Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:22

Bij ons hebben ze nooit karretjes of mandjes gepoetst in geen enkele winkel die ik bezocht heb.
Er stond desinfectie spul en gratis handschoenen. Het daadwerkelijke gebruik hebben ze aan de eigen verantwoording over gelaten.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:47

https://www.nu.nl/facebooklinks/6048803 ... holen.html

Citaat:
Het besmettingscijfer in Denemarken is gestegen nadat het land de scholen weer heeft geopend. Dat is de conclusie van een onderzoek van SSI, het Deense instituut voor besmettelijke ziektes.

Sinds de opening van de scholen is het besmettingscijfer, het aantal mensen dat gemiddeld wordt aangestoken door één besmet persoon, gestegen van 0,6 naar 0,9.

pien_2010

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:02

0,6 naar 0,9 is een kleine steiging.

Lenaatje, ik let ook altijd hoe maskertjes gedragen worden. Zie heel veel mis gaan. Het vraagt ook zelfdiscipline. Want bij mij ging het ook jeuken, en ik heb het genoteerd in mijn hoofd en het toen als niet ter zake doende innerlijk opzij geschoven. Na paar minuten was het jeuken over zonder dat ik ook maar het kapje geraakt heb.

Pas in de auto heb ik het afgedaan, handschoentjes uit en mijn handen met desinfectant goed schoongemaakt. Maskertje voor desinfectant in plastic zakje gedaan en thuis gelijk gekookt in een pannetje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:06

Ik denk dat die 0,6 en 0,9 wel iets meer dan klein is. In het eerste geval steken twee besmette mensen 1 gezond persoon aan. In het tweede geval is het bijna 1 op 1 . Trek dat maar eens door in een maand. Dan is het niet minimaal meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:13

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:22

In Zuid-Holland zijn meerdere parkeerplaatsen en toegangswegen naar het strand weer afgesloten, omdat het te druk werd

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:28

bigone schreef:
Ik denk dat die 0,6 en 0,9 wel iets meer dan klein is. In het eerste geval steken twee besmette mensen 1 gezond persoon aan. In het tweede geval is het bijna 1 op 1 . Trek dat maar eens door in een maand. Dan is het niet minimaal meer.

Inderdaad. Een stijging van 1/3 is niet niks. En zogauw R boven de 1 komt, neemt de epidemie weer toe en gaan de maatregelen terug verstrengd moeten worden. Het toont toch wel aan dat het evenwicht heel fragiel is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:31

In Nederland is hij toch nog nauwelijks onder de 1 geweest?

Wij zitten nu op iets van 0,5 of lager dacht ik.
Twee weken geleden was het 0,7 en sindsdien is het nog verder gezakt. Over een week gaan de normale winkels en scholen open, ben benieuwd wat het doet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:37

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:41

Ik hoorde over NL (weet niet meer waar, sorry) dat het een grillige lijn is, meestal net onder de 1.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:44

Maar hoe weten we dit als er zo weinig getest wordt? Dat is dan een ruwe schatting ofzo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:45

Men wil het in Nederland niet te laag hebben en te ver onder de 1, want het idee van zoveel mogelijk mensen ziek laten worden (en daarna hopelijk immuun?) is nog niet los gelaten. :\
(En daarmee zijn ook de bijbehorende doden niet losgelaten... dat vindt men nog steeds aanvaardbaar blijkbaar.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:49

Het is in Nederland al sinds eind maart onder de 1.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:50

Shadow0 schreef:
Men wil het in Nederland niet te laag hebben en te ver onder de 1, want het idee van zoveel mogelijk mensen ziek laten worden (en daarna hopelijk immuun?) is nog niet los gelaten. :
(En daarmee zijn ook de bijbehorende doden niet losgelaten... dat vindt men nog steeds aanvaardbaar blijkbaar.)

Waar heb je die info vandaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:04

Shadow0 schreef:
Men wil het in Nederland niet te laag hebben en te ver onder de 1, want het idee van zoveel mogelijk mensen ziek laten worden (en daarna hopelijk immuun?) is nog niet los gelaten. :

Persoonlijke mening of feit !

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:06

Shadow0 schreef:

Wat is je bron?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:08

De diverse uitingen van het RIVM en OMT-leden. Bijvoorbeeld Ann Vossen bij Jinek, ([url="https://twitter.com/jaapstronks/status/1253050826496577537"]fragmentje via Twitter[/url]

En ook in hoe de maatregelen zijn ingericht, want die zijn niet gericht om verspreiding te stoppen (denk aan het voldoende beschikbaar maken van beschermende materialen) of om snel op te sporen (actief testen en contactonderzoek.
Het is de bedoeling dat het blijft 'voortkabbelen.'

Ik zal ook kijken of ik de recente teletekst-pagina kan vinden, maar die heb ik niet zo paraat (en omdat dat meestal plaatjes zijn, kan ik ze niet altijd vinden.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:09

Marie_Anne schreef:

Dat geloof ik niet echt eerlijk gezegd, toen zat men overal nog vol in de piek (bijna alle landen).

Edit: blijkbaar weet niemand het echt.
Op koningsdag zou het 0,8 geweest zijn maar anderen spreken van 0,5 eind maart inderdaad.
Ofwel, te weinig echte cijfers waarschijnlijk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-05-20 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:15

Sizzle schreef:
Marie_Anne schreef:

Dat geloof ik niet eerlijk gezegd, toen zat men overal nog vol in de piek (bijna alle landen).

Ik zou zeggen: google het even. Er zijn grafieken, in de technische briefings aan de tweede kamer komt het altijd aan de orde. Ik heb geen idee waar jij je informatie vandaan haalt?
Bovendien dalen de ziekenhuisopnames al een hele tijd gestaag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:20

Ik had inderdaad waarschijnlijk een onbetrouwbare grafiek gezien, excuus.
Volgens de rijksoverheid is het inderdaad begin april al onder 0,5 dus dat is hopelijk genoeg marge als de scholen weer open zijn.

Tegelijktijd lees ik wel weer elders dat het nu weer rond de 1 zit.
Misschien weten we het met z‘n allen ook gewoon niet zeker.

https://tpook.nl/2020/04/29/ic-baas-die ... jgt-weer/#

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:31

Shadow0 schreef:

Ik vraag mij wel af wat jij wij wil? Natuurlijk geen zieken en slachtoffers maar als het gaat om beleid?

Het is nog geen enkel land gelukt om de ziekte volledig te laten verdwijnen. Maar volgens mij kan de Nederlandse overheid weinig goed doen in jou ogen. Dus ik ben gewoon nieuwsgierig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:35

Bij 0,5 zal het virus hopelijk goed beheersbaar blijven. Bij 1 komen er nog steeds redelijk wat besmettingen bij en ondanks dat de ic drukte afneemt, die is nog steeds volledig bezet met de gewone ic patiënten erbij. Dus hoeft er maar iets te gebeuren en werken ze zich weer uit de naad.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:35

Afbeelding
De R0 zit al een tijdje onder de 1, maar niet heel ver. Grafiekje komt uit de technische briefing van 22 april.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:44

Ik vind het echt jammer dat het steeds zo persoonlijk moet worden. En ik heb eigenlijk best wel vertrouwen in de mogelijkheid van de overheid: ik denk dat er heel veel kan, als we maar beginnen met de wil om daar wat mee te doen.

En wat ik daarmee zou willen: veel actiever informatie verzamelen over besmetting: hoe en waar raken mensen besmet, en ook waar niet. Dan heel gericht kijken naar die gebieden en situaties. Ook meer onderzoek waar je met enige zekerheid kunt vaststellen dat er geen corona rondgaat (dat kan nu niet, omdat mensen met milde klachten helemaal niet in zicht zijn.) In die gebieden kun je dan lokaal juist wat meer versoepelen.

Verder natuurlijk fatsoenlijk beschermend materiaal voor iedereen die in de zorg werkt, en dan realistische standaarden. Als je met zeer kwetsbare doelgroepen werkt moeten chirurgische maskers de norm zijn, niet de uitzondering.

De hele misinformatie over mondkapjes kan sowieso beter: in plaats van ze te ontmoedigen moet dat aangegrepen worden om mensen te leren wat maskers kunnen doen en wat niet en hoe je die moet gebruiken, zodat er goede, werkbare oplossingen te bedenken die inderdaad helpen om besmetting tegen te gaan. Want als we dat krijgen, kunnen we wellicht een aantal dingen weer gaan doen. Dat wordt nu actief tegengehouden.

Bigone: een 'beheersbaar' virus betekent toch nog altijd een heleboel doden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:45

Ja, helaas wel. Daarom hoop ik dat het uitsterft voor een paar maanden en er dan snel een vaccin is.