Mkango schreef:Het gaat niet op voor talen die je op latere leeftijd leert. Het gaat echt om moedertalen. Vanaf een bepaalde leeftijd (zo rond je vierde à vijfde) verandert de manier waarop je hersenen een taal opslaan en gebruiken. Je kunt dan nog wel vloeiend een andere taal leren spreken, waarbij het gebruik niet te onderscheiden is van dat van een moedertaalspreker, maar in je hersenen werkt het dus wel anders.
Wat zijn onze hersenen toch machtig interessant!!
Urbanus schreef:Ik ben fel tegenstander van dialect en in het Fries geloof ik al helemaal niet.
Je gelooft niet in het Fries?
Friezen zijn ook een vrij heidens volk, dus dat hoeft ook niet
xD
Froukje schreef:Oh maar ik kan het ook prima spreken als het moet, ik vind het alleen zo ontzettend lelijk dat ik het niet wil.

Mijn ouders hebben nooit Nederlands tegen ons gesproken, altijd Gronings maar toch zijn zowel ik als mijn broertje begonnen met Nederlands en dat houden we tot op de dag van vandaag vol.
Ik versta mensen die Groningse praten prima maar je krijgt antwoord in het Nederlands.

Mijn schoonouders spreken tegen de kinderen Nederlands en tegen elkaar Gronings. Die dachten dat ik ze niet kon verstaan de eerste keer dat ik daar kwam, dan kom je interessante dingen te weten.

Ik durf het niet, Fries sowieso niet, maar ik vind het ook moeilijk om zinnen te vormen. Ik kan wel prima gekke uitspraken nadoen. En Westerkwartiers heeft ook een soort van schaamte. Maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met eigen onzekerheid en faalangst dan met de taal