Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:18

Mijn vader 71 en mijn moeder 67 hebben nog geen oproep gehad. Mijn om 98 heeft de boot gemist want heeft oproep gehad maar kan niet vervoerd worden naar een prik locatie. Huisarts hier prikt nog niet dus heeft ze gewoon pech.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:22

simongek schreef:
simongek schreef:

Lekker kortzichtig :j

Ik laat me niet testen omdat ik eerst resultaten op de langere termijn wilt zien. Het is getest maar niemand die weet wat er op de langere termijn gebeurt.

Ook heb ik inmiddels meerdere mensen gezien die na vaccinatie weer corona kregen. En nee dan verloopt het minder vind ik een doodddoener. Er wordt glashard beweerd dat het werkt en de kzns nihil is. Nou meerdere mensen kregen het gewoon weer.

Er is nooit beweerd dat je na een vaccinatie geen corona meer kunt krijgen. Sterker nog ik wist het al voordat ik mij liet vaccineren dat die kans er gewoon in zit , net als met de griepprik ook dan kun je nog steeds griep krijgen. Alleen een ziekenhuisopname is uitgesloten en ernstig ziek worden ook. Nou als ik de kans kan krijgen om geen schade over te houden aan corona of een ernstig verloop te hebben , daar ben ik al blij mee.

Corona is Russisch Roulette wat dat betreft , hoe erg het verloop is per persoon is niet te zeggen. De kans dat je schade krijgt door Corona is groter dan schade door een vaccin. Schade op lange termijn komt ook vrij snel naar voren en niet pas na 3 jaar.

Ik had bijvoorbeeld dan nu al wat moeten hebben , mijn lijf had na 2 maanden dan echt al wel verschijnselen gehad dat er iets niet oké was. Ik heb absoluut geen spijt van mijn vaccinatie. En tja over 3 jaar? Ik kan morgen ook onder een bus komen of een ongeluk krijgen en er niet meer zijn. Dus op lange termijn vindt ik niet zo'n goede reden meer , je weet immers niet eens dat er morgen gaat gebeuren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:24

SusanH schreef:
Ik gooi er nog maar 1 in dan: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eci.13484

Onderzoek naar het effect van niet pharmaceutische maatregelen, een vergelijking tussen verschillende landen.

Karl: het gaat mij er vooral om dat de besmettingen op een zeker moment hoe dan ook teruglopen, ongeacht de maatregelen die er waren. Ik ben benieuwd waar ik daarmee de mist in ga, want in alle grafieken loopt de lijn naar beneden toch?

Natuurlijk lopen virusinfecties vanwege bijvoorbeeld seizoensinvloeden of vaccinaties terug. Dat is dan ook niet de reden waarom er maatregelen zijn. De maatregelen zijn er om de zorg behapbaar te houden. En daarvoor maakt het dus wel degelijk uit hoe hoog een piek is en hoe lang een piek aanhoudt. Je kan in die grafieken gewoon zien dat staten waar ze maatregelen hebben de zorg het beter aan kan en dat er minder doden door corona vallen en dat in staten waar ze geen maatregelen hebben de zorg wel overspoeld raakt en er meer doden door corona vallen. Dat laat toch precies zien dat maatregelen wel succes hebben?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:24

Er moet sowieso nog een plan gemaakt worden voor mensen zoals jou oma Jessix, want huisartsen die prikken, prikken met AZ en die is niet voor haar leeftijd. Dus als het goed is krijgt ze nig wel een vaccin aangeboden.
Nu pfizer minder koud bewaard hoeft te worden hoop en denk ik dat daar de oplossing zit, maar het is waardeloos dat zo’n kwetsbare groep nu alsnog zo lang moet wachten omdat ze niet zelf naar een priklocatie kunnen.

Wat mij betreft moet ook iedereen vrijwillig kunnen kiezen wel of geen vaccin. Ik vind alleen wel dat als dadelijk iedereen die wil gevaccineerd is en de boel weer open kan en daardoor de zorg alsnog overloopt er een beperking moet komen voor corona-patienten zodat reguliere zorg door kan. De zorg kan niet nog langer zo belast worden omdat er mensen geen vaccin willen.

Anoniem

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:33

Hier wil ik ook geen vaccin. Inmiddels 2 x corona gehad. Eerste keer goed ziek geweest, 2e keer heel mild. Opgelopen van mijn omaatje :+ Beide keren is mijn vriend niet ziek geworden.

Wacht liever de langere termijn bijwerkingen af.

Mijn oma wil ook geen vaccin. Wou ze al niet voordat ze corona heeft opgelopen. En dat terwijl ze hartstikke kwetsbaar is. Griepspuit haalt ze ook al jaren niet meer.

Mijn andere oma heeft vaccin toch gehaald. Wou ze eerst niet. Maar 1 van mijn tantes heeft behoorlijk paniek lopen zaaien.

En ik respecteer van beide de keuze.

Daarnaast wil ik toch al niet naar de ic toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:34

MarlindeRooz schreef:
simongek schreef:
Wij wonen ook in NH. Mijn ouders zijn van 1946 en 1947. Hebben nog niets gehoord.

Ouders willen hem graag. Mijn vriend en ik laten ons niet inenten.

Dan neem ik ook aan dat je niet op de IC wil komen als je wel heel ziek er van wordt?

Sorry hoor maar waar bemoei jij je toch mee.. Iedereen moet het toch zelf weten? Met dit soort opmerkingen krijg je juist die verdeeldheid. Zeg je dit ook tegen rokers en dikke mensen? Gezellig figuur ben je dan.. :n

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:39

secricible schreef:
Wat mij betreft moet ook iedereen vrijwillig kunnen kiezen wel of geen vaccin. Ik vind alleen wel dat als dadelijk iedereen die wil gevaccineerd is en de boel weer open kan en daardoor de zorg alsnog overloopt er een beperking moet komen voor corona-patienten zodat reguliere zorg door kan. De zorg kan niet nog langer zo belast worden omdat er mensen geen vaccin willen.

Ik ben het hier wel een beetje mee eens hoor, alleen kan je geen voorwaarden verbinden aan opname in een ziekenhuis want dan gaan de ziekenhuizen failliet aangezien die ' leven ' van zieke mensen :+

Reguliere zorg is ook vaak nodig voor mensen die er al jaren een ongezonde levensstijl op nahouden en hierdoor in de problemen komen waardoor ( vaak langdurige ) zorg en een ziekenhuisbed nodig is.
Daar geldt ook geen beperking of voorwaarde voor opname dus dat zie ik voor covid-patienten ook niet gebeuren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:46

Ik denk dat dat failliet gaan wel meevalt, maar wellicht omschrijf ik verkeerd wat ik bedoel. Ziekenhuizen leveren nu namelijk financieel aardig in op de zorg die zij bieden aan corona patienten, iig wel in Nederland.

Wat mij betreft moet de zorg dus na de vrijwillige vaccinatie terug naar normale Ic-bezetting en normale bezetting van personeel. Als het dan zo ver komt dat er code zwart dreigt dan mag dat niet ten kostte gaan van de volledige reguliere behandeling. Er moeten dan m.i. Dus 2 lijnen gevoerd worden, bijvoorbeeld 300 corona ic-bedden en de rest regulier. Als die 300 coronabedden vol zijn moet daar een code zwart protocol op gevoerd worden, maar daar hoort reguliere ic-opname niet onder te lijden.
Het mag dus in mijn ogen niet straks zo zijn dat de 65-jarige man met een beroerte geen IC-bed kan krijgen omdat de IC overspoeld zou worden door niet-gevaccineerde 65- met corona die voogens de draaiboeken meer recht hebben op een Ic-plek ivm hun leeftijd.

Zolang er bedden zijn zijn ze welkom, zijn de bedden op moet er screening plaats vinden binnen de corona-patienten, niet binnen de volledige IC-pool.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:49

simongek schreef:
Lekker kortzichtig :j

Ik laat me niet testen omdat ik eerst resultaten op de langere termijn wilt zien. Het is getest maar niemand die weet wat er op de langere termijn gebeurt.

Ook heb ik inmiddels meerdere mensen gezien die na vaccinatie weer corona kregen. En nee dan verloopt het minder vind ik een doodddoener. Er wordt glashard beweerd dat het werkt en de kzns nihil is. Nou meerdere mensen kregen het gewoon weer.

Ik heb nog niemand horen beweren dat de kans nihil is :?

Pfizer geeft aan dat je 90% minder kans hebt om het te krijgen 10% van de mensen die met het virus in aanraking komen krijgt het dus alsnog. En aangezien vrijwel iedereen met het virus in aanraking komt momenteel is die kans dus best aanwezig.

AZ geeft 60-70% minder kans aan.

En ja, resultaten op lange termijn zijn niet altijd bekend. Maar van covid ook niet. Die resultaten zijn overigens bij ernstige covid op korte termijn al niet heel goed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:15

secricible schreef:
Ik denk dat dat failliet gaan wel meevalt, maar wellicht omschrijf ik verkeerd wat ik bedoel. Ziekenhuizen leveren nu namelijk financieel aardig in op de zorg die zij bieden aan corona patienten, iig wel in Nederland.

Wat mij betreft moet de zorg dus na de vrijwillige vaccinatie terug naar normale Ic-bezetting en normale bezetting van personeel. Als het dan zo ver komt dat er code zwart dreigt dan mag dat niet ten kostte gaan van de volledige reguliere behandeling. Er moeten dan m.i. Dus 2 lijnen gevoerd worden, bijvoorbeeld 300 corona ic-bedden en de rest regulier. Als die 300 coronabedden vol zijn moet daar een code zwart protocol op gevoerd worden, maar daar hoort reguliere ic-opname niet onder te lijden.
Het mag dus in mijn ogen niet straks zo zijn dat de 65-jarige man met een beroerte geen IC-bed kan krijgen omdat de IC overspoeld zou worden door niet-gevaccineerde 65- met corona die voogens de draaiboeken meer recht hebben op een Ic-plek ivm hun leeftijd.

Zolang er bedden zijn zijn ze welkom, zijn de bedden op moet er screening plaats vinden binnen de corona-patienten, niet binnen de volledige IC-pool.

Conclusie : het blijft een heikel punt en we zijn er nog niet mee aan de nieuw patatjes zoals we dat hier in België zouden zeggen :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:19

Hardop lachen om die uitdrukking.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:28

Kairos schreef:
DuoPenotti schreef:
Die scholen hadden ze nooit open moeten gooien.
Ja heel rot voor de kindjes, maar daardoor nu wel de extra besmettingen
(van de week ook een link gedeeld waar dat toegegeven werd)

Ik denk persoonlijk dat die besmettingen als de scholen dicht waren nooit aan het licht waren gekomen. Pietje gaat dan nog steeds spelen met Kees, al heeft hij een snotneus, maar de meeste mensen zullen hun kind dan niet meteen laten testen.

Maar dan blijven ze wel in hun eigen bubbel met het zelfde buurkind waar ze mee spelen ipv dat één besmet kind een brandhaard bij een hele hoop huishoudens kan veroorzaken doordat ze in 'n klas vol gezeten heeft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:38

Zoals al vaker aangegeven, met de vaccinatie geeft het geen garantie dat je geen corona meer krijgt. Je krijgt het alleen in mindere vorm.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:43

Ook die mindere vorm is een kwestie van kans. Je kan dus ook gevaccineerd op de IC belanden, maar je hebt daar een veel kleinere kans op :)

Dat dat nog steeds kan is voor mij geen reden om niet te vaccineren. Die kans heb je nl ook (en veel groter) zonder vaccinatie. En ik werk twee dagen per week met bewezen covid patiënten dus de kans dat ik in aanraking kom met het virus is al 100%.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:01

Relaxed schreef:
Sorry hoor maar waar bemoei jij je toch mee.. Iedereen moet het toch zelf weten? Met dit soort opmerkingen krijg je juist die verdeeldheid. Zeg je dit ook tegen rokers en dikke mensen? Gezellig figuur ben je dan.. :n

Mwah.
Roken en zwaar overgewicht zijn wel aanzienlijk risicoverhogend, het UCI % en dus op de bewegingsbeperking van de samenleving van invloed.

En mbt bemoeizucht; plaats maar eens een foto zonder cap _O-

Hier in Spanje gedurende de paasweek; Semana Santa, 62.000 man polities/guardia civil ingezet voor handhaving van de verplaatsingsregels.
Ondertussen de grote steden druk met buitenlandse toeristen.
Met andere woorden; wij blijven thuis opdat de toeristen veilig kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:14

Ja hc, maar ga jij mensen dan aanspreken dat ze vooral niet meer moeten roken en dat ze anders geen recht hebben op een ziekenhuisbed? Doe toch normaal..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:17

Het is een stuk minder geworden met het aanspreken als iemand geen cap draagt. Ik kom het zelfs niet eens meer tegen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:22

Afbeelding
Het blijft stijgen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:28

Jeetje dat is een forse stijging. Niet mooi. Volgende week tikken we de 10.000 weer aan, en dan?
Weer een lockdown? Of nou ja, daar zitten we nog in maar misschien wordt alles weer dichtgegooid dan? Ik hoop het toch zo van niet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:33

In Duitsland willen de IC artsen een harde lockdown van twee weken om ervoor te zorgen dat de ziekenhuizen niet overspoeld worden las ik net op de NOS site. Het gaat in meerdere landen niet goed qua besmettingscijfers.
Laatst bijgewerkt door Ann op 27-03-21 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:35

secricible schreef:
Er moet sowieso nog een plan gemaakt worden voor mensen zoals jou oma Jessix, want huisartsen die prikken, prikken met AZ en die is niet voor haar leeftijd. Dus als het goed is krijgt ze nig wel een vaccin aangeboden.
Nu pfizer minder koud bewaard hoeft te worden hoop en denk ik dat daar de oplossing zit, maar het is waardeloos dat zo’n kwetsbare groep nu alsnog zo lang moet wachten omdat ze niet zelf naar een priklocatie kunnen.

Klopt dat hoorde we ook van de GGD... en voor nu vindt ze dat ook prima, ze wacht het wel af. Maar gewoon jammer dat ze een huisarts heeft die gewoon nooit ergens een antwoord op heeft en ook totaal geen moeite wil doen om iets uit te zoeken of te regelen. Ze zit nu ook niet meer bij de GGD in het systeem dus we zullen nu zelf af moeten wachten tot er een geschikt vaccin is wat aan haar gegeven kan worden door wie dan ook... en daar vast ook zelf achteraan moeten gaan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:45

Zitten er ook nog cijferaars in dit topic? Er is namelijk een gek dingetje en ik vroeg me af of meer mensen dat zien, het heeft te maken met het verband in tijd tussen besmet-ziekenhuis-ic? Ik heb hier een dataset liggen van 2 maanden en ik zie het niet meer helemaal.

Het klopt inderdaad dat verschillende landen weer stijgende cijfers zien, er zou haast wel een verband moeten zijn of dat virus doet gewoon zijn eigen ding.

Rioolwatercijfers vind ik juist wel interessant.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:46

moonsparkle schreef:
[ [url=m/dflWGB.png]Afbeelding[/url] ]
Het blijft stijgen

En het percentage positief ook.
Dus zowel in exacte aantal als in percentages.
Was de verwachting, maar blij ben ik er niet mee.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:47

Ik ben er bang voor dat de scholen weer dichtgaan binnenkort met name het hogere onderwijs. Maar als de Britse en andere varianten wel meer toeslaan op kinderen , is het misschien beter om alles weer dicht te doen.

Het gaat nu overal weer rap omhoog , ook hier in Drenthe begint het weer flink te stijgen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:48

Pipodipo schreef:
Zitten er ook nog cijferaars in dit topic? Er is namelijk een gek dingetje en ik vroeg me af of meer mensen dat zien, het heeft te maken met het verband in tijd tussen besmet-ziekenhuis-ic? Ik heb hier een dataset liggen van 2 maanden en ik zie het niet meer helemaal.

Het klopt inderdaad dat verschillende landen weer stijgende cijfers zien, er zou haast wel een verband moeten zijn of dat virus doet gewoon zijn eigen ding.

Rioolwatercijfers vind ik juist wel interessant.

Wat wil je precies weten?

Stijging in ziekenhuis opnames zet meestal in na de stijging in aantallen, en de stijging op ic nog iets later.

Met een extea vertraging omdat het verergeren (ofwel de start van de golf) meestal bij de jongere mensen begint, de oudere categorieën volgen iets later qua percentage besmetten.