Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:12

Nou inderdaad... na 1.5 jaar deze ellende, met 3 pfizer prikken in mijn arm en weinig perspectief houd ik het voor mijzelf en de kinderen leefbaar. Af en toe gewoon iets leuks doen, af en toe maar even niet volgens de regels of adviezen, maar over het algemeen houd ik me redelijk aan de maatregelen. En ik denk dat dat het is. Dat iedereen weer even wat bewuster is en als iedereen zich redelijk aan de maatregelen houd komen we een heel eind. Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat iedereen zich 100% aan alle regels houdt. Je kunt het aanstellen vinden, maar sommigen worden er anders doodongelukkig door. Dat is het in mijn ogen echt niet waard.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:21

Hallo, ik kom even binnen vallen als Belg :)
We hebben al sinds deze zomer een vakantiehuisje geboekt in Nederland om de feestdagen samen te vieren. Het betreft mijn ouders en broers, echtgenoten, kinderen. We zijn in totaal met 10 personen.
Mijn schoonzus heeft gebeld naar de organisatie van het vakantiehuisje en zij zeggen dat er geen probleem is en dat het gewoon mag. Maar ik lees dat Nederlanders maar max 4 personen mogen ontvangen met de feestdagen en je buiten ook maar met 4 mag rondlopen?
Waar kan ik duidelijke info vinden hierover? Normaal kijk ik op de website van diplomatie Belgie maar er staat (nog?) niets op

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:23

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:30

Farjen schreef:
We hebben al sinds deze zomer een vakantiehuisje geboekt in Nederland om de feestdagen samen te vieren. Het betreft mijn ouders en broers, echtgenoten, kinderen. We zijn in totaal met 10 personen.
Mijn schoonzus heeft gebeld naar de organisatie van het vakantiehuisje en zij zeggen dat er geen probleem is en dat het gewoon mag. Maar ik lees dat Nederlanders maar max 4 personen mogen ontvangen met de feestdagen en je buiten ook maar met 4 mag rondlopen?
Waar kan ik duidelijke info vinden hierover? Normaal kijk ik op de website van diplomatie Belgie maar er staat (nog?) niets op

Ik zou me er niet al te druk over maken. De pakkans is verwaarloosbaar klein en als je dan toch gepakt wordt is de boete slechts 95 euro. Als het park niet moeilijk doet zal ik gewoon heen gaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:45

Farjen schreef:

Dat is een dringend advies, geen wet. Dus je kan er niet voor bekeurd worden. Ze mogen ook niet zomaar een huis binnen gelukkig. (Zo ver zijn we godzijdank dan ook nog niet verdwaald) Wel op straat trouwens, dan mag je met max twee personen buiten eigen huishouden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:52

En die regel op straat met max 2 personen (of 4 op eerste, tweede kerstdag en oudejaarsdag) hebben we in NL al eerder gehad. Ik geloof nooit dat daar echt op gehandhaafd is als je normaal liep en onderling wat afstand hield. Ik denk dat het vooral meer was om grote groepen te voorkomen. Ik vind dit overigens wel de meest belachelijke regel. Als je toch gewoon buiten wandelt en je houdt onderling wat afstand doe je daar echt helemaal niemand mee kwaad.
Sterker nog … ik mag 2 personen bezoek ontvangen nu. Maar ik mag niet met hen buiten een ronde wandelen.

Het bezoekaantal is een advies. En als het park aangeeft dat het mag, dan zullen ze daar dus niet moeilijk over doen.
Wel is het zo dat alle horeca, zwembaden en binnen activiteiten gesloten/verboden zijn. Je zult dus alleen boodschappen kunnen doen om zelf te koken of te bestellen en afhalen/bezorgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:03

MoniqueT schreef:
En zelfs hier hebben we met de oplopende besmettingen onze restaurantreservering voor kerstmis al geannuleerd, al heeft hij zijn booster inmiddels. We maken het thuis wel gezellig.

Wij hebben al weken geleden besloten geen kerst en/of nieuwjaarsdiners in restaurants te doen. Wel wat beperkt met kennissen die we toch al in de bubbel hebben.

Ik heb ook mijn booster. Had graag geruild met vriendin want die heeft risicofactoren en ik niets, alleen maar 10 jaar extra op de teller. Maar goed, haar dubbele vaccinatie zou, volgens de informatie van het moment, langer dekken dan de mijne.

De economie draait als een lier en vriendin zit door noodgedwongen eigen initiatief in het deel wat béter draait ´door´ Covid ook al is het indirect. Dus wat extra budget voor alternatieve uitgaves bovenop de besparingen op uitgaan/horeca.
Heb afgelopen week een half dozijn bíjna 100 jaar oude boeken binnen gekregen en verwacht morgen een nieuwe superlaptop en een übercool high tech opbergding om de eventuele, onverhoopte maar wel half verwachte beperkingen* te compenseren. Valt het mee dan zijn het leuke compensaties voor de vrijwillige stapjes terug nu even.

* woensdag komen de presidenten van de deelstaten en de minister president bij elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat er een basis is voor harde maatregelen maar aan de andere kant is het ook geen raketwetenschap dat met ook maar énigzins toenemende omicron aanwezigheid zoals nu ónbeperkte kerstdagen voor paniek na de jaarwisseling gaan zorgen.
Pfffff.....
Zal wel controleren van QR code worden en een paar EU landen op de lijst voor geen toerisme.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:05

Popstra schreef:
Wat een gezeik hier zeg! Lijkt wel of sommigen hier jaloers zijn op anderen die wel evengoed leuke dingen ondernemen.

Dat gevoel heb ik ook :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:12

Sizzle schreef:
Ik heb zojuist een echte aha erlebnis :)*
Al tijden vroeg ik me af waarom er zoveel zwaaiende sinaasappels op bokt te zien waren, maar nu zie ik pas net de text erboven. Was niet duidelijk op de foon _O-

Ik heb echt lang moeten nadenken wat je bedoelde met zwaaiende sinaasappels :D :D

Ik zag oranje marsmannetjes in al die avators ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:15

Daks schreef:
Als er nu met bewezen omicron er geen paniek is in zuidafrika waarom moeten wij en wellicht vele andere met ons dan wel alles op slot.

Dat heb ik nu al een paar keer voorgerekend: tien keer besmettelijker en half zo erg is vijf keer zoveel opnames.

Ook heeft Bigone gelijk met de 20% >65 en vergeet de 50% met overgewicht niet.

Imo biedt de omicron variant een uitweg maar dan wél een strak gecontroleerde; mét vaccineren én flexibele beperkingen. Vanwege de beperkingen van de gezondheidszorg gaat dat imo tot ver in 2023 duren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:19

Ook al denken/hopen de meesten dat omikron weliswaar besmettelijker maar minder ernstig is, het geeft desondanks nu al grote problemen op de SEH in ziekenhuizen in Londen. Grote stijging van zieke zorgmedewerkers en dat is ook zeer bedreigend voor de te leveren zorg. Wanneer dat ook hier gaat gebeuren hebben we levensgrote problemen. Niet alleen in ziekenhuizen trouwens.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:19

Citaat:
Op de ic zien wij bijna uitsluitend ongevaccineerde mensen tussen de 50 en 75 jaar. Ook ouderen die nog maar twee prikjes hebben gehad lopen een risico op een ernstiger verloop van Covid. Heel zeldzaam zien we een twintiger of een dertiger, maar die hebben gewoon echt pech, zoals je ook pech kan hebben door een auto-ongeluk.

Dat we nu alle mensen die weinig risico lopen, hetzij omdat ze gevaccineerd zijn, hetzij omdat ze jong zijn, hetzij omdat ze Covid hebben doorgemaakt, nu deze harde lockdown opleggen, dat vind ik nogal wat.”

‘Het lijkt wel alsof je aan alles dood mag gaan, behalve aan Covid’. Er is een tekort aan capaciteit, maar alles wat er beschikbaar is gaat met voorrang naar coronapatiënten, waarmee we andere patiënten tot tweederangs patiënten verklaren.

https://www.ad.nl/binnenland/ic-hoofd-u ... ~a204e45d/

Aldus de Ic-hoofd UMC. Stof tot nadenken als je het mij vraagt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:24

sureido schreef:
Popstra schreef:
Wat een gezeik hier zeg! Lijkt wel of sommigen hier jaloers zijn op anderen die wel evengoed leuke dingen ondernemen.

Dat gevoel heb ik ook :+

Mijn hemel wat een simplisme als smoes om er niet over na te hoeven denken.

Zien jullie nu écht niet dat er steeds minder bereidheid onder de niet-risicogroepen is om zich te blíjven beperken om de risicogroepen uit de gezondheidszorg te houden.

@Shadow; dát is het ethische dilemma.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:28

996981 schreef:
Citaat:
Op de ic zien wij bijna uitsluitend ongevaccineerde mensen tussen de 50 en 75 jaar. Ook ouderen die nog maar twee prikjes hebben gehad lopen een risico op een ernstiger verloop van Covid. Heel zeldzaam zien we een twintiger of een dertiger, maar die hebben gewoon echt pech, zoals je ook pech kan hebben door een auto-ongeluk.

Dat we nu alle mensen die weinig risico lopen, hetzij omdat ze gevaccineerd zijn, hetzij omdat ze jong zijn, hetzij omdat ze Covid hebben doorgemaakt, nu deze harde lockdown opleggen, dat vind ik nogal wat.”

‘Het lijkt wel alsof je aan alles dood mag gaan, behalve aan Covid’. Er is een tekort aan capaciteit, maar alles wat er beschikbaar is gaat met voorrang naar coronapatiënten, waarmee we andere patiënten tot tweederangs patiënten verklaren.

https://www.ad.nl/binnenland/ic-hoofd-u ... ~a204e45d/

Aldus de Ic-hoofd UMC. Stof tot nadenken als je het mij vraagt

Niets anders dan opgemerkt maart/april vorig jaar.
Nu openlijk bij wat meer mensen met hoger profiel omdat het meer draagvlak heeft.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:44

Ik snap uberhaupt niet waarom er niet vol wordt ingezet op 50+ en risicopatienten.

Hen op slimme momenten vaccineren (net als de griepprik voor de winter) en dan flexibele beperkingen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:52

Sunnda schreef:
Ik snap uberhaupt niet waarom er niet vol wordt ingezet op 50+ en risicopatienten.

Hen op slimme momenten vaccineren (net als de griepprik voor de winter) en dan flexibele beperkingen.

Je mag een afspraak maken maar in Groningen zit alles vol je kan rond de jaarwisseling komen. Wanneer je langs de priklocatie rijdt dan staat er anderhalve auto en loopt er geen hond. Het is niet te filmen dit. Het lijkt wel alsof ze dit zolang mogelijk in stand willen houden. Ze stoppen hier om 16:30 met prikken. Leuk voor al die ondernemers die naar de knoppen gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:59

robert45 schreef:
Sunnda schreef:

Je mag een afspraak maken maar in Groningen zit alles vol je kan rond de jaarwisseling komen. Wanneer je langs de priklocatie rijdt dan staat er anderhalve auto en loopt er geen hond. Het is niet te filmen dit. Het lijkt wel alsof ze dit zolang mogelijk in stand willen houden. Ze stoppen hier om 16:30 met prikken. Leuk voor al die ondernemers die naar de knoppen gaan.

Volgens mij zijn er in Groningen verschillende priklocaties, eentje specifiek voor eerste en tweede prikken en eentje voor de boosters dus rij jij bij de verkeerde langs heb je misschien ook een verkeerde indruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:03

Nou bij de teststraten was dat ook zo, er was sprake van drukte bij teststraten.. Ook in Drenthe werd gezegd dat je niet meer kon testen zonder afspraak. Ik rijd hier meerdere keren per week langs de ggd teststraat en heb er nooit meer dan 2 auto's tegelijk gezien :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:17

Hier precies hetzelfde! Laatst mijn dochters laten testen en de vrouw aan de telefoon gaf aan dat er om 12:00 nog een gaatje was. Komen we daar aan, staan er buiten ons 3 auto´s!!

En het prikken ... tja ... ik had me opgegeven om mee te helpen als gastvrouw/administratief medew. maar dit was niet nodig. Velen anderen waren ook niet nodig, waaronder prikkers en optrekkers. En na vandaag sluit de prikstraat. Medewerkers zijn gevaccineerd, maar er zitten nog een hoop cliënten thuis die geen afspraak hebben kunnen maken/gemaakt. Hieronder een hoop 75+ en 85+ cliënten.
Ik vind het zo zonde dat we de prikstraat niet open houden om onze eigen cliënten te prikken. Ik had ook gerust willen taxiën met cliënten. Wil je echt actief meehelpen ... wordt er niks mee gedaan. Dat laat je motivatie en draagkracht wel zakken hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:35

Sunnda schreef:

Daar moet het uiteindelijk naar toe ja.

Hier nét vanavond een nieuwe regeling van kracht per middernacht, dus nu, ook in Andalucia: voor 12+ jaar oud geldig Covid19 vaccin certificaat verplicht voor álle horeca en binnen vermaak als theaters en bioscoop.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 01:51

Huertecilla schreef:
Daks schreef:
Als er nu met bewezen omicron er geen paniek is in zuidafrika waarom moeten wij en wellicht vele andere met ons dan wel alles op slot.

Dat heb ik nu al een paar keer voorgerekend: tien keer besmettelijker en half zo erg is vijf keer zoveel opnames.

Ook heeft Bigone gelijk met de 20% >65 en vergeet de 50% met overgewicht niet.

Imo biedt de omicron variant een uitweg maar dan wél een strak gecontroleerde; mét vaccineren én flexibele beperkingen. Vanwege de beperkingen van de gezondheidszorg gaat dat imo tot ver in 2023 duren.

Maar dat weet je niet. Dat is een aanname wat je doet. En die aanname neemt de overheid in Nederland ook met alle gevolgen van dien.. maar dat ze gaan kijken hoe we nu echt dingen aan kunnen pakken dat doen ze niet. En dat stoort mij en vele met mij

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 07:30

Relaxed schreef:
Ja natuurlijk zeggen die parken dat het mag, maar advies is toch echt anders :+

https://Www.rijksoverheid.nl

Inderdaad, een advies. Doe er mee wat je wil. Net als vorig jaar, maak er wat leuks van de komende feestdagen, gebruik je gezonde verstand en laat je niet gek maken. Advies en maatregel zijn juridisch net wat anders.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 07:40

Loretta schreef:
Shadow0 schreef:
Nou ja, het is dus niet zo gezellig, en die keuzes maken uit. De coronacrisis is in Nederland vooral een crisis van het politieke handelen en de politieke motivaties - de politieke keuzes zijn dus ook relevant. Als we het dan toch hebben over dingen 'die niet gezegd mogen worden' dan is het dit. We doen te vaak alsof politiek helemaal los staat van de praktijk van alle dag. Dat is niet zo.

Het is wel duidelijk welke sectoren en welk soort bedrijven steeds weer de sjaak zijn. MKB ondernemers die bij de verkiezingen VVD hebben gestemd moeten nu niet janken.

Wat een geweldige uiting van 0% empathisch vermogen. Alsof de VVD alleen regeert.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 07:49

MoniqueT schreef:
Ik kan er af en toe met mijn pet niet bij hoor. Van Dissel legt het niet goed uit. OK. Ik plaats een link waarin het heel goed uitgelegd wordt en zie dat die nog enkele keren wordt geplaatst omdat mensen het blijkbaar niet zien of niet willen lezen.

Rutte en de Jonge doen niets goed, dus weet je, we gaan lekker naar Antwerpen winkelen. Man o man ....

Waarom kan een groot deel van Nederland nou eens niet gewoon de rem er op zetten? Hebben mensen zo'n hekel aan thuis zijn? Lekker boek, beetje kokkerellen, het is niet anders.

Je kunt niet zomaar een oordeel vellen over een groot deel van de nederlandse bevolking, zonder je een beetje te proberen je in te leven in hun persoonlijke situatie.
Lang niet iedereen vindt lezen of kokkerellen leuk, omdat er bij te halen, veel te simpel gedacht. Jouw persoonlijke situatie is uniek en niet 1 op 1 te projecteren op anderen. En die anderen hebben allemaal hun eigen woon omgeving, gezins situatie, wel/geen kinderen in huis enz. enz.
Ipv zo met dat vingertje te wijzen kun je misschien proberen wat meer inlevend te zijn.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:30

Relaxed schreef:
Nou bij de teststraten was dat ook zo, er was sprake van drukte bij teststraten.. Ook in Drenthe werd gezegd dat je niet meer kon testen zonder afspraak. Ik rijd hier meerdere keren per week langs de ggd teststraat en heb er nooit meer dan 2 auto's tegelijk gezien :')

En bij mij in de buurt staan ze bij elke vaccinatie en test locatie dan weer in de rij. Uurtje wachten voor een test komt geregeld voor.