontstaan van onweersbuien

Een onweersbui is in feite gewoon een regenbui waarbij je donder hoort. Donder en bliksem gaan hand in hand, dus alle onweersbuien hebben bliksem. Naast een ‘gewone’ onweersbui heb je ook een ‘severe’ thunderstorm -- iets waar wij als chaser gek op zijn! Een onweersbui wordt vaak gemarkeerd als severe als het één of meerdere hiervan heeft: hagel ter grootte van een inch of meer (ongeveer 2,5 centimeter), windvlagen van 57,5 miles per hour of meer (ongeveer 92 kilometer), of een tornado.

Zoals jullie vast wel weten komen onweersbuien het hele jaar door voor, maar zie je ze het meest tijdens het voorjaar en de zomer--dit vanwege de warmere lucht. De beste ‘tijden’ gedurende de dag zijn de middag- en avonduren, omdat het dan warmer is. Zoals nu, met een hittegolf, koelt het niet veel af, waardoor (zware) onweersbuien ook in de (vroege) ochtend absoluut mogelijk zijn.

Voor het ontstaan van een onweersbui zijn drie ingrediënten nodig: vocht, stijgende onstabiele lucht en een ‘lift’. Ik ga zelf uit van vier ingrediënten, die je kunt onthouden door middel van SLIM:
Shear (wind shear)
Lift (opstijgen onstabiele lucht)
Instability (onstabiliteit in atmosfeer-- op kaarten aangegeven als CAPE)
Moisture (hiermee bedoel ik niet de luchtvochtigheid, maar de dewpoints/dauwpunten die je op kaarten kunt aflezen)

Sorry als ik soms te veel met Engelse termen gooi, ik woon in Engeland en ben op gebied van weer veel meer bezig met Engels dan Nederlands. :+

Goed, terug naar het ontstaan van een onweersbui. Heel simpel gesteld: door de zon warmt de lucht op. Deze lucht gaat stijgen--bijvoorbeeld door heuvels (zal in Nederland wat minder snel voorkomen...) of gebieden waar warm/koud of vochtig/droog met elkaar botst. Deze lucht blijft stijgen zolang het warmer is dan de lucht eromheen. Door stijgende lucht brengt de warmte van de grond/lucht dichtbij de grond naar boven in de atmosfeer. Dit heet ook wel het convectieproces. De waterdamp koelt af, geeft warmte, condenseert en vormt een wolk. Die wolk komt uiteindelijk in de atmosfeer op plekken waar de temperatuur onder het vriespunt is.

Als een storm stijgt in koelere lucht, waar het bevriest, ontstaan ijsdeeltjes. In het geval van een onweersbui botsen deze ijsdeeltjes. Meestal stuiteren ze van elkaar af, maar het ene deeltje kan een beetje van de andere pakken en hierbij wat elektrische lading veroorzaken. Als er veel van deze botsingen zijn (allemaal kleine elektrische ontladingen) uit zich dit in een bliksemschicht.

Als een bliksemschicht van de wolk de grond raakt, opent hierdoor als het ware een klein gaatje in de lucht. In het Engels noemen ze dit een channel, dus ik zou in het Nederlands het woord kanaal gebruiken. Als de bliksem dan weg is, valt de lucht weer terug. Dit creeert het geluid dat wij donder noemen.

De reden waarom we de bliksem zien voor we de donder horen is vast bekend: licht reist sneller dan geluid.

Edit: op aanvraag nog uitgelegd waar de donder nou vandaan komt. :)

Een beetje van mezelf en van NOAA. Ik weet het allemaal wel, maar simpel uitleggen (en in het Nederlands :') is soms een hele kunst!

Volgende les: de levenscyclus van een onweersbui...

Als aanvulling, met name voor alle nieuwelingen: mijn topic van mijn storm chasen in Amerika dit jaar - the real deal! [BEU] [FOTO] Storm chasen in de USA
Laatst bijgewerkt door Annash op 05-07-15 15:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:57

Het begint hier nu ontzettend hard te waaien. Klein druppeltje, lichtgrijze lucht, maar de zon schijnt er nog wel doorheen. Whoeiii! :D

Anoniem

Blughh benauwd hier, komt vast nog wat aan

Anoniem

Michelle_96 schreef:
amoj schreef:
En het rommelt!!

In steenwijk hoor ik het ook rommelen.

Kom maar op Annash!

Edit: de zon schijnt hier en is warm[/quote]

Nou klaart het hier weer op, het heeft even geregend maar dat is nu al weer bijna gestopt.
Apart dat er nog zoveel verschil zit tussen plekken die best dicht bij mekaar liggen.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:00

Interessant annash! Ik wist wel een paar dingetjes in baby taal maar lang niet zo uitgebreid. Erg leuk!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:00

Interessant ben benieuwd naar de volgende les.

Maar wat is nou precies donder en bliksem vooral donder. Of vertel je dat later .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:02

Het was hier ook maar even rommel en regen, lucht klaart alweer op en regen is weg. :(

Als ik het goed heb is de bliksem de ontlading van warme en koudere deelt en je de donder de daarbij horende knal?
Hoe zit het met onweer zonder regen/neerslag?

Gishi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:05

Michelle_96 schreef:
amoj schreef:
En het rommelt!!

Ik hoorde het nog rommelen :P en verder een donkere lucht.

Heel interessant die lessen!

Annash
Blogger

JoycexEnya schreef:
Interessant ben benieuwd naar de volgende les.

Maar wat is nou precies donder en bliksem vooral donder. Of vertel je dat later .

De bliksem staat al uitgelegd, de donder heb ik eraan toegevoegd voor je! :)

Ookami

Interessant Annash :j

Hier heb ik net de eerste bliksemshicht gezien

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:06

Hier beetje onweer nu. Dondert heel hard en flitst.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:06

Nu toch wel echt een onweersbui hier.. Hou er nu alleen niet van want zit maar te schuilen in een schuur :P

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:07

anneliesdj schreef:
Het was hier ook maar even rommel en regen, lucht klaart alweer op en regen is weg. :(

Als ik het goed heb is de bliksem de ontlading van warme en koudere deelt en je de donder de daarbij horende knal?
Hoe zit het met onweer zonder regen/neerslag?

Nee, de bliksem ontstaat door de botsende ijsdeeltjes, waarbij stukjes 'afknappen'/van ijsdeel A naar ijsdeel B gaan. Dit kan een elektrische ontlading met zich meenemen. Genoeg van deze botsingen bij elkaar veroorzaakt een grote ontlading, en dat is de bliksem.

Het feit dat dit gebeurt, wil niet zeggen dat de neerslag ook al neervalt. Dat is weer wat anders. :) En het kan natuurlijk ook ergens anders vallen dan waar jij bent.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:08

Ben eigenlijk wel benieuwd of wij in het noorden nog meer gaan krijgen. Als ik de radar zie eerst niet maar ik weet ook nie tof de radar te vertrouwen is.

Tis hier nu weer zonnig en temperatuur stijgt snel

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:09

Butterfly schreef:
Hier rommelt het ook alweer.

Op de grens Friesland/Groningen, waar het eerste onweer heel heftig was, staat een boerderij volledig in brand. Gelukkig geen gewonden en geen dieren aanwezig, aardappelbedrijf.
http://www.112fryslan.nl/Home?&newsid=10914

Dat is biobakker. ..een stalgenoot werkt daar... woonhuis en loods in de brand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:16

Annash, erg duidelijke en fijne uitleg! Ik wil meer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:19

Goed plan Shanna! Ik ben in duitland. Vind t naderende (potentiële) onweer spannender dan het vliegen.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:20

Wendel schreef:
Butterfly schreef:
Hier rommelt het ook alweer.

Op de grens Friesland/Groningen, waar het eerste onweer heel heftig was, staat een boerderij volledig in brand. Gelukkig geen gewonden en geen dieren aanwezig, aardappelbedrijf.
http://www.112fryslan.nl/Home?&newsid=10914

Dat is biobakker. ..een stalgenoot werkt daar... woonhuis en loods in de brand.

Pff, wat heftig! Je hele huis in 1 klap weg :(:)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:20

Hoe lang ben je op vakantie, Jolien? Geniet daar eerst maar lekker van, maar wellicht kunnen we na die tijd samen een schema'tje met de te behandelen onderwerpen opzetten? Haha, ik vind het helemaal leuk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:21

Ik zit te denken, wat is de reden dat het weer in bv Amerika veel heftiger is dan in Europa met tornado's etc :) Is daar een simpele verklaring voor? Ik zag net het topic van annash, en waauuuuw <3