Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:27

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Het loopt ook echt in het hele land op, dus overal onvoorzichtige mensen blijkbaar

Ik denk dat het niet alleen maar onvoorzichtige mensen zijn, maar dat hier en daar de regels toch ook wel wat teveel ruimte bieden. We horen bv heel weinig over besmettingen op en via school, maar ze zijn er wel degelijk.

Logischerwijs hoor je besmettingen op scholen vooral via regionale kanalen. Logisch ook het effect lijkt minimaal.
Moet een school dicht of zijn er echt veel besmettingen hoor je dat via de grote nieuwssites.

Shadow0

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:34

Wat in elk geval duidelijk is, is dat noch het RIVM nog de landelijke media op dit moment echt zorgvuldig bezig is met het toetsen of scholen wel zo veilig zijn als men zegt. Er is besloten dat de scholen open kunnen - en alle informatievoorziening (en informatieverzameling) ligt op die lijn. Ik zou bv best wel nieuwsgierig zijn naar gerichte cijfers rondom scholen, maar die worden vziw niet verzameld, en kinderen zijn alweer deels uit het test- en BCO-beleid gehaald. Dus niemand weet het. Er kan ook geen nieuw inzicht komen dat het bv een groter probleem is dan we eerst dachten (of dat het inderdaad erg meevalt) want het wordt niet onderzocht of bijgehouden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:35

Nou die cijfers snap ik wel, ben me vandaag rot geschrokken!

Ik was vandaag voor het eerst sinds februari naar een winkelcentrum voor het passen/kopen van een spijkerbroek. Het was mega druk en hooguit 5 man gezien met mondkapje. Winkels, paden, eet/drinkgelegenheden, gewoon druk.

Het was precies zoals “normaal” behalve wat desinfectie hier en daar. Bizar..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:37

SusanH schreef:
Maar we hoeven toch niet binnen te blijven? Niemand die dat zegt. Voldoende afstand en vermijdt drukte idd. Maar je mag in eigen land gewoon op stap als je je netjes aan de maatregelen houdt.

Maar de rode gebieden zijn nou eenmaal druk
We waren sept op Texel man.man je kon ook op de campings enz toch niet echt zeggen dat mensen zich eraan hielden.

Fietsen veel mensen, we moesten echt ogen op stelen hebben

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:40

Die cijfers zijn alleen van de bijgekomen besmettingen van gisteren en niet van het totaal in de gemeente. Reusel/De Mierden is niet ver hier vandaan. Bergeijk heeft er ook weer aardig wat bij gekregen gisteren. In ons gehuchtje met 450 inwoners zijn het er al 12 (totaal, niet gisteren) dat ik weet. Reken maar uit hoeveel dat er zijn per 100000.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:44

Shadow0 schreef:
Wat in elk geval duidelijk is, is dat noch het RIVM nog de landelijke media op dit moment echt zorgvuldig bezig is met het toetsen of scholen wel zo veilig zijn als men zegt. Er is besloten dat de scholen open kunnen - en alle informatievoorziening (en informatieverzameling) ligt op die lijn. Ik zou bv best wel nieuwsgierig zijn naar gerichte cijfers rondom scholen, maar die worden vziw niet verzameld, en kinderen zijn alweer deels uit het test- en BCO-beleid gehaald. Dus niemand weet het. Er kan ook geen nieuw inzicht komen dat het bv een groter probleem is dan we eerst dachten (of dat het inderdaad erg meevalt) want het wordt niet onderzocht of bijgehouden.

Nee jij wil graag de bevestiging van wat jij wil horen.

Scholen zijn verplicht alles te melden. Er is ook enorm veel overleg met ggd’s maar ook met gemeentes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:44

Waar wij op de camping stonden (Veluwe) ook veel mensen die zich nergens aan hielden. Wat ik dan wel weer opvallend vindt, dat waren vooral mensen uit omgeving Amsterdam, en de kop van Noord Holland. Net waar nu veel besmettingen zijn. Gelukkig heb je op de camping je eigen bedoeninkje, en is afstand houden tot anderen geen probleem. Meeste is in de buitenlucht ook, waar de kans op besmettingen sowieso al nihil is. Maar onze buren mn die hadden het heel gezellig, en hoe meer er gedronken werd hoe kleiner de afstanden onderling. Wat ik wel heerlijk vond op vakantie, in het bos was bijna niemand te vinden. Op de fietspaden was het wel wat drukker. Maar er wandelde bijna niemand. Hoop wild gezien ook daardoor :j

Wat de scholen betreft, hier in de regio horen we er niks over. Wel eens iemand die getest werd (onlangs nog de schooldirecteur) maar alles negatief. School communiceert er heel open over. Ik hoop oprecht dat de scholen open blijven. Maar zo niet vraag ik noodopvang aan (beiden vitaal beroep) want thuis les geven was geen doen hier. Gaf zoveel extra druk naast het werk. Dochter vond het ook vreselijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:49

SusanH en de toiletruimtes dan

Ik hadeen plantenspuit met dettol gevuld en ging eerst met kapje op heftig sprayen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:50

Wat houdt noodopvang dan in? Ik zit niet in de kinderen en geen vitale beroepen, dus ben wel benieuwd hoe dat nu geregeld wordt.

Klas van de dochter van mijn nichtje is compleet naar huis gestuurd, zij had corona, papa aangestoken en nu meeste kans mijn nichtje ook. De andere 2 kinderen toch buiten schot gebleven maar zijn ook geïsoleerd in huis geweest van de rest.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:52

Noodopvamg houdt in dat kinderen toch opgevangen worden zodat ouders naar hun werk kunnen.
Bij ons (vo) hield dat in dat leerlingen op afstand van elkaar en van de docent op school de online lessen konden volgen.

Nu is er ‘gewoon’ school dus van noodopvang geen sprake.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:53

Dat is dan nu netjes geregeld dus.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:54

Neonlight schreef:
Dat is dan nu netjes geregeld dus.

Nou ja nu niet dus maar dat was voor de zomervakantie zeker goed geregeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:55

Nu is er volgens mij geen noodopvang als er een leerkracht ziek wordt en ze hebben geen vervanging. Bij ons dan.
Want als er geen vervanging is, wie moet de opvang dan doen...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:57

verootjoo schreef:
Nu is er volgens mij geen noodopvang als er een leerkracht ziek wordt en ze hebben geen vervanging. Bij ons dan.
Want als er geen vervanging is, wie moet de opvang dan doen...

Hier zie je op de basisscholen ook problemen.
Bij ons staan de conciërges en ander ondersteunend personeel voor de klas terwijl verkouden docenten thuis lesgeven.
En wij als lesgevend personeel vangen op in tussenuren of in laatste en eerste uren etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:01

Er zijn ook scholen genoeg die een besmetting onder de pet houden dus gemeentes. Ik weet dat er bij ons een middelbare is met besmetting maar word echt nergens vermeld , alleen gemeente en ouders hebben bericht gehad.
Ze moeten het melden maar het is aan de gemeentes wat ze er over naar buiten brengen. Ggd zegt bij navraag over besmetting per woonplaats simpel , wet op privacy .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:06

Op de camping waar wij stonden, stonden her en der nog wat bejaarden, wij stonden vrij ver achteraan en konden de receptie zien, zo rustig. Wij hadden privé sanitair, maar in het toiletgebouw van de overige gasten mochten/konden maar 5 mensen tegelijk binnen zijn. Naar het toilet moest je in je caravan en de vaat wassen ook. Ons toilet in de caravan bleek defect te zijn dus ik erg blij met mijn eigen hokje met douche, toilet en wastafel. Anders hadden we mooi terug naar huis kunnen gaan.
In het bos was het druk, er was een forrest-run met honderden lopers (op de fietspaden helaas) en in het dorp was het ook te druk, omgekeerd en tussen de weilanden gaan fietsen. Mijn man wilde ergens een bijzondere kerk bekijken, stond er een kermis rond die kerk. Ook maar weer vertrokken. In dat veel te drukke restaurant zijn we in de serre gaan zitten, ver van de kaartende en schreeuwende boeren. Morgen de poes ophalen en dan weer saaie maanden samen in de flat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:07

Lenaatje: je kunt het gewoon nalezen: https://lci.rivm.nl/Handreiking-contact ... k-kinderen
Er wordt vrijwel niets nagegaan bij kinderen onderling (dus ouders van het ene gezin en ouders van het andere gezin die allebei ziek worden worden niet aan elkaar gelinkt.) Dat betekent dat we er ook niet veel over kunnen zeggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:10

Echwel schreef:
SusanH en de toiletruimtes dan

Ik hadeen plantenspuit met dettol gevuld en ging eerst met kapje op heftig sprayen

Wij hadden een lampje boven de deur van de ingang van het toiletgebouw. Bij groen mocht je er in. Bij rood moest je wachten. Is in die hele 3 weken maar 2 keer voor gekomen dat we wachten moesten.

Handen ontsmetten deed niemand. Ik ook niet :o wel netjes wassen na wc bezoek, dat wel :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:20

Shadow0 schreef:
Lenaatje: je kunt het gewoon nalezen: https://lci.rivm.nl/Handreiking-contact ... k-kinderen
Er wordt vrijwel niets nagegaan bij kinderen onderling (dus ouders van het ene gezin en ouders van het andere gezin die allebei ziek worden worden niet aan elkaar gelinkt.) Dat betekent dat we er ook niet veel over kunnen zeggen.

We hebben tot nu toe nog wel steeds maar 1 besmetting per klas gehad. Niet dat iedereen zich liet testen, maar zeker een paar wel, en die waren dan gelukkig negatief.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:39

Shadow0 schreef:

En ik spreek uit ervaring dat bij ons alle leerlingen met klachten het advies krijgen getest te worden.
Sommige ouders doen dat. Anderen niet. Logisch ook, wij zitten in een armere gemeente en als jij 30 km moet rijden is dat een hoop geld. Net zoals zat volwassenen zich zelf niet laten testen. Het is geen verplichting.

Ook het contact onderzoek wordt gewoon gedaan maar het contact onderzoek tussen volwassenen in ook minimaal. Ze gaan alleen niet iedereen zelf inlichten maar scholen worden wel ingelicht die dit verder oppakken.
Verschilt qua aanpak dus ook niet zoveel met veel andere gemeentes. Daar worden alleen risicogroepen nog gebeld door de GGD. Rest moet jezelf doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:40

Echwel schreef:
Zolang mensen zich ook blijven verplaatsen met vakantie en bezoeken van het ene naar het andere gebied blijf je het houden.
Is het nou echt moeilijk om thuis te blijven?

Dit
En perse moeten uit eten en dat soort dingen, ja buiten kan er best veel maar binnen, nee.
Wij blijven er weg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:41

Echwel schreef:
Ik bedoel niet op vakantie gaan en naar andere provincies.
Blijf in je eigen buurt.

Dat heb jij toch ook niet gedaan :? Waarom anderen wel?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:45

Fitzroy schreef:
Echwel schreef:
Ik bedoel niet op vakantie gaan en naar andere provincies.
Blijf in je eigen buurt.

Dat heb jij toch ook niet gedaan :? Waarom anderen wel?

Omdat het toen niet in het westen als risico gebied was aangegeven..

Vanaf dat de regio's zgn rood werden
heb ik dus alles afgezegd.

Blijf ik in het oosten en ga ik niet heen en weer reizen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:50

Ik bedoelde meer dat op vakantie gaan. Jij bent toch ook naar Frankrijk of Zwitserland geweest?
Daar was het ook niet corona-vrij.