Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Shadow0 schreef:Ik vind het echt jammer dat het steeds zo persoonlijk moet worden. En ik heb eigenlijk best wel vertrouwen in de mogelijkheid van de overheid: ik denk dat er heel veel kan, als we maar beginnen met de wil om daar wat mee te doen.
En wat ik daarmee zou willen: veel actiever informatie verzamelen over besmetting: hoe en waar raken mensen besmet, en ook waar niet. Dan heel gericht kijken naar die gebieden en situaties. Ook meer onderzoek waar je met enige zekerheid kunt vaststellen dat er geen corona rondgaat (dat kan nu niet, omdat mensen met milde klachten helemaal niet in zicht zijn.) In die gebieden kun je dan lokaal juist wat meer versoepelen.
Verder natuurlijk fatsoenlijk beschermend materiaal voor iedereen die in de zorg werkt, en dan realistische standaarden. Als je met zeer kwetsbare doelgroepen werkt moeten chirurgische maskers de norm zijn, niet de uitzondering.
De hele misinformatie over mondkapjes kan sowieso beter: in plaats van ze te ontmoedigen moet dat aangegrepen worden om mensen te leren wat maskers kunnen doen en wat niet en hoe je die moet gebruiken, zodat er goede, werkbare oplossingen te bedenken die inderdaad helpen om besmetting tegen te gaan. Want als we dat krijgen, kunnen we wellicht een aantal dingen weer gaan doen. Dat wordt nu actief tegengehouden.
Bigone: een 'beheersbaar' virus betekent toch nog altijd een heleboel doden.
Shadow0 schreef:De diverse uitingen van het RIVM en OMT-leden. Bijvoorbeeld Ann Vossen bij Jinek, ([url="https://twitter.com/jaapstronks/status/1253050826496577537"]fragmentje via Twitter[/url]
En ook in hoe de maatregelen zijn ingericht, want die zijn niet gericht om verspreiding te stoppen (denk aan het voldoende beschikbaar maken van beschermende materialen) of om snel op te sporen (actief testen en contactonderzoek.
Het is de bedoeling dat het blijft 'voortkabbelen.'
Ik zal ook kijken of ik de recente teletekst-pagina kan vinden, maar die heb ik niet zo paraat (en omdat dat meestal plaatjes zijn, kan ik ze niet altijd vinden.)
Shadow0 schreef:Ik vind het echt jammer dat het steeds zo persoonlijk moet worden. En ik heb eigenlijk best wel vertrouwen in de mogelijkheid van de overheid: ik denk dat er heel veel kan, als we maar beginnen met de wil om daar wat mee te doen.
En wat ik daarmee zou willen: veel actiever informatie verzamelen over besmetting: hoe en waar raken mensen besmet, en ook waar niet. Dan heel gericht kijken naar die gebieden en situaties. Ook meer onderzoek waar je met enige zekerheid kunt vaststellen dat er geen corona rondgaat (dat kan nu niet, omdat mensen met milde klachten helemaal niet in zicht zijn.) In die gebieden kun je dan lokaal juist wat meer versoepelen. Absoluut ben ik het met je eens dat meten is weten is en dat er ook in Nederland veel meer gemeten kan worden zoals jezelf hier beschrijft
Verder natuurlijk fatsoenlijk beschermend materiaal voor iedereen die in de zorg werkt, en dan realistische standaarden. Als je met zeer kwetsbare doelgroepen werkt moeten chirurgische maskers de norm zijn, niet de uitzondering.
Inderdaad vind ik het heel ernstig dat er in verzorg- en verpleeghuizen verzorgenden nog steeds niet voldoende materiaal hebben. Dat is ook in Frankrijk zo met alle gevolgen van dien. Ook al zal daar wellicht een goede reden voor zijn, ik vind het wel heel ernstig. Dus helemaal met je eens.
De hele misinformatie over mondkapjes kan sowieso beter: in plaats van ze te ontmoedigen moet dat aangegrepen worden om mensen te leren wat maskers kunnen doen en wat niet en hoe je die moet gebruiken, zodat er goede, werkbare oplossingen te bedenken die inderdaad helpen om besmetting tegen te gaan. Want als we dat krijgen, kunnen we wellicht een aantal dingen weer gaan doen. Dat wordt nu actief tegengehouden. Precies hetzelfde heb ik ook gedacht. Er is zoveel PR in de 1,5 meter samenleving gestopt, dit kan natuurlijk ook in goed omgaan met mondkapjes ongeacht of deze wel of niet zelfgemaakt zijn.
Klopt, alleen vrees ik dat dit op dit moment echt niet anders kan. Natuurlijk kan het altijd beter, maar als je kijkt wat de kritiek is hier in Frankrijk op de lock down, daar lusten de honden ook geen brood van (zie ook volkskrant artikel van Daan Kool→ waar ik het dus veel genuanceerder zie, maar toch. Ik denk dat corona geïntegreerd zal moeten worden door ons allemaal in ons leven zolang er geen vaccin is.
moonfish13 schreef:Heel veel meer keus is er gewoon niet, tenzij je een lockdown van jaren als optie ziet.
Citaat:En ik denk dat wat jij zegt een gódskarwei is
Citaat:Plaatselijk versoepelen is geen realistisch plan en ik vraag me sterk af of dit niet een enorm probleem wordt.
Citaat:En daar gaat je versoepeling, kun je m weer terugdraaien omdat iedereen die plekken op gaat zoeken.
En wat ik daarmee zou willen: veel actiever informatie verzamelen over besmetting: hoe en waar raken mensen besmet, en ook waar niet. Dan heel gericht kijken naar die gebieden en situaties. Ook meer onderzoek waar je met enige zekerheid kunt vaststellen dat er geen corona rondgaat (dat kan nu niet, omdat mensen met milde klachten helemaal niet in zicht zijn.) In die gebieden kun je dan lokaal juist wat meer versoepelen.
De hele misinformatie over mondkapjes kan sowieso beter: in plaats van ze te ontmoedigen moet dat aangegrepen worden om mensen te leren wat maskers kunnen doen en wat niet en hoe je die moet gebruiken, zodat er goede, werkbare oplossingen te bedenken die inderdaad helpen om besmetting tegen te gaan. Want als we dat krijgen, kunnen we wellicht een aantal dingen weer gaan doen. Dat wordt nu actief tegengehouden.
verootjoo schreef:Je kan de verspreiding ook niet stoppen, het virus is er en het verspreid zich.
Citaat:We kunnen het virus niet laten verdwijnen. Dat zijn de feiten.
Citaat:Wat we wel kunnen doen is de verspreiding geleidelijk laten verlopen, dat wordt er geprobeerd met de maatregelen. Zodat de ziekenhuizen het aankunnen.
Citaat:Zorgen voor groepsimmuniteit is geen doel op zich, maar een gevolg.
Dit is ook nooit genoemd door Rutte als doel.
lenaa_tje schreef:Wat Pien eerder zij en over haar bewustwording vond ik heel mooi en dan is een mondkapje gebruiken ook prima. Maar kan je dat van iedereen verwachten? Zeker van mensen die toch niet bang zijn om ziek te worden. Want dat hoor ik best wel vaak.
pien_2010 schreef:https://joop.bnnvara.nl/nieuws/rivm-ond ... naklachten
Hier een duidelijke uitleg waarom men wil onderzoeken dat in een bepaald deel van Brabant meer mensen zwaarder ziek waren van Corona en de vraag of dit met de intensieve landbouw te maken kan hebben.
pien_2010 schreef:0,6 naar 0,9 is een kleine steiging.
Lenaatje, ik let ook altijd hoe maskertjes gedragen worden. Zie heel veel mis gaan. Het vraagt ook zelfdiscipline. Want bij mij ging het ook jeuken, en ik heb het genoteerd in mijn hoofd en het toen als niet ter zake doende innerlijk opzij geschoven. Na paar minuten was het jeuken over zonder dat ik ook maar het kapje geraakt heb.
Pas in de auto heb ik het afgedaan, handschoentjes uit en mijn handen met desinfectant goed schoongemaakt. Maskertje voor desinfectant in plastic zakje gedaan en thuis gelijk gekookt in een pannetje.
elnienjo schreef:pien_2010 schreef:0,6 naar 0,9 is een kleine steiging.
Lenaatje, ik let ook altijd hoe maskertjes gedragen worden. Zie heel veel mis gaan. Het vraagt ook zelfdiscipline. Want bij mij ging het ook jeuken, en ik heb het genoteerd in mijn hoofd en het toen als niet ter zake doende innerlijk opzij geschoven. Na paar minuten was het jeuken over zonder dat ik ook maar het kapje geraakt heb.
Pas in de auto heb ik het afgedaan, handschoentjes uit en mijn handen met desinfectant goed schoongemaakt. Maskertje voor desinfectant in plastic zakje gedaan en thuis gelijk gekookt in een pannetje.
Niet om 't een of ander. Maar wat er mogelijk op je mondkapje terecht komt, dat komt toch ook in je haar en op je kleding? Dat kook je toch ook niet uit?
Hannanas schreef:elnienjo schreef:
Niet om 't een of ander. Maar wat er mogelijk op je mondkapje terecht komt, dat komt toch ook in je haar en op je kleding? Dat kook je toch ook niet uit?
Klopt.
Oa Unicef adviseert dan ook altijd je buiten kleding uit te doen en te verwisselen voor je veilige kleding binnenshuis wanneer je thuiskomst. Net als je boodschappen schoonmaken (verpakt voedsel). Douchen. Altijd schoenen uit etc.
Complete gids:
https://www.unicef.org/coronavirus/clea ... -your-home
Shadow0 schreef:Sorry Pien, ik kan je tekst in rood niet lezen helaas. Je schrijft verder dat het denken over groepsimmuniteit is losgelaten. Maar de uitspraak van Ann Vossen was recent, en in het beleid is op geen enkele manier terug te vinden dat het is losgelaten. Het lijkt vooral losgelaten te zijn in hoe het gebracht wordt... maar wat er gedaan wordt is niet anders dan het was.
Marie_Anne schreef:elnienjo schreef:Niet om 't een of ander. Maar wat er mogelijk op je mondkapje terecht komt, dat komt toch ook in je haar en op je kleding? Dat kook je toch ook niet uit?
Dat draag je toch niet op je neus en mond?