Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:32

bigone schreef:
Ook al denken/hopen de meesten dat omikron weliswaar besmettelijker maar minder ernstig is, het geeft desondanks nu al grote problemen op de SEH in ziekenhuizen in Londen. Grote stijging van zieke zorgmedewerkers en dat is ook zeer bedreigend voor de te leveren zorg. Wanneer dat ook hier gaat gebeuren hebben we levensgrote problemen. Niet alleen in ziekenhuizen trouwens.

In de cijfers zie ik dit nog niet.

Afbeelding

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:33

bigone schreef:
Ook al denken/hopen de meesten dat omikron weliswaar besmettelijker maar minder ernstig is, het geeft desondanks nu al grote problemen op de SEH in ziekenhuizen in Londen. Grote stijging van zieke zorgmedewerkers en dat is ook zeer bedreigend voor de te leveren zorg. Wanneer dat ook hier gaat gebeuren hebben we levensgrote problemen. Niet alleen in ziekenhuizen trouwens.

Bron?

sureido

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:34

Oh thanks Veerle :D.

Was al benieuwd omdat bigone wel vaker dit soort dingen de wereld in knalt.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:35

Wij gaan op "vakantie" naar Duitsland na de kerst.
Daar is 2G+ dus moet je en gevaccineerd zijn en elke 73 uur testen.
"Vakantie" omdat we vooral proberen vuurwerk te voorkomen. Hond durft nu al niet naar buiten zodra het gaat schemeren. Dat de andere hond nergens bang voor is helpt niet helaas.

En heel verdrietig kind in huis. Hij zou met Alice in Wonderland, de musical gaan touren door Nederland vanaf januari... Maar met de repeties, try-out en première die al niet meer door kunnen gaan....
Maak me zorgen om hem.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:35

sureido schreef:

Klopt. En er op aanspreken dat het normaal is dat je een bron plaatst als je beweringen doet haalt geen fluit uit. Heel vervelend

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:36

Citaat:
In de Britse ziekenhuizen is de druk hoog, maar nog lang niet op het niveau van begin dit jaar. Sinds het aantal dagelijkse ziekenhuisopnames eind juli snel toenam, is de instroom redelijk gestabiliseerd. De afgelopen maanden worden per dag ongeveer 800 tot 1.000 coronapatiënten opgenomen. Ter vergelijking: tijdens de piek van halverwege januari werden zo'n 4.000 coronapatiënten per dag opgenomen.

Van 2 dagen terug en recenter kan ik niets vinden bigone... Dus ik ben ook benieuwd waar jij deze info vandaan haalt.
En als ik google op grote problemen ziekenhuizen Londen krijg ik alleen berichten van begin 2021...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:39

996981 schreef:
‘Het lijkt wel alsof je aan alles dood mag gaan, behalve aan Covid’. Er is een tekort aan capaciteit, maar alles wat er beschikbaar is gaat met voorrang naar coronapatiënten, waarmee we andere patiënten tot tweederangs patiënten verklaren.

Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar wat stelt de man voor te doen met de corona patienten? Laten liggen? Een spuitje geven zodat ze sneller doodgaan? (ik bedoel dit niet cynisch, voordat ik dat gezeik weer krijg, maar gewoon serieus).
Die patienten die zijn er, en die moeten naar de IC... Het is nu zoiets van wie het eerst komt het eerst maalt.. of stelt hij dan voor om, zodra er een tweederangs patient komt, om dan een Covid patient weg te sturen? Hoe ziet hij dat practies?
Volgens mij mag men prima doodgaan aan Covid, alleen het duurt gemiddelt te lang voordat ze dood zijn, dat geeft die opstopping..als ik het goed begrepen heb.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:41

Overigens komt 'ziek zorgpersoneel' niet terug in het plaatje, dus dat zou nog steeds kunnen. Er is nog geen grote stijging in ziekenhuisopnamen, dat zegt het plaatje.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:43

veerledec schreef:
Overigens komt 'ziek zorgpersoneel' niet terug in het plaatje, dus dat zou nog steeds kunnen. Er is nog geen grote stijging in ziekenhuisopnamen, dat zegt het plaatje.

Ik ben gewoon benieuwd naar een bron.

Hier zijn ook constant problemen met uitvallend zorgpersoneel, niet per se omdat ze zo erg ziek zijn van covid maar omdat je thuis in quarantaine moet. Dat is in elke sector bijna zo. Maar dit heb ik dan meer uit verhalen van vriendinnen die in de zorg zitten. Die trouwens ook moeten werken ondanks ze in quarantaine moeten, pas bij positieve test mogen ze thuis zitten. Verschilt denk ik ook wel per plek en afdeling!

Maar het stelt me wel gerust dat er nóg geen stijging in Engeland is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:57

CharleyT schreef:
MoniqueT schreef:
Ik kan er af en toe met mijn pet niet bij hoor. Van Dissel legt het niet goed uit. OK. Ik plaats een link waarin het heel goed uitgelegd wordt en zie dat die nog enkele keren wordt geplaatst omdat mensen het blijkbaar niet zien of niet willen lezen.

Rutte en de Jonge doen niets goed, dus weet je, we gaan lekker naar Antwerpen winkelen. Man o man ....

Waarom kan een groot deel van Nederland nou eens niet gewoon de rem er op zetten? Hebben mensen zo'n hekel aan thuis zijn? Lekker boek, beetje kokkerellen, het is niet anders.

Je kunt niet zomaar een oordeel vellen over een groot deel van de nederlandse bevolking, zonder je een beetje te proberen je in te leven in hun persoonlijke situatie.
Lang niet iedereen vindt lezen of kokkerellen leuk, omdat er bij te halen, veel te simpel gedacht. Jouw persoonlijke situatie is uniek en niet 1 op 1 te projecteren op anderen. En die anderen hebben allemaal hun eigen woon omgeving, gezins situatie, wel/geen kinderen in huis enz. enz.
Ipv zo met dat vingertje te wijzen kun je misschien proberen wat meer inlevend te zijn.

Dat is ergens wel zo maar ik denk ook dat we heel erg bevoorrecht zijn als westerse 21/22e eeuwers.

Als je bedenkt wat het leven inhield in de geschiedenis en ook nu nog in grote delen van de wereld: er was en is verschrikkelijk veel groot leed.

Dus persoonlijk ben ik erg blij met mijn dak boven hoofd, voedsel op tafel, warm en koud stromend water, gezondheidszorg indien nodig en dan hoef ik ook nog eens niet bang te zijn voor oorlogsgeweld of vervolging.

Dus tijdelijk wat privileges opgeven is peanuts als je kijkt naar het grotere geheel.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:01

In het dorp waar ik woon, is 65% boven de 65, in het straatje waar ik woon is bijna 65% ouder dan 80, waarvan een aantal met behoorlijke gezondheids problemen en zeer regelmatige thuiszorg, je kan dat niet vergelijken met de situatie in Zuid Afrika, met de jonge bevolking.

Op den duur komt er ook verjonging door natuurlijke omstandigheden, allen het hoeft van mij niet extra bespoedigd te worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:03

mysa schreef:
Dus persoonlijk ben ik erg blij met mijn dak boven hoofd, voedsel op tafel, warm en koud stromend water, gezondheidszorg indien nodig en dan hoef ik ook nog eens niet bang te zijn voor oorlogsgeweld of vervolging.

Dus tijdelijk wat privileges opgeven is peanuts als je kijkt naar het grotere geheel.

Dat is zeker waar :j en dat heb ik al deze tijd ook gezegd..
maar nu, met vaccinaties die grotendeels werken, welke groepen er nu in de ziekenhuizen liggen, grotendeels, is het voor best een groot aantal mensen juist dat dak boven hun hoofd wat ze kwijt gaan raken, omdat ze níet kunnen werken, door super onduidelijke regels...

Ja, hier heb je altijd bijstand, en misschien is dat wel handiger want met bijstand in een huurflat en met toeslagen heb je het zeker niet slecht, maar ik weet niet of dat zo gaaf is als je altijd je eigen broek op hebt kunnen houden.
En dat is dan imo niet door het virus, maar echt wel een beetje door de regels...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:10

Financiële zorgen wil ik helemaal niet bagatelliseren, dat hakt er enorm in. Maar in het bericht waarop ik reageerde, ging het vooral over wat nu niet kan (activiteiten).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:13

Nou ja van een aantal dingen die nu niet kunnen, snap ik nu echt niet meer heel goed waarom deze nu niet meer kunnen... (ja reisbewegingen...naar de sportschool.. uhu)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:26

Cer schreef:
996981 schreef:
‘Het lijkt wel alsof je aan alles dood mag gaan, behalve aan Covid’. Er is een tekort aan capaciteit, maar alles wat er beschikbaar is gaat met voorrang naar coronapatiënten, waarmee we andere patiënten tot tweederangs patiënten verklaren.

Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar wat stelt de man voor te doen met de corona patienten? Laten liggen? Een spuitje geven zodat ze sneller doodgaan? (ik bedoel dit niet cynisch, voordat ik dat gezeik weer krijg, maar gewoon serieus).
Die patienten die zijn er, en die moeten naar de IC... Het is nu zoiets van wie het eerst komt het eerst maalt.. of stelt hij dan voor om, zodra er een tweederangs patient komt, om dan een Covid patient weg te sturen? Hoe ziet hij dat practies?
Volgens mij mag men prima doodgaan aan Covid, alleen het duurt gemiddelt te lang voordat ze dood zijn, dat geeft die opstopping..als ik het goed begrepen heb.

Ik zou zeggen; lees even.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:31

mysa schreef:
Financiële zorgen wil ik helemaal niet bagatelliseren, dat hakt er enorm in. Maar in het bericht waarop ik reageerde, ging het vooral over wat nu niet kan (activiteiten).

Ik denk dat het vooral komt doordat het nu al een ruime 1,5 duurt en we nu geen benul hebben van hoe lang deze lock down/maatregelen allemaal nodig gaan zijn en ook wat er daarna allemaal nog komt. Eerst hadden we voor ogen dat we door moesten zetten tot het moment dat we allemaal gevaccineerd konden zijn. Het viel mij toen al enigszins tegen hoe lang het daarna nog duurde voordat we van maatregelen af kwamen.

En nu dan de nieuwe mutatie en verminderde bescherming door uitgewerkte vaccins. Nu denk ik dat het een illusie is om door te zetten tot iedereen geboosterd is.

Er blijft een groep zich niet laten vaccineren, er zullen volledig gevaccineerden zijn die de booster niet gaan halen en we weten nog niet heel erg zeker hoe goed de bescherming gaat zijn tegen omikron als je een booster gehad hebt. Vooral bij de groep 50+ en de kwetsbaren.

Ik hoop wel dat wanneer blijkt dat de vaccinaties ook bij omikron het overgrote deel uit het ziekenhuis houdt, ze eens beter gaan kijken naar dat probleem. Het probleem dat we maatregelen blijven houden om de ongevaccineerden niet te besmetten en zo de ziekenhuizen niet vol te laten stromen. Ik zie om mij heen vooral daar onvrede over en zelf deel ik dat gevoel ook. We mogen niet afhankelijk gaan zijn van een kleine groep die zich niet laat vaccineren/boosteren. Het kan niet zo zijn dat mensen die wel gevaccineerd zijn en geboosterd zijn zich aan maatregelen moeten blijven houden op het moment dat we weten dat die booster de kans op ernstig ziek worden en erger enorm verkleind.

En bij gebrek aan enig perspectief en het gevoel dat zelfs in bovenstaande situatie er geen 2G of verplichting komt, heb ik alles wat los gelaten. Ik geef geen grote feesten, doe geen gekke onverantwoorde dingen, maar als ik ergens heen wil dan doe ik dat. Juist door dat los te laten ben ik ook vaak tevreden met gewoon thuis zijn.

Het gevoel van dingen niet meer mogen en niet weten hoe lang en of het daarna nog strenger wordt doet iets met mensen. Ook dat bezoekers aantal. Ik kijk daar niet meer zo streng naar en doe alleen maar waar ik achter sta en me goed bij voel. En ja dat kan betekenen dat ik een keer bij mij ouders eet met de kinderen, samen met mijn broer en zijn vrouw en kind. Mijn ouders zijn relatief jong en ze zijn gezond. Vanaf dat ze de booster hebben (volg wk) zijn dit dingen die we dan gerust eens kunnen doen. Mijn kinderen genieten enorm van hun neefje en mijn ouders enorm van de kleinkinderen samen zien.

Ik ging normaal één keer in de 3 maanden gemiddeld eens naar iets leuks (pretpark, bios, braderie/markt, uit eten enz.). Ik mis dat niet enorm, maar ik zoek ipv dat wel wat meer de gezelligheid op bij mensen die dicht bij me staan.

Maar ik zie om me heen dat veel mensen gewoon veel thuis blijven hoor. Ik denk dat we het echt niet heel slecht doen, op een enkeling na. En verder kan de boog niet altijd gespannen staan. Zolang je maar bewuste keuzes maakt en iedereen het er mee eens is lijkt het me goed. Tja en zolang buitenlandse reizen per vliegtuig nog mogen naar verre landen, kan ik het mensen niet kwalijk nemen dat ze net over de grens inkopen gaan doen.

Als het duidelijk was hoe lang dit duurt en wanneer we definitief weer alles kunnen of minimaal voor een hele lange tijd, was het een ander verhaal. Ik heb juist iets van “ik maak het mezelf niet te moeilijk en te zwaar, want wie weet wat er nog komt” en daar gedij ik prima onder.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:32

Needje schreef:
Citaat:
In de Britse ziekenhuizen is de druk hoog, maar nog lang niet op het niveau van begin dit jaar. Sinds het aantal dagelijkse ziekenhuisopnames eind juli snel toenam, is de instroom redelijk gestabiliseerd. De afgelopen maanden worden per dag ongeveer 800 tot 1.000 coronapatiënten opgenomen. Ter vergelijking: tijdens de piek van halverwege januari werden zo'n 4.000 coronapatiënten per dag opgenomen.

Van 2 dagen terug en recenter kan ik niets vinden bigone... Dus ik ben ook benieuwd waar jij deze info vandaan haalt.
En als ik google op grote problemen ziekenhuizen Londen krijg ik alleen berichten van begin 2021...

En bovendien hebben ze amper maatregelen
Hele week was de kerstjumping aan de gang , net zoals andere jaren
Tienduizenden mensen in de binnenhal en nog steeds volop ambiance
Enige wat je zag was veel mondmaskers in het publiek maar lang niet iedereen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:36

En ligt daar de druk in de ziekenhuizen niet altijd al erg hoog? Volgens mij is het daar niet uitzonderlijk dat je soms lang op een ambulance moet wachten en in het ziekenhuis ook uren moet wachten voor je geholpen wordt als het niet levensbedreigende spoed is!?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:41

996981 schreef:
Ik zou zeggen; lees even.

Gedaan :j (geen idee wat jouw idee over dit stuk is trouwens, je plaatst het wel, maar inhoudelijk zeg je er niet echt superveel over... maar goed, maakt niet uit)

Citaat:
Op de ic zien wij bijna uitsluitend ongevaccineerde mensen tussen de 50 en 75 jaar.

Nou, hij kan het weten .. Hoewel, ik schrik een klein beetje van 50 (ik dacht dat het vanaf 65 en hoger was.. ) maar, dat ongevaccineerden met lagere leeftijd op de IC kwamen, had ik wel al gelezen.
En is volgens mij in dit topic ook door een aantal mensen aangegeven dat het heel poedersuiker is dat we van alles niet meer kunnen, door ongevaccineerden.. maar ja, je mag niet een schuldige aanwijzen..

Citaat:
Dat we nu alle mensen die weinig risico lopen, hetzij omdat ze gevaccineerd zijn, hetzij omdat ze jong zijn, hetzij omdat ze Covid hebben doorgemaakt, nu deze harde lockdown opleggen, dat vind ik nogal wat.
eens :j

Citaat:
Vorige week tijdens mijn dienst op de non-covid-ic heb ik hemel en aarde bewogen om een patiënt toch een hele zware oncologische ingreep te kunnen laten ondergaan. Dat is niet gelukt.
Schokkend... maar er ligt heel veel stil.. ik begrijp dat ook niet (maar goed, ik hoef daar gelukkig niks over te zeggen, en ik mankeer op dit moment gelukkig niks.. )
(en dan zachtjes.. behalve als deze patient kanker heeft door roken.. dan is het gelijk aan een ongevaccineerde covid patient, want eigen schuld, las ik ook hier en daar)

Citaat:
We weten inmiddels: dertig tot veertig procent van de covid-patiënten die naar de ic gaat, gaat dood. Ondertussen weigeren we nu allemaal mensen bij wie de overlevingsscore véél beter is
Dan zou je die inderdaad wellicht anders moeten 'behandelen'...
want dit is dan een soort omgekeerde triage.. mensen met weinig tot geen kans geven we voorrang.. dat kan ook niet juist zijn imo?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:45

Vayo schreef:
Hier precies hetzelfde! Laatst mijn dochters laten testen en de vrouw aan de telefoon gaf aan dat er om 12:00 nog een gaatje was. Komen we daar aan, staan er buiten ons 3 auto´s!!

En het prikken ... tja ... ik had me opgegeven om mee te helpen als gastvrouw/administratief medew. maar dit was niet nodig. Velen anderen waren ook niet nodig, waaronder prikkers en optrekkers. En na vandaag sluit de prikstraat. Medewerkers zijn gevaccineerd, maar er zitten nog een hoop cliënten thuis die geen afspraak hebben kunnen maken/gemaakt. Hieronder een hoop 75+ en 85+ cliënten.
Ik vind het zo zonde dat we de prikstraat niet open houden om onze eigen cliënten te prikken. Ik had ook gerust willen taxiën met cliënten. Wil je echt actief meehelpen ... wordt er niks mee gedaan. Dat laat je motivatie en draagkracht wel zakken hoor.

Heb je je werkgever daar al op aangesproken?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:47

Ik zeg toch; stof tot nadenken. Ik heb er nog geen oordeel over. Ik vind het vooral verrassend en verfrissend een ander geluid te horen.

En nee, het zijn niet de ongevaccineerden waardoor we nog in de oliebol zitten. Dat schrijft hij ook niet. Het zijn de ongevaccineerden in de risicogroepen, die bij ernstig ziek worden druk leggen op de zorg. Niet de ongevaccineerde in het algemeen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:53

996981 schreef:
Ik zeg toch; stof tot nadenken. Ik heb er nog geen oordeel over. Ik vind het vooral verrassend en verfrissend een ander geluid te horen.

ik vind het niet perse een ander geluid.. ik heb dat geluid vaker gelezen en gehoord, en ik ben het er ook mee eens. Alleen vanuit hoger hand wordt er niet veel mee gedaan helaas..

Citaat:
En nee, het zijn niet de ongevaccineerden waardoor we nog in de oliebol zitten. Dat schrijft hij ook niet. Het zijn de ongevaccineerden in de risicogroepen, die bij ernstig ziek worden druk leggen op de zorg. Niet de ongevaccineerde in het algemeen.

"Iets anders wat de overheid zou kunnen doen, is het aanspreken van de risicobevolking. Daar moet meer awareness komen. Als je extra kwetsbaar bent voor ziekenhuisopname door de bekende risicofactoren zoals hogere leeftijd of onderliggende ziekten en bovendien geen of onvoldoende antilichamen hebt, let dan extra op. Ik heb tegen mijn ouders ook gezegd: ‘Zolang je de derde prik niet hebt gehad, blijf dan zoveel mogelijk thuis’. Op de ic zien wij bijna uitsluitend ongevaccineerde mensen tussen de 50 en 75 jaar. Ook ouderen die nog maar twee prikjes hebben gehad lopen een risico op een ernstiger verloop van Covid"
Ik las zo snel niet iets over risicogroepen... of doel je dan op die leeftijd als risico ..?
Ik doel zelf op ongevaccineerden die in het ziekenhuis terechtkomen.. die komen daar niet voor niks, denk ik? wel of geen risicogroep...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:54

Achterom schreef:
Vayo schreef:
Hier precies hetzelfde! Laatst mijn dochters laten testen en de vrouw aan de telefoon gaf aan dat er om 12:00 nog een gaatje was. Komen we daar aan, staan er buiten ons 3 auto´s!!

En het prikken ... tja ... ik had me opgegeven om mee te helpen als gastvrouw/administratief medew. maar dit was niet nodig. Velen anderen waren ook niet nodig, waaronder prikkers en optrekkers. En na vandaag sluit de prikstraat. Medewerkers zijn gevaccineerd, maar er zitten nog een hoop cliënten thuis die geen afspraak hebben kunnen maken/gemaakt. Hieronder een hoop 75+ en 85+ cliënten.
Ik vind het zo zonde dat we de prikstraat niet open houden om onze eigen cliënten te prikken. Ik had ook gerust willen taxiën met cliënten. Wil je echt actief meehelpen ... wordt er niks mee gedaan. Dat laat je motivatie en draagkracht wel zakken hoor.

Heb je je werkgever daar al op aangesproken?

Jazeker en met mij hebben andere medewerkers dat ook gedaan. Maar het antwoord is dat de campagne puur rwas voor het personeel dat anders tot ver in januari had moeten wachten op de booster. Bedankt voor het opgeven en verder is het aan de ggd.

996981 schreef:

Nu is het even afwachten wat omikron doet met de boosters, maar afgelopen piek was wel grotendeels te danken aan teveel 40+ die niet gevaccineerd waren. Daar zaten er heel erg veel
bij die juist niet ernstig ziek waren.

De groepen die in het ziekenhuis lagen waren voornamelijk ongevaccineerden op de IC en mensen met onderliggend lijden die wel gevaccineerd waren maar waarvan het vaccin te weinig (meer) deed. En het is te hopen dat boosteren er nu voor zorgt dat zij niet meer in het ziekenhuis terecht komen. Maar hoe dat met de groep ongevaccineerden moet? Zeg jij het maar …

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:11

996981 schreef:
sureido schreef:

Klopt. En er op aanspreken dat het normaal is dat je een bron plaatst als je beweringen doet haalt geen fluit uit. Heel vervelend

https://amp.theguardian.com/world/2021/ ... ases-surge

Blijkbaar zijn mijn Google skills in het Engels beter dan enkelen hier, maar bij deze !
En 996981, waar is jouw bron over een post van een aantal dagen geleden ?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:32

Blijkbaar ja.
Maar je had ook meteen het artikel er bij kunnen zetten. :)*