Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:17

Destination schreef:
mariekeoo schreef:
ik vind het opvallend dat over het algemeen overal minder stijging is. Tenminste Italië, Nederland, Duitsland, belgië (toch). Is dat om het feit dat er minder getest word in het weekend? Minder test capaciteit? Ik weet dat in ons ziekenhuis sinds deze week ook op zondag getest kan worden, maar dat was niet zo. Hoe is dat met andere ziekenhuizen, GGD etc. etc. Zijn huisartsenposten terughoudender contact op te nemen met een GGD? Ik vind het opvallend dat er in een weekend verlaging van de cijfers zichtbaar is.

En natuurlijk heb ik hier geen bron van. :j

Goh, ik vind nou niet dat het zo sterk afneemt in Duitsland. Om middernacht waren er bijna 2000 meer dan de dag ervoor om middernacht. Volgens het RKI waren er om middernacht iets meer dan 18.500 bevestigde gevallen.
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... ahlen.html

Ik zal later even kijken of ik ergens een overzicht kan vinden van een hele week.

Afbeelding

Afbeelding

Om nog even terug te komen op het afnemen van de stijging. In Duitsland neemt het nog steeds exponentieel toe en neemt de stijging voor nu zeker nog niet af.
Laatst bijgewerkt door Destination op 22-03-20 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:17

speurneusc schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nee joh! Dat doen ze voor de enorme waardering, overheidssteun en de royale salarissen! :=

heb jij je oma al aan de lijn gehad huilend??? omdat ze helemaal is afgesloten van alles en geen eens taal of teken mag ontvangen???? Of de laatste groet voordat ze de laatste ademteug doet? helemaal alleen vergeten en verlaten???

Hoezo helemaal alleen en verlaten?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:22

Wauw. Gewoon wauw. Wat een ongelofelijke plank voor je kop heb je als je stelt dat zorgmedewerkers "geen zin hebben om post rond te brengen".

Nee. Ze zijn appelflap keihard voor alle lieve oudjes en zieken aan het zorgen!

Wat is er belangrijker? Dat opa of oma snel verzorgd wordt nadat er een ongelukje gebeurd is of dat ze eerst rustig alle kaartjes etc. gaan rondbrengen?

:roll:

Mijn oma, net een maand weduwe en alleen in een verzorgingstehuis, kan helaas niet met een tablet of smartphone omgaan, maar veel oudjes gelukkig wel. Beeldbellen met oma of opa kan een uitkomst zijn tegen de vereenzaming! Ik merk dat veel mensen in mijn omgeving, uiteraard met "digitaal aangelegde" opa of oma, daar nog niet eens aan gedacht hadden :)

tienus63

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:24

tienus63 schreef:
Op npo2 VPRO’s Tegenlicht begint zo direct.
Daar komt een onderzoeker naar virussen aan het woord.
Wellicht interessant voor jullie.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:26

Firelight schreef:
https://www.groene.nl/artikel/noordelij ... en-massaal

In Groningen gaan ze tegen het landelijk beleid in.

Dit maakt me zo blij om te lezen! Dit lijkt mij ook de beste aanpak. En er kan dus wel gewoon genoeg testcapaciteit zijn, ongelooflijk. Heel trots op Groningen. Ik ben heel benieuwd hoe de cijfers zich ontwikkelen daar de komende periode.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:31

Firelight schreef:

Wel heel bijzonder dat er nu zelfs binnenlands geen consensus bestaat over het te voeren beleid.
In het Noorden gaat het tot nu toe nog het best. Maar ik vraag me af of ze dat wel vol kunnen houden als het RIVM de druk op begint te voeren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:33

Kijkt iemand op 1 nu?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:34

ruitje schreef:
Kijkt iemand op 1 nu?

Nee? Interessant?

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:35

Je mening geven over de adviezen/maatregelen omtrent corona in Nederland kan ook in deze vragenlijst: https://rug.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_d5o4uRZsYmaPz4p
Vragenlijst mag gedeeld worden.

Mijn collega's werken trouwens aan een mondiale vragenlijst (beschikbaar in verschillende talen), die ik - als het toegestaan is op Bokt - ook hier zal posten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:36

ruitje schreef:
Kijkt iemand op 1 nu?

Nope.
Ik kijk op npo2 tegenlicht. Docu met virologen Koopmans en Foucher.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:39

Loretta schreef:
Firelight schreef:

Wel heel bijzonder dat er nu zelfs binnenlands geen consensus bestaat over het te voeren beleid.
In het Noorden gaat het tot nu toe nog het best. Maar ik vraag me af of ze dat wel vol kunnen houden als het RIVM de druk op begint te voeren.

Welke druk? Het RIVM zal ‘het noorden’ niet gaan verbieden om te testen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:40

PSvanLot schreef:
ruitje schreef:
Kijkt iemand op 1 nu?

Nee? Interessant?

Vind ik wel, zojuist gaf Rob Jetten aan dat er door de politiek afgeweken moet worden van het advies van het RIVM als blijkt dat mensen zich niet aan de regels houden.

( even kort samengevat)

Ook zit er iemand van de politie die aangeeft dat de regels die er zijn( dus sluiten horeca/evenementen) wel goed worden nageleefd.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:40

Kan iemand mij helpen? Ik moet over 2 weken beginnen met mijn stage. Ja moet. Van school. Ik vind dit echt schandalig met wat er nu aan de hand is. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik vind het onverantwoordelijk vooral doordat er vanuit de regering word geroepen thuis te blijven

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:45

Een vraagje.
Ik ben stalmederwerker op een grote pensionstal enigste mederwerker ook en dan de staleigenaar met haar gezinnetje. Als er een lockdown komt mag ik dan wel werken om hun te helpen? Anders moet ik denk slaapplekje daar krijgen denk ik :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:46

Horseloverl schreef:
Kan iemand mij helpen? Ik moet over 2 weken beginnen met mijn stage. Ja moet. Van school. Ik vind dit echt schandalig met wat er nu aan de hand is. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik vind het onverantwoordelijk vooral doordat er vanuit de regering word geroepen thuis te blijven

Hier kan helemaal niets zinnigs over gezegd worden zonder verdere info. Is het een stage in de zorg? Is het een stage in een winkel? Is het een stage op een kantoor? Misschien is het handig om hier een los topic over te openen, aangezien het hier vooral om het nieuws gaat? :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:46

Horseloverl schreef:

RIVM regels citeren. Advies is thuisblijven en zeker geen nieuwe (zoals voor jouw stage) fysieke sociale contacten aangaan.
Edit : als dit verder misloopt kan het wel eens tegen de wet zijn wat de school wil.
Wat zegt het stage-adres zelf trouwens?
Laatst bijgewerkt door tamary op 22-03-20 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:47

Horseloverl schreef:

Nee, als je klachten hebt moet je thuis blijven. Als je geen klachten hebt mag/moet je gewoon werken. (Indien mogelijk graag thuis)

Wat voor stage gaat het om?
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 22-03-20 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:47

ruitje schreef:
Vind ik wel, zojuist gaf Rob Jetten aan dat er door de politiek afgeweken moet worden van het advies van het RIVM als blijkt dat mensen zich niet aan de regels houden.

( even kort samengevat)

Ook zit er iemand van de politie die aangeeft dat de regels die er zijn( dus sluiten horeca/evenementen) wel goed worden nageleefd.

Zo is het ook gegaan in Duitsland. Er waren richtlijnen, maar die bleken toch lastig voor een groot aantal mensen. Vandaar dat er nu regels zijn die gehandhaafd kunnen worden. We hebben als het ware straf gekregen in Duitsland :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:48

ruitje schreef:
psvanlot schreef:

Nee? Interessant?

( even kort samengevat)

Ik denk dat het op sommige vlakken heel goed gaat maar dat de mensen nog een beetje geholpen moeten worden door stranden, bossen etc te verbieden.

Wat dat betreft kan het beter 3 weken gaan regenen vanaf nu...

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:50

Even voor iedereen: het is een stage in een winkel. Wel een dieren zaak dus deze zal waarschijnlijk open blijven. De school moet onze uren kunnen verantwoorden tegenover de overheid. Ik vind het alleen heel raar. Alle zorg stages zijn namelijk wel stilgelegd. Ik weet niet goed wat ik ermee moet. Ik kom namelijk echt de hele dag in contact met mensen omdat wij het voer in de auto moeten tillen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 00:13

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 00:17

PSvanLot schreef:
Waar ik straks ineens aan dacht.

Zullen de hamsteraars veelal 'oudere' mensen geweest zijn? Het viel mij op dat tampons, maandverband en inlegkruisjes gewoon constant voorradig geweest zijn.

Dat zou voor mij dan weer een van de belangrijkste dingen zijn om extra in huis te halen mocht er sprake zijn dat we niet zomaar uit huis mogen.

Dit vraag ik mij dus ook af... Ik was vorige week al helemaal in de stress dat dat weg gehamsterd zou zijn en ik juist toen nodig was. Kwam ik bij de winkel en vakken waren overvol. Ik blij haha anders had ik wel een probleem gehad. Ik denk eigenlijk dat heel veel mensen aan de pil zijn en het daarom minder ingeslagen wordt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 00:20

Horseloverl schreef:
Even voor iedereen: het is een stage in een winkel. Wel een dieren zaak dus deze zal waarschijnlijk open blijven. De school moet onze uren kunnen verantwoorden tegenover de overheid. Ik vind het alleen heel raar. Alle zorg stages zijn namelijk wel stilgelegd. Ik weet niet goed wat ik ermee moet. Ik kom namelijk echt de hele dag in contact met mensen omdat wij het voer in de auto moeten tillen.

Niet alle zorg stages zijn stilgelegd die van mij gaat ook gewoon door en nog van een aantal klasgenoten.

Ik vind wel raar dat je door moet van school aangezien ze er bij mij op school nog echt nu niet moeilijk over gaan doen met de stages. Zelfs al hebben we examens... Gezondheid vinden ze toch belangrijker. Als het van school moet en je voelt je er ongerust over neem eerst contact op met school wat hun verwachten als je stage loopt. Bij mij mogen we de richtlijnen van de stageplek volgen.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 00:28

Horseloverl schreef:

MBO?

https://www.ad.nl/politiek/mbo-ers-moge ... ~aca67501/

Mbo’ers mogen tijdens coronacrisis stoppen met hun stage
Stagelopende mbo-studenten mogen stoppen met hun stage als zij vinden dat er te veel gezondheidsrisico’s zijn. De stages moeten in principe wel op een later moment worden ingehaald. Dat kan betekenen dat een student langer over de opleiding doet dan gepland.

Hanneke Keultjes 17-03-20, 18:35 Laatste update: 18:40
22
13
Die afspraken heeft Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven gemaakt met de MBO Raad, studentenorganisatie JOB en de onderwijsbonden. Het uitgangspunt is dat de stages zoveel mogelijk doorgaan, maar dat zal niet altijd lukken. In veel gevallen is het leerbedrijf door de coronacrisis gesloten, waardoor het al onmogelijk is geworden met de stage door te gaan. In de horeca moesten alle eet- en drinkgelegenheden zondagavond immers op last van het kabinet dicht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 00:29

PSvanLot schreef:
Wat dat betreft kan het beter 3 weken gaan regenen vanaf nu...

Scheelt mij wel gieters water geven. :Y)