Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:51

Urbanus schreef:
Roby is eens benaderd door zo'n recruiter.

Roby: thanks but no thanks, ik word palliatief behandeld.

Tecruiter: oh wat erg, beterschap, wellicht is de functie interessant als je weer beter bent?

Roby: palliatief betekent dat ik dood ga. Ik ga dood. Ik word nooit meer beter.

Recruiter: oh...

We hebben zo gelachen om zoveel domheid _O- ging om een functie in de zorg ook. Kom op :=
Omg. Dan weet je toch niet of je moet lachen of huilen, bij zoiets. :')

Het allermooiste vind ik dan nog wel dat ze jou benaderen, maar jij dan alsnog even mag solliciteren met je cv en motivatiebrief. O, en meer verdienen dan bij je huidige baan? Vergeet het maar. Dus nee, je vacature bij de volgende Tight fiets Direct mag je lekker zelf houden, joe! :evaw:

Janine1990

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:05

Oooh recruiters, hou op :')

In mijn profiel staat dat ik logistics planner ben, dat is ook de officiële benaming voor mijn functie. De hoeveelheid mensen die daar ook op reageren dat ze een 'leuke' functie voor me hebben. Als ik dan reageer dat ik voor 4,5k wel eens wil gaan nadenken, of ze wijs op de zuivel CAO, blijft het ineens stil...

En eentje met een KANJER van een spelfout, kan ik helaas niet meer terugvinden :(

De gemene deler is toch altijd dat het stagiaires zijn bij die uitzendbureaus die al sinds de jaren 90 hun logo niet meer hebben veranderd :P

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:08

Over spelfouten gesproken.... Mijn psycholoog schreef met zoveel dt fouten, dat ik moeite had haar serieus te nemen. Sorry, vind dat zo onprofessioneel. :=

Ik vraag mij dan af hoe zo iemand een goedgekeurde scriptie kan afleveren?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:12

marleen_88 schreef:
Over spelfouten gesproken.... Mijn psycholoog schreef met zoveel dt fouten, dat ik moeite had haar serieus te nemen. Sorry, vind dat zo onprofessioneel. :=

Ook psychologen kunnen dyslexie hebben. En voor een scriptie kan je tig hulpbronnen inzetten bij je krabbels of rapportage continue iemand vragen is niet bepaald werkbaar.
Dus als ze verder goed werk aflevert voor je geestelijke toestand waarom dan hierboven vallen.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 18-10-22 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:12

marleen_88 schreef:

Laten nakijken door een ander. :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:17

belle_boef schreef:
marleen_88 schreef:

Ook psychologen kunnen dyslexie hebben. En voor een scriptie kan je tig hulpbronnen inzetten bij je krabbels of rapportage continue iemand vragen is niet bepaald werkbaar.
Dus als ze verder goed werk aflevert voor je geestelijke toestand waarom dan hierboven vallen.

Zeker kan dat, maar ik mag dat toch vinden?
Overigens pastte haar strategie ook niet bij mij, dus is het gestopt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:18

Ah fout weer gevonden.

"Beste Janine,

Ik kwam je profiel tegen en zou graag een connectie willen maken. Ik ben benieuwd ALS jij je horizon wil verbreden en wilt plannen in een andere omgeving.... bladiebladiebla"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:20

marleen_88 schreef:
Verleden tijd van 'passen' is met één t, maar dat terzijde. :D ;)

Janine: is 'ik ben benieuwd als' geen dialect ergens in den lande?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:21

marleen_88 schreef:

Hmm... onprofessioneel... Mag je vinden...

Mijn vader kan na ruim 32 jaar nog steeds amper mijn naam correct schrijven. Lang leve de autocorrect zeg maar :')
Vreselijk dyslectisch, maar ooo wat is hij slim...

Eeuwig zonde dat dyslexie in de jaren 60/70 werd afgedaan als domheid... En daaruit volgt wellicht nog steeds de algehele perceptie van moeite met schrijven en professionaliteit/intelligentie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:24

Mkango schreef:
marleen_88 schreef:

Jup, een Friesisme :j En wellicht ook als zodanig uitgesproken in het Westerkwartier (waar ik vandaan kom). Maar dan meer van 'ik bin benaaid as dat wicht van X aals trouwt is' (ik ben benieuwd of dat meisje van X al eens getrouwd is). Maar mijn dialect is niet zo goed :o

Ik ben dan ook opgevoed met: "AS is verbrande turf!"

(dit werkt op het moment dat je ALS zegt i.p.v. OF)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:27

Mkango schreef:
marleen_88 schreef:

Scherp, die heb ik gemist. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:32

marleen_88 schreef:
Scherp, die heb ik gemist. :o
Kan gebeuren. :D

Janine1990 schreef:
Jup, een Friesisme :j En wellicht ook als zodanig uitgesproken in het Westerkwartier (waar ik vandaan kom). Maar dan meer van 'ik bin benaaid as dat wicht van X aals trouwt is' (ik ben benieuwd of dat meisje van X al eens getrouwd is). Maar mijn dialect is niet zo goed :o

Ik ben dan ook opgevoed met: "AS is verbrande turf!"

(dit werkt op het moment dat je ALS zegt i.p.v. OF)
Ik vind het prachtig. :D Maar ik ben dan ook een groot voorstander van behoud van dialecten. Eeuwig zonde als die verdwijnen door de dominantie van het Standaardnederlands. De tijdelijke buurvrouw van mijn ouders, 89, praat bijvoorbeeld in Voornes dialect en dat hoor je echt bijna nooit meer. :n Zo jammer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:40

Mkango schreef:
Ik vind het prachtig. :D Maar ik ben dan ook een groot voorstander van behoud van dialecten. Eeuwig zonde als die verdwijnen door de dominantie van het Standaardnederlands. De tijdelijke buurvrouw van mijn ouders, 89, praat bijvoorbeeld in Voornes dialect en dat hoor je echt bijna nooit meer. :n Zo jammer.

Het schijnt ook nog eens heel goed te zijn als je zowel dialect als Nederlands kan.
Zou inderdaad zonde zijn als het verloren ging, maar ik heb het idee dat er tegenwoordig weer veel meer draagvlak voor is... Of dat gebeurt gewoon automatisch als je van de kakschool af komt en je in andere kringen begeeft :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:43

Tweetaligheid (dat is dialect + AN kunnen) heeft inderdaad allerlei cognitieve voordelen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:48

Geldt dat alleen als je beide spreekt of ook als je dialect wel verstaat maar zelf niet spreekt?

Ik versta het Gronings echt perfect, zelfs in Friesland kom ik een eindje maar ik heb het altijd vertikt om zelf te spreken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:49

Froukje schreef:
Geldt dat alleen als je beide spreekt of ook als je dialect wel verstaat maar zelf niet spreekt?

Ik versta het Gronings echt perfect, zelfs in Friesland kom ik een eindje maar ik heb het altijd vertikt om zelf te spreken.

Vind ik een goede vraag!

Ik versta vloeiend Westerkwartiers en Fries, het echte Gronings niet zo goed.
Maar ik spreek dan wel weer nagenoeg vloeiend Engels, grammaticaal heel goed een enkele keer ben ik een woord kwijt, maarja, die ben ik in het Nederlands ook vaak genoeg kwijt en dan weet ik het Engelse woord wel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:54

Froukje schreef:

Ik denk dat als je stopt met het vertikken om Gronings te spreken, je je zult verbazen hoe snel je het vloeiend spreekt. :D Ik ben van jongs af aan al in aanraking geweest met Afrikaans, kon het verstaan, maar sprak het nooit. Tot ik vijf jaar geleden weer voor zes maanden in SA was en erop stond dat mensen Afrikaans met me spraken - binnen een paar weken sprak ik het vloeiend.

Janine1990 schreef:
Froukje schreef:

Vind ik een goede vraag!

Ik versta vloeiend Westerkwartiers en Fries, het echte Gronings niet zo goed.
Maar ik spreek dan wel weer nagenoeg vloeiend Engels, grammaticaal heel goed een enkele keer ben ik een woord kwijt, maarja, die ben ik in het Nederlands ook vaak genoeg kwijt en dan weet ik het Engelse woord wel :+
Het gaat niet op voor talen die je op latere leeftijd leert. Het gaat echt om moedertalen. Vanaf een bepaalde leeftijd (zo rond je vierde à vijfde) verandert de manier waarop je hersenen een taal opslaan en gebruiken. Je kunt dan nog wel vloeiend een andere taal leren spreken, waarbij het gebruik niet te onderscheiden is van dat van een moedertaalspreker, maar in je hersenen werkt het dus wel anders.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:58

Oh maar ik kan het ook prima spreken als het moet, ik vind het alleen zo ontzettend lelijk dat ik het niet wil. :P Mijn ouders hebben nooit Nederlands tegen ons gesproken, altijd Gronings maar toch zijn zowel ik als mijn broertje begonnen met Nederlands en dat houden we tot op de dag van vandaag vol.

Ik versta mensen die Groningse praten prima maar je krijgt antwoord in het Nederlands. :+ Mijn schoonouders spreken tegen de kinderen Nederlands en tegen elkaar Gronings. Die dachten dat ik ze niet kon verstaan de eerste keer dat ik daar kwam, dan kom je interessante dingen te weten. :))

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:58

Ik ben fel tegenstander van dialect en in het Fries geloof ik al helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:01

Urbanus schreef:
Ga terug naar de Randstad en blijf daar. :')

Froukje schreef:
Oh maar ik kan het ook prima spreken als het moet, ik vind het alleen zo ontzettend lelijk dat ik het niet wil. :P Mijn ouders hebben nooit Nederlands tegen ons gesproken, altijd Gronings maar toch zijn zowel ik als mijn broertje begonnen met Nederlands en dat houden we tot op de dag van vandaag vol.

Ik versta mensen die Groningse praten prima maar je krijgt antwoord in het Nederlands. :+ Mijn schoonouders spreken tegen de kinderen Nederlands en tegen elkaar Gronings. Die dachten dat ik ze niet kon verstaan de eerste keer dat ik daar kwam, dan kom je interessante dingen te weten. :))
Haha, toegegeven, ik vind de dialecten in het noordoosten van Nederland ook niet altijd de mooiste dialecten, maar er zit vaak wel een hoop cultuur in die verloren gaat als ze verdwijnen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:04

Ga lekker boswandelingen maken in Nepal ofzo.

Niet temmen pls, dit was een grapje.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 18-10-22 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:06

Mkango schreef:
Het gaat niet op voor talen die je op latere leeftijd leert. Het gaat echt om moedertalen. Vanaf een bepaalde leeftijd (zo rond je vierde à vijfde) verandert de manier waarop je hersenen een taal opslaan en gebruiken. Je kunt dan nog wel vloeiend een andere taal leren spreken, waarbij het gebruik niet te onderscheiden is van dat van een moedertaalspreker, maar in je hersenen werkt het dus wel anders.

Wat zijn onze hersenen toch machtig interessant!!

Urbanus schreef:

Je gelooft niet in het Fries? :')
Friezen zijn ook een vrij heidens volk, dus dat hoeft ook niet :(:)

xD

Froukje schreef:

Ik durf het niet, Fries sowieso niet, maar ik vind het ook moeilijk om zinnen te vormen. Ik kan wel prima gekke uitspraken nadoen. En Westerkwartiers heeft ook een soort van schaamte. Maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met eigen onzekerheid en faalangst dan met de taal :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:46

Janine: zeker! Grote kans dat bij jou en Froukje de dialecten dus wel functioneren als een moedertaal, of iig de verwerking ervan. :j

Enne, moet je eens zien hoe vlot je het allemaal spreekt na een paar wijntjes. :))

Urbanus schreef:
Ga lekker boswandelingen maken in Nepal ofzo.

Niet temmen pls, dit was een grapje.
Je bent gewoon jaloers. ^)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:47

Froukje schreef:

Ja als je opgegroeid bent met twee talen ben je tweetalig, ook al spreek je het niet actief.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:51

Het is een taalfout en uiteraard geen spelfout :+ :D